جاباما
۱۰۳۵۷۳۵
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

جزئیات تجارت خارجی ایران در پنج ماه کرونایی

جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که تحت تاثیر کرونا، تجارت خارجی ایران به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که تحت تاثیر کرونا، تجارت خارجی ایران به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در پنج ماهه ابتدایی امسال، میزان کل صادرات و واردات ایران ۲۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این عدد در مقایسه با ۳۵.۶ میلیارد دلار سال گذشته، کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، ایران تا پایان مرداد۱۳۹۹ حدود ۱۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته که این عدد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. میزان واردات نیز به ۱۳.۷ میلیارد دلار رسیده که در قیاس با سال قبل، کاهش ۲۳ درصدی نشان می‌دهد.

به این ترتیب تراز تجاری ثبت شده در پنج ماهه امسال عدد منفی ۲.۸ میلیارد دلار را نشان می‌دهد که در مقایسه با سال قبل افت قابل توجهی داشته است. میزان وزنی صادرات و واردات ایران نیز به ترتیب ۳۷ و سه درصد کاهش یافته است.

بررسی روند ماهانه تجارت در سال ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد که در تمامی این ماه‌ها، آماری که کمتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است. در مرداد ماه، صادرات غیرنفتی ایران حدود ۷.۸ میلیون تن بوده که در قیاس با سال قبل کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. مقدار واردات مرداد نیز کاهشی هفت درصدی داشته است.

در ماه‌های گذشته، بالاترین آمار تجاری مربوط به تیر ماه بوده که در آن حدود ۳.۳ میلیارد دلار صادرات به ثبت رسیده اما این آمار با کاهشی جدی در مرداد مواجه شده است.

در مقاصد اصلی صادراتی ایران، همچنان چین بالاترین خرید را داشته است. هرچند چین نیز مقایسه با سال قبل واردات کمتری از ایران داشته اما سهم خود را از ۲۵ درصد ارتقا داده و به تنهایی ۲۸ درصد صادرات ایران را خریداری کرده است. پس از چین، عراق با ۲۲ درصد و امارات متحده عربی با ۱۴ درصد در رده‌های بعدی هستند و افغانستان با هشت درصد به رده چهارم رسیده است. ترکیه که در سال قبل خود را به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران مطرح کرده بود، از ابتدایی کرونا تنها ۵۰۰ میلیون دلار واردات داشته و تنها پنج درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نیز چین با ۲۶ درصد صدرنشین است و پس از آن امارات متحده عربی با ۲۳ درصد قرار دارد. ترکیه با ۱۱، هند با هفت و آلمان با پنج درصد دیگر صادرکنندگان اصلی به ایران به شمار می‌روند که تغییری در جایگاه آنها نسبت به سال قبل رخ نداده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج