۱۰۳۶۵۲۲
۹۱ نظر
۵۰۱۱
۹۱ نظر
۵۰۱۱
پ

ایران در مسیر تقابل با جهان عرب است؟

چند هفته‌ای بیشتر از زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی روی آمریکا و شماری از کشورهای عربی در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و همینطور فعال‌سازی مکانیزم ماشه را زمین انداختند، نمی‌گذرد که آمریکا حالا برگ آس خود را با بازی عرب‌ها رو کرده است.

برترین‌ها: چند هفته‌ای بیشتر از زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای اروپایی روی آمریکا و شماری از کشورهای عربی در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و همینطور فعال‌سازی مکانیزم ماشه را زمین انداختند، نمی‌گذرد که آمریکا حالا برگ آس خود را با بازی عرب‌ها رو کرده است.

همزمان که ترامپ تلاش می‌کرد سایر اعضای شورای امنیت را راضی به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کند، اعضای شورای همکاری خلیج فارس هم نامه‌ای به شورای امنیت نوشتند و خواستار ممانعت از دسترسی ایران به سلاح شدند.

ایران در مسیر تقابل با جهان عرب است؟

شورای امنیت سازمان ملل نپذیرفت و حالا توافق کشورهای عربی با اسرائیل همچون زلزله‌ای، عالم سیاست را لرزانده است و هر بار که کشور عربی تازه‌ای به این دومینو می‌پیوندد، پس لرزه دیگری رخ می‌دهد. جالب آنکه این توافق از سوی کشورهای عربی صورت می‌گیرد اما این دونالد ترامپ است که خبر آن را اعلام می‌کند؛ آن هم در حالی که داماد و معاونش در دو طرفش ایستاده‌اند.

تحلیلگران معتقدند که او اینگونه افتخار این آشتی میان اعراب و اسرائیل را مانند مدالی بزرگ به سینه خود می‌آویزد تا چند هفته دیگر در حالی که این مدال را بر سینه دارد، وارد گود انتخابات شود.

سایرین در صف‌اند

پس از عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل پیش‌بینی می‌شود که نوبت به عمان، سودان، مصر و عربستان برسد. مصر فارغ از اینکه در کجای این صف توافق ایستاده است، از این زلزله سیاسی استقبال کرده است. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر پس از اعلام توافق منامه - تل‌آویو، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «من این گام مهم برای برقراری ثبات و صلح در خاورمیانه را که صلح و سازش عادلانه و دائمی برای مسأله فلسطین محقق می‌کند، ارج می‌نهم و از تمامی عاملان اجرای این اقدام تاریخی تشکر می‌کنم.»

ایران در مسیر تقابل با جهان عرب است؟

مقامات عمان هم دیروز از توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین استقبال کردند.

عربستان سکوت کرده است، اما سکوت او از آن دسته سکوت‌هایی است که به رضایت تعبیر می‌شوند. تحلیلگران سیاسی تاکید می‌کنند که امارات و بحرین قطعا بدون چراغ سبز ریاض دست به چنین اقدامی نمی‌زدند.

عادی‌سازی روابط فلسطین و اسرائیل؟

تیم عادی‌سازی روابط با اسرائیل حتی به سراغ «فلسطین» هم رفته‌اند! آنها می‌خواهند فلسطین را که اساسا دعوای اعراب و اسرائیل بر سر آن بوده نیز به سوی روابط عادی با اسرائیل سوق دهند.

روز گذشته روزنامه اسرائیلی Globes نوشت: «در ماه‌های اخیر مذاکرات محرمانه‌ای میان امارات و عربستان، بحرین و مصر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین صورت گرفت تا رهبری فلسطین با عادی‌سازی روابط با اسرائیل موافقت کند.» این روزنامه نوشت که امارات و عربستان پیشنهادهای مالی وسوسه‌انگیزی برای این منظور به فلسطین داده‌اند؛ از جمله سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌ها، ایجاد کانال‌های تجاری مستقیم، فروش نفت و گاز با قیمت بسیار پایین، ایجاد مناطق صنعتی پیشرفته، به‌کارگیری ده‌ها هزار مهندس فلسطینی در شرکت‌های کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و پیشنهادهای دیگر.

مشخص نیست ترتیب حضور وزرای خارجه سایر کشورها پای میز توافق با اسرائیل چگونه باشد، اما به هر حال به نظر می‌رسد طی روزهای آینده رفت و آمدها پای این میز به قدری افزایش یابد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل به امری «عادی» در منطقه تبدیل شود

ایران در مسیر تقابل با جهان عرب است؟

تکلیف ایران و آرمان «فلسطین»

ظاهرا فلسطین تاکنون این پیشنهادها را رد کرده، اما آیا ممکن است خود فلسطین نیز به این دومینو بپیوندد؟ در این صورت تکلیف ایران، روز قدس و «آرمان فلسطین» چه خواهد شد؟ آسیب‌پذیری امنیتی که با نزدیکی اسرائیل به مرزهای ایران ایجاد می‌شود را چه باید کرد؟ لبنان دیروز اعلام کرد که از فرود یک فروند هواپیمای باری ترکیه به فرودگاه بیروت به دلیل عبور از آسمان اراضی اسرائیل جلوگیری کرده است. همزمان اما جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش خبر داد: «عربستان و بحرین به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل اجازه دادند تا از حریم هوایی این دو کشور برای عبور به سمت شرق قاره آسیا استفاده کنند.»

او حتی ادعا کرده اسرائیل متعهد شده به مسلمانان اجازه زیارت از مسجدالاقصی و اقامه نماز بدهد!

بدین ترتیب اعرابی که رابطه با اسرائیل را موکول به حل موضوع فلسطین کرده بودند، حالا اما آغوش خود را به سوی اسرائیل باز کرده‌اند و در این میان مشکل اصلی برای ایران این است که آغوش آنها در نزدیکی ایران است.

ایران همچنان بر موضع خود استوار است

ایران بارها این پیام را به عربستان داده که آغوشش برای مذاکره و دوستی با ریاض باز است. طی دو سال اخیر نیز محمدجواد ظریف، مکرر پیشنهاد خود مبنی بر امضای معاهده عدم تعرض میان ایران و کشورهای عربی را پیشنهاد داده، اما استقبال چندانی از آن نشده است.

علی‌رغم این پیام‌های گرم، شماری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که سیاست ایران در قبال جهان عرب، به گونه‌ای عمل کرده که در میان اعراب سیاستی ضدعربی تعبیر می‌شود.

سیدهادی برهانی، استاد مطالعات اسرائیل دانشگاه تهران دیروز طی یادداشتی در همین خصوص نوشت: «ایران سابقه‌ای طولانی در محکوم کردن اقدامات این‌چنینی و فشار بر کشورهای عربی دارد. تقریبا همه این سابقه تعامل با موضوع از زاویه‌ای سلبی است. بعد ایجابی این سیاست ظاهرا طنین چندانی در سیاست عربی ایران ندارد. همین امر موجب شده سیاست رسمی ایران سیاستی ضدعربی به نظر برسد.»

ایران در مسیر تقابل با جهان عرب است؟

در همین راستا می‌توان به پژوهش دو سال پیش‌ مرکز عربی پژوهش‌ها و مطالعات سیاسی در دوحه قطر اشاره کرد که طی یک نظرسنجی ۶۴ درصد شرکت‌کنندگان سیاست خارجی ایران در جهان عرب را منفی ارزیابی کرده بودند.

حال باید دید با این تغییرات در میان جهان عرب و اسرائیل، سیاست ایران در قبال اعراب چه تغییری خواهد کرد؟ تا به اینجای کار واکنش ایران بسیار تند و صریح بوده است. دستگاه دیپلماسی ایران به عنوان تریبون رسمی سیاست خارجی کشور، این توافق‌ها را خفت‌بار و ننگین خوانده است.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک بین بحرین و رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت مجاهدان آزادی قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور باشد

تهدید مستقل سپاه

اما فارغ از این تریبون رسمی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای واکنشی جداگانه نشان داد.

سپاه پاسداران در بیانیه خود با محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک بین بحرین و رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: «حاکم جلاد بحرین در انتظار انتقام سخت مجاهدان آزادی قدس و ملت مسلمان و غیرتمند این کشور باشد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «مسببان و بانیان این خیانت‌ها و خباثت‌ها را آماج خشم مقدس و انتقام سخت امت اسلامی به ویژه مردم شیعه بحرین که این روز‌ها با برافراشتن بیرق «لبیک یا حسین (ع)» در محرم حسینی؛ طنین «هیهات من الذله» سر داده‌اند قرار داده و طومار ننگین کسانی که با خلق ظلم، وحشت، خشونت، کشتار، جنگ و ناامنی، تهدید دائمی امنیت در غرب آسیا و جهان اسلام بوده‌اند را در هم خواهند پیچید.»

عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین اما مواضع ایران را دخالت در امور داخلی بحرین خوانده و تاکید کرده: «بحرین کشوری مستقل است و دخالت‌های خارجی در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد.»

او قرار است فردا، ۲۵ شهریور به همراه «عبدالله بن زاید آل نهیان»، همتای اماراتی خود برای امضای توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حضور خواهد یافت.

پس از آن مشخص نیست ترتیب حضور وزیر خارجه دیگر کشورها پای میز توافق با اسرائیل چگونه باشد اما به هر حال به نظر می‌رسد طی روزهای آینده رفت و آمدها پای این میز به قدری افزایش یابد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل به امری «عادی» در منطقه تبدیل شود.

آن زمان دیگر گذشته از این واکنش‌های تند، دیپلماسی با اعراب برای ایران به چالشی سخت‌تر از گذشته بدل خواهد شد.

ایران در مسیر تقابل با جهان عرب است؟

نفع آمریکا و آل سعود

در همین زمینه روزنامه یدیعوت آحارنوت نوشت که توافق عادی‌سازی میان بحرین و رژیم صهیونیستی بیشتر به نفع رئیس‌جمهور آمریکا و ولیعهد عربستان است، زیرا مسیر را برای عربستان باز می‌کند تا پا جای پای بحرین بگذارد. در گزارش این روزنامه آمده با توجه به ‌این‌که برخلاف امارات و عمان، بیشتر ساکنان بحرین شیعه هستند و شهروندان مخالفت شدیدی با عادی‌سازی روابط دارند، این توافق از اهمیت بسزایی برخوردار است. به گفته کارشناسان این توافق تحت تاثیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حاصل شد تا بعدا برای عربستان برقراری روابط با اسرائیل آسان‌تر شود. این روزنامه در ادامه نوشت: دلیل دیگری برای برقراری روابط وجود دارد و آن تمایل ترامپ به تحقق دستاورد دیپلماتیک دیگری است که به او در انتخابات کمک کرده و چه بسا فرصت را برای دستیابی او به جایزه صلح نوبل بهبود بخشد.

یدیعوت نوشت که بی‌تردید عادی‌سازی روابط با بحرین در تقویت قدرت رژیم صهیونیستی برای تعامل اطلاعاتی و حتی نظامی با تهدیدات ایران نقش دارد و همچنین می‌تواند بحرین را به بازار تکنولوژی رژیم صهیونیستی تبدیل کند.
گفتنی است قبل از این، دو کشور مصر و اردن نیز رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و با آن رابطه کامل برقرار کرده بودند.

در حال حاضر تحقق این اتفاق در مورد امارات و بحرین به عنوان دستاورد بزرگی برای ترامپ و نتانیاهو محسوب می‌شود. بر این اساس قرار است امضای رسمی توافق صلح امارات و اسرائیل روز ۱۵ سپتامبر (سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۹) در کاخ سفید انجام شود. این توافق توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه امارات امضا خواهد شد. براساس بیانیه سه‌جانبه‌ای که در این مورد منتشر شده است قرار است در این مراسم، توافق صلح اسرائیل با بحرین نیز امضا شود.

این اقدام البته برخلاف تصمیمات اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی (به استثنا ایران) درباره مشروط کردن به رسمیت شناختن اسرائیل دربرابر اجرای پیشنهاد صلح عربی است. پیشنهاد صلح عربی برپایه به رسمیت شناختن و ایجاد دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷ است.

ایران در مسیر تقابل با جهان عرب است؟

منطقه به کدام سو می‌رود؟

گزارش‌ها در رسانه‌های عربی حاکی از این است که عربستان از سوی آمریکا برای اعلام عادی سازی روابط‌ش با اسرائیل در چند هفته باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت فشار است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که در آستانه انتخابات دراثر بحران‌های چندوجهی محبوبیت خود را از دست داده، رویکرد غیرمعمولی و عجولانه‌ای برای دست و پا کردن دستاوردی برای خود آغاز کرده و ظاهرا او آسان‌ترین راه برای کسب دستاورد را منطقه خاورمیانه می‌بیند. بعد از اعلام عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل، کاخ سفید در بیانیه‌ای از قول ترامپ اعلام کرد که کشور‌های عربی و اسلامی دیگری با اسرائیل روابط برقرار خواهند کرد. اما آیا عربستان گزینه بعدی است؟

روند عادی سازی به طور محرمانه پیش می‌رود. تمام گفتگو‌ها به نحوی پیش می‌رود که اولین اعلام کننده عادی سازی روابط، ترامپ باشد. این امر در توافق بحرین و امارات با اسرائیل کاملا مشهود بود و بر همین اساس می‌توان حدس زد که اگر عربستان هم تصمیم به برقراری روابط با اسرائیل بگیرد، این امر با یک توئیت ترامپ یا بیانیه کاخ سفید اعلام خواهد شد تا توجه‌ها بیش از پیش به ترامپ و دستاورد‌های او معطوف شود.

ظاهرا، دولت آمریکا از دو جهت به عربستان فشار می‌آورد تا از آن امتیاز بگیرد. مورد اول، عادی سازی روابط با اسرائیل است که گفتگو‌ها در این خصوص ادامه دارد. مورد دوم نیز بحران قطر است که در این خصوص هم گفتگو‌هایی با وساطت آمریکا در جریان است. این احتمال وجود دارد که عربستان مجبور شود در یکی از این دو مورد - و شاید در هر دو- به ترامپ امتیاز دهد.

منابع: روزنامه توسعه ایرانی - فرارو - روزنامه همدلی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی منصوری

      ترامپ شایسته نوبل صلح

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کشورهای زقله عربی هر توطئعه ای خواستن علیه ما انجام دادن بعضی وقتها بد نیست یه گوشمالی بشن

      • بدون نام

        حالشونو خریدارم!
        کاسه های داغتر از آش!

      • ملت در خواب

        بله دقیقا .و ایران درمسیر تقابل با همه دنیاست

      • بدون نام

        افغانستان بیست ساله با همه خوبه تا جایی که امریکا همه کاره ی کشورشونه. مردمش اواره و بدبخت تر شدند.

      • ناشناس

        یه بار از کلام مادر عروس بشنویم

      • نوید

        دمت گرم ترامپ که عملکرد ات دنیا رو داره عوض میکنه

      • بدون نام

        هاها

      • بدون نام

        ترامپ شايسته جايزه بزرگترين بازنده قرن
        واين شوهاي فعلي هم كه عرب هاي مانند امارات و... در آوردن صرفا براي جاهلان جهان سياست قابل باوره!!!
        چون همه ارتباط قبلي اين كشورها رو با اسرائيل از قبل ديده بودند...

      • بدون نام

        اینها که چند تا جزیره کم جمعیت اند ولی اگه کل اعراب رو با هم جمع کنید هم یه کشور درست حسابی ازشون در نمیاد.بس که واداده اند

      • بدون نام

        این همه سال ما واسه کی اینهمه فشار تحمل کردیم و میکنیم؟ هیچکی قدرمونو نمیدونه

      • صیادی

        تا بوده صلح بهتر از درگیری بوده، پیامبر هم با قوم یهود به تفاهم و تفاهم نامه رسیدند

      • یک مسلمانه برده چین

        از قتل عام مسلمونای چین چه خبر دولت مثلا اسلامی ایران؟

      • بدون نام

        و شما شایسته بلاهت.

    • بدون نام

      چرا تقابل با جهان عرب؟
      برای چی جهان عرب؟
      بگو تقابل با جهان (منهای این ۴تا: چین و روسیه و کره شمالی و ونزوئلا)

      پاسخ ها

      • حمید

        واقعا به جز با روسیه و چین که جرات و وجودش رو ندارند در مقابلشون نتق بزنند با همه دنیا تقابل اون هم از نوع از پیش باخته دارند

      • بدون نام

        دمت گرم

      • بدون نام

        اگر قرار باشد جایزه صلح نوبل به ترامپ داده شود باید این جایزه بطور مشترک به ایران وآمریکا داده شود

    • بدون نام

      خود فلسطین و لبنان هم میرن با اسرائیل توافق میکنن اونوقت ماییم و خودمون تنها تر از همیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره به خدا...پریروز امارات...بعدبحرین..عربستان هم که داره جاده میزنه...ترامپ هم که سری بعدرای اوردکه حتما میاره...نوبت لبنان وخودفلسطینه...ماداریم خودمون باهمه بدمیکنیم یابهتربگم بدکردیم

      • بدون نام

        نیم مرد تنهای شب

      • کیان

        مامردتنهای شبیم

      • تایسون

        خدا کریمه جا نخور،چرا تو دلت خالی میشه یهویی...اینها فیلمه...صبر کن عزیز

    • بدون نام

      همه دنیا بدن ما خوببیییییم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زدی توخال

      • ناشناس

        حرف نزنی میگن لالی

      • صیادی

        نا شناسمون ناراحت شدن، ببخشید با کجای جمله مخالفی؟ همه بد هستن یا ما خوبیم؟ همه خوبن ما بدیم، راضی شدی؟

    • حسین

      آنوقت ایران بازنده اصلی خواهد با صرف هزاران میلیارد دلار طی این چهل سال و بدبخت کردن کشور سزای کاسه داغتر از آش همین است

      پاسخ ها

      • بی نام,

        چطوره مسئولان تو ایران منطقه ای را به نام فلسطین نامگذاری و به آنها بدهند و دست از سر اسراییل بردارند. هه هه هه

      • بدون نام

        این بزن پای بدهکاری ملت به،،،،،،،،،،،

    • بدون نام

      مطمئن باشید خود آمریکا نمیذاره صلح اعراب و اسرائیل کامل برقرار بشه ،، چون خاورمیانه آرام منافع آمریکا رو تامین نمیکنه ،، اون وقت آمریکا کجا تسلیحات خودش بفروشه

      پاسخ ها

      • مهدی

        خبری از خاورمیانه آرام نیست بعد از این صلح چون ایران و به عنوان عامل به هم ریختگی صلح خاورمیانه اعلام میکنن و بقیه ماجرا‌

      • علی

        آمریکا احتیاجی به فروش تسلیحات نداره که اگه داشت ایران رو مورد تحریم تسلیحاتی قرار نمی داد ، چون بزرگترین خریدار تسلیحات ایرانه

        بعد از این کشورهای عربی که به سمت اسرائیل رفتند نوبت به لبنان ، عراق و سوریه هم میرسه که بخاطر رفاه مردمشون برن سمت اسرائیل و اونوقت ایران میماند و مردمش که در فقر و بدبختی به سر میبرند

        بر میخ روسیه هم نکوبید که در تاریخ همیشه خائن به ایران بوده و هست و تا منافعش رو در خطر ببینه به ایران پشت میکنه

    • بدون نام

      من دو سال پیش یه نظرم نوشتم و ارسال کردم دوباره هم تکرار میکنم این کشورهای عربی چه خوبش و چه بدش هر وقت موقعیت مناسبی براشون پیش بیاد و منفعتی توش باشه از پشت به ما ایرانیها خنجر میزنند ما باید خیلی مواضب باشیم ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شمانظردهندگان مو میبیینید اهل سیاست پیچش مو

      • بدون نام

        مواظب چی از ایران مگه چیزیم مونده مواظب باشیم وقتی یه کشور کوچک مثل بحرین خط و نشون میکشه واسه ایران یعنی...

      • بدون نام

        از ایران خیلی چیز ها مونده شما اگه دوست نداری میتدنی بری
        بعد هم هی خط نشون بحرین رو نشون نده بحرین رو ۵۰ سال پیش امثال شما از ایران جدا کردن

      • بدون نام

        ایران هم همیشه ازاونهابدتره

      • علی

        احسنت

      • بدون نام

        اگه توی این دو ثال روی املات کار کرده بودی الان میدونصتی که مواضب درصت نیست. موازب درصته

    • علی علیان

      چندوقت دیگه فلسطین هم بااسراییل رابطه برقرارمیکندوماتنهامیمانیم ...

      پاسخ ها

      • علی

        ماماموربه وظیفه ایم نه نتیجه

    • بدون نام

      ... تقریبا شبیه راهی که هیتلرانتخاب کرده بود، دنیارامیخواست یک دست کند، باجهان درافتاد، البته آلمان دربهترین شرایط ودراوج تکنولوژی روزدنیا بود...

    • بدون نام

      تقابل با اعراب؟؟!
      نه باید بگی تقابل با کل جهان

    • حسین

      اسرائیل اگر زمین های قلسطینی ها رو بده و رست از ظلمش لر داره ایران هم با اسرائیل مشگلی نداره و حاضره صلح کنه

      پاسخ ها

      • علی علیان

        اینابه ایران چه ربطی داره که بخاطرفقرداریم تاوان سختی میدیم

      • بدون نام

        بما چه ربطی داره

    • نسل سوخته دهیه 40

      آماده برای جنگ جهانی! یا برای صلح جهانی! ...

    • بدون نام

      بهترین راه صلح با عربستان و مزاکره است .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزاکره هم خوبه اما مظاکره بهتره

    • بدون نام

      ایران میمونه و حوضش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران و ترکیه خیلی تو مسائل کشورهای عربی دخالت میکنن

    • کاوه

      صلحی که برای ما بوی جنگ میدهد جنگ در پیش دارم

    • بدون نام

      حالا ایران چرا، کاسه داغ تر از آش میشه. والا...

    • بدون نام

      آخر سر همه کشورهای عربی توافق رو امضا میکنن حتی خود فلسطین اونوقت ما میمونیم و یک ائتلاف ضد ایرانی

    • محمود

      این خیمه شب بازی های آمریکا با شیوخ عرب تموم میشه و باز هم به شکست می انجامد،خداوند حامی مظلومیت و مستضعفین جهان و انتقام گیرنده سخت از ظالمان و مستکبران است.

    • بدون نام

      ای کاش رابطه ما هم خوب میشد با تمام دنیا اونوقت زفاه آرامش ..........

    • محمد

      خدایی ما این وسط چکاره هستیم ملت بدبخت ما به خاطر فلسطین به چه روزی انداختن همه هیچ و پوچ

    • بدون نام

      ماکه مقابل همه دنیاموندیم..همه ناحق هستن وفقط ماحقیم

      پاسخ ها

      • اکبراورعی

        عاقبت فضولی کردن درجهان خدا به داد مردم فقیر ایران برسه

    • بدون نام

      البته ترامپ فکر نکنه که ایشون اینکارو کرده، بلکه این ما بودیم که زمینه ساز این آشتی را فراهم کردیم ولی نتا نیاهو خیلی قدر ناشناسه

    • بدون نام

      روزی قدرت اول خاورمیانه ایران بودوحالا عربستان واقعاجای تامل داره ...

    • ایران اقا

      سلام تورا به روح حسین و سلیمانی شهید با عربها صلح نکنید اگر صلح کردید از پشت و رو خنجر میزنند حتی این فلسطین ولی کمکش کنید تا حق و انسانیت باعث خشنودی می شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو خدا روزیتو جایی دیگه حواله کنه

      • بدون نام

        راست میگه برو پیش امریکا تا روزی بده بهت

    • بدون نام

      والا كل جهان دارن در صلح و ارامش زندگي ميكنند ما در حال تقابل با كل جهانيم

    • بیطرف

      واقعا ترامپ شایسته نوبل هست.

    • امیر حسین

      عجب، بابا مسعلوین کاسه داغتر از آش نباشین، ...

    • بدون نام

      دولت ایران اگر از بیکاری در پی تقابل با دیگر کشور هاست..باگرانی دلارو یورو .وخونه.و خودرو وگوشت. مرغ وکره.و حبوبات .بیکاری.وزباله گردی.وهزاران مورد مشابه مقابله کند

    • بدون نام

      موازب یامواضب ...گرفتاریها مطرح ..بشه حالا بهر شکلی..فعلا که به ما میگن بدم. بمیرو بدم.

    • بدون نام

      ایران درانزوای محض کشور هرروز فقیرتر و مردمش بیچاره تر ...

    • بدون نام

      موضع ایران موضع مردم فلسطین خواهد بود موضع مردمی که همه چیز خود را از دست داده اند. صدای او صدای اعتراض مظلومانه کودکان و زنان داغدار فلسطین است همانان که آه مظلومانه شان و خونهای به ناحق ریخته شان به زودی ریشه جنایتکاران و خائنان را خواهد سوزاند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا فلسطین هم با اسرائیل داره توافق میکنه...
        چراغی که به خونه رواست به مسجد نارواست...
        اعراب حمایت ما را نمیخوان...
        اعراب از ایران متنفر هستند و این توافق با اسرائیل را کردند تا جای ترامپ تو انتخابات محکم شود و مردم بدبخت ایران تحت تحریم باقی بمانند...

      • امید

        ظلمی که به مردم خودت توی مملکت خودت داره میشه رو نمیبینی؟ گرونی بیکاری فقر آرزوهای بر باد رفته و امیدهای نابود شده.جواب اینارو کی میخاد بده؟ با کل دنیا خودمون رو درگیر کردیم در حالی که خودمون توی نیازای اولیمون داریم درجا میزنیم.

      • بدون نام

        اگه راست میگی پس چرا به داد مردم مسلمان اویغور چین یا قره باغ آذربایجان نمیرسه
        پس همش دروغه

    • ایرانی

      دکترین سیاست کثیف نوین که بابازی ترامپ و عربستان واسراییل ونوکری امارات وبحرین وعمان که به هیچکس حتی‌اعراب هم رحم نمی کنن شروع شده بهتر آنست که ایران درراهبرد سیاست جهانی خود طرح جدید دراندازد وایران را ازمهلکه آلوده ی هرزگان سیاسی دور نماید وصبرپیشه کند

    • بدون نام

      همه این کارهای اعراب برای اینه که ترامپ انتخاب شود و می شود. تنها راه جلوگیری از انتخاب ترامپ اینه که ما یا غنی سازی ۲۰ درصد را شروع کنیم و یا بمب اتم را بسازیم و امتحان کنیم تا ترامپ دوباره انتخاب نشود...
      یادتون باشه این روند کمک به انتخاب ترامپ خواهد بود و بعد جنگ و کشتار برای مملکت در پی خواهد داشت. ضمنا همینطور که اعراب همه کار برای انتخاب مجدد ترامپ و ادامه فشار تحریم بر مردم ایران می کنند ما هم باید همه کار برای عدم انتخاب ترامپ بکنیم و سریعاً بمب اتمی را بسازیم. والسلام
      به خدا از لیبی بدتر خواهیم شد و اعراب ما را تکه تکه می کنند.

    • بدون نام

      آمریکا از جنگ و تقابل با ایران دست بر نمی دارد مگر اینکه ما بمب اتمی را بسازیم اونوقت مثل کره شمالی با ما مدارا می کند. به خدا هیچ راهی نمونده جز ساخت بمب اتم وگرنه با سیاست خارجی شما همه دنیا و اعراب و غیره با ما بد هستند و فقط دنبال کشتار ما و بچه هامون هستند و اوضاعمون از لیبی هم بدتر خواهد شد....

    • بدون نام

      با اوناییکه بمب شیمیایی سر این ملت ریختن وزن وبچه این ملت روشهید کردن دوست شدیم گیر دادیم به فروشنده.

    • بدون نام

      ایران مشکلات داخلی اش گرونی بی سابقه فقر و بیکاری و بدبختی مردم رو حل کنه

    • عبدی

      وای بر آن روز آقا حکم جهادمان. دهد کل کشور های غرب را اشغال خواهیم کرد

      پاسخ ها

      • نا شناس

        زخمی مون نکنی پهلوون.
        پیاده شو باهم بریم

    • آریایی

      خوبه از این به بعد باید بگیم مرگ بر اسرائیل و سایر بستگان

    • بدون نام

      حضرت آقا گفتن ۲۵ سال دیگر اسراعیل محو میشود،،،ب کوری چشم اعراب خائن انشااله محو خواهد شد

    • بدون نام

      ایران برگ برنده ترامپ برای پیشبرد عادی سازی روابط اعراب واسرائیل است وتا کامل شدن این پازل آمرکا ایران را همچنان به عنوان ببرکاغدی جهت ترساندن اعراب نگه خواهد داشت وایران هم نقش خودرا باتهدید اعراب دارد ایفا میکند

    • بدون نام

      تقابل با کل جهان

    • بدون نام

      حالا نوبت به کشورهای عمان وسودان ومصر خواهد رسید

    • سعید

      کاشکی فلسطینی ها صلح میکردن،دیگه ما راحت میشدیم.

    • .

      منتظر اون روزی ام که فلسطین هم با اسراییل صلح کنه ...

    • غلامرضا خوشی

      احتمال دارد فلسطین هم توافق کند .ما مانده ایم تنها وبی پول

    • max

      بعد نابودی اسراییل روسیاهی برای زغاله!
      هرچند تا اون موقع تمام این زغالها خاکستر شدن و با فوت چی از انها باقی نخواهد ماند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج