۱۰۳۶۵۳۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

کفاشیان: کجا رقم‌ها کنترل شده که در فوتبال شود

سقف قرارداد اولین‌بار در دوره علی کفاشیان وارد فوتبال شد. سازمان لیگی که زیر نظر او فعالیت می‌کرد، برای قرارداد‌ها سقف گذاشت، ولی باشگاه‌ها به بازیکنان پول زیرمیزی دادند. کفاشیان بعد از چند سال می‌گوید آن پروژه کاملا شکست خورده بود. او به نکات مهمی در این زمینه اشاره می‌کند و البته توضیح می‌دهد که اقتصاد فوتبال نشات گرفته از اقتصاد ایران است که در آن قیمت‌ها افسار گسیخته و غیر قابل کنترل است.

روزنامه جام‌جم: سقف قرارداد اولین‌بار در دوره علی کفاشیان وارد فوتبال شد. سازمان لیگی که زیر نظر او فعالیت می‌کرد، برای قراردادها سقف گذاشت، ولی باشگاه‌ها به بازیکنان پول زیرمیزی دادند. کفاشیان بعد از چند سال می‌گوید آن پروژه کاملا شکست خورده بود. او به نکات مهمی در این زمینه اشاره می‌کند و البته توضیح می‌دهد که اقتصاد فوتبال نشات گرفته از اقتصاد ایران است که در آن قیمت‌ها افسار گسیخته و غیر قابل کنترل است.

اولین بار در دوره ریاست شما در فدراسیون فوتبال قانون سقف قرارداد را گذاشتند. انصافا جواب گرفتید؟

نه اصلا جواب نگرفتیم!

خدارا شکر مثل همیشه صادقانه جواب می‌دهید.

بگذارید برایتان شفاف توضیح بدهم. فوتبال ما بخشی از اقتصاد کشورمان است. کجا اقتصاد ایران توانسته قیمت‌ها را کنترل کند که در فوتبال کنترل شود؟ الان در همه جا قیمت‌ها کنترل شده و فقط مانده فوتبال؟ پراید و سکه و دلار این‌طور سرکش شده‌‌اند و نمی‌توانیم رقم‌شان را کنترل کنیم، آن‌وقت خیلی‌ها می‌گویند چرا فوتبالیست‌ها گران شده‌اند.

چرا طرح سقف قرارداد در دوره شما شکست خورد؟

به این دلیل ما موفق نبودیم که دوستان در باشگاه‌ها پروژه زیر‌میزی را راه انداختند. ما فقط روی میز را می‌دیدیم ولی آنها زیر میز پول می‌دادند. از آن طرف رقابتی بین باشگاه‌ها وجود داشت که هر باشگاهی می‌خواست بالای دست باشگاه دیگری باشد و بازیکن بهتر را جذب کند.

شما حتی تهدید کردید اگر باشگاهی زیر میزی بدهد محروم می شود.

فایده‌ای نداشت. ما می‌خواستیم چه کار کنیم؟ هدف این بود که حداقل فشاری بیاوریم و چارچوبی تعیین کنیم. کاری ندارم بعضی بازیکنان زیر‌میزی گرفتند ولی این حرف ما سند شد که بعضی مدیران به بازیکنان بگویند طبق قانون نمی‌توانند از فلان قدر بیشتر بدهند. اتفاقا کارساز هم شد. تعداد بازیکنانی که زیر سقف گرفتند زیاد بود. اگر می‌گویم ما موفق نبودیم به این خاطر بود که نباید یک مورد هم اتفاق می‌افتاد ولی در مجموع بد نبود.

برای شما ثابت شد باشگاهی پول بیشتر از سقف داد یا بازیکنی بیشتر پول گرفت؟

ثابت به آن شکلی که شما می‌گویید، نه. ما که وسط بده بستان آنها نبودیم. ولی بعضی‌ها می‌آمدند و چیزهایی به ما می‌گفتند. نگرانی ما آن زمان این بود که باشگاه‌ها درآمد کم داشتند و کفاف خرجی‌شان را نمی‌داد. از طرفی هوادار فشار می‌آورد که باید تیم قوی ببندند. به خاطر همین آنها با بدهی تیم می‌بستند. آخر سر ضررش را چه کسی دید؟ خود باشگاه. چیزی غیر از این بود؟

امسال درباره رقم‌های نقل‌و‌انتقالات چه چیزهایی شنیدید؟

شنیدم بالاست. ولی کلا در فوتبال دستمزدها بالاست. الان شما به بازیکن بگو چرا زیاد پول می‌گیری؟ شک نکن به شما می‌گوید این پولی که در ایران می‌گیرد با پولی که بازیکنان در لیگ‌های دیگر می‌گیرند، قابل مقایسه نیست و شوخی است. همه اینها خودش در افزایش قیمت‌ها نقش دارد. بازیکن می‌گوید همه چیز گران شده. خرج زندگی من هم بالا رفته و من که عمر حرفه‌ای‌ام کوتاه است باید به فکر آینده‌ام باشم.

این هزینه‌های هنگفت برای فوتبال ما ترسناک نیست؟ آینده خیلی عجیب به نظر می‌رسد.

خرید بازیکنان گران برای باشگاه‌ها مثل خریدن دلار توسط مردم است. شما به مردم می‌گویید دلار نخرید، می‌خرند. به باشگاه‌ها هم بگو بازیکن گران نخر، می‌خرند. راهی نیست دیگر. چرخه اقتصادی ما ایراد دارد که این اتفاقات هم در فوتبال می‌افتد.

راستی یک سوال بی‌ربط هم می‌پرسیم. از آنجا که شما با علی دایی خیلی خوب هستید، نگران نیستید رونالدو رکورد او را بشکند؟

چه نظری بدهم؟ من طرفدار رونالدو نیستم. در جام‌جهانی مقابل تیم‌ملی ما اصلا نتوانست خوب بازی کند. انشاا... این رکورد در اختیار علی دایی باقی بماند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      این یکی رو راست گفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج