۱۰۳۷۲۹۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

اعتراض شدید محمد رحمانیان به مدیران تئاتری

نویسنده و کارگردان تئاتر در نشست خبری در رابطه با آخرین اثر نمایشی خود و سنگ اندازی‌های مسئولین هنرهای نمایشی صحبت کرد‌.

خبرگزاری صبا: نویسنده و کارگردان تئاتر در نشست خبری در رابطه با آخرین اثر نمایشی خود و سنگ اندازی‌های مسئولین هنرهای نمایشی صحبت کرد‌.
نشست خبری نمایش «الدسانگز-عشق روزهای کرونا» باحضور محمد رحمانیان، بهنوش طباطبایی، افشین هاشمی، امیرکاوه آهنین جان، غزل شاکری، مبینا طبایی، مانیا علیجانی و دیگر هنرمندان این اثر در هتل مشهد برگزار شد.
اعتراض شدید محمد رحمانیان به مدیران تئاتری
محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان این اثر با اشاره به اینکه «الدسانگز-عشق روزهای کرونا» از ۶ اپیزود تشکیل شده است، گفت: پس از تعطیلی اجباری نمایش «روزهای رادیو» به دلیل شیوع بیماری کرونا، ایده نگارش نمایشنامه «عشق روزهای کرونا» برگرفته از نام رمان «عشق سال‌های وبا» نوشته مارکز به ذهنم رسید. تمام تلاش من بر این بود تا دین خودم را نسبت به اتفاقاتی این روزها در حال رخ دادن است ادا کنم.
او ادامه داد: از ابتدا پیشنهادم برای اجرا در فضای باز بود اما به دلیل برخی کارشکنی‌ها و مشکلاتی که در صدور مجوز صورت گرفت، زمان از دست رفت و برخی از بازیگران نمایش پروژه‌های دیگری را پذیرفتند، به همین دلیل نمایش ۵ اجرا بیشتر ندارد اما اگر شرایط فراهم شود امکان تمدید ممکن است فراهم شود.
این کارگردان با اشاره به اینکه این نمایش از ۶ اپیزود تشکیل شده است، توضیح داد: برخی حوادث و مناسبات زاییده زمانی خاص همانند شیوع بیماری کرونا است و اگر زمان خودش اجرا نرود دیگر کاربردی ندارد به همین دلیل ۱۲ اپیزود برای کار نوشته شده که تنها ۶ اپیزود آن امکان اجرا دارند. دلیل آن نیز همگانی‌تر بودن اپیزودها است و اینکه در شرایط پرتنش امروز امکان اجرایشان بیشتر وجود دارد.
به گفته وی، بین ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه زمان این اجراست.
رحمانیان خاطرنشان کرد: من در نگارش این متن بر وجهه مستند بودن این داستان‌ها همانند تعطیل شدن خیاط خانه‌ها یا تعطیلی مترو و قطع برق تاکید زیادی دارم. در مورد این نمایش فکر نمی‌کردم نمایشی به این سادگی، این همه دچار مشکلات گوناگون ممیزی شود اما خوشبختانه تا امروز ۹۰ درصد مشکلات نمایش حل شده و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز حل خواهد شد و امیدوارم این نمایش به طور کامل اجرا شود.
او افزود: از نظر من جهان به دو دوران قبل و بعد از بیماری کرونا تقسیم خواهد شد؛ چراکه این بیماری و تاثیرات آن چنان ضربه‌ای به همه‌ چیزی که در زندگی روز مره با آن روبرو هستیم زد که هرکدام به طور جداگانه نتایج بسیاری را رقم زدند از جمله آنان نیز می‌توان به مبحث آموزش و پرورش و یا دلار اشاره کرد.
کارگردان نمایش «ترانه‌های قدیمی» گفت: اگر امروز به اخبار رسانه‌ها توجه کنیم می بینیم که بخش عمده این اخبار به موضوع کرونا اشاره دارد از این رو در اپیزود خانم طباطبایی به این متون اشاره شده و سعی شده است تا بخشی از متن اجرایشان نیز از دل این اخبار استخراج شود.
سرنوشت «روزهای رادیو» چه می شود؟
او ادامه داد: اگر مشکلی رخ ندهد قرار است نمایش «روزهای رادیو» که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا نیمه کاره ماند در آبان ماه مجددا اجرا شود. امیدوارم خداوند ما را ببخشد و در زمان اجرای نمایش ما، فردی دچار بیماری کرونا نشده باشد چراکه سالن شهرزاد در آن زمان سالنی ناامن بود.
حسن علیشیری ترانه سرای این اثر نیز در ادامه این نشست درباره ترانه‌هایی که برای این نمایش سروده شده است، بیان کرد: این سومین کار مشترک ما است. زمانی که درباره طرح این نمایش صحبت شد از ابتدا قرار بود این اثر در کنار آثاری مثل «ترانه‌های قدیمی» و «ترانه‌های محلی» قرار بگیرد. ما ۶ قطعه قدیمی خارجی را انتخاب کردیم و برای هرکدام از آن‌ها شعر و ترانه‌های فارسی سرودیم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرند.
او با اشاره به اینکه تنظیم ترانه‌ها را سردار سرمست انجام داده است، توضیح داد: ابتدا قرار بود رضا یزدانی ترانه‌ها را اجرا کند اما نتوانست در این شرایط در کار حضور داشته باشد.ا امیدوارم این فرصت پیش بیاید که اثر به صورت کامل اجرا شود البته در اجرا، متن ترانه‌ها از طریق ویدیو نمایش داده می‌شود.
در ادامه علیشیری به معرفی ۶ قطعه مورد نظر پرداخت که سردار سرمست نیز با آکاردئون موسیقی ترانه‌ها را می‌نواخت. محمد رحمانیان نیز بخشی از ترانه ابتدایی را که براساس ترانه‌ای از لئونارد کوهن نوشته شده بود، برای مخاطبان اجرا کرد.
غزل شاکری نیز در بخش دیگری از نشست گفت: اولین تجربه تئاترم با آقای رحمانیان است که ایشان اطمینان بزرگی به من کردند و نقش سختی را به من سپردند و من با ایشان تئاتر را یاد گرفتم. آنقدر حجم مطالبی که یاد گرفتم زیاد بود که یک شبه ره صدساله رفتم.
وی تاکید کرد: در این روزهای کرونایی هیچکدام حال خوبی نداریم و به دنبال شرایطی هستیم تا حتی برای چند ساعت حالمان بهتر شود.
رحمانیان نیز به تمجید از بازی غزل شاکری پرداخت و اظهار کرد: غزل شاکری یک صدای جادویی دارد، یه نوعی که من پیش از نگارش متن با او تماس گرفتم و از او دعوت به کار کردم.
اعتراض شدید محمد رحمانیان به مدیران تئاتری
تئاتر را امروز در شرایطی قرار داده‌اند که حرفی برای گفتن ندارد
این کارگردان تئاتر در بخش پایانی این نشست با گلایه از مشکلاتی که در سال‌های اخیر برای هنرمندان تئاتر به وجود آمده است، گفت: این اخطار و گوشزد را به عنوان یک هنرمند می‌دهم زیرا وظیفه خود می‌دانم که درباره مشکلات هنرمندان صحبت کنم. چندسال اخیر سطح مطالبات هنرمندان از دستگاه‌هایی که اتفاقات فرهنگی را رصد می‌کنند بسیار تقلیل پیدا کرده است و متاسفانه روز به روز وضعیت بدتر می‌شود. ما این تعداد کارگردان، نویسنده و بازیگر مستعد را اتفاقی به دست نیاورده‌ایم که الان اتفاقی از دستشان می‌دهیم. تئاتر را امروز در شرایطی قرار داده‌اند که حرفی برای گفتن ندارد و تبدیل به یک جریان بی خاصیت شده است که فقط برای سرگرمی است بنابراین همه ما باید کمک کنیم تا این شرایط برداشته شود.
او اضافه کرد: برای اجرای این نمایش انواع ذلت‌ها و بی حرمتی‌ها را از مسئولان و مدیران اداره کل هنرهای نمایشی دیده‌ام و لحظه به لحظه بر این بی‌حرمتی‌ها اضافه می‌شد. خدا شاهد است که شما را نمی‌بخشم. امیدوارم به دلیل بی‌حرمتی‌هایی که به من و گروه این نمایش شده است خدا شما را ببخشد. ممکن است این حرف‌ها باعث شود که این نمایش روز پنجشنبه اجرا نشود اما من باید اعتراضم را مطرح می‌کردم و مسئولیت همه حرف‌هایی که اینجا می‌زنم با خود من است.
محمد رحمانیان در پایان با اشاره بر جمله هیات من الذله امام حسین(ع) بیان کرد: ماه محرم، ماهی است که به دلیل وجود یک فرد بسیار مهم شده است و از آن بسیار گفته‌اند، درحالی‌که شبیه او نیستند. حسین عزیز ما به همین یک پیشنهاد شما عمل نکردیم و تن به ذلت‌های فراوانی داده‌ایم.
نمایش «الدسانگز-عشق روزهای کرونا» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان از ۲۷ تا ۲۹ شهریورماه، ۵ اجرا در فضای باز تالار وحدت خواهد داشت.
امیرکاوه آهنین‌جان، نوشین اعتماد، سیما تیرانداز، سعید توکلی، آرمین رحیمیان، راحیل زمانی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبایی، نیما طیبی، مانیا علیجانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و احترام برومند بازیگران این اثر نمایشی هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج