جاباما
۱۰۳۹۳۶۴
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

بازجویی از پسر کی‌روش در مورد طارمی

سباستیائو ماکیاس اکنون یکی از مربیان تیم ملی کلمبیا است و زمانی دستیار کی روش در تیم ملی ایران بود؛ مردی که حضورش جنجال برانگیز هم شد.

ورزش سه: سباستیائو ماکیاس اکنون یکی از مربیان تیم ملی کلمبیا است و زمانی دستیار کی روش در تیم ملی ایران بود؛ مردی که حضورش جنجال برانگیز هم شد.

ماکیاس که علی کریمی او را پسرخوانده کارلوس کی روش می دانست ، در تیم ملی کلمبیا هم مربی عملکرد و تمرینات قدرتی و هوازی است ، عنوانی که در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در تیم ملی ایران داشت . در ایران بود که با مهدی طارمی و علی علیپور دو بازیکنی که اکنون در پرتغال و تیم های پورتو و ماریتیمو حضور دارند دیدار کرد.

ماکیاس گفت و گویی را با سایت پرتغالی tribunaexpresso انجام داده که مشروح آن را در زیر می خوانید:

سال گذشته طارمی و امسال هم علیپور به ماریتیمو آمده است و امیر عابدزاده هم از سال ۲۰۱۵ در پرتغال است. اما با این حال انگار توجه زیادی در پرتغال به بازیکنان ایرانی وجود ندارد.

حداقل نسل من عادت ندارد که بازیکنانی ایرانی را در لیگ پرتغال ببیند و حتی در دیگر لیگ های اروپایی هم همینگونه است. علی کریمی (بایرن مونیخ، شالکه) و علی دایی( آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ و هرتابرلین) را به یاد می آورم که بازیکنان بزرگی بودند اما در پاسخ به این سوال نمی دانم. من فکر می کنم شاید بحث سطح و اعتبار یک لیگ در آسیا در مقایسه با اروپا تاثیرگذار باشد.

این ممکن است اولین مانع برای حضور بازیکنان بیشتر بازیکنان ایرانی باشد. فکر می کنم این سه بازیکنی که در لیگ برتر پرتغال حضور دارند ، ثمره حضور پروفسور کی روش و سایرمربیان پرتغالی مانند تونی ، رودولفو کورئیا و اوسیانو باشد که به ایران رفته و کار کرده اند. این نتیجه کار خوبی است که مربیان پرتغالی در ایران انجام دادند و بازیکنان فرصت پیدا کردند تا در جام جهانی مقابل پرتغال بازی کنند یا آن پیروزی تاریخی را برابر مراکش به دست بیاورند.

وقتی شما آنجا بودید بازیکنان ایرانی درمورد اینکه دوست دارند در اروپا بازی کنند زیاد حرف می زدند؟

بله، این یکی از ذهنیات آن ها بود. من فقط در چارچوب تیم ملی بودم و اطلاعات کمی در مورد باشگاه داشتم و آنچه می دانستم همان چیزی بود که بازیکنان و مربیان پرتغالی به من منتقل می کردند. اما در رابطه با اینکه در حرف بگویند ، بله همه آن ها رویای بزرگ بازی در اروپا را داشتند؛ هدفی که واقعا برایشان بزرگ است.

پرتغالی بودن شما باعث می شد این سوال ها بیشتر باشد؟

دقیقا، همیشه سوالات زیادی وجود داشت. در تیم فنی که من امتیاز کار در تیم ملی ایران را داشتم، برخی از بازیکنان قدیمی تر سوالاتشان بیشتر پیرامون و حول این موضوع بود: بازی و تمرین در یک باشگا بزرگ چگونه است و ...

بازجویی از پسر کی‌روش در مورد طارمی

آیا یک بازیکن ایرانی که در یک باشگاه بزرگ این کشور بازی می کند به طور متوسط حقوق خوبی می گیرد؟ به عبارت دیگر آیا جاه طلبی آن ها برای آمدن به اروپا بیش از هرچیزی ، به خاطر پیشرفت در ورزش و فوتبال است؟

من نمی خواهم راجع به چیزی صحبت کنم که آن را زندگی و تجربه نکرده ام اما فکر می کنم حداقل بازیکنان تیم ملی ایران دستمزدهای خوبی در باشگاه هایشان می گیرند. اما باید این را بگویم که معتقدم هرکسی به اروپا می آید هدفش بیشتر حرفه ای است تا مالی، می آید تا شخصیت بزرگش را نشان بدهد. من می دانم که آن ها به دلایل حرفه ای می خواهند به اروپا بیایند.

اولین برخوردت با مهدی طارمی را به یاد داری؟

اولین برخوردم با او در ایتالیا بود. در مرکز کارآموزی کاورچیانو بود و من اولین تصویری که به یاد دارم این است که بعد از پایان تمرین به سراغ پروفسور کی روش رفت و در مورد حرکت بین مرکز و کانال های کناری سوال کرد. یادم هست که وقتی کی روش توضیح می داد طارمی با علاقه و تمرکز گوش می داد. پس از آن من شخصا با او کار کردم و زمان زیادی را با طارمی بودم. فراموش نمی کنم که او یک بازیکن فوق العاده و یک ورزشکار عالی و سختکوش است.

به نظر می رسد طارمی پسری خجالتی و متواضع است و از بیرون به نظر نمی رسد که از آن بازیکنانی باشد که در اولین جلسه تمرینی بتواند با مربی صحبت کند.

باید این را اصلاح کنم. این اولین جلسه تمرینی بود که من در آن حضور داشتم. من در میانه مرحله صعود به جام جهانی 2018 آمدم. او قبلا بازیکن تیم ملی بود و با کادرفنی صحبت کرده بود. این اولین جلسه تمرینی من بود و خیلی از این کارش خوشم آمد. او با کی روش چند دقیقه صحبت کرد. این در حافظه من ماند چرا که می دیدم او بازیکنی است که دنبال یادگیری و رشد بیشتر است. با گذشت زمان دیگر هیچ شکی برایم باقی نماند.

آیا همیشه در تیم ملی مهاجم بازی می کرد یا اینکه شما بیشتر به عنوان وینگر از او استفاده می کردید؟

-ما سردار آزمون که مهاجم بزرگ دیگری است را هم داشتیم و مجبور بودیم هر دوبازیکن را استفاده کنیم. تیم ملی ایران 4-3-3 بازی می کرد و من شخصا فکر می کنم یکی از پست هایی که طارمی در آن خوب بازی می کنم وینگر چپ است. او به عنوان مهاجم به تیم ملی آمد اما ما این فرضیه را هم داشتیم که در سمت چپ هم مناسب است. زمانی که او را دیدم در باشگاهش در پست شمار 9 بازی می کرد.

در ریو آوه دیدیم که او در بازی و ارتباط با بازیکنان پشت سرش تبحر زیادی دارد.

این مشخصات فنی و ارزش های تاکتیکی او را نشان می دهد. او یک مهاجم با توانایی بازی به عنوان تک مهاجم، در کنار یک مهاجم دیگر یا به عنوان وینگر است اما فکر می کنم خودش بازی در سمت چپ را بیشتر دوست دارد هرچند تا به حال از خودش نپرسیدم.

در طول همکاری ات با طارمی بیشترین چیزی که در مورد او تحت تاثیرقرارت داد چه بود؟

خیلی چیزها، قبل از مصاحبه داشتم به چیزهایی که در مورد او می دانستم فکر می کرد، به مراحل انتخابی و سپس جام ملت های آسیا و دیدم چیزهای خوبی در مورد طارمی می دانم. در حال حاضر او یک بازیکن حرفه ای پنج ستاره، یک بازیکن در خدمت تیم ، سخت کوش و صادق است. به عنوان یک بازیکن توانایی جسمی عظیمی را در او می بینم. علاوه بر مهارت های فنی ، بازیخوانی و هوش بالایی دارد. از هر لحاظ او یک بازیکن کامل است. بازیکنی است که وقتی از ایران رفتیم خیلی دلمان برایش تنگ شد. او یک ستاره عالی حرفه ای است.

علی علیپور دیگر مهاجم پرسپولیس و تیم ملی به ماریتیمو پیوست. درمورد او چه می توانی بگویی؟

او را اولین بار زمانی دیدم که در پرسپولیس کنار طارمی بازی می کرد. من علیپور را خیلی دوست دارم اما او با طارمی متفاوت است. قد او 1.81 متر و طارمی 1.87 است. علیپور توانایی بازی بین خطوط و پیگیری توپ در پشت خط دفاعی را دارد و بازیکنی است که بسیار در روند کار دفاعی تیم حضور مستمر و موثر دارد. سال گذشته طارمی را دیدیم که در سازمان هجومی ، حتی برابر باشگاه های بزرگ فشار زیادی را روی خط دفاعی حریف می آورد و توپ ربایی های مهمی انجام می دهد. علیپور نیز چنین ویژگی را دارد و این یک امتیاز بزرگ به حساب می آید. او توانایی شوتزنی با هر دو پا را دارد هرچند در اصل یک بازیکن راست پا است.

بازجویی از پسر کی‌روش در مورد طارمی

به نظر می رسد این توصیف ها او را بازیکنی شبیه طارمی نشان می دهد؟

آن ها ویژگی های مشترک دارند. راستش من ترجیح می دهم صبر کنم و در لیگ پرتغال عملکرد علیپور را ببینم اما خیلی به او امیدور هستم چرا که می دانم بازیکن خوبی است. ما در تیم ملی ایران خوشبختانه مهاجمان خوبی داشتیم؛ سردار که بازیکن شناخته شده ای بود، طارمی و بعد هم کریم انصاری فرد که آن زمان در المپیاکوس بازی می کرد. همچنین علیرضا جهانبخش را داشتیم که گرانترین خرید برایتون در تاریخ این باشگاه بود. اگر اشتباه نکنم ما ۴، پنج بازیکن خوب خط حمله داشتیم و علیپور برای حضور در ترکیب اصلی مشکل داشت اما این به خاطر این نبود که بازیکن با کیفیتی نیست.

کار شما با بازیکنان در چارچوب فنی تیم چگونه بود؟

در مرحله مقدماتی ، ما در طول هفته به صورت جداگانه با بازیکنان کار می کردیم. طارمی و علیپور هم هروقت فرصت می کردند می آمدند. بیشترین تماسی که من با طارمی داشتم مربوط به تمرینات در سالن و افزایش سرعت بود و طارمی علاقه زیادی به انجام این تمرینات داشت. هم او و هم علیپور من را غافلگیر کردند چرا که از نظر فیزیکی بازیکنان قدرتمندی هستند. طارمی که از این نظر باورنکردنی است. زمان زیادی را با او در سالن تمرین می کردم، کارهای سرعتی با توپ و بدون توپ انجام می داد و همیشه دوست داشت بیشتر تمرین کند. حتی در سالن بدنسازی او همیشه سعی می کرد وزنه های سنگین را بزند.

آیا در آن زمان موضوعی بود که به طور خاص بخواهد روی آن کار کند؟

ما یک مرکز افزایش عملکرد بودیم و یک مرکز تمرینی بزرگ داشتیم که برای بازیکنان ایرانی یک نوآوری بزرگی به حساب می آمد چرا که تا قبل از آن نه برای فوتبال و نه برای هیچ ورزش دیگری وجود نداشت. آنقدر که این مرکز بازیکنان را مجذوب کرده بود کسانی مثل علیپور و طارمی هرزمان می توانستند می آمدند و با ما کار می کردند. من یادم هست که تکنیک های دویدن مثل دویدن مسافت بلند یا حرکات کوتاه، قدم های سریع و چرخش ها را کار می کردم. ما یک چمن مصنوعی کوچک در سالن داشتیم که پس از انجام کارهای قدرتی روی آن تمرین می کردیم و این ها تمرینات مورد علاقه طارمی بودند.

و اکنون تمایلش به پیشرفت چگونه است؟

در موردش شک ندارم. چند روز پیش چند کلمه با طارمی صحبت کردم، او بسیار با انگیزه است و امیدوارم این روند را ادامه دهد. در مورد علیپور هم مطمئنم او انگیزه زیادی دارد.

آیا مرتب با آن ها در تماس هستی؟

اخیرا با علیپور صحبتی نداشتم. من خیلی با بازیکنان ارتباط ندارم مگر اینکه کار مهم و ضروری باشد که به آن ها پیام بدهم. وقتی طارمی به پورتو آمد بدیهی است که من و بقیه اعضای کادرفنی سابق تیم ملی به او تبریک بگوییم چرا که از این موضوع خیلی خوشحال بودیم.

با در نظر گرفتن مدل بازی مورد سرجیو کونسیسائو و پورتو فکر می کنی طارمی بتواند در این تیم موفق شود؟

من اینطوری فکر می کنم. کونسیسائو تیمی که دارد را کاملا می شناسد. او حالا با طارمی بیشتر آشنا می شود و فکر می کنم این بازیکن کارایی زیادی برایش خواهد داشت.

با فرض بر اینکه طارمی بازی کند او در کنار موسی مارگا مهاجمی که بیشتر به فضای پشت خط دفاعی حمله می کند باید به میدان برود. آیا طارمی می تواند بازیکنی باشد که برای این مهاجم توپ سازی کند؟

فکر می کنم باید منتظر بمانیم و ببینیم. طارمی تمام خصوصیات بازی در اف سی پورتو و مدل مورد علاقه کونسیسائو را دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رعد

      اخه ادم بی خود کجا باز جویی ؟بازجویی از برانکو باید بشه عقدع ای

    • رعد

      بعد هم کیروش کفشش به برانکو و‌امثال تو برترینها میارزه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج