جاباما
۱۰۳۹۴۰۳
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

نمکی: مقیدتر از رهبری در رعایت پروتکل‌ها ندیدم

وزیر بهداشت با بیان اینکه از تخصیص دو و نیم میلیارد دلار مصوب دارو و تجهیزات پزشکی تا کنون ۹۰۰ میلیون دلار هم نگرفته ایم، در عین حال گفت: با خودم عهد بسته ام که در این ایام، کمتر گله کنم و بیشتر کار و صبوری کنم تا مبادا باعث رنجش خاطر مردم و رهبر معظم انقلاب شوم.

خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت با بیان اینکه از تخصیص دو و نیم میلیارد دلار مصوب دارو و تجهیزات پزشکی تا کنون ۹۰۰ میلیون دلار هم نگرفته ایم، در عین حال گفت: با خودم عهد بسته ام که در این ایام، کمتر گله کنم و بیشتر کار و صبوری کنم تا مبادا باعث رنجش خاطر مردم و رهبر معظم انقلاب شوم.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی در نشست هیات اندیشه ورز سازمان بسیج جامعه پزشکی که در مجتمع فرهنگی ولیعصر(عج) تهران برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته بزرگداشت دفاع مقدس، اظهار داشت: چهلمین سالگرد این حرکت بزرگ عرفانی را به همه رزمندگان و ملت ایران تبریک می گویم و به همه شهدای دفاع از حریم و حرم و سلامت سرزمین مان درود می فرستم.

نمکی: مقیدتر از رهبری در رعایت پروتکل‌ها ندیدم

وی خاطرنشان کرد: در روزهای اول مسئولیتم در وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدم که در سازمان غذا و دارو عده ای خودشان را به بسیج و بسیج جامعه پزشکی گره زده بوده اند اما متاسفانه یکی از نقاط آسیب پذیری دستگاه ها و سازمان هایی مانند بسیج این است که اجازه دهند دامنشان به افراد بی لیاقت و یا خدای ناکرده کسانی که لیاقت پوشیدن این ردا را ندارند، آلوده شود. اولین نیازمندی بسیجی شدن، پاکیزگی است و نمی شود هر کسی را زیر بیرقی برد که جایگاه پاکیزگان و صدیقان تاریخ یک مملکت و نظام است. برای اداره سازمان غذا و دارو که محلی از مفسده اصلی در وزارت بهداشت بود لذا فردی را مناسب تر از دکتر شانه ساز با سابقه ای از پاکیزگی و پاک طینتی نیافتم.

کشور به انسان های عاشق و از جان گذشته نیاز دارد

وزیر بهداشت یادآور شد: وقتی دکتر شانه ساز را انتخاب کردم، برخی گفتند که نمی شود رییس سازمان غذا و دارو غیرهیات علمی باشد که گفتم چرا نمی شود؟ این حرف ها یعنی چه؟ این مملکت فقط استاد نمی خواهد بلکه نیاز به انسان های عاشق و از جان گذشته دارد و انسان هایی می خواهد که دل بر دریا بزنند. الان رییس یکی از دانشگاه های علوم پزشکی جنوب کشور را یک استادیار گذاشته ام و معتقدم که فقط با القاب نمی توان کشور را اداره کرد و در اداره کشور، نیازمند تفکری نو و جدید هستیم.

راهی جز استفاده از ظرفیت بی بدیل بسیج نداریم

نمکی بیان داشت: حدود ۳۰ سال در وزارت بهداشت مسئولیت اداره بخش بهداشت را داشتم و یکی از برنامه های ما، ریشه کنی فلج اطفال در کشور بود و راهی جز روش بسیجی پیدا نکردم و از ظرفیت ارزشمند بسیج برای ریشه کنی فلج اطفال استفاده کردیم. عده ای می گفتند که بسیج چه نقشی دارد؟ گفتم راهی جز استفاده از این ظرفیت بی بدیل نداریم و آن زمان توانستیم در ایران و افغانستان این حرکت بزرگ ملی را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: وقتی به وزارت بهداشت آمدم، اولین طرح بزرگ ما، اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون بود که بازهم از کمک بسیجی ها استفاده کردیم. قرار بود ۵۰ درصد از جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال که حدود ۲۰ میلیون را پایش کنیم اما فشارخون بیش از ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پایش شد و در این بین، دو میلیون و ۷۰۰ هزار مورد فشارخون بالا را در کشور شناسایی کنیم و اهمیت شناسایی این تعداد بیمار وقتی بیشتر مشخص می شود که بدانیم سالانه ۹۷ هزار مورد از مرگ مردم ایران به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن است.

امروز روز گسست و دعوا نیست

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وزیر بهداشت تاکید کرد: معتقدم که امروز در کشور، روز دعوا و گسست نیست و اعتقاد دارم که دشمن بر باطل خودش متفق است و ما بر حق خودمان متفرق هستیم و این شیوه خطرناکی است. اینکه نتوانیم دور یک خیمه و محور به نام رهبری خودمان را جا دهیم، در کنار هم قرار گیریم و زیر این سایه بلند به تمشیت امور مردم گرفتار بپردازیم اگر به نزاع های درون نظام دامن زده شود، بازی را باخته ایم.

نمکی افزود: تحریمی که امروز بر ایران تحمیل می شود، به جز تحریمی که بر اباعبدالله الحسین(ع) در تاسوعا و عاشورا تحمیل شد، هیچ وقت بر هیچ ملتی تحمیل نشده است. چندین سال بیش از ۹۵ درصد از بودجه کشور را اداره کرده ام و روزهای سختی را گذرانده ایم و با نفت ۲۷ دلار، مطالبات دوران نفت ۱۲۰ دلاری را پرداخت کردیم و برای نیروهای نظامی و دفاعی کشور، کارهای بزرگی شد. یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر از مرزهای شمال غرب کشور امکانات ایجاد شد و ردیف بودجه ای شهید کاظمی برای تقویت توان موشکی ایجاد شد و بودجه آن از ۱۸ میلیارد به دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: دولت، ویترینی از نظام جمهوری اسلامی ایران است و اینکه فکر کنیم در ۸ سال گذشته، اقدامی از سوی دولت انجام نشده، دشمن شاد می شویم و تقاضای من از بسیجی ها این است که آنجایی که به کلیت نظام مربوط است در اظهارنظرها خیلی حواسمان جمع باشد، دیگران می خواهند بگویند که در طول ۸ سال هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد و فقط بیت المال به هدر رفت، نباید به گونه ای رفتار کنیم که این مطالب نادرست، تیتر اخبار دشمنان نظام و انقلاب شود.

در کشور کسی را مقید تر از رهبر معظم انقلاب در رعایت و حمایت از پروتکل ها ندیدم

وزیر بهداشت یادآور شد: از بسیجی ها انتظار است که در رعایت آنچه به نفع نظام و انقلاب اسلامی است همیشه پیشگام باشند و یکی از این موارد، رعایت پروتکل های بهداشتی است. در کشور کسی را مقیدتر از رهبر معظم انقلاب ندیدم و رفتار این بزرگمرد نسبت به اجرای پروتکل ها و حمایت از پروتکل ها را هر روز در روزنگار کرونا می نویسم. ایشان در حسینیه خالی، روضه برپا کردند و خواهش کرده بودند که چند نفر در این حسینیه حضور داشته باشند که فرموده بودند چون متخصصان اظهار کرده اند در جای مسقف نباید اتفاق بیفتد، اجازه نمی دهم. بنابراین تقاضای ما این است دوستانی که خودشان را سربازان صدیق و جان بر کف مقام معظم رهبری می دانند، در این ایام به ما کمک کنند تا ویترین خوب رعایتی حمایتی از پروتکل ها داشته باشیم.

کار اول ما در کرونا، سنگرآرایی بود

نمکی تاکید کرد: برای مدیریت کرونا، کار را منطبق با شیوه بسیجی شروع کردیم. وقتی شنیدیم که در ووهان چین این ویروس پیدا شده، کار اول ما، سنگر آرایی بود و یک دفاع محکم را برای خودمان طراحی کردیم. پول، تجهیزات، تعداد زیاد کادر بهداشتی و درمانی و تخت بیمارستانی به تنهایی هجمه سنگین ویروس کرونا را مهار نکرد بلکه شیوه خردمندانه مبتنی بر حرکت بسیجی برای مقابله با حمله ویروس به ما کمک کرد. خاکریزها را سفت کردیم.

وی گفت: آمریکا و اروپا در بدترین شرایط، ۶ تا ۷ برابر ایران، امکانات زیرساختی دارند. نسبت تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت در فرانسه حدود ۷ و در ایران در بهترین شرایط ۱.۶ است و نسبت پرستار به تخت بیمارستانی در این کشور حداقل ۳ برابر ایران است اما دیدید که تا هجمه به آمریکا و اروپا نرسیده بود، چه هجمه سنگین تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران راه انداختند و وقتی هجمه ویروس به آنها رسید، تازه فهمیدند که چقدر درمانده و آواره هستند.

تا الان فقط ۲۷ درصد از یک میلیارد دلار را گرفته ایم

وزیر بهداشت یادآور شد: در این بحران، آمریکا فقط برای بخش سلامت ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیس ۲۲ میلیارد پوند هزینه کردند اما در ایران از یک میلیارد دلاری که با دستور مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد، تا امروز ۲۷ درصد آن را گرفته ایم. اداره چنین کشوری در اوج تحریم در شرایط کرونا که حتی یک بیمار پشت درب هیچ بیمارستانی آواره نشد سخت و دشوار است.

نمکی افزود: خیلی ها به دنبال این بودند که در استانهای مرزی مانند خوزستان، کردستان و کرمانشاه در گرداب کرونا کرفتار شویم و آنها بگویند که ایران به قومیت ها و گروه های مختلف رسیدگی نکردند اما با لطف خدا، یک بیمار پشت درب هیچ بیمارستانی در کشور آواره نشد و هیچ سالمندی را از زیر دستگاه های تنفسی خارج نکردیم تا جوانان به جای آنها بستری شوند و هیچ فردی را به دلیل بی بضاعتی اقتصادی، رها نکردیم. هزاران افاغنه بدون کارت را در کشور رایگان درمان کردیم و این اتفاق در هیچ کجای دنیا رخ نداد.

برای مدیریت کرونا از شیوه جهادی و بسیجی استفاده کردیم

وی تصریح کرد: اگر در مقابل هجمه ویروس کرونا، دفاع جانانه شد به این دلیل بود که از شیوه جهادی و بسیجی برای مدیریت کرونا استفاده کردیم و در مرحله بعد خودمان را برای حمله آماده کردیم. با کمک بیش از ۲۴۰ هزار بسیجی، طرح بسیج ملی مقابله با کرونا را در کشور راه انداختیم و این کار بسیار بزرگ ملی را با هدف شناسایی زودهنگام و بیماریابی فعال، بیماران دنبال کردیم و در اردیبهشت ماه به عدد ۳۴ مرگ روزانه رسیدیم اما ناکامی ها و گرفتاری هایی هم داریم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: یک ضلع مثلث از کار ما لنگ است. مقداری هم به کمک های ارزی و ریالی بر می گردد البته به دلیل تجربه ای که در سالهای گذشته داشته ام، می دانم که کشور در شرایط بسیار سختی است اما برخی از کم لطفی های داخلی را موجب مظلومیت و محرومیت تیم فعال وزارت بهداشت می دانیم و همه مشکلات، مربوط به خارج از کشور نیست بلکه در درون کشور هم در مواردی، تنها ماندیم و حمایت خوبی نشدیم.

نمکی بیان داشت: سال ۹۷ حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی گرفتیم اما در سال ۹۸ با وجود سیلاب های گسترده ابتدای سال، آنفلوآنزای H۱N۱، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سه و نیم میلیون زائر اربعین و ۹۰ هزار زائر افغانستانی و پاکستانی و کرونا، توانستیم حداقل ۶۰۰ میلیون دلار، صرفه جویی ارزی کنیم و در این مدت ۶ هزار تخت بیمارستانی جدید هم در کشور راه اندازی کردیم که آنها هم البته ارزبری دارد.

وی تاکید کرد: امسال بدون در نظر گرفتن کرونا، هدف ما صرفه جویی ۲۰ درصدی در ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی بود. کدام کشور دنیا در این شرایط کرونا برای هر شهروند خودش حداقل ۵ دلار در نظر نگرفته است؟ اگر برای هر شهروند ایرانی می خواستیم ۵ دلار در نظر بگیریم، باید ۴۰۰ میلیون دلار ارز می گرفتیم که تا این لحظه دریافتی نداشته ایم.

با خودم عهد بسته ام که کمتر گله کنم و بیشتر کار و صبوری کنم

وزیر بهداشت یادآور شد: از تخصیص دو و نیم میلیارد دلار مصوب دارو و تجهیزات پزشکی تا کنون ۹۰۰ میلیون دلار هم نگرفته ایم. مشکلات کمبود ارز و خزانه را می دانیم اما بخشی از مشکلات هم به این بر می گردد که گاهی مورد بی مهری و کم لطفی قرار گرفته ایم ولی با خودم عهد بسته ام که در این ایام، کمتر گله کنم و بیشتر کار و صبوری کنم تا مبادا باعث رنجش خاطر مردم و رهبر معظم انقلاب شوم.

نمکی افزود: دوستان ما در بسیج، یاور، یار، همدم و همراه صمیمی ما هستند و در وزارت بهداشت همیشه به روی بسیجی ها باز است. خواهش من این که به عنوان یک وظیفه اخلاقی و امر به معروف و نهی از منکر، هر کجا فکر کردید مشکلی در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد، به بنده انعکاس دهید.

جمعیت؛ اولین دغدغه ام در وزارت بهداشت بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اولین دغدغه من در زمان حضورم در وزارت بهداشت، بحث جمعیت و پیگیری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بود و اقدامات زیاد و اثرگذاری در وزارت بهداشت در این زمینه مانند راه اندازی مراکز درمان ناباروری، پوشش بیمه داروهای گرانقیمت ناباروری، اصلاح دستورالعمل ها و بخشنامه های سقط جنین و مراقبت از زنان باردار انجام دادیم.

وزیر بهداشت افزود: در ابتدای سال که با وقوع سیلاب های گسترده در کشور روبرو بودیم و زمانی که به ایلام سفر کرده بودم با طغیان رودخانه سیمره و نیروهای ما با زحمت زیاد مادر بارداری را از یک روستا به منطقه امن جابجا کردند و در آن شرایط مه آلود، امکان پرواز بالگرد هم وجود نداشت بنابراین این تجربه به کمک ما آمد و سال گذشته با اعلام هواشناسی مبنی بر بارش برف در گیلان، بلافاصله و پیش از بسته شدن راه های روستایی، ۱۶۰ مادر باردار را به جای امن منتقل کردیم و ۹۲ نفر از آنها در همان روزها زایمان کردند که اولین زایمان هم دوقلو بود.

نمکی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که در وزارت بهداشت از هیچ تلاشی برای اجرای سیاست های جمعیتی دریغ نکردیم، اما خدمت مقام معظم رهبری نیز بارها نوشته ام و گزارشاتم را ارائه داده ام. مساله جمعیت شامل رشد یا کاهش جمعیت، چندبعدی است. وقتی شعار کاهش جمعیت و کاهش رشد جمعیت را می دهید اولین گیرنده پیام، افراد مرفه جامعه هستند و وقتی شعار رشد جمعیت با انگیزه های اقتصادی می دهید، اولین گیرنده پیام، اقشار ضعیف هستند و در مناطقی باردار می شوند که حداقل امکانات در آن نقاط وجود ندارد و اگر نظام متوجه این پدیده مهم نشود، شاخص هایی مانند مرگ و میر کودکان، نوزادان و مادران باردار که به زحمت توانستیم در عرصه جهانی به حد مطلوب برسانیم به خطر می افتند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت نمی تواند سپر همه مسائل مربوط به جمعیت باشد. جمعیت یک بحث چندوجهی و چند بعدی است که حل این مساله نیازمند یک مشارکت گسترده بین بخشی است و تا مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حل نشود، نمی توان انتظار داشت که جمعیت رشد قابل قبولی کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: باید اساتید و دانشجویان را برای ماندگاری در کشور و خدمت به مردم، نوازش کنیم. خیلی غصه می خورم وقتی زحمت می کشیم و فرزندان کشور را با تلاش خانواده ها آموزش می دهیم اما بعد از اعلام نتایج کنکور، دو دستی آنها را به آمریکا و اروپا و کانادا تقدیم می کنیم. باید رویکردهای مان را تغییر دهیم و چتر حمایت مان را بر گروه های بیشتری باز کنیم و آغوش مان را برای افرادی که با ما اختلاف سلیقه دارند، بیشتر باز کنیم.

نمکی یادآور شد: نباید خط کش هایمان به قدری تیز و دقیق باشد که هر فردی اندکی با ما اختلاف سلیقه داشت، او را خارج از دین، آیین، مذهب، مروت و انقلاب بدانیم و این جذبه در بسیجی ها قاعدتا باید بیشتر از سایر اقشار جامعه باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش همین اندازه هم به فکر سلامت و امنیت مردم بودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج