۱۰۳۹۵۸۳
۷ نظر
۵۰۰۰
۷ نظر
۵۰۰۰
پ

ای‌اف‌سی کارآمد و منصف نیست

‌نمی‌خواهیم دایی جان ناپلئونی به اتفاقاتی که در لیگ قهرمانان آسیا در جریان است، نگاه کنیم، اما واقعیت این است که وضعیت واقعا عجیب شده. دقیقا معلوم نیست کنفدراسیون فوتبال آسیا چه کار می‌کند که تصمیماتش با اعتراض بسیاری از تیم‌ها ازجمله تیم‌های ایرانی روبه‌رو شده است.

روزنامه اعتماد: نمي‌خواهيم دايي جان ناپلئوني به اتفاقاتي كه در ليگ قهرمانان آسيا در جريان است، نگاه كنيم اما واقعيت اين است كه وضعيت واقعا عجيب شده. دقيقا معلوم نيست كنفدراسيون فوتبال آسيا چه كار مي‌كند كه تصميماتش با اعتراض بسياري از تيم‌ها ازجمله تيم‌هاي ايراني روبه‌رو شده است.

خبرهايي كه از قطر درمورد شيوع بيماري كرونا به گوش مي‌رسد، تصميمات لحظه‌اي و شائبه‌برانگيز و اشتباهات داوري، سطح رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا را از لحاظ سازماندهي و مديريت به سطح ليگ محلات تنزل داده است. مي‌توان گفت تمام آن انتقاداتي كه رسانه‌ها از سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال ايران در چند ماه گذشته و در خلال برگزاري مجدد مسابقات ليگ داشتند در سطحي گسترده‌تر متوجه نهاد اصلي فوتبال در آسياست.

اولين موردي كه در رقابت‌هاي ACL امسال به چشم مي‌خورد، حجم بالاي مبتلايان به بيماري كروناست. روزهاي آغازين رقابت‌ها از سوي اي‌اف‌سي اعلام شد، پروتكل‌هاي به شدت سختگيرانه‌اي براي جلوگيري از شيوع بيماري با همراهي كشور ميزبان درنظر گرفته شده است؛ حق ورود و خروج محدود به هتل، آزاد نبودن گشت‌زني در شهر، جمع شدن سلف سرويس غذا و ارسال وعده‌هاي غذايي به صورت پك‌هاي بسته‌بندي شده و چيزهايي از اين دست.

مانور تبليغاتي كنفدراسيون فوتبال آسيا و كشور قطر به حدي در اين زمينه قوي بود كه حتي وقتي برخي تيم‌هاي ايراني از برخي شرايط ميزباني از جمله دادن هتل چهار ستاره به جاي پنج ستاره به نمايندگان كشورمان، يكنواخت بودن غذا، عدم امكان استفاده از استخر هتل و چيزهايي از اين دست ابراز نارضايتي كردند، برخي داخلي‌ها با اين استدلال كه قطر و اي‌اف‌سي كشور و نهاد خارجي هستند و خارجي‌ها كارشان درست است و ضمنا قطر قرار است ميزباني جام جهاني را بر‌عهده داشته باشد پس مو لاي درز برنامه‌ريزي‌اش نمي‌رود، اعتراضات را بهانه‌جويي جلوه دادند و به بازيكنان ايراني توصيه كردند، بهتر است يك نگاه به شرايط ميزباني در ايران بيندازند بعد اعتراض كنند!

طولي نكشيد كه مشخص شد اقدامات قطري‌ها و اي‌اف‌سي شوآفي بيش نبوده است. ابتدا اعلام شد چند بازيكن الهلال به بيماري كرونا مبتلا شده‌اند. اين خبر قبل از بازي اين تيم مقابل شهرخودرو رسانه‌اي شد. در فاصله نزديك شدن به زمان بازي لحظه به لحظه بر تعداد كرونايي‌هاي الهلال افزوده شد و كار به جايي رسيد كه اين تيم اعلام كرد هيچ‌كس در اين تيم سالم نيست؛ از بازيكن گرفته تا مربي! پيش از شروع مسابقات اي‌اف‌سي اعلام كرده بود اگر تعداد كرونايي‌هاي يك تيم به ۱۰ برسد، بازي‌هايش لغو مي‌شود.

انتظار مي‌رفت باتوجه به گسترده بودن شيوع بيماري در تيم عربستاني بازي‌اش مقابل شهر‌خودرو لغو شود اما با اينكه الهلال به عنوان صدرنشين گروه كه براي صعود تنها به يك تساوي احتياج داشت، خودش درخواست رسمي براي لغو بازي ارسال كرد اما در كمال تعجب بازي اين تيم با شهر‌خودرو برگزار شد و اين تيم در شرايطي وارد زمين شد كه بازيكن ذخيره نداشت! بعد خبر رسيد تست چند بازيكن از همان مجموعه‌اي كه مقابل تيم كشورمان قرار گرفتند هم مثبت اعلام شده است. اقدامات عجيب اي‌اف‌سي در مواجهه با كرونا به همين‌جا ختم نشد. در پروتكل‌هاي اين نهاد آمده بود وقتي تست بازيكني مثبت اعلام مي‌شود بايد براي بازگشت به مسابقات ۱۴ روز صبر كند اما اي‌اف‌سي وقتي ديد اوضاع الهلال به‌هم ريخته و ممكن است كل مسابقات تحت‌الشعاع قرار بگيرد نظر اوليه‌اش را تغيير داد و تصويب كرد براي بازگشت يك بازيكن به مسابقات همين كه نتيجه تستش منفي شود، كافي است.

حالا همين تيم كرونايي در صورتي كه استقلال از گروهش صعود كند بايد مقابل نماينده كشورمان قرار بگيرد و معلوم نيست شرايط آن مسابقه چطور خواهد بود و اي‌اف‌سي چطور مي‌خواهد سلامت بازيكنان را حفظ كند؟ همه مي‌دانيم نتايچ تست‌هاي PCR تا ۳۰درصد ممكن است كاذب باشد براي همين سازمان بهداشت جهاني شرط ۱۴ روز را براي خارج شدن فردي كه تستش مثبت شده از قرنطينه درنظر گرفته است.

بعد از اينكه بيشتر اعضاي كاروان الهلال به كرونا مبتلا شدند، اي‌اف‌سي در اقدام عجيب ديگري كاروان تيم پاختاكور هم‌گروهي و هم‌هتلي الهلال كه مقابل اين تيم بازي كرده بود را راهي هتل محل اقامت پرسپوليس كرد! در كنار بحران الهلال بعد از بازي استقلال مقابل الشرطه عراق هم مشخص شد تست يك بازيكن و مربي بدنساز تيم عراقي مثبت است و مجموعه تيم الشرطه بدون آگاهي از اين موضوع مقابل استقلال ديگر نماينده فوتبال ايران حاضر شدند و در تازه‌ترين شاهكار اين سازمان براساس گزارش الجزيره اعلام شد چند نفر از اعضاي اجرايي مسابقات هم به بيماري كوويد ۱۹ مبتلا شدند، اما اي‌اف‌سي به ‌شدت تلاش كرده از رسانه‌اي شدن اين خبر جلوگيري كند ولي منابع قابل اطمينان در كنفدراسيون فوتبال آسيا اين خبر را تاييد كرده‌اند. دليل تلاش اي‌اف‌سي براي لاپوشاني چنين مساله‌اي صرفا به اين خاطر است كه آنها بايد بابت قراردادهاي اسپانسري هر طور كه هست بازي‌ها را برگزار كنند.

همان‌قدر كه اي‌اف‌سي در مواجهه با بيماري كرونا ضعيف عمل كرده است، مديران كميته‌هاي اين نهاد نيز در خلال مسابقات تصميمات عجيب و بحث‌برانگيز اتخاذ كرده‌اند. در بازي الدوحيل و شارجه كه با برتري ۴ بر ۲ تيم اماراتي همراه بود، مهدي بن‌عطيه ستاره مراكشي الدوحيل قطر با كارت قرمز داور مواجه شد و بازي مقابل پرسپوليس را از دست داد.

الدوحيل اگر مقابل پرسپوليس شكست مي‌خورد در آستانه حذف از رقابت‌ها قرار مي‌گرفت. اما در حالي كه غيبت بن‌عطيه محرز بود، ۲ ساعت مانده به شروع بازي اي‌اف‌سي اعلام كرد كارت قرمز بن‌عطيه بخشيده شده و اين بازيكن مي‌تواند مقابل پرسپوليس به ميدان برود! اين اقدام اي‌اف‌سي خشم پرسپوليسي‌ها را به دنبال داشت و اغلب كارشناسان داوري در ايران اعلام كردند بخشيده شدن بازيكن الدوحيل، تيم كشور ميزبان، ۲ ساعت مانده به شروع بازي به ‌شدت شائبه‌برانگيز است به شكلي كه نمي‌توان نمونه اين اقدام را هيچ جاي دنيا ديد. به هر حال بن‌عطيه مقابل پرسپوليس به ميدان رفت و در خط دفاعي مانع از گلزني بازيكنان پرسپوليس شد. اين در حالي است كه پرسپوليسي‌ها از قضاوت داور سريلانكايي بازي هم به‌شدت شاكي بودند و اعتقاد داشتند پنالتي اعلام شده به نفع حريف اشتباه داوري بوده است و ضمنا يك پنالتي هم در دقيقه ۹۲ به نفع تيم‌شان گرفته نشده. البته تنها پرسپوليس نيست كه از داوري‌هاي گروه سوم شاكي است.

رسانه‌هاي عربستاني بعد از شكست ۶ بر صفر التعاون مقابل شارجه به ‌شدت به تصميمات داور بازي حمله كردند. كارشناسان داوري در عربستان معتقدند گل‌هاي سوم و چهارم الشارجه در شرايط واضح ناسالم به ثمر رسيدند اما داور كره‌اي بازي اين گل‌ها را سالم اعلام كرده و زمينه‌ساز شكست سنگين تيم عربستاني را فراهم آورده.

ديگر تصميم غيرمترقبه اي‌اف‌سي نيز برمي‌گردد به شرايط صعود تيم‌ها از گروه‌شان. تا چند ساعت بعد از بازي الشارجه و التعاون در جدول رده‌بندي رسمي اي‌اف‌سي پرسپوليس با وجود تفاضل گل كمتر نسبت به شارجه تيم دوم بود. به اين دليل كه در قوانين كنفدراسيون فوتبال آسيا نتيجه بازي‌هاي رو در رو در شرايط امتيازي برابر لحاظ مي‌شد و پرسپوليس باتوجه به تساوي ۲ - ۲ مقابل تيم اماراتي در خانه حريف دست بالا را داشت. اين بدان معنا بود كه سرخ‌ها علاوه بر اينكه در بازي آخر با برد صعودشان قطعي مي‌شد، با تساوي صفر - صفر يا يك - يك هم در هفته آخر به دور بعد مي‌رسيدند. اما ساعاتي بعد از بازي الشارجه و التعاون اي‌اف‌سي در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد قانون بازي متقابل حذف و قانون تفاضل گل در صعود تيم‌ها موثر است. برخي كارشناسان ابراز اميدواري كردند اين تصميم اي‌اف‌سي به واسطه برد پرگل الشارجه رقم نخورده باشد!

تمام اين اتفاقات را مي‌توان مثل تكه‌هاي پازل كنار اتفاقات قبلي از جمله سلب ميزباني تيم‌هاي ايراني، ندادن سيگنال پخش زنده مسابقات به ايران و استفاده چند‌باره از نام جعلي «خليج» به جاي «خليج‌فارس» قرار داد و به اين نتيجه رسيد كه كنفدراسيون فوتبال آسيا رسما تحت نفوذ چند كشور ثروتمند حوزه خليج‌فارس قرار دارد و تصميماتش در راستاي منافع خاصي رقم مي‌خورد. شايد اين‌طور نباشد كه همه تصميمات اي‌اف‌سي الزاما به ضرر ايران باشد و گاهي ممكن است منافع كشورهاي صاحب نفوذ با هم در تضاد قرار بگيرند. هر چه كه هست كنفدراسيون فوتبال آسيا به عنوان نهاد رسمي فوتبال در قاره كهن، به هيچ عنوان نهاد قابل اطميناني نيست. آنها نه در سازماندهي و نه در رعايت عدالت شرايط درستي را تجربه نمي‌كنند و از تمام اختيارات قانوني كه در اختيارشان است

در راستاي منافع برخي تيم‌ها و كشورها استفاده مي‌كنند. در اين شرايط تيم‌هاي ايراني يا هر تيمي كه به شرايط مسابقات معترض است، صرفا مي‌تواند با ارسال نامه‌هاي رسمي به خود اي‌اف‌سي اعتراضش را نشان بدهد كه البته در تاريخ كنفدراسيون فوتبال آسيا سابقه نداشته كه اين نهاد به نامه‌هاي اعتراضي توجه خاصي بكند. اينكه آيا در چنين شرايطي اعتراض به مقامات بالاتر نظير فيفا راهگشا باشد يا خير هم معلوم نيست. آنچه مسلم به نظر مي‌رسد اين است كه در كنار ضعف تيم‌هاي ايراني، كنفدراسيون فوتبال آسيا نيز تمام تلاشش را براي نابرابرتر كردن شرايط انجام داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اره لابد شمایی که چندین ساله از رنگ قرمز حمایت میکنین خوبین و ای اف سی که بن عطیه دو بخشیده بدرد نخور. بار ها شده شما این کارو برای تیمتون کردین .فشار میاد اره؟

      پاسخ ها

      • ESSE

        خیلی برات متاسفم اگه این حرفات و قبول داری میتونی قسم قران بخوری که تمام حرفت درسته اگه واقعا راست میگی تو همین پیام نما قسم بخور همه ببینند اگه قسم نخوری پس معلوم که خیلی بی وجودی اگر هم قسم دروغ بخوری قران میدونه با تو تو همین ماه نشونت بده اگه هم راست بگی که همون قران هرچی میخوای بهت بده و سلام علیکم و رحمت الله

    • فرزاد

      چیزی که عوض داره گله نداره! سالها به زور وزیر و فدراسیون و مافیا از سرخابی های پایتخت حمایت کردین و تیمهای شهرستانی را با ظلم همه جانبه بایکوت کردین حالا در مورد ای اف سی قضاوت می کنید!!! ای اف سی یه بازیکن را بخشیده حالا شده ظالم !!! ولی تیمهای پایتخت سالهاست با ظلم و فساد مانع پیشرفت فوتبال کشور شده و سالهاست موجب سرشکسته شدن هوااران تیمهای شهرستانی شده ولی شما رسانه ها رنگی سکوت کردید! حالا دم از عدالت می زنید!!! امیدوارم فدراسیون و چرخه فساد فوتبال با نابودی مافیای پایتخت برای همیشه ریشه کن شود

    • بدون نام

      الان دقیقا حال استقلالیها رو خوب میدونید چرا تو این چهار سال حضور بابا همچین نوشته هایی نداشتید ،این دقیقا کار خداست که روسیاهی برای شماها بمونه

      پاسخ ها

      • احسان

        عقده 4سال قهرمانی داره خفتون میکنه درکت میکنم خخخخخخخ

    • بدون نام

      از بی عرضه گی مسئولین ما هست

    • میرهاشمی

      همین تیم پرسپولیسی که فریاد وا اسفا سردادن سالهاست تمام ارکان قدرت در خدمت کارهای غیرقانونیشونت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج