جاباما
۱۰۳۹۶۳۷
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

شهر‌های جهانی علم در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شاخص نیچر در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ را تشریح کرد و به معرفی شهر‌های جهانی علم در این رتبه بندی پرداخت.

خبرگزاری فارس: مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شاخص نیچر در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ را تشریح کرد و به معرفی شهر های جهانی علم در این رتبه بندی پرداخت.

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: شاخص نیچر در رتبه بندی سال ۲۰۲۰، یک بار دیگر پکن پایتخت جمهوری خلق چین را به عنوان برترین شهر جهانی علم معرفی کرد. چین در بین ۲۰ شهر برتر دارای چند شهر جهانی علم است که در باب تحقیقات علمی در جهان برجسته اند.

وی ادامه داد: بر اساس این رتبه بندی، نانیانگ، ووهان، گوانگجو و هفتی( Hefti) چهار شهر دیگر چین هستند که در بین ۲۰ شهر برتر علم قرار دارند.

مهراد گفت: شاخص نیچر برای این رتبه بندی از درصد نویسندگان مقالات یک موسسه/ شهر/ ناحیه که در ۸۲ نشریه برتر جهان مانند نیچر، ساینس و Cell در حوزه های علوم طبیعی منتشر می شوند استفاده می کند.
مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: تمرکز استعداد های برتر و نخبه، میزان بودجه، تعداد موسسات پژوهشی و سایر منابع از عوامل مهمی هستند که در تعیین شهر های جهانی علم مورد استفاده و محاسبه قرار می گیرند. برای مثال، پکن دارای گروهی از موسسات و دانشگاه های بانفوذ جهانی مانند دانشگاه پکن، دانشگاه شینهوا و آکادمی علوم چین است که در شاخص نیچر به عنوان موسسات پژوهشی برتر رتبه بندی شده اند.

وی گفت: به علاوه، این شهر ها از همکاری های علمی در یک سطح بسیار بالا سود می برند. شهر پکن به عنوان هاب نوآوری علوم و فناوری چین و کشورهای دیگر جهان است. شهر پکن از نظر همکاری های علمی و پژوهشی با سایر شهر های جهان در بین ۱۰ کشور برتر و از نظر برونداد های تحقیقات علمی که با شانگهای دارد در سطح جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

مهراد ادامه داد: در سال ۲۰۱۶، دولت جمهوری خلق چین با صدور یک طرح جامع در صدد بر آمد تا پکن با کوشش هایی که به عمل می آورد در ایجاد یک مرکز ملی نوآوری در حوزه علم و فناوری سرعت عمل بیشتری به خرج دهد. در اکتبر سال ۲۰۱۹، شهرداری پکن با اجرایی سیاست ها و موازین سی گانه ساخت این مرکز نوآوری را با شتاب خارق العاده ای سرعت بخشید.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: پکن، در نوآوری و توسعه، به ویژه در تحقیقات بنیادی و فناوری های هسته شامل زیست فناوری، برق و الکترونیک، مواد، مکانیک، فناوری های نوری، فناوری های ساختاری( ساختمان ها، پل ها و ماشین الات)، و فناوری های حرارتی به پیشرفت های قابل توجهی نایل آمده است.

وی گفت: سه شهر علم و یک ناحیه فناوری های پیشرفته پکن شامل شهر علم Zhongguancun, شهر علم Huairou ، پارک علم آینده پژوهی و ناحیه توسعه اقتصادی و فناوری پکن ارکان عمده ای اند که می توان این ناحیه و شهر ها را جزو ابتکارات پکن دانست. همینطور، شانگهای در سال ۲۰۱۹، با صدور سیاست ها و موازین بیست و پنج گانه تحولات سیستم ها و ساز و کارهای مرتبط با علم و فناوری را در نیرومند ساختن حقوق و توان پژوهشگران عمق بخشید.

مهراد گفت: شانگهای به نیازهای دانشمندان جوان در تخصیص منابع از جمله تامین منابع مالی برای حمایت از زندگی و معیشت پژوهشگران توجه خاصی را معمول ساخته و این شهر جهانی علم را برای جوانان نخبه تمام کشورهای جهان به کعبه آمال علم و نوآوری تبدیل کرده است.

شهر‌های جهانی علم در سال ۲۰۲۰ معرفی شدند

*سهم کشورهای اسلامی در رتبه بندی

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: طبق گزارش آماری مرکز نواوری علم و فناوری شانگهای، سرمایه‌گذاری این شهر در تحقیق و توسعه ۴/۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی شانگهای است که ۲ درصد بیشتر از متوسط تولید ناخالص داخلی جمهوری خلق چین است.

وی اضافه کرد: در بین کشورهای اسلامی و در جمع ۲۰۰ شهر جهانی علم تنها شهر جده در عربستان سعودی با رتبه ۱۲۰ قرار دارد. از کشورهای منطقه نیز شهرهای تل اویو، اورشلیم و حیفا در سرزمین های اشغالی با رتبه های ۹۴، ۱۱۰ و ۱۳۱ و شهر های بنگالور، کلکته، بمبئی و دهلی در هندوستان به ترتیب با رتبه های ۹۷، ۹۹، ۱۳۲ و ۱۶۳ به عنوان شهر های جهانی علم معرفی شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تهران شهر غرغروهای بیسواد که همچنان از علم بیزارند و عاشق مصرفگرایی اند و ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج