۱۰۳۹۶۸۸
۸۸ نظر
۵۰۰۹
۸۸ نظر
۵۰۰۹
پ

نماینده نجف‌آباد: تهران، خطر بالقوه برای نظام است

نماینده نجف‌آباد گفت: در سال ۲۵۰ هزار مهاجرت به تهران صورت می‌گیرد: این مهاجرت هم دلایل مختلف دارد، حالا بخشی از آن به خاطر اجبار شغلی است، بخشی هم تحصیل، دستیابی به رفاه، درمان و موارد دیگر. ۲۵۰ هزار نفر به این معنی است که هر سال یک شهر بزرگ خالی می‌شود و ساکنان آن به تهران هجوم می‌آورند. تهران دیگر ظرفیت چنین چیزی را ندارد، این مساله خطری بالقوه برای جمهوری اسلامی و یکی از معضل‌های اصلی نظام ماست.

همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران یک تهدید واقعی است؛ چه از لحاظ طبیعی و چه حمله‌های نظامی و چه نافرمانی‌های اجتماعی.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی چندی روز پیش از نامه‌نگاری‌هایی در خصوص انتقال پایتخت بین قرارگاه خاتم‌الانبیا و رئیس‌جمهور خبر داد: «جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است، قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) نیز نامه‌ای را رسماً به رئیس جمهور ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند.»

نماینده نجف‌آباد: تهران، خطر بالقوه برای نظام است

صحبت‌های ابوترابی در حالی است که موضوع انتقال پایتخت در تمام دوران روسای جمهور پس از انقلاب مطرح و با دلایلی رد شده است و کارشناسان اعلام کردند این کار نه امکان‌پذیر است و نه مقرون به صرفه.

ابوترابی:

* (در پاسخ به این سوال که موضوع جابه‌جایی پایتخت منتفی شده بود و چرا حالا دوباره این بحث باز شده است): بحث منتفی نشده چون ما برای آن قانون داریم؛ قانون شورای ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی - اداری. در مجلس دهم طرحی ارائه شد که به قانون تبدیل شد. براساس این قانون، باید یک شورای عالی برای ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی - اداری با محوریت رئیس‌جمهور یا معاون اول او تشکیل شود و در آن دستگاه‌ها و نهادها و افرادی مثل وزرای مختلف دولت، محیط زیست، مجلس و غیره حضور داشته باشند.

* در سال ۲۵۰ هزار مهاجرت به تهران صورت می‌گیرد: این مهاجرت هم دلایل مختلف دارد، حالا بخشی از آن به خاطر اجبار شغلی است، بخشی هم تحصیل، دستیابی به رفاه، درمان و موارد دیگر. ۲۵۰ هزار نفر به این معنی است که هر سال یک شهر بزرگ خالی می‌شود و ساکنان آن به تهران هجوم می‌آورند. تهران دیگر ظرفیت چنین چیزی را ندارد، این مساله خطری بالقوه برای جمهوری اسلامی و یکی از معضل‌های اصلی نظام ماست. این تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران یک تهدید واقعی است؛ چه از لحاظ طبیعی و چه حمله‌های نظامی و چه نافرمانی‌های اجتماعی.

* لذا ما باید فکری بکنیم؛ کاری که همه کشورهای دنیا دارند انجام می‌دهند. آنها پایتخت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی‌شان را از هم جدا می‌کنند. این کاملا در راستای پدافند غیرعامل است. خداوند هم در بدن نقاط حساس را از هم جدا کرده است، قلب را گذاشته در سینه‌ای که محکم است و مغز را در سری که محکم است و از هم جدا هستند. عقل حکم می‌کند که همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد نگذاریم و آنها را از هم جدا کنیم.

* اخیرا در همسایه ما کشورهای ترکیه و پاکستان که شرایط مالی‌شان هم از ما بهتر نیست، همین کار را کردند. ما باید تهران را سبک کنیم، یعنی تعدادی از دانشگاه‌های مهم، پادگان‌های بزرگ، کارخانه‌های بزرگی مثل ایران‌خودرو و سایپا را از آن خارج کنیم. بعد از آن پایتخت سیاسی را جدا کنیم، یعنی دولتی‌هایی را که محوریت سیاسی دارند و برای پایتخت نیازند، جدا کنیم. با این کار خود به خود تهران سبک می‌شود.

* در همین راستا، یکی از شرکت‌های بزرگ و خوشنام کشور رسما به رئیس‌جمهور نامه زد و اعلام آمادگی کرد که ما بدون اینکه پولی از دولت مطالبه کنیم، حاضریم پایتخت سیاسی - اداری را انتقال بدهیم. این شرکت، قرارگاه خاتم‌الانبیاست.

* (در پاسخ به این سوال که این قرارگاه دقیقا می‌خواهد چه کاری انجام دهد): این شرکت گفته است که ما حاضریم بدون دریافت پول این پایتخت سیاسی - اداری جدید را از صفر تا صد طراحی کنیم، بسازیم و به دولت تحویل دهیم. امروزه پایتخت‌ها ظرفیت و کارکردشان از یک شهر معمولی بالاتر است، الان تهران مساوی است با کل ایران. اگر خدای نکرده به پایتختمان آسیب برسد، یعنی به کل ایران آسیب رسیده است. حالا این آسیب می‌تواند جنبه محیط زیستی داشته باشد، زلزله باشد، خشکسالی باشد و یا مسائل دیگری همانند حمله نظامی.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس منطقه انتخاب شده برای تاسیس پایتخت سیاسی - اداری جدید را «محرمانه» دانست، اما گفت: این منطقه اصفهان نیست. ۵، ۶ مکان برای این کار «در حد اولیه کارهای اولیه» در نظر گرفته شده است.

*( درباره دلایل مخالفت‌ها با انتقال پایتخت مثل کمتر بودن هزینه بازسازی تهران از جابه‌جایی آن): بازسازی تهران یعنی هجوم معارضین بیشتر به این شهر. تهران قطعا باید بازسازی شود چون وضعیت الان آن اصلا مطلوب نیست و ما در قانونی که گفتم، اول ساماندهی تهران را آورده‌ایم. اما اینکه همه ثروت و قدرت کشور در تهران جمع شده، یک خطر بالقوه است. مطابق قانون ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی - اداری، قرار است پایتخت سیاسی - اداری در یک مکان خاص متمرکز ‌شود، ولی پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ باید در نقاط محروم ایران ساخته شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی وقت پیش باید پایتخت عوض میشد.
      یک شهر تازه بسازید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرندياتِ پايان ناپذير !!!!!!!

      • بدون نام

        تنها دلیلی که امکان داره برای این طرح وجود داشته باشه ، همون آخرین دلیل هست که گفته . نافرمانی های مدنی . فقط از این میترسند .

      • بدون نام

        پرچم تهران بالاست

      • بدون نام

        چیه دوست داری شمال بشه حتما پایتخت

      • بدون نام

        انتقال به کویر لوت یا دشت کویر عالیه

      • بدون نام

        وقتی اقتصاد وسیاست رادر یک نقطه متمرکز کردن باید بدترازاین بشه

      • پژمان

        پایتخت سیاسی به قلب کویر لوت انتقال یابد خیلی خوب است...خخخخ

    • بچه‌ نظام‌ اباد‌ تهران‌

      پایتخت‌ به‌ هیچ‌ کجا‌ نمیشود‌ انتقال‌ داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شاءالله همون تهران میمونه و تو زلزله به طور کامل نابود میشه

      • بدون نام

        فی سبیل الله میخوان پایتخت رو جابجا کنند ، اره تو گفتی و ما باور کردیم ! به اندازه سطح زمین اگر شمش طلا هم بدید بازم کمه !!

      • بدون نام

        من فقطموندم اون سالی چندهزار نفر که میان تهران زندگی کنن بخاطر قرارگاه و کارخانست آیا؟؟!!!

      • بدون نام

        ۱۵:۱۰
        الان که مهاجرت معکوس شده از تهران دارن مهاجرت میکنن نماینده نجف آباد خبر نداره چون تو متن جامعه نیست

      • بدون نام

        بی نامی که بهش میگی تو می مونی و تهران. اصلا فهمیدی چی گفته؟

    • بدون نام

      عجب
      تازه فهمیدید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه پایتخت انتقال پیدا کنه خیلی خوبه , هم تهران خلوت میشه و هم ملک ها ارزان میشود . خیلی خوبه بلکه مردم تهران یکم نفس بکشند مردن واقعا ... همه بار و مشکلات ایران روی دوش تهران جمع شده ! بسه دیگه انتقال بدین پایتخت رو , البته اگه عرضه دارید که بعید میدونم .

      • ناشناس

        خدا کنه این خطر بالقوه بالفعل بشه

      • بدون نام

        والا هر کشور دیگه ای بود تا حالا هزار بار پایتختشون رو منتقل کرده بودن به یه شهر دیگه. فقط تو ایران هست که همه چیز سخت و پیچیده می شه

    • ابی

      من شنیدم که اردبیل پایتخت میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نزدیک مرزه

      • بدون نام

        باید از تهران خیلی دور نباشه . روزانه ۴۰۰ هزار خودرو از کرج میره سمت تهران . پایتخت بره غرب تهران بهتره . هشتگرد و شهر جدید هشتگرد بهترین منطقه اس . مترو داره تا دلت بخواد زمین خالی توی شهر جدید . در حال توسعه. هفتاد کیلومتری تهران . خط اهن و فرودگاه پیام و مترو رو داره.

      • مصطفی حردانی

        پاتخت نمیزارن نزدیک مرز پاتخت باید وسط کشور باشه اصفهان به احتمال زیاد بشه

    • بدون نام

      باز چی کله اتونه دیگه کار از کار گذشته دیگه دوران در حاله تغییره نمیشه کاری کرد چون امتحانتونو پس دادید و رد شدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بقولِ خودشون تلاشِ مذبوحانه است ، شنونده بايد عاقل باشه !!!

    • بدون نام

      سالها پیش قرارشد پادگان‌ها ا از شهرهای، بزرگ منتقل کنند که انجام نشد. اگرلااقل همین کار شده بودهم تراکم کلان شهرها کم می شد وهم درجلوگیری از مهاجرت ورونق کسب وکار واشتغال شهرهای کوچک تاثیر داشت.

    • کم حوصله

      بهترین نقطه برای انتخاب پایتخت شهر سیرجان است روی این پیشنهاد خیلی بفکر بفرمایبد

      پاسخ ها

      • دانشجو صنعتی سیرجان

        با توجه به دانشگاه و مردمش بدترین کاره ممکنه

      • بدون نام

        همه معتاد میشن

    • مسودجون

      تا آتش به مملکت نزنید ول نمی کنید بابا بزار زندگیمونو کنیم.

    • ناشناس

      اینقدر قیمت مسکن بالا بردید همه رو از تهران فراری دادید دیگه چی میخواهید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا قزوین و شهرهای اطرافش پر شده از ماشینهای پلاک تهران دیگه اینجا هم خونه پیدا نمیشه از بس مهاجرت کردن قیمت خونه هم گرون شده و مهمتر اینکه به زور خونه پیدا میشه

    • بدون نام

      فقط حرف است کی است که عمل کند همه مردم با هر سطح دانش وفهمی می دانند ودرک می کنند که انتقال پایتخت یک ضرورت واجب ولازم است که از نان شب هم واجب تر است این نماینده به درستی مطالب را بیان کرده

    • بی سرزمین تر از باد

      چشم ثروتشو میاریم میزاریم واست تو نجف اباد....خوبه؟راضی شدی؟؟؟دنا پلاس کی بودییییییی.

    • بدون نام

      به فکر قیمت نجومی دلار وسکه باشید

    • بدون نام

      بجای انتقال پایتخت که امری بسیار دشوار هست بهتر است صنایع را همراه با نوسازی در کشور پخش کنیم نسبت به موقعیت ژئو در هر منطقه، پایتخت را نیز تفکیک کنیم تهران فقط سیاسی و تجاری باقی بماند و اصفهان پایتخت فرهنگی شود و غیره ، در شهر های مهم سرمایه گذاری برای ساخت زیر ساخت و امکانات قوی برای مردم هر استان صورت بپذیرد. خروج صنایع از تهران هم به نفع تهران خواهد بود و هم به نفع مردم مقاصد بعدی

    • بدون نام

      بلکه به این شکل از تقاضا و قیمت بالای مسکن در تهران هم کاسته شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تهران خونه خالی زیاد هست بعضی صاحبخونه ها بدجنسن حاضرن خونه هاشون خالی بمونه ولی به قیمت کمتر دست مستاجر ندن برای فروش هم حاضر نیستن از سود نجومی بگذرن ولی قزوین دیگه واقعا خونه خالی نداره گنجایش و ظرفیت قزوین واقعا زیاد نیست صاحبخونه های تهران ظلم میکنن چوبش و ما و مازندرانیها باید بخوریم ؟ دماوند و فیروزکوه که به تهران نزدیکترن چرا میان قزوین برن اونجا

    • بدون نام

      بعد از 40 سال؟؟؟

    • بدون نام

      اگر هم پایتخت را انتقال می دهند به شهر های خیلی کوچک مثل دامغان فیروزکوه و اینها انتقال بدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نخیر به اصفهان و شهرهای بزرگ انتقال بدن شهرهای کوچیک و دیگه نمیخواد بدبخت کنید

      • ملاصدرا

        چه کار به فیروزکوه داری آقای عزیز؟
        فیروزکوهی ها همه شون مازندرانی تبار هستن ، اگه اونجا پایتخت بشه همه مردم و اکثر صنایع آلاینده خواسته و ناخواسته میان سمت شمال و محیط زیست خراب میشه.

    • کیانا

      قرارگاه خاتم الانبیا ؟؟؟ بدون دریافت پول ؟؟؟!!!

    • بدون نام

      به شرطی که مکانیابی درست برای جایگزین ها انجام بشه و زمین هایی انتخاب بشه که ۱۰۰ درصد دولتی هستند و نه خصوصی این پیشنهاد عالیه.

    • بدون نام

      شما هنر دارید فعلا پادگانها کارخانجات را در قدم اول دور کنید بدنتان گرم شد بروید سراغ کارهای نشدنی البته توی این مملکت جاده ابیک چرم شهر چندین ساله در دست احداثه از تو کو ه هم رد نمیشه ماسه و قیر هم داریم مسطح هم هست طرحهای معمولی ما کمتر از ۱۵ سال نیست انَشا الله که درست بشه

    • بدون نام

      زاهدان گزینه خوبیه برای پایتخت هاهاهاهاها

    • دایی حجت

      قم

    • بدون نام

      چطوره نجف آباد بشه پایتخت ایران. ...

    • بدون نام

      اینا به فکر خودشونن نه مردم

    • مهدی

      فقط تراکتور

    • بدون نام

      اگه کاری از دست تون بر میاد کمک کنید دلارو سکه قیمتش بیاد پایین

    • بدون نام

      به شرط اینکه دوباره مثل تهران روی گسل زلزله و سیل خیزی و ... مکانیابی نگردند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه جاشون امنه جای تو نا امنه

    • بدون نام

      فقد بخاطر ترس شون از مردمه
      ولی راه فراری نیست این کوچه گم بسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا جایی که ما یادمونه همیشه ۲۲ بهمن های تهران شلوغ تر بود
        تشییع شهید سلیمانی هم که غوغاکرد

    • کیا

      استان زنجان شهرهایی مثل سلطانیه صائین قلعه وهیدج بهترین انتخاب برا پایتخته

    • بدون نام

      خاتم النبیا چه ثروتی داره ای ووول بگو واسه چی ما بدبختیم

    • علی

      پالیات کل کشور تهران میده تو میدی که اظهار فضل میکنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بودجه کل تهران و بقیه استانها میدن بخاطر پایتخت بودنش دفتر مرکزی بیشتر شهرکتهای شهرهای صنعتی سراسر کشور تو تهرانه مالیات اونا میدن نه تو بودجه تونم از خوزستان و سیستان بلوچستان و گیلان مازندرلن و خراسان و کرمان و یزد و ...است که از پول نفت و گاز تا معادن و شیلات و ...رو میبرن تهرام

    • بابایی

      چهار تا صفر پول نتونستید بر دارید دنبال جابه جایی پایتخت هستید هزینه جابه جایی پایتخت نصف شو بزارید برا اشتغال تو شهرایی که مهاجرت میکنن به تهران ببینین کسی با این هزینه ها تو تهران میاد

    • بدون نام

      چند سال پیش صحبت از بروجرد بود ولی اپجام نشد

    • بدون نام

      بازهم به فکر خودشون هستند. می خوان ملت را با تمام معضلات تهران رها کنند برن به یک جای امن .

    • بدون نام

      شایدخدا کردزلزله مجلس سرمایه داری خراب کرد تا بدانن اقشارپایین چه رنج ودردهایی می کشن

    • بدون نام

      برو بابا دلت خوشه

    • بدون نام

      عرضه دارید مدیریت کنید

    • بدون نام

      پایتخت رو بیارین میانکوه ، کمپ بندریا اونجا واقعا با حاله

    • بدون نام

      قرار ببرن سمنان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سمنان که با دو رئیس جمهوری که تقدیم کشور کرد به حد کافی نابودمون کرد پایتخت هم میخواد بشه ؟

    • کارمند

      میشه لطفا حرف مفت نزنی
      بجای اینکه فقط به فکر پاچه خواری باشی به فکر مردم باش که در فقر وبدبختی دست وپا میزنند

    • بدون نام

      دادا بذار زلزله بیاد با مسئولین همه را راحت کنه از دستتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شاءالله هر چه زودتر

    • مسعود

      فقط اصفهان نیاد

    • بدون نام

      نميخواد پايتخت عوض كنيد يه كم براى شهرهاى ديگه هم خرج كنين هرچى امكانات و سازمانه توى تهران و يه سرى شهرهاى خاصه! خودمم جزء اون شهرهاى بزرگم ولى اين صرف بودجه فايده اى براى مردم اون شهرها هم نداره فقط باعث مهاجرت بيشتر مردم و مشكلات زياد شده آخه چرا براى بعضى شهرها هيچ بودجه اى خرج نميشه؟ سيستان بلوجستان، گلستان ، كردستان و استان هاى جنوبى! آبادان رو نايود كردين مثلا

    • ح

      یعنی برای افراد خاص انتقالات شو د

    • بدون نام

      مواظب باش عزیزم دیر نشه

    • کارمند

      شما نمیخواد پاچه خواری کنی اگه راست میگی یه کم به شهر خودت رسیدگی کن که با۳۰۰هزارنفر جمعیت وفرمانداری ویژه هنوز عقب افتاده است وکوچه پس کوچه هایش مثل پیست آفروده

    • بدون نام

      بهترین گزینه برای انتقال پایتخت،سیستان و بلوچستان است

    • بدون نام

      بهترین گزینه برای انتقال پایتخت،سیستان و بلوچستان است

    • بی نام بی نام

      فقط شیراز فقط شیراز

    • بدون نام

      وقتی همه امکاناتو متمرکز میکنین اونجا همینمیشه

    • بدون نام

      کویر لوت هم خوبه، جا زیاد داره و تنها جایی که قیمتش گرون نشده اونجاست

    • یوری بویکا

      احمق ها اینهمه هزینه رو بذارید تو شهرهای دیگه ارزونی بشه مطمئن باشید همه از تهران فراری هستن ومیرن شهرها رو ارزونی کنید تا ببینید تهران لعنتی چجوری یه ماهه خالی شه دیگه نیاز به این بی تدبیری نیست که کل نظام وجابجا کنن به مردم زمین بدید تو شهرها بشرط رفتن و زندگی در زمین‌هاشون ببینید چطور باکله میرن

    • امید زند

      قربون دستت فقط قبل جابجایی این کارت ملی منو بدین الان یه ساله ثبت نام کردم، یه چیزی بگید که به قیافتون بیاد

    • امید زند

      این داستان جابجایی های غول آسا

    • ملاصدرا

      هر جا رو پایتخت میکنید مهم نیست، فقط دور مازندران و گیلان و گلستان رو خط قرمز بکشید . نیاید طبیعت رو خراب کنید و اجازه نمیدیم که این سه استان رو خراب کنید.

    • بدون نام

      پایتخت سیاسی روبیاریداهوازتا همتون ازگرمافلج بشید انشاالله

    • خورزو خان

      دقیقا راست گفتی بخاطر مردم و کشور نیست که میخواهید پایتخت جابه جا بشه فقط به خاطر خودتون که یه موقع به مشکل نخورید تازه قرارگاه خاتم گفته رایگان انجام میده وگرنه جابه جایی هزینه چند هزار میلیاردی داره؟؟؟؟

    • خورزو خان

      اگر قرارگاه خاتم و دولت و ارگانهای دیگه که اسم مردمی هم دارن صد البته که هم قانونی و شرعی متعلق به مردم میباشد به جای اینکارها از چند سال پیش برای مردم در استانهای دیگر خانه و کار و شرایط زندگی ابرومندتر درست میکردند که به تهران مهاجرت نکنند الان لازم نبود حتی رایگان پایتخت جابه جا بشه پس معلوم میشه که نه به خاطر مردم که شرایط خودشون رو در خطر میبینن؟؟؟

    • بنده خدا

      سلام وعرض ادب همه مشکلات مملکت حل شده ففط انتقال پایتخت مانده مطمناباعث افزایش بیشترنارضایتی خواهد کی میخواهیدبیدارشیدچراجلوی سقوط پول ملی گرفته نمیشه نرخ تورم وبیکاری وفقر وفسادبرخی ازصاحب منصبان مملکتوبدمسیری برده این مردم بسیارنجیب وقدرشناسن ولی،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج