جاباما
۱۰۴۰۳۹۱
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

سایه کرونا بر سر بورس‌های اروپایی

بیشتر شاخص های مهم بورسی اروپا ریزش کردند.

خبرگزاری ایسنا: بیشتر شاخص های مهم بورسی اروپا ریزش کردند.

به نقل از رویترز، با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانی ها از آغاز موج جدید تلفات کرونایی بالا گرفته است. سازمان بهداشت جهانی با هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا به دو برابر گفته است تنها راه مقابله موثر با این بیماری، وحدت رویه کشورهای جهان خواهد بود. این سازمان همچنین با اشاره به شدت گرفتن مجدد شیوع کرونا در اروپا گفته است اوضاع در آمریکا و آمریکای لاتین نیز کماکان در شرایط بدی قرار دارد.

تاکنون بیش از ۳۲ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۷۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۹۰ هزار و ۹۳۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۰۷ هزار و ۹۲۷ نفر، برزیل با ۱۴۰ هزار و ۴۰ نفر، هند با ۹۳ هزار و ۴۰۸ نفر، مکزیک با ۷۵ هزار و ۴۳۹ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۹۳۶ نفر بوده است.

شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای جهان به حد نگران کننده ای رسیده است. در انگلیس متخصصان بهداشتی نسبت به بروز موج سوم هشدار داده اند. در اسپانیا تلفات مجددا دورقمی شده است. شمار دیگری از کشورهای اروپایی از احتمال اعمال مجدد برخی از محدودیت های کرونایی خبر داده اند و بیم آن می رود که با وخامت اوضاع شاهد بازگشت قرنطینه های سراسری باشیم.

پس از یک وقفه چند هفته ای، مقامات دولت ترامپ مجددا رایزنی خود را با سران دموکرات کنگره برای تصویب و اجرایی شدن بسته حمایتی جدید آغاز کرده اند. نانسی پلوسی- رییس کنگره پس از دیدار با استیون منوچین- وزیر خزانه داری گفته است پیشرفت های بیشتری در جریان گفتگوها به دست آمده اما هنوز برخی اختلاف نظرهای مهم به قوت خود باقی است.

دموکرات ها خواهان آن هستند که یک بسته حمایتی سه تریلیون دلاری برای حمایت همه جانبه از بخش های مختلف اقتصاد اجرایی شود اما جمهوری خواهان تنها خواهان یک بسته ۳۰۰ میلیارد دلاری برای حمایت مستقیم از خانوارها هستند. برخی از کارشناسان نگران اند تاخیر در اجرایی شدن بسته جدید باعث کاهش رشد اقتصادی شود. بانک گلدمن ساکس هشدار داده است که برای رسیدن به یک رشد اقتصادی بالا در سه ماهه چهارم سال، آمریکا نیازمند یک جریان نقدینگی جدید بزرگ است.

احتمال طولانی شدن رویکرد فعلی بانک های مرکزی به معامله گران این سیگنال را فرستاده است که باید خود را آماده مواجهه با یک دوره احیای طولانی و سخت کنند. گزارشات جدید حاکی از آن است که اکثر مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا انتظار دارند سیاست های پولی و مالی فعلی تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کنند.

دنیس دایک- تحلیل گر بازار در موسسه " برایت تریدینگ ال ال سی" گفت: در ماهی که گذشت شاهد نوسانات بالایی در معاملات بودیم و این نوسانات باعث زیان قابل توجه برخی از سهامدارانی شد که سهام پرریسک را خریداری کرده بودند. این زیان باعث ترس معامله گران از تکرار چنین اتفاقی شده و در نتیجه آن ها با احتیاط بیشتری معامله می کنند که به معنای ورود جریان نقدینگی تازه کمتر به بازارهای بورسی خواهد بود.

بورس آمریکا

نمایندگان دموکرات در کنگره از کار بر روی یک بسته محرک جدید ۲.۴ تریلیون دلاری خبر دادند. بخش بزرگی از اعتبار این طرح پیشنهادی مربوط به مزایای بیکاری افرادی خواهد بود که بر اثر کرونا شغل خود را از دست داده اند اما مشخص نیست جمهوری خواهان با چنین طرح بلندپروازانه ای موافقت کنند.

پیش از این بانک مرکزی آمریکا از حمایت تمام قد از بازار کار این کشور خبر داده بود. به گفته جروم پاول- ریس بانک مرکزی آمریکا اگرچه مخارج خانوارها و اشتغال زایی نسبت به چند ماه قبل در وضعیت بهتری قرار دارد اما شرایط در مقایسه با قبل از بحران آشکارا بد است و تا زمانی که مردم اطمینان لازم از غلبه بر همه گیری را به دست نیاورند خبری از احیای کامل نخواهد بود. تا آن زمان بانک مرکزی به اقدامات خود ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا آسیب وارد شده به اقتصاد به حداقل ممکن برسد.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۱۵۲.۴۲ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۸۲ درصد صعود تا سطح ۳۳۰۵.۷۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۲۰ درصد پیشروی در سطح ۱۰ هزار و ۹۰۷.۲۷ واحدی بسته شد.

کیتی بوستیاجنیک- کارشناس امور مالی در موسسه آکسفورد اکونومیکس گفت: در حالی که روند احیای اقتصادی جهان ادامه دارد، سرعت آن به وضوح کمتر از چیزی بوده است که خیلی ها انتظار داشتند. با این وضعیت، فاز دوم احیای اقتصادی پر پیچ و خم و طولانی خواهد بود و باید از الان به این فکر باشیم که اگر همه گیری کرونا بیش از پیش طول بکشد چه کاری انجام دهیم به ویژه حالا که خیلی از ابزارهای موجود را نیز به کار گرفته ایم و در این زمینه دستمان چندان باز نیست.

بورس‌های اروپایی

نگرانی از پیامدهای اقتصادی کرونا باعث شد تا مرکز آمار فرانسه در گزارشی پیش بینی کند اقتصاد این کشور تا پایان امسال ۹ درصد کوچک شود. به گفته این موسسه ریسک های ناشی از کرونا باعث شده است تا فعالیت های تجاری و اقتصادی با افت محسوسی مواجه شود و بخش بزرگی از توان مالی دولت به هزینه های درمانی تخصیص یابد. دولت فرانسه در برآوردی که حتی از مرکز آمار این کشور نیز بدبینانه تر است، پیش بینی کرده رشد اقتصادی امسال به منفی ۱۱ درصد برسد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۳ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۴۲.۶۷ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۲۹ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۴۶۹.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقب گرد ۰.۸۳ درصدی در سطح ۴۷۲۹.۶۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۶ درصد پایین رفت و به ۶۶۲۸.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۱.۱۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۲۰۴.۶۲ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۳۲ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۲۳۵.۴۲ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افزایش ۰.۱۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۵۷۰.۰۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۵۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۶۴.۹۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۹ درصد افزایش به ۴۰.۲۵ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۲۲ درصدی به ازای ۴۱.۹۵ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۶۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۶۳.۸۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۳۱ درصدی به ازای ۲۳.۱۹ دلار مبادله شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج