جاباما
۱۰۴۰۶۲۸
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

بورس تا پایان سال صعودی خواهد ماند؟

بازار تاثیرپذیر از عوامل مختلفی مانند نرخ دلار، افزایش صادرات کشورها و قیمت‌های جهانی است، این عواملی بر بازار تاثیرگذارند و روند بازار را مشخص می‌کنند.

ایرنا به نقل از یک کارشناس بازار سرمایه نوشت: بازار تاثیرپذیر از عوامل مختلفی مانند نرخ دلار، افزایش صادرات کشورها و قیمت‌های جهانی است، این عواملی بر بازار تاثیرگذارند و روند بازار را مشخص می‌کنند.

عباس آرگون با بیان اینکه بورس بعد از رشدی که تجربه کرد، نیار به اصلاح داشت که انجام شد و به نوعی افت پرشتاب شاخص بورس طبیعی به نظر می‌رسید، افزود: امسال ابتدا شاخص بورس بر روی کانال ٥١٢ هزار واحد بود، اما در مدتی کوتاه به عددی بیش از دو میلیون واحد رسید و در واقع به بازدهی بیش از ٣٠٠ درصدی در بازه زمانی کمتر از پنج ماه دست پیدا کرد.

آرگون با اشاره به اینکه هر فراز پرشتابی در شاخص بورس مانند چند ماه گذشته، به طور حتم با فرودی همراه می‌شود، گفت: یک سری از سهام در بازار حضور داشتند که بیش از حد معقول، رشد کردند به همین دلیل اینگونه سهام نیاز به اصلاحی را در بازار پیدا کردند.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار سرمایه همیشه با نوسان که ذات این بازار تلقی می شود، همراه بوده و اضافه کرد: بورس از بازارهای پرریسک محسوب می شود، به همین دلیل همیشه با فراز و فرودهایی همراه است و سهامداران نباید ترس چندانی را از آن داشته باشند.

وی یادآور شد: امسال در چند ماه اولیه با هجوم گسترده نقدینگی از سوی سهامداران و نیز رکود در بازارهای موازی را شاهد بودیم و تورم مورد انتظار مردم افزایشی شد و نیز تشویق مردم برای ورود به بورس باعث افزایش اقبال بازار سرمایه میان سرمایه‌گذاران شد.

آرگون تصریح کرد: عوامل یاد شده دست به دست یکدیگر دادند تا شاخص بورس در چند ماه نخست امسال با رشدی شتابان همراه شود.

وی، بخش دیگری از رشد چند وقت گذشته شاخص بورس را به مکانیزم‌های بازار سرمایه مانند دامنه نوسان مرتبط دانست که این موضوع به رشد بیشتر بورس دامن زد و بعد از تاثیر این عوامل در رشد غافلگیرکننده شاخص بورس، چنین اصلاحی در بازار نیاز بود.

علت افزایش عرضه در بازار

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به عوامل تاثیرگذار که باعث افزایش عرضه در معاملات چند وقت گذشته بازار شد، اشاره کرد و گفت: ناهماهنگی‌ها برای عرضه سهام دولتی، آزادسازی ٣٠ درصد دوم سهام عدالت و محدود کردن برخی امکانات مانند سرمایه‌گذاری کارگزاری‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منتج به اصلاح عمیق بازار سرمایه و کمرنگ شدن اعتمادها به بازار سرمایه شد.

وی خاطرنشان کرد: ترس ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در بورس باعث شد تا سهامداران با کوچکترین نوسانی از بازار خارج شوند که این افزایش عرضه در بازار افت بیشتری را در شاخص بورس با خود به همراه داشت.

آرگون با بیان اینکه در بازار سرمایه باید فضای عرضه و تقاضا حاکم باشد و سهامداران بتوانند با تحلیل وارد این بازار شوند و سهام در اختیار خود را خرید و فروش کنند، گفت: سهامداران نباید براساس صف‌های ایجاد شده در بازار دست به معامله بزنند، زیرا این مسایل به افزایش هیجان در بازار دامن می‌زند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سهامداران نباید انتظار داشته باشند که بورس همیشه صعودی باشد اما بازار ممکن است در برهه‌ای از زمان با روند نزولی همراه شود.

وی معتقد است، بورس دماسنج اقتصادی کشور است که باید از وضعیت حاکم در کشور تبعیت کند و با شرایط اقتصادی کشور همخوانی داشته باشد.

بازگشت روند صعودی به بورس تا پایان سال

آرگون یادآور شد: اکنون اندازه بازار بسیار متفاوت با چند سال گذشته است به همین دلیل نمی‌توان این بازار را با حمایت‌های کوچک سرپا نگه داشت، بنابراین بازار باید خود به تعادل برسد و عرضه و تقاضا در بازار وابسته به ارزش سهام شرکت‌ها باشد.

نائب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار تا پایان سال به روند صعودی خود باز خواهد گشت، افزود: بازار تاثیرپذیر از عوامل مختلفی مانند نرخ دلار، افزایش صادرات کشورها و قیمت‌های جهانی است، این عوامل بر بازار تاثیرخواهند داشت و روند بازار را مشخص می‌کنند.

وی خطاب به سهامداران گفت: بورس، بازار پرریسک است؛ بنابراین افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید سرمایه‌های مازاد خود را وارد این بازار کنند و به هیچ عنوان نمی‌توان در این بازار براساس شانس و تصادف کسب سود کرد.

آرگون اظهار داشت: با توجه به این که بورس، بازاری تخصصی است؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بازار نیاز مشورت و کمک از فعالان حرفه‌ای بازار دارد و باید بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت را برای سرمایه‌گذاری در این بازار در نظر بگیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سوال خوبیست ولی ترا بخدا از روحانی نپرسید

    • بدون نام

      چه تخصصی وقتی همه سهما با عرض اولیه ها همه صف فروشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج