جاباما
۱۰۴۱۲۰۸
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

درآمد ۶۰۰میلیونی برخی از مشاوران کنکور

کار انتخاب رشته برای آن دسته از داوطلبانی که رتبه هایی پایین تر به‌دست آورده‌اند بسیار سخت است. همین سختی انتخاب رشته موجب شده تا بسیاری از داوطلبان کنکور امیدشان به مشاوران کنکوری باشد که با وعده قبولی در بهترین دانشگاه‌های ایران تجارت پر سودی برای خودشان داشته باشند.

روزنامه ایران نوشت: کار انتخاب رشته برای آن دسته از داوطلبانی که رتبه هایی پایین تر به‌دست آورده‌اند بسیار سخت است. همین سختی انتخاب رشته موجب شده تا بسیاری از داوطلبان کنکور امیدشان به مشاوران کنکوری باشد که با وعده قبولی در بهترین دانشگاه‌های ایران تجارت پر سودی برای خودشان داشته باشند.

در حقیقت این روزها، روزهای پراسترسی برای داوطلبان دانشگاه‌ها و روزهای پرسودی برای مشاوران کنکور است. بازار تبلیغات هر کدامشان هم متفاوت‌تر از دیگری است.

برخی به صورت آنلاین و با رقم‌های ٣٠٠ هزارتومانی مشاوره می‌دهند و عده‌ای دیگر هم که اسم و رسمی دارند حضوری و با رقم‌های یک میلیون تا یک میلیون و ٤٠٠ هزارتومان مشاوره کنکور را انجام می دهند.

تبلیغات مختلف مشاوران انتخاب رشته موجب شده تا بسیاری از داوطلبان کنکور که علاقه‌مند به دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های خاص هستند، فریب حرف‌هایشان را بخورند و انتخاب رشته خود را در قبال پرداخت هزینه‌های کلان به‌دست آنها بسپارند. مشاورانی که ادعا می‌کنند که فرقی نمی‌کند داوطلب چه رتبه‌ای آورده است آنها با روش‌هایی خاص داوطلبان را وارد دانشگاه‌های معروف دولتی می‌کنند و به داوطلبانی که رتبه ٤٠ تا ٨٠ هزار آورده‌اند، می‌گویند: «قبولید. دانشگاه خوب هم قبول می‌شوید نگران نباشید.»

یکی از همین مشاوران که اسم و رسمی هم برای خودش بین داوطلبان کنکور به‌دست آورده در پوستری نوشته است که می دانید با رتبه ٥ هزار پزشکی دانشگاه روزانه، رتبه ٢٠ هزار در دانشگاه دولتی تهران و رتبه ١٨٣ هزار دانشگاه صنعتی شریف قبولی داده‌ایم. یا در تبلیغی دیگر برخی از مشاوران تأکید می‌کنند که تخصصی روی رتبه‌های بالا کار می‌کنند. خبرنگار «ایران» با دفتر یکی از همین مشاوران تماس گرفته است. شخص پشت گوشی اعلام می‌کند: «ابتدا یک جلسه ٥ دقیقه‌ای با داوطلب برگزار می‌کنیم تا بدانیم که داوطلب چه دانشگاه و چه رشته‌ای را دوست دارد. انتخاب رشته اصلی ٢ ساعت طول می‌کشد این مسأله حساس است و باید با دقت تمام این مرحله را انجام دهیم خود آقای دکتر هم روی موضوع نظارت می‌کند. البته که تمام وقت آقای دکتر پر شده است. باید به مرکز مراجعه کنید و منتظر بمانید اگر وقت خالی داشتیم انتخاب رشته را انجام می‌دهیم.»

از او درباره روند انتخاب رشته می پرسم، می‌گوید: «انتخاب رشته به سبک خود آقای دکتر انجام می‌شود. ایشان سبک خاصی را ثبت کرده اند شما اسم آقای دکتر را در اینترنت سرچ دهید می‌بینید که در نظام آموزشی چه جایگاهی دارند. فرآیند کار دستی است ما اصلاً با نرم‌افزار کار نمی‌کنیم. برای انتخاب رشته هم یک میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دریافت می‌کنیم.»

مؤسسه دیگری هم مدعی شده، که تخصص اصلی‌اش قبولی داوطلبان با رتبه‌های بالا است. منشی این مؤسسه به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «ما جمعی از بهترین مشاوران کنکور را داریم و تخصص ما هم قبولی داوطلبان با رتبه‌های بالا است. حدود ١٠٠ داوطلب با رتبه‌های بالای ٢٠ هزار در دانشگاه‌های دولتی قبول شدند. ما رزومه افرادی که برای ما انتخاب رشته می‌کنند را به صورت فایل در اختیارتان می‌گذاریم و شما مشاورتان را انتخاب می‌کنید قیمت انتخاب رشته هم ٧٠٠ هزار تومان است.

درآمد ٦٠٠ میلیونی برخی از مشاوران کنکور

ادعاهای مشاوران کنکور در حالی مطرح می‌شود که دبیر کارگروه آموزش دیدبان عدالت و شفافیت بارها درباره کلاهبرداری مشاوران کنکور هشدار داده است. هامون سبطی در این باره می‌گوید: «برخی از افرادی که انتخاب رشته می‌کنند، دیپلمه هستند. آنها بین یک تا دو میلیون تومان از داوطلبان می‌گیرند و معمولاً هم دروغ به خانواده‌ها می‌گویند. برخی مدعی هستند که با رتبه ٤٠ هزار تا ٨٠ هزار داوطلب را در رشته‌هایی قبول می‌کنند که نیازمند رتبه زیر ١٠ هزار است. این دروغ محض است و ما اسمش را «امید فروشی» به داوطلبان کنکور گذاشته‌ایم. چرا که دانش‌آموز چند روز امیدوار به قبولی در کنکور می‌شود و وقتی اعلام نتایج اصلی می‌شود تازه می‌فهمد که مؤسسه، امیدواری کاذب داده است.

او تأکید می‌کند: برخی‌ها ادعا می‌کنند که با رتبه ٤٠ هزار داوطلب را در رشته پرستاری قبول می‌کنند و حتی در رتبه ٦٠ هزار هم داوطلب می‌تواند مهندسی صنعتی شریف قبول شود واقعیت این است که با این رتبه‌ها در پردیس قشم یا پردیس کیش که زیر نظر دانشگاهی خاص است داوطلب قبول می‌شود اما چون اسمش پردیس دانشگاه مثلاً دانشگاه شریف است می‌گوید با این رتبه شریف یا تهران قبول شده است. ماجرا این است در آنجا ثبت نام کردن اصلاً نیازی به رتبه کنکور ندارد حتی اگر این دانش‌آموز رتبه‌اش ٤٠٠ هزار هم می بود می‌توانست در آنجا ثبت نام کند اما خانواده این را نمی‌داند.

او درباره درآمد میلیاردی مؤسسات کنکور می‌گوید: در این چهار روزی که انتخاب رشته دانشگاهی است برخی از مشاوران تا ٦٠٠ میلیون هم درآمد دارند. ما این موضوع را به وزیر علوم هم گفته‌ایم و قرار بر این شد که در وزارت علوم مرکز یا نهادی تأسیس شود تا روی مؤسسات کنکور نظارت کنند.

مشاوران، امید غیرواقعی می‌فروشند

براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ۱۷۵ هزار و ۸۴۹ داوطلب در رشته‌های مختلف با آزمون کنکور پذیرفته خواهند شد و رقابت جدی هم برای رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار است. با این همه مشاوران کنکور در حالی هزینه ٣٠٠هزار تا یک میلیون و ٤٠٠ هزار تومانی را برای مشاوره اعلام می‌کنند که انتخاب رشته در پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش ١٦٠ هزار تومان و هزینه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش هم ۱۰ هزار تومان است. فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این باره می‌گوید: ما در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته مجازی را فعال کردیم. داوطلب مبلغ ١٠ هزارتومان واریز می‌کند و ما کارنامه داوطلب را بر اساس ظرفیت‌های امسال بررسی می‌کنیم. نمرات داوطلب را با حداقل نمرات سال گذشته تخمین می‌زنیم و احتمال قبولی او را اعلام می‌کنیم.

او درباره کلاهبرداری مؤسسات کنکور هشدار می‌دهد و می‌گوید: بسیاری از مشاوران، امید واهی به داوطلبان می‌فروشند. بسیاری از اعتراضات بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور خانواده‌ها هم به خاطر امیدفروشی به داوطلبان کنکور است؛ مشاوران به خانواده داوطلبان می‌گویند در رشته خاص قبول می‌شوند وقتی جواب نهایی می‌آید خانواده متوجه می‌شود که جواب نهایی مورد انتظارش نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پروین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج