جاباما
۱۰۴۱۲۱۰
۱۰۷ نظر
۷۳۷۱
۱۰۷ نظر
۷۳۷۱
پ

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

اختلاف کهنه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، در حالی آتشبار سهمگینی را بر سر غیرنظامیان منطقه آوار کرد که هر یک از طرفین دیگری را آغازگر درگیری می‌دانند.

برترین‌ها: اختلاف کهنه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، در حالی آتشبار سهمگینی را بر سر غیرنظامیان منطقه آوار کرد که هر یک از طرفین دیگری را آغازگر درگیری می‌دانند.

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

گرچه آمار دقیقی از تلفات درگیری‌های صبح دیروز دو کشور فاش نشده اما وزیر دفاع ارمنستان از کشته شدن شماری از غیرنظامیان در حمله ارتش جمهوری آذربایجان خبر داده است. همچنین وزارت دفاع این کشور نیز با انتشار ویدئویی، از انهدام یکی از تانک‌های ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ خبر داده است. براساس بیانیه این وزارتخانه، نظامیان ارمنستان در پاسخ به حملات نیروهای کشور مقابل به مناطق غیرنظامی، سه تانک، دو بالگرد و سه پهپاد را سرنگون کرده است. ارمنستان اعلام کرد: «پاسخ ما مناسب بوده و سران ارتش جمهوری آذربایجان باید مسئولیت کامل این شرایط را برعهده بگیرند.»

در همین حال «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان نیز در توئیتی نوشت: «ما برای حفاظت از سرزمین مادری‌مان با تمام قدرت پشتیبان ارتش خواهیم بود.» در برابر این ادعای ایروان، باکو اتهامات وارد شده را تکذیب کرد و اقدامات ارتش را در برابر تجاوز نیروهای دشمن دانست. «حکمت حاجی اف»، مشاور ارشد رئیس جمهوری آذربایجان گفت: «حمله ارمنستان عمدی و هدفمند است.» وزیر دفاع این کشور نیز اعلام کرد:«ارمنستان مواضع غیرنظامیان را زیر آتش گرفته است و واکنش باکو تلافی‌جویانه بود.» این اتهام‌زنی‌های دوجانبه در حالی همزمان با آتش‌باران قره‌باغ ادامه دارد که سازمان پیمان امنیت جمعی با انتقاد از ارمنستان برای نقض تعهدات خود در منطقه قره‌باغ اعلام کرد:«در حال حاضر این سازمان هیچ درخواستی از سوی ارمنستان دریافت نکرده است، ما همواره از توافقات صلح حمایت می‌کنیم.»

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

دعواي 3 ‌ دهه‌اي قره ‌باغ

جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان از ۳ دهه پيش و به محض اعلام استقلال در حال نبرد با يكديگر هستند. بعد از تشكيل دو جمهوري آذربايجان و ارمنستان، منطقه قره‌باغ كوهستاني در خاك جمهوري آذربايجان كه اكثريت جمعيت آن قوميت ارمني دارند از جمهوري آذربايجان اعلام استقلال كرد. جمهوري ارمنستان به عنوان تنها كشور خارجي استقلال اين منطقه را پذيرفت و در مقابل تلاش آذربايجان براي بازپس‌گيري كنترل منطقه قره‌باغ نيروهاي نظامي خود را براي دفاع از دولت خودخوانده قره‌باغ كوهستاني به خاك آذربايجان گسيل داشت.

در پي جنگ‌ ۳ ساله ميان دو طرف، جمهوري ارمنستان توانست بخش‌هايي از خاك جمهوري آذربايجان در اطراف جمهوري خودخوانده ناگورنو قره‌باغ را تحت اشغال خود درآورد تا يك كريدور سرزميني ميان جمهوري آذربايجان و جمهوري خودخوانده قره‌باغ ايجاد شود. سال ۱۹۹۴ بعد از ۳ سال جنگ خونين ميان دو جمهوري تازه استقلال يافته از اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي سابق، توافقنامه آتش‌بس ميان دو كشور امضا شد. اما آتش درگيري‌ها ميان دو طرف هرگز فروكش نكرد و هر از گاهي مجددا نبرد ميان دو جمهوري مسلمان‌نشين و مسيحي‌نشين قفقاز جنوبي از سرگرفته ‌مي‌شود. آخرين درگيري ميان دو جمهوري ۳ ماه پيش آغاز شد كه با كشته شدن دست‌كم ۱۶ نظامي و يك غيرنظامي از دو طرف بعد از چند روز خاتمه يافت.

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

رجزخواني‌هاي حماسي رهبران سياسي

رهبران جمهوري ارمنستان و آذربايجان با پيام‌هاي پرشور ميهن‌پرستانه به استقبال درگيري‌ها در قره‌باغ كوهستاني رفتند. نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان با ارسال پيامي در شبكه اجتماعي فيس‌بوك نوشت:«براي دفاع از ميهن مقدس‌مان آماده شويد؛ دولت تصميم گرفته است كه حكومت نظامي و آماده‌باش كامل اعلام كند.» پاشينيان در حساب كاربري توييتر خود نيز نوشت:«ما محكم در كنار ارتش‌مان مي‌ايستيم تا از ميهن‌مان در مقابل تجاوز آذربايجان دفاع كنيم.» الهام علي‌اف، رييس‌جمهور آذربايجان كه در پي آغاز درگيري‌ها با ارمنستان شبكه‌هاي اجتماعي را در كشورش كاملا قطع كرده است، روي صفحه تلويزيون دولتي اين كشور ظاهر شد و با نقل جمله مشهور استالين گفت:«دشمن شكست خواهد خورد، ما پيروزيم چراكه هدف ما دادخواهانه است. ارتش ما در سرزمين‌هاي خودش مي‌جنگد.» به گزارش الجزيزه حكمت حاجيف، دستيار الهام علي‌اف رييس‌جمهور آذربايجان تاكيد كرده كه هدف غايي آذربايجان در درگيري‌هاي اخير«آزادسازي تمامي مناطق اشغالي از جمله قره‌باغ كوهستاني از اشغال نيروهاي ارمنستان» است.

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

درخواست جامعه جهاني براي آتش‌بس

فرانسه، آلمان، روسيه، ايالات متحده امريكا و اتحاديه اروپا خواستار پايان فوري درگيري‌ها ميان جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان شده‌اند. شارل ميشل، رييس شوراي اروپا خواستار «بازگشت بلاقيد و شرط دو طرف به مذاكرات» و «توقف فوري درگيري‌ها» ميان جمهوري آذربايجان شده است. هايكو ماس، وزير خارجه آلمان هم خواهان پايان دادن فوري به درگيري‌ها به ويژه «قطع حملات توپخانه‌اي به روستاها و مناطق مسكوني» از سوي دو طرف شده است. اگنس بون ‌در موهل، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه هم با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرده كه «درگيري‌ها باعث نگراني شديد» اين كشور شده است. فرانسه رييس گروه مينسك است كه مسووليت ميانجي‌گري ميان ارمنستان و آذربايجان را برعهده گرفته است. پاپ فرانسيس، رهبر ديني كاتوليك‌ها نيز در پيامي خواستار توقف درگيري‌ها ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان شده است. سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه نيز در تماس‌هاي جداگانه تلفني با وزيران امور خارجه تركيه، جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان خواستار توقف فوري درگيري‌ها و از سرگيري گفت‌وگوها ميان ايروان و باكو شد.

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران هم با صدور بيانيه‌اي از درگيري‌ها ميان دو همسايه شمالي خود اظهار نگراني كرده است. سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با در‌گيري‌هاي نظامي به وقوع پيوسته بين جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران از نزديك و با نگراني، درگيري‌هاي نظامي ميان جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان را دنبال مي‌كند و ضمن دعوت طرفين به خويشتنداري خواستار توقف فوري درگيري‌ها و آغاز گفت‌وگو ميان دو كشور است. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين آمادگي كشورمان براي استفاده از همه ظرفيت‌هاي خود به منظور برقراري آتش بس و آغاز گفت‌وگو‌ها ميان طرفين را اعلام كرد.

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

واکنش ظریف به تشدید درگیری‌ها در قره باغ

وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار توئیتی در خصوص افزایش تنش ها در قره باغ گفت که خواستار پایان فوری خصومت‌ها و آغاز گفتگو برای حل اختلافات هستیم. ظریف در توئیترش نوشت: ایران به دقت خشونت نگران کننده در ناگورنو-قره‌باغ را زیر نظر دارد.خواستار پایان فوری خصومت‌ها و آغاز گفتگو برای حل اختلافات هستیم. همسایگان ما اولویت ما هستند و آماده ارائه مساعی جمیله به منظور فراهم ساختن گفتگوها هستیم. منطقه ما هم اکنون نیازمند صلح است.

آتش‌بياري تركيه در معركه قره‌ باغ

همزمان با تحولات در مرزهاي ارمنستان و آذربايجان رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در سخناني به‌ شدت به ارمنستان حمله كرده و اين كشور را «بزرگ‌ترين تهديد براي صلح منطقه» عنوان كرده است. رييس‌جمهور تركيه از استاندارد دوگانه جامعه جهاني در قبال بحران قره‌باغ انتقاد كرده و از اينكه ديگر كشورها ارمنستان را مستقيما محكوم نمي‌كنند، اظهار نارضايتي كرده است. در برابر سيل درخواست‌ها و هشدارهاي جامعه بين‌المللي براي توقف درگيري ميان ارمنستان و جمهوري آذربايجان دولت تركيه مستقيما حمايت خود را از جمهوري آذربايجان اعلام كرده و ارمنستان را به شكستن آتش‌بس و حمله به جمهوري آذربايجان متهم كرده است. ابراهيم كالين، سخنگوي رييس‌جمهور تركيه با انتشار پيامي در حساب كاربري توييتر خود نوشته است: «ارمنستان آتش‌بس را با حمله به مناطق غيرنظامي زير پا گذاشته است. تركيه همبستگي كامل خود را با آذربايجان اعلام مي‌كند و از حق اين كشور براي دفاع از خود كاملا حمايت مي‌كند.»

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

آريك هاروتيونيان، رهبر منطقه ناگورنو -قره‌باغ گفته است: «ما اطلاعاتي داريم كه نشان مي‌دهد، مزدوران تركيه‌اي و كشورهاي ديگر به صورت هوابرد از خاك جمهوري آذربايجان اعزام شده‌اند.» او همچنين مدعي شد: «ارتش تركيه در پوشش برگزاري رزمايش نظامي همين الان هم در خاك جمهوري آذربايجان مستقر است.»

سکوت معنادار کاخ سفید

کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، فعلا ترجیح داده اند در خصوص تشدید مناقشه در قره باغ سخنی به میان نیاورند! تحلیلگران مسائل بین الملل معتقدند که ایجاد یک جنگ مستمر در آسیای مرکزی، از جمله راهبردها و سیاست‌های کلان مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه محسوب می شود. نکته قابل تامل این‌که در روز جمعه، یعنی دو روز قبل از ورود آذربایجان و ارمنستان به وضعیت جنگی، سفارتخانه‌های آمریکا در باکو و ایروان، در بیانیه‌ای از تمامی شهروندان آمریکایی خواستند تا به منطقه مورد اختلاف وارد نشوند، گویا از وقوع درگیری‌ها خبر داشتند. این سؤال مطرح است که دولت آمریکا چگونه از بروز دوباره درگیری‌ها در این منطقه با خبر بوده است؟

بدون شک ترامپ و پمپئو هرگز قصد ندارند به این سوال کلیدی پاسخ دهند زیرا پاسخ‌دهی واقعی به این سوال، نقش ایالات متحده آمریکا در شعله ور شدن دوباره نبرد در قره باغ را آشکار خواهد ساخت.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت که ترکیه کمک‌ها و حمایت‌های لازم را در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد.ورود ترکیه به این عرصه ( عرصه نبرد با ارمنستان در قره باغ) می تواند منجر به پیچیده و فراگیر تر شدن بحران در این منطقه شود. درا ین صورت، واسطه گری کشورهای منطقه برای حل بحران، حتی به صورت موقت بی اثر خواهد بود. منازعه در قره باغ در فوریه 1988 آغاز شد، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی اعلام جدا شدن از جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان را مطرح کرد.

در جریان درگیری مسلحانه در سال‌های 1994- 1992، آذربایجان کنترل خود را بر قره باغ و هفت منطقه مجاور از دست داد. از سال 1992، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به ریاست مشترک روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان بوده است، اما به نظر می رسد واشنگتن و برخی کشورهای اروپایی، تمایلی در خصوص حل و فصل این بحران و ایجاد صلح دائمی میان باکو و ایروان ندارند.

قره‌باغ کجاست؟ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

در همین حال یک پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با بیان این که درگیری و مناقشه قره‌باغ از جنگ فراگیر تبدیل به جنگ‌های چند روزه شده است، اشاره کرد که ایران تنها همسایه قفقاز است که ظرفیت‌هایی برای میانجی‌گری دارد، اما تاکنون ارمنستان و آذربایجان حاضر به این مسئله نشده‌اند. ولی کوزه‌گر کالجی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تحولات اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد:«درگیری که اخیرا اتفاق افتاد ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از منطقه قره‌باغ بود، در واقع در نزدیکی مرز با گرجستان رخ داد، اما پایه و اساس اختلاف آذربایجان و ارمنستان مناقشه قره‌باغ است. آنچه طی این سال‌ها در مسئله قره‌باغ اتفاق افتاده ترکیبی از جنگ و مذاکره بوده است و برخلاف چیزی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد که جنگی طولانی و چند ساله بود، این سال‌ها جنگ‌ها چند روزه شده و زد و خوردها محدود شده‌‌اند، اما این منطقه هنوز به ثبات لازم نرسیده است.»

کوزه‌گر کالجی در ادامه ابراز کرد که آذربایجان از ترکیب گروه مینسک رضایت ندارد زیرا فرانسه، روسیه و آمریکا که نمایندگان این گروه هستند میزبان بزرگترین جامعه مهاجرین ارمنی هستند و فرانسه پس از روسیه پذیرای بیشترین جمعیت ارامنه با دو میلیون جامعه ارمنی و آمریکا ۱.۵ میلیون ارمنی را در کشور خود دارند. او ادامه داد که جمهوری آذربایجان خواهان پیوستن ترکیه بوده اما ارمنستان با این مسئله مخالفت داشته و همواره اعلام کرده اگر قرار باشد ترکیه هم وارد این موضوع شود، ایران هم باید حضور داشته باشد. هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ جزئی از آن بودند.

چهار دهه است که مناقشه بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ موجب تنش در این منطقه شده است، از لحاظ حقوق بین‌الملل این منطقه بخشی از جمهوری آذربایجان است، اما تحت کنترل اقوام ارمنی قرار دارد. در سال ۲۰۱۶ درگیری نظامی در این منطقه به مدت چهار روز به طول انجامید. سازمان امنیت و همکاری اروپا سال‌هاست تلاش دارد تا از طریق دیپلماتیک به راه حلی برای این مسئله از طریق گفت‌وگو و تفاهم دست یابد و صلح را در این منطقه برقرار کند.

منابع: روزنامه اعتماد، همدلی، جام جم، ایران.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فلسطین و قره باغ زخمهای جهان اسلامند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هردو کشور ، به ایران شهر بزرگ تعلق دارند و جالب اینجاست که ایران همانند برادر بزرگتر هردو را دعوت به آرامش میکند . اما ترکیه که خودش رو قیّم تمام مردم تورک زبان دنیا میدونه ، در نهایت نادانی دست به حمایت یکجانبه میزنه . ....

      • بدون نام

        این دو کشور یکسری مهمات تاریخ گذشته داشتندکه از روسیه،امریکا از قبل خریده اند و می بایستی مصرف میکردند تا مهمات تازه را جایگزین کنند ،کارشان همین است هرچندسال روی همدیگر امتحان میکنند و بعد از یک مدتی اتش بس اعلام میکنند فقط کافیه دیگرکشورها دخالت نکنند،

      • قره باغ و فلسطین

        هیچکدام زخم نیستند بلکه غده های سرطانی هستن که باید کنده شده و دور انداخته شوند تا آدمخواران قدرت طلب نتوانند با فریب مردم و برانگیختن احساسات از آن بنفع خود استفاده کنند .

      • بدون نام

        خب مرده شورشونو ببرن. می خوام صد سال مهمات تاریخ مصرف گذشته نخرن. چه وضعشه. مرزنشینان ما چه گناهی کردن این وسط باید اعصابشون خورد بشه

      • بدون نام

        بلد نیستی نظر نده.

      • بدون نام

        جناب پرچم دار
        متن رو درست بخون
        قره باغ منطقه ای در ارمنستانه
        بعدش میگی جهان اسلام ؟؟

    • b.m

      از اسمش مسخصه قره باغ سرزمین اجدادیه آذربایجانی هاست
      ...
      .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ...
        قره باغ مال ایران بود و طی عهدنامه گلستان در زمان فتحعلی شاه قاجار از ایران جدا شد. از قبل قاجار و افشاریه و صفویه همواره مال ایران بوده و طی عهدنامه های جدا و بعد بازپسگیری میشده که در عهدنامه گلستان برای همیشه از دست رفت.

      • بدون نام

        من میگم چرا ایران نمیره بگیرتش که جنگ تموم بشه

      • بدون نام

        دکتر جان اسمش آذربایجانیه ولی مردمش کلا ارمنی هستن وگرنه چرا باید ارمنستان وارد معرکه بشه

      • بی نام,

        لابد قزل آلا هم ترکه چون اسمش ترکی هست مرد مومن بیشتر از ۱۰۰۰ سال قبل از اینکه ترکها بیان ارمنی‌ها اینجا بودند کلا شما دنیا را ملک ترکها می بینید این منطقه در تاریخ تقسیم شده بود بین اقوام آریایی، رومیها و در درجه بعد ارمنی‌ها
        با منطق تو نه نه اردبیل نه تبریز نه ارومیه نه باکو نه گنجه هیچکدوم اسمهاشون ترکی نیست پس این مناطق به ترکها تعلق نداره باید تخلیه کنند

      • بدون نام

        مرحبا و وطن و ...هم عربیه پس ترکی هم عربیه لهجه عربیه

    • ناشناس

      اکثریت ارمنی نشینه، پس مال ارمنستانه...مثل کرکوک که صدام گور به گور که به زور کرکوک رو تعریب کرد و الان با وجود اکثریت شصت درصدی کوردا، عربا ادعا دارن مال اوناس...لعنت به متجاوز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی اطلاعات نداری مگه مجبوری حرف بزنی. شهرستان قره باغ در دل آذربایجان قرار داره و تقربیا ۷۵ درصد ارمنی و مابقی آذری هستند و از مرزهای ارمنستان فاصله داره و بعد از متلاشی شدن شوروی و استقلال جمهوریها ، قره باغ نیز اعلان استقلال کرد و ارمنستان برای حمایت از استقلال قره باغ به آذر بایجان حمله کرد و به اندازه ۲ برابر قره باغ از سرزمین آذربایجان را اشغال کرد تا به قره باغ برسد.
        قره باغ برای آذربایجان است و باید طبق حقوق اقلیتهای دینی و نژادی اداره شود.

      • بدون نام

        چون اکثریت ارمنی نشینه پس متعلق به ارمنستانه؟؟!!! عجب!! پس جنوب ایران که اکثریت عرب داره باید متعلق به کشورهای عربی باشه

      • بدون نام

        خوزستان هم اکثریت عرب هستن پس باید ماله عراق باشه

      • بدون نام

        پس یعنی الان که بیشتر تهران تورک هستن تهران مال اذربایجان هست
        عجب حرفی میزنید

    • بدون نام

      زندباد ارامنه ترکیه شکست میخوره حیف شود ارمنستان باید جنگ قبلی کار اذربایجان یکسره میکرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین ارامنه چندین هزار نفر از هموطنان تون رو در شهرهای مختلف اعم از خوی، ارومیه و.... سلاخی کردن.
        همیشه در کنار هم زبانانمون خواهیم بود.

      • سامان

        تو آرزوی شکست ترکیه رو به گور میبری

      • بدون نام

        ۹:۰۹
        امپراطوری عثمانی جنگش با ارامنه رو به داخل خاک ایران کشوند چرا این و نمیگی

    • حامد

      حق با آذربایجان یاشاسین

    • بدون نام

      همش مال ایرانه؟ دولت ایران باید بعد از پایان قرارداد گلستان و ترکمنچای نامه ای به سازمان ملل برای ثبت در تاریخ ارسال میکرد، هرچند فعلا با این میزان قدرت نمی توانست کاری کند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنگ خوب نیست چون جوانان کشورها را هدف دارد .

      • بدون نام

        در زمان احمد شاه قاجار و بعد از جنگ جهانی اول برای بازپسگیری مناطق تو صلح ورسای اقدام کرد اما انگلیس مانع شد و همه چی تموم شد.
        قبلش با انگلیس قرارداد داشتیم و یه جواریی تحت الحمایه .انگلیس میشدیم به خاطر همین نتونستیم پس بگیریم.

    • بدون نام

      در سرزمین هایی که متعلق به ایران هست،چه ادعاهایی میکنن.حیف که این دولت شل مغز هست وگرنه تاریخ قرارداد ترکمنچای به سر رسیده و باید این مناطق به ایران بازگردند

      پاسخ ها

      • حسین

        از خودشون بپرس ببین حاضرن بیان زیر پرچم ایران.صددرصد نه.به زور که نمیشه،وگرنه یه جنگ دیگه راه میفته.ادعا الکی نکنین

      • بدون نام

        خودشان می دانند که الان وقت آمدن نیست.....

      • بدون نام

        ترکمنچای نه با گلستان قره باغ و .. جداشدن. تو ترکمنچای هر .چی مونده بود و حتی بخشی از دشت مغان جداشد.

      • مرتضی

        هنوزم روسیه مثل شوروی تو ایران حکومت میکنه،اونوقت حرف مالکیت میکنید!!

    • subasa ozara

      ایرانی داغون بعد ۴۰سال تو برو تو صف کپن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حق با ارمنستان هست

      • بدون نام

        حق با ارمنستان هست

      • بدون نام

        میتونی بری امریکا اگه ادم حسابت میکنن

      • بدون نام

        میترسم اینده ارمنستان اعلام کنه قسمتهای ارمنی نشین تهران هم واس ماست ان موقع چه کار کنیم

      • حق ولی تلخ ♨️

        بلا شک حق با آذربایجانه. اسم قره باغ ترکی هستش.

    • بدون نام

      اصلا بدیدش به ایران ابادش کنه ، تمام

    • 007

      جالبه سال 1988 جنگ ایران و عراق تموم شد جنگ در اینجا شروع شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی جالبه!!!

      • بدون نام

        به اندازه قره باغ تو نخجوان جدا شده از اذربایجان بهش زمین بده بعد ارمنی ها رو بیاره تو نخجوان کلا جنگ تموم میشه بعدها پای اسراعیل رو به منطقه نیارند

    • بدون نام

      هیچ کدوم. هردوشونم مال خودمونه :)))

      پاسخ ها

      • حاج قلی

        سلام صبح بخیر ، خدا میداند هر دو منطقه مورد مناقشه متعلق به کشور عزیزمان هست که متاسفانه مسئولین بی کفایت مملکت ایران آنها را در قرداد های ننگین به کشور شوروی سابق واگذار کردند
        بی لیاقتی در این کشور موج میزند چرا بعد از پایان قرارداد ننگین ترکمنچای نسبت به عودت این سرزمینهای مادری مان اقدام نمی کند ؟

      • بدون نام

        حاج قلی حالت خوبه خخخ آذربایجان دوره قاجار از ایران جدا شد چه ربطی به مسئولین داره

      • بدون نام

        هر چی میکشیم از انگلیسه والا تو صلح ورسای امکان داشت بتونیم مناطق جدا شده رو پس بگیریم.

    • بدون نام

      کاملا مشخصه حق با ارمنستانه از لحاظ تاریخی هم حساب کنیم در دوره های اشکانی و ساسانی اون مناطق ارمنستان نامیده میشد اصلا آذربایجانی وجود نداشت

      پاسخ ها

      • هیربد

        داقیقا

      • بی نام,

        آذربایجان بود ولی جزوی از ایران و اون موقع ترک نبودند قبل از اسلام منطقه به نام ماد آتروپاتن (آذربایجان) یا ماد کوچک نامیده می‌شد

      • بدون نام

        بی نام جان آذرباییجان در جنوب رود ارس بود نه شمالش تو متن قرارداد ترکمنچای هم اسم کشوری که امروز آذرباییجان نام گرفته آران و شروان بود نه آذرباییجان همین الان هم بیشتر مردمش تالش و تاتن نه ترک اما زیرسلطه ترکهان

    • مرزنشین

      در نقطه صفر مرزی هستیم هر بار توپ ها یی که میزنن خونه ی ما رو میلرزونه شیشه هارو تکون میده انگار انفجار تو حیاطمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون ان بمب می تونست تو خونه هر هموطن باغیرت اذری مان منفجر شود پس از ارام بودن ایران لذت ببر و شکر گذار خدا باش

    • خالد

      قره باغ جزیی ا ز خاک اذربایجان هست.ارمنستان اشغالگر هست.به دولت خودمون تاسم میخورم که در خفا طرف ارمنستان متجاوز را گرفته.زنده باد ترکیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت به ترکیه

      • بی نام,

        لعنت به ترکیه طمعکار به خاک همسایگان

      • بدون نام

        لعنت به ترکیه

    • بدون نام

      باید رجوع به سازمان ملل کرد که این گزارش مغرضانه اصلا بهش اشاره ای نکرده که سازمان ملل قره باغ رو جز آذربایجان میدونه نه ارمنستان
      ...

    • بدون نام

      آدربایجان و ارمنستان هر دو از خاگ ایرانند ...

    • بدون نام

      عامل جنگ افروزی بین دو شهر قدیمی ایران آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب اسرائیل است این بار باحمایت ترکیه ...

    • بدون نام

      این جنگشون زود جمع میشه .ولی خوش بحالشون که از ایران جدا شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همین الان با اینکه ایران اقتصاد نداره ولی اقتصاد بهتر اون هاست

    • بدون نام

      درود برآذربایجان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سرنگون باد آذربایجان

    • امین

      حق با آذربایجان هست

      پاسخ ها

      • ط ا

        نظر خود قره باغی ها چیست

    • علی ساندیس

      زنده باد باسکو زنده باد الدرادو . پیش بسوی شمال . چون خدا با ماست . خخخخ

    • ą§

      اول براایران بوده..الان باید دست اذریایجان بیفته...

    • بدون نام

      به ما چه به درد خودمون برسیم حالا مال ایران باشه چه گلی به سرما زدی که به سر قره باغ بزنید

      پاسخ ها

      • کریستیانو

        نام منطقه به زبان ترکی هست فرق نمیکنه کی
        انجا زندگی میکنه،مثل نام استانهای ایران ،پس ان
        منطقه خاک اذربایجان محسوب میشه،و متاسفانه
        ایران به خاطرسیاسی همیشه طرف ارمنستان بوده.

      • بدون نام

        کریستیانو ترکها مدتهای زیادی بر ایران حکومت کردن و خیلی از اسامی رو تغییر دادن اسم که دلیل بر مالکیت جایی نمیشه

    • بدون نام

      اونایی که میگن قره باغ مال ایرانه باید پس بگیریم تن تون میخاره واسه جنگ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بفرستیدشون برن پس بگیرن

    • بدون نام

      اصلا کل ارمنستان مال ایرانه و طبق قرداد که تو سازمان ملل هم ثبت شده بعد پنجاه سال باید استرداد میشد به ایران ولی مسولین نالایق ما هیچکدومشون نه دنبالش رفتن نه حرفی ازش میزنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و البته ترکیه و آذربایجان

    • بدون نام

      انشالله آزاد سازی کامل قره باغ.

    • بدون نام

      ما باید از کشور مسلمان اذربایجان حمایت کنیم

    • والی

      چرا دعوا میکنند هردو به اصطلاح کشور متعلق به ایران است .درتمام مستندات مشخص است.

    • امین

      یعنی چون اکثریت ارمنی نشینه باید از قره باغ جدا بشه ؟!!! عجب منطق مزخرفی اگه به این منوال باشه که تو دنیا سنگ روی سنگ بند نمیاد !!! قره باغ مال آذربایجان هست حالا اکثریت میخواد ارمنی باشه یا مسلمان . اگه این منطق اینجا هم نفوذ پیدا کنه دیگه کشوری به نام ایران نمیمونه

    • بدون نام

      قره باغ مال ایران خودمان است نمیدونم چرا این دوتا افتادن به جون هم

    • بدون نام

      یه شمالو داشتیما یه شمال مونده بودا اونم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اه چقدر عقده شمال داری نمیشه خبری بذارن تو اسم‌شمال و نبری یه روانپزشک برو

      • بدون نام

        شمال در نهایت مال روسیه است

    • ناصر

      زنده باد آذربايجان ان شاالله آذربايجان با كمك برادران باغيرت تركيه قره باغ رو آزاد خواهد كرد

      پاسخ ها

      • حق ولی تلخ ♨️

        انشاالله

    • بدون نام

      قره باغ مال آذربايجان هست و مال آذربايجان خواهد ماند ارامنه در اين سرزمين هيچ جايي ندارند

    • من

      بابا آرومتون بگیره کم خودمون بدبختی داریم.دو تا همسایه آروم و حسابی داشتیم اونم پرید

    • بدون نام

      وقتی این نظراتو میبینی میفهمی که چرا آمریکا اینقدر از قدرت گرفتن ایران میترسه ملت ما هنوز تو سیصد سال پیش زندگی میکنن و همه دنیا رو مال خودشون میدونن خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جنون که شاخ و دم نداره

    • بدون نام

      همیشه باید دور ایران جنگ باشه این سیاست یهوده

    • ایلیا

      چرا پای آمریکا رو به موضوع باز میکنین، فکر نمیکنین کار ایران بوده چون تازگیها ظریف خیلی اون دوروبرها می پلکید، اتفاقا جنگ سخت و طولانی بشه خیلی هم عالیه شاید روسیه ملعون کمی از حمایت ایران کم کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه حمایتی

    • اسماعیل جوادی

      می شه گفت هر دو کشور حق دارند.قره باغ سرزمین آذربایجان است. با مردم ساکن آن ارمنی هستند.این موضوع باید بصورت صلح آمیز مذاکره شود تا راه حل درست پیداشود.و کشورهای همسایه نیز در این حل و فصل باید شرکت کنند.یعنی :ایران-روسیه-ترکیه-گرجستان-آذربایجان و ارمنستان.

    • بدون نام

      حق ایران

    • بدون نام

      هر گونه ناامنی در اطراف مرزهای ایران خطرات امنیت ملی و ژئوپلتیکی برای ایران دارد. بویژه اینکه نوع دخالت ترکیه و امریکا در این مساله میتونه از دید ژئواستراتژیک هم خطرآفرین باشه. آنچه ما به عنوان ایرانی باید در ذهن داشته باشیم اینه که این سرزمینها در گذشته نسبتا دور از ما جدا شدن و از دید تعلقات قومی دیگه به ما تعلق خاطری ندارند. لذا آنچه که به سود کشور ماست ایفای نقش میانجی هست و نباید طرف کسی رو گرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میانجی هم لازم نیست
        بیطرفی مطلق
        برن هر بلایی میخوان به سر خودشون بیارن تا وقتی که خودشون خسته بشن درست مثل ایران و عراق

    • ناشناس

      جفتشون یه زمانی ماله ایران بودن عاقبت مستقل شدن همینه.

    • از آذربایجان

      بیچاره کشورهای در حال توسعه تا میخواهند مردمانش روی ارامش را احساس کنند.قدرتهای جهانخواز فورا انها را ترغیب جنگ میکنند تا هما.مهمات بفروشند و هم همسایه از تجارت باز بمانند اگر مقامات این کشور ها عقل داشتند مثل اونها پیشرفت میکردند.

    • وطنم ایران

      معلومه دیگه آذربایجان.

    • بدون نام

      قره باغ مثل اسمش متعلق به آذربایجانه و هیچگاه ازش جدا نخواهد بود، ارمنستان تا ابد نمیتونه به اشغالگریش ادامه بده

    • من

      بیچاره کاخ سفید،
      اگه چیزی میگفت مینوشتن دخالت الان هم که چیزی نگفته نوشتن سکوت معنادار

    • یعقوب

      قره باغ،بهشت آذربایجان وجزو لاینفک آذربایجانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا اسم اون منطقه آذرباییجان نبود آران و شروان بود روسیه برای تجزیه ایران اسمش رو آذرباییجان گذاشت که حالا قره باغ بخواد بخشی ازش باشه یا نباشه

    • بدون نام

      جالبه روسیه مستقیما از ارمنستان حمایت میکنه و خیلی روشنه ایران هم دنبال رو روسیه است و از ارمنستان حمایت میکنه... طرفداری از مسلمان و شعیه سرابی بیش نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران کجا از ارمنستان حمایت کرد؟ ناتو و آمریکا از آذرباییجان حمایت میکنن و نمیگی؟

    • ناشناس

      اون منطقه دراصل کردستان سرخ بوده

    • بدون نام

      به جهنم . فسقلی که نمیتونه از خودش دفاع کنه و اعلام خودمختاری میکنه حقشه از جغرافیا محو بشه

    • شاغلام

      قره باغ مال ماست

    • علی رهبری

      هر دو کشور باید به نقشه ایران برگردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج