۱۰۴۱۷۶۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

درس‌های یحیی، درس‌نامه پرسپولیس

درباره بازی پرسپولیس دیگر چه باید گفت؟ آیا گفتمانی که در همه جا بر سر زبان‌هاست، خود نمیگوید همه آنچه را که باید گفت؟ آیا پرسپولیس شامل این واقعگرایی و بیان حقیقت نمی‌شود آفتاب آمد، دلیل آفتاب؟!

خبرورزشی: درباره بازی پرسپولیس دیگر چه باید گفت؟ آیا گفتمانی که در همه جا بر سر زبان‌هاست، خود نمیگوید همه آنچه را که باید گفت؟ آیا پرسپولیس شامل این واقعگرایی و بیان حقیقت نمی‌شود آفتاب آمد، دلیل آفتاب؟!

این چندمین بار است که فوتبال ایران، بلکه فوتبال ایرانی موفق می‌شود و خودش را با تمام وجود و همه موجودیت، به رخ می‌کشد! در بار‌های گذشته هربار دلایلی آوردیم برای تشکیک، برای ناباوری و برای چشم بستن بر نمایشی که چشم‌ها را نوازش می‌داد! حالا چه باید گفت؟ حالا که نمایش مردان فوتبال ایران، زبان همه را میبندد و تحسین همه را سزاوار میشود! که این است فوتبال، که این است بازی! و این است آنچه خود داشتیم و داریم ولی از غریبهاش تمنا می‌کنیم!

بچه‌های ایران

دوم- فوتبالی با این وزن که به انکارش نشستهایم! قابلیت همه‌جانبه‌ای که عد‌های از همه سو بر آن میتازند و میخواهند به هیچش بگیرند! با بهان‌های خندهدار! با استدلالی به شدت چوبین! فوتبال، پدید‌های است غربی، پس ما هم باید فکرآوری را، حتی در دایره سبک و سلیقه خودمان، تعطیل کنیم! پس ما باید مستعدترین جوانان و لایقترین نیرو‌های انسانیمان را از دست بدهیم و به جایشان، با تقدیم ارقام نجومی، بازیکن و نابازیکن از خارج بیاوریم! درباره مربیان -کسانی، چون یحیی که کارنام‌های به‌هم زدهاند، سخت زیبا و دیدنی و ستودنی هم- حکم باید همین باشد! ... از غرب آمده که نیستند؟ پس حرفی ندارند و اگر دارند، خریداری نباید داشته باشند! پرسپولیس و یحیی؛ یحیی و پرسپولیس، بر این شعبده باطل سحر ریختند!

پویا و گویا

سوم- نه اینکه بگوییم هرکس که بازی پرسپولیس را و استقلال را و سپاهان و تراکتور و فولاد اهواز را و تمام خوزستان را، هرکس که مربیگری برانکو را و عملکرد اسکوچیچ در ملوان و نفت آبادان را نمی‌پسندد یا هرکسی که به «مکتب پاس» و به مکتب اصفهان- مرحوم محمود حریری و ادامه دهندهاش محمد یاوری- علاق‌های ندارد و یا از فلسفه زحمتکشانه و سختکوشانه ملوان و گیله‌مردان لذت نمیبرد، چیزی نگوید و... که فوتبال ما، هرچه دارد با این نداشته‌های استراتژیک و کمداشته‌های سختافزاری محصول اصل تضارب عقاید، تقابل عقاید و تخالف عقیده‌ها است!

اما باید چشم‌ها را باز کرد! چشم‌ها را خوب شست و جور دیگر دیدن را هم یک حق بر حق دانست و اجازهاش داد و مجازش شمرد! فوتبال ایران و فوتبال ایرانی، پویا و گویا است! چون با سلیقه‌های متفاوت رخ در رخ و رودررو طرفیت دارد! فوتبال ایرانی، هم هنرمایه آبادانی را چشیده است، هم سختکوشی ملوانی‌ها را جویده است و هم حسابگری تبریزی و اصفهانی را، فوتبالی که تیم یحیی بازی میکند، از نظر دستاورد، شباهت‌های فراوانی دارد به فوتبال برانکو ولی در اجرای گوشه‌ها و «تکه»‌های منحصر به خودش، پرد‌های را مینوازد که متفاوت است! پرد‌های را که خاص خود اوست و این خاص بودن، خاصیتی دارد که حالا همه از جوهرش حظ میبرند و کیف میکنند! فوتبال متکی بر دانایی و توانایی فنی!

بازی پرسپولیس -پرسپولیس یحیی- به ریشه‌های بازیاش معتبر است و به عملکردی که چه در دفاع و چه در حمله، بار‌ها و بار‌ها نمایشش میدهد! حالا میتوان از خودویژگی‌های پرسپولیس دم زد و با قوت قلب و پشتوانه عملگرانه، سخن‌ها گفت از هر دری:... فوتبال پرسپولیس! فوتبال ایرانی!

فوتبالی که عیار دارد! فوتبالی که قابل نقد است! فوتبالی که «نقداً نقد» قابل توجیه و و تفسیر و تحلیل است! فوتبالی که دکان صومعه‌داران را میبندد و اینان را پی کارشان، دنبال کار اصلیشان میفرستد! و البته، برای اینان هم، هنوز و همیشه، حق پسندیدن یا نپسندیدن و جور دیگری خواستن را قائل است!

جوانمردی ژاوی، مردانگی پرسپولیس

چهارم- ژاوی، به بزرگی فوتبال ایران اذعان دارد و «مُقر» میآید! و این اقراری است هم در حرف و هم در عمل:
... گفته بودم که حق اشتباه نداریم! من به شاگردانم گفته بودم که با تیم بزرگی روبه‌رو هستیم! تیمی آنقدر بزرگ که میدانست چگونه و در چه زمانی، از یک اشتباه ما و یک لحظه غفلت‌مان استفاده کند تا یک گل تمرین شده بزند! گلی تمرین شده!

اقرار ژاوی، دلپذیر است! تعریف ژاوی و تحلیل کوتاه او، شخصیت فوتبال ایران را بالا و بالاتر میبرد! ژاوی، هرکسی نیست! ژاوی همهکس نیست! سال‌های متمادی کاپیتان بارسا و این اواخر، اولین و مهمترین نامزد مربیگری بارسلونا شدن! و حالا ژاوی، فوتبال ایران را میستاید! و حالا بچه‌های ایران، بدون سرسوزنی خودکمبینی، بهترین نمایش امروزی‌پسند را ارائه میکنند! با ۹۰ دقیقه تسلط و ۹۰ دقیقه دانستگی در حرکات ساده و پیچیده! فوتبالی که باید درسش داد! فوتبالی که باید در کلاس‌های مربیگری، به نام خود یحیی، تبدیلش کرد به یک سلسله آموزه‌های آموختنی! درس‌های یحیی! درس‌نامه یحیی!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج