جاباما
۱۰۴۲۲۳۷
۷ نظر
۵۰۱۰
۷ نظر
۵۰۱۰
پ

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از تلسکوپ‌های فضایی

ناسا اخیرا تصاویر زیبایی از برخی اجرام آسمانی منتشر کرده که محصول ادغام داده‌های چند تلسکوپ هستند.

خبرگزاری ایسنا: ناسا اخیرا تصاویر زیبایی از برخی اجرام آسمانی منتشر کرده که محصول ادغام داده‌های چند تلسکوپ هستند.

ناسا اخیرا برخی کارهای رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و سایر تلسکوپ‌ها به ویژه تلسکوپ فضایی هابل را با یکدیگر ادغام کرده است که نشان می‌دهد وقتی به یک جسم مشابه در طول موج‌های مختلف نوری نگاه می‌کنید، چه نوع تصاویری می‌تواند تولید شود.

"ام ۸۲"

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از تلسکوپ‌های فضایی

ام ۸۲ یا مسیه ۸۲ یا کهکشان "ان‌جی‌سی ۳۰۳۴ "که با نام کهکشان "سیگار" نیز مشهور است یک کهکشان در صورت فلکی" دُبّ اکبر" است و در فاصله ۱۲ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. کهکشان سیگار که "مسیه ۸۲"(M۸۲) نیز نام دارد، یکی از نزدیک‌ترین و فعال‌ترین کهکشان‌های انفجار ستاره‌ای است. یعنی میزان زیادی ستاره تشکیل می‌دهد. مسیه ۸۲ با کهکشان همسایه خود یعنی "مسیه ۸۱" در تعامل گرانشی است که به احتمال زیاد دلیل فعالیت انفجار ستاره‌ای در اطراف مرکز کهکشان است. شکل‌گیری فعال ستاره‌ای در داخل کهکشان و تاثیر آن روی گاز و گرد و غبار می‌تواند به خوبی از زمین مشاهده شود. این ویژگی، مسیه ۸۲ را به یکی از کهکشان‌هایی تبدیل کرده که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا موفق به ثبت این تصویر زیبا شده است. در مرکز این تصویر رنگ آبی و صورتی قابل مشاهده است که نشان دهنده انفجار دمای بالا است که هنگام گرم شدن گاز توسط انفجارهای ابرنواختر ایجاد می‌شود. تصاویر نوری تلسکوپ فضایی هابل(نشان داده شده به رنگ قرمز و نارنجی) شکل کهکشان را نشان می‌دهد.

"آبل ۲۷۴۴"

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از تلسکوپ‌های فضایی

در این تصویر "خوشه پاندورا"(Pandora's Cluster) قابل مشاهده است. علت نامگذاری این خوشه این بوده است که همه ساختارهای مختلف در آن یافت می‌شوند. این خوشه کهکشانی که با نام" آبل ۲۷۴۴"(Abell ۲۷۴۴) نیز شناخته می‌شود حدود ۳.۵ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. خوشه کهکشان آبل ۲۷۴۴ شامل مقدار زیادی گاز بیش از حد گرم است که در اشعه ایکس به شدت می‌درخشند. اشعه ایکس در داده‌های چاندرا به صورت ابرهای آبی دیده می‌شود که با در کنار هم قرار گرفتن تصاویر نوری ثبت شده توسط هابل به رنگ‌های قرمز ، سبز و آبی نشان داده می‌شود. خوشه‌های کهکشانی مجموعه عظیمی از کهکشان‌ها هستند که توسط جاذبه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و این ساختارهای عظیم به منجمان درباره ساختار جهان می‌آموزند.

" اس‌ان ۱۹۸۷ای"

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از تلسکوپ‌های فضایی

سومین تصویر، ابرنواختر موسوم به "اس ان ۱۹۸۷ای"(SN ۱۹۸۷A) است که یکی از درخشان‌ترین ابرنواخترهای دیده شده به شمار می‌رود. داده‌های تلسکوپ چاندرا، رنگ آبی و داده‌های تلسکوپ هابل، رنگ‌های نارنجی و قرمز را نشان می‌دهند. گرچه انفجار ابرنواختر مذکور در ۲۴ فوریه ۱۹۸۷ رخ داد اما هنوز هم اطلاعات علمی ارزشمندی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. تلسکوپ‌ها مرتباً از آن بازدید می‌کنند تا ببینند که چگونه گاز و گرد و غبار در طول سال‌ها شکل گرفته است. داده‌های چاندرا(به رنگ آبی) نشان می‌دهد که امواج شوک ابرنواختر به پوسته‌ای با قطر تقریباً چهار سال نوری از مواد اطراف ستاره منفجر شده برخورد کرده است. داده‌های هابل همچنین برخی از فعل و انفعالات در طول موج‌های نوری را نشان می‌دهد که در اینجا با رنگ‌های نارنجی و قرمز قابل مشاهده است.

"اتا کارینا"

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از تلسکوپ‌های فضایی

چهارمین تصویر، "اتا شاه‌تخته" یا "اتا کارینا"(Eta Carinae) را نشان می‌دهد که یک سامانه ستاره‌ای در صورت فلکی شاه‌تخته است. این سامانه، دو ستاره بزرگ را در بر دارد که بسیار نزدیک به یکدیگر در حال گردش هستند. در این تصویر، داده‌های نوری تلسکوپ هابل، رنگ سفید و همچنین پرتو فرابنفش را نشان می‌دهند و پرتو ایکس تلسکوپ چاندرا نیز انتشارات بنفش را مشخص می‌کند. مقامات ناسا در بیانیه منتشر شده درباره این تصاویر گفتند: انفجارهای قبلی این ستاره به ایجاد حلقه‌ای از اشعه ایکس داغ منجر شده است که گازی از آن ساطع شده و قطر آن حدود ۲.۳ سال نوری است که اطراف دو ستاره را احاطه کرده است.

"کهکشان چرخ گاری"

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از تلسکوپ‌های فضایی

این تصویر مربوط به "کهکشان چرخ گاری"(Cartwheel Galaxy) است که شبیه به چشم گاو به نظر می‌رسد. شکل ظاهری این کهکشان، به خاطر وجود کهکشان کوچکتری است که از میان آن گذر می‌کند. اشعه ایکس تلسکوپ چاندرا، گازهای داغ آشفته‌ای را با رنگ بنفش نشان می‌دهند که در اثر برخورد پراکنده شده‌اند. داده‌های نوری تلسکوپ هابل نیز که به رنگ‌های قرمز و سبز و آبی هستند، نشان می‌دهند که این برخورد در کدام قسمت ممکن است به شکل‌گیری ستاره منجر شود.

"سحابی چشم خدا"

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از تلسکوپ‌های فضایی

تصویر آخر، تصویر "سحابی هلیکس"(Helix Nebula) است که "سحابی چشم خدا" نیز نامیده می‌شود. این تصویر، داده‌های مادون قرمز "تلسکوپ فضایی اسپیتزر"(Spitzer Space Telescope) را برای رنگ‌های سبز و قرمز، داده‌های "تلسکوپ فضایی هابل"(Hubble Space Telescope) را برای رنگ‌های نارنجی و آبی، داده‌های تلسکوپ فضایی "گلکس"(GALEX) برای نور فرابنفش و داده‌های تلسکوپ چاندرا را برای رنگ سفید در بر دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ععععععععع.... کف کردم!!!.کیفیت بالای این تصاویر واسه دانلود ندارین بزارین؟

      پاسخ ها

      • ....جانم فدای ایران

        با کدوم پا بریم دستشویی ؟

    • بدون نام

      Oh my God

    • بدون نام

      خوبه مسئولین ما این عکسهارو ببینن تا بفهمن انسان چقدر کوچک و حقیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمیفهمن

    • بدون نام

      چقدر هول انگیزه اصلا نمیشه بهش خیره شد

    • بدون نام

      زمین تخت هست و مرکز عالم هست عکسها هم تئوری توطئه می باشند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج