جاباما
۱۰۴۲۷۲۵
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

روحانی با نام‌های مستعار در انتخابات ۱۴۰۰

حسن روحانی طبق قانون نمی‌تواند سال آینده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. اما به‌نظر می‌رسد که او به‌جای خود صفی طولانی از چهره‌ها را روانه کارزار انتخابات خواهد کرد تا نوعی رقابت نیابتی را پیش ببرند.

خبرفوری: حسن روحانی طبق قانون نمی‌تواند سال آینده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. اما به‌نظر می‌رسد که او به‌جای خود صفی طولانی از چهره‌ها را روانه کارزار انتخابات خواهد کرد تا نوعی رقابت نیابتی را پیش ببرند.

با نزدیک شدن به موسم انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، هر روز چهره‌های تازه‌ای برای انتخابات مطرح می‌شود.

در این میان، جمعی از اعضای کابینه اعتدال هم خود را آماده ورود به عرصه انتخابات می‌کنند. چهره‌هایی که تفاوت چندانی با حسن روحانی ندارند و همگی از دولت او برخاسته‌اند.

اسحاق جهانگیری که در انتخابات ۹۶ نیز نامزد در سایه روحانی بود، بازهم نامش برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده و به‌جز او از سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور هم به‌عنوان کاندیدا نام برده می‌شود. کسی که جز دولت روحانی، سابقه برجسته دیگری در کارنامه ندارد.

از میان معاونان رئیس‌جمهور نام محمدباقر نوبخت هم مطرح است و اگر نامزدی زنان در انتخابات را هم محتمل بدانیم، از میان معاونان فعلی و پیشین روحانی، نام‌هایی چون معصومه ابتکار، لعیا جنیدی و شهیندخت مولاوردی هم قابلیت طرح دارد.

از میان وزرای دولت هم چه آنها که پیش از این عضو کابینه بودند و چه وزرای فعلی، نام برخی برای کاندیداتوری مطرح است. آشناترین آنها محمدجواد ظریف است که شاید اگر برجام زنده شود، شانسی برای محبوبیت دوباره داشته باشد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان کابینه هم اگر به مانع مصوبه احتمالی مجلس انقلابی برای تعیین محدودیت سنی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برخورد نکند، می‌تواند یک نامزد مورد اعتماد روحانی باشد.

به جز اینها، قاضی زاده هاشمی یا طیب نیا که در کابینه روحانی به ترتیب وزیر بهداشت و اقتصاد بوده اند هم می‌توانند شانس خود را برای ورود به عرصه انتخابات بیازمایند.

بیرون کابینه هم چهره هایی هستند که در واقعیت تفاوت چندانی با روحانی نداشته و شاید نامزدهای نیابتی رییس جمهور باشند. مشهورترین آنها علی لاریجانی است که به عنوان رییس مجلس مدافع تمام قد روحانی بود

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی هم اگر بتواند قیمت دلار را کنترل کند، شاید گزینه ای برای انتخابات باشد اما اگر رشد قیمت ارز مانند امروز ادامه داشته باشد، بعید است بخواهد شانس خود در رقابتهای ۱۴۰۰ را به آزمون بگذارد.

اما بیرون کابینه هم چهره هایی هستند که در واقعیت تفاوت چندانی با روحانی نداشته و شاید نامزدهای نیابتی رییس جمهور باشند. مشهورترین آنها علی لاریجانی است که به عنوان رییس مجلس مدافع تمام قد روحانی بود.

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس دهم یا محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم دیگر چهره هایی هستند که مواضع آنها کاملا منطبق با مواضع روحانی است.

به این ترتیب، در انتخابات ۱۴۰۰ با وفور نامزدهایی روبرو خواهیم شد که هرچند اسم‌شان روحانی نیست ولی رسمشان مانند حسن روحانی بوده و می‌توانند سیاستهای دولت او را تداوم بخشند.

اینکه مردم بار دیگر به چهره ای شبیه حسن روحانی اعتماد می‌کنند یا نه، سال بعد مشخص می‌شود اما فعلا بنظر می‌رسد روحانی لشکری از چهره های نزدیک به خود را برای فتح پاستور بسیج کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج