۱۰۴۲۹۸۷
۳۱ نظر
۵۳۴۳
۳۱ نظر
۵۳۴۳
پ

روزی که تلویزیون به ایران آمد؛ لانه شیطان!

یازدهم مهر ایرانیان تصاویر متحرک را در خانه خود مشاهده کردند.

روزنامه همشهری - علی اناری : «ما آشنایی داشتیم که خیلی مؤمن بود. روزی روضه در منزل ما برقرار بود. قبل‌تر مادرم گفته بود، چون آبجی همدم هم می‌خواهد برای روضه بیاید، روی تلویزیون را بپوشانید که آن را نبیند وگرنه داخل نمی‌آید. بالاخره روی تلویزیون را با چادرشب و پتو پوشاندیم. زنگ در خانه به صدا درآمد و آبجی همدم وارد منزل شد. پس از سلام و احوالپرسی یک‌مرتبه رنگش پرید و گفت می‌خواهم بروم. مادرم دلیلش را پرسید.
روزی که تلویزیون به ایران آمد؛ لانه شیطان!
او با دست به گوشه اتاق و جایی که تلویزیون آنجا قرار داشت اشاره کرد و گفت تا وقتی این لانه شیطان اینجاست من پایم را خانه شما نمی‌گذارم. مادرم گفت، ولی ما روی آن را انداخته‌ایم. آبجی همدم در جواب گفت نه، هنوز یک قسمت از آن بیرون است. خلاصه هرچه لحاف و تشک و پتو در خانه بود روی تلویزیون انداختیم که پیدا نباشد.
گفتیم خوب شد؟ آبجی همدم هم با همان سادگی گفت: نه، هنوز پایینش معلوم است. خلاصه پایه‌های آن را هم ناپدید کردیم تا بالاخره آبجی همدم وارد خانه ما شد». روایت غلامرضا حاجی قربانی دولابی، وبلاگ‌نویس و راوی داستان‌های تهران قدیم از تقابل پیرزنی مومنه با پدیده تلویزیون - که حتی گیرنده خاموش را در گوشه اتاق برنمی‌تافت - تنها لمحه‌ای از مواجهه قشر سنتی مذهبی جامعه ایران با یکی از عیان‌ترین مظاهر مدرنیته در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی باید قلمداد شود.
قشری که اغلب‌شان تا لحظه سقوط سلطنت پهلوی بر سر موضع خود با تلویزیون باقی ماندند و در دورانی که حتی در خانه انقلابیون دوآتشه و مبارزان ضد‌رژیم نیز حداقل یک دستگاه گیرنده وجود داشت، همچنان فاصله ایمن خود را با آنچه آبجی همدم لانه شیطانش می‌خواند حفظ کردند. نخستین تلاش‌ها برای باز کردن پای تلویزیون به خانه ایرانی‌ها از اواسط دهه ۳۰ خورشیدی آغاز شد و این حالی بود که در آن تاریخ سه دهه از آشنایی جهان غرب ـ یا به‌عبارت بهتر آمریکا و اروپا ـ با پدیده تلویزیون می‌گذشت. در این ایام که با اواخر دهه ۵۰ میلادی مقارن است مشکل فرستنده و گیرنده‌هایی که بتوانند برنامه‌های تولیدی را به صورت رنگی پیش چشمان مخاطبان بیاورند، به عنوان مهم‌ترین چالش تکنولوژیکی پیش روی این صنعت تا حد بسیار زیادی مرتفع شده بود و ایستگاه‌های تلویزیونی شیفت از سیستم سیاه و سفید به رنگی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده بودند.
روزی که تلویزیون به ایران آمد؛ لانه شیطان!
براساس برخی اقوال نخستین کسی که به فکر افتاد تلویزیون را به ایرانی جماعت بشناساند فردی بود کازرونی نام، از اهالی متمکن اصفهان که نخستین تماس‌ها را با کمپانی‌های جهانی فعال در این عرصه آغاز کرد. اما به دلایلی چند، تیر این اصفهانی خوش‌ذوق به سنگ خورد چه آنکه راه‌اندازی ایستگاه تلویزیونی هزینه‌ای سنگین و داشتن ارتباطات خاص را طلب می‌کرد و کازرونی که حتی نمی‌توانست انتظار جواب سلام از نگهبان‌های کاخ مرمر داشته باشد، طبعاً گزینه قابل اعتنایی برای در دست گرفتن رهبری این اتفاق بزرگ نبود. اما هرچه را که او فاقد آن بود، صاحب کارخانه پپسی‌کولا در ایران و کسی که شایع بود ثروتش معادل ۱۰ درصد همه چیز در ایران است، تمام و کمال در اختیار داشت.
حبیب‌الله ثابت، معروف به ثابت پاسال (برگرفته از ترکیب نام شرکت‌های تجاری «ثابت» در آمریکا و «پاسال» در ایران) بازرگان شهیر و از اعضای محفل بهائیان ایران در دوران پهلوی که خوب می‌دانست برای فروش یک کالا، نوع عرضه حتی از کیفیت آن جنس نیز مهم‌تر است، با ارائه یک نمایش به ظاهر هنری، اما در اصل تجاری، مشتری بالقوه‌اش را برای راه‌اندازی نخستین فرستنده تلویزیونی در ایران با خود همراه کرد.
روزی که تلویزیون به ایران آمد؛ لانه شیطان!
ثابت که تلویزیون را بُعدی جدید در عرصه تجارت خویش می‌دید برای رسیدن به این مقصود با همراهی پسرش ایرج یک کیت کامل، شامل دوربین و دستگاه پخش تصاویر را از آمریکا به ایران آورد و پس از ترتیب دادن یک نمایش خصوصی در کاخ مرمر که در حضور شخص محمدرضا پهلوی به اجرا درآمد و توسط گیرنده مداربسته پخش شد، همان جا اجازه راه‌اندازی نخستین فرستنده تلویزیونی ایران را از شاه اخذ کرد.
چک سفید شاه همه موانع را از مقابل پای ثابت پاسال برمی‌داشت و با اینکه لزومی دیده نمی‌شد، اما برای رعایت سازوکار‌های قانونی هرچند به شکل فرمالیته، مجلس شورای ملی تیرماه ۱۳۳۷ خورشیدی ماده‌ای شامل ۴ تبصره را تصویب و مجوز تاسیس نخستین فرستنده تلویزیونی ایران زیر نظر وزارت پست، تلگراف و تلفن را صادر کرد. مجلس فرستنده ثابت پاسال را برای ۵ سال از پرداخت مالیات معاف کرد و آن را ذیل قوانین و مقررات اداره کل انتشارات قرار داد. پس از جانمایی محل قرارگیری نخستین فرستنده تلویزیونی ایران بر فراز تپه‌ای که بعد‌ها با توجه به نام خیابان منتهی به آن، به انتهای الوند مشهور شد، عاقبت عصر جمعه ۱۱ مهر ۱۳۳۷ خورشیدی، پس از چند هفته پخش آزمایشی، تلویزیون ایران با نطق اختصاصی محمدرضا پهلوی رسماً افتتاح شد.
برنامه‌های نخستین روز با پخش تصاویری از سفر شاه به ژاپن، قرائت پیام منوچهر اقبال نخست وزیر وقت و امیرقاسم اشراقی وزیر پست و تلگراف و تلفن، همچنین صحبت‌های حبیب‌الله ثابت پاسال و پسرش ایرج ادامه یافت و نهایتاً با پخش چند برنامه نمایشی و موسیقایی به پایان رسید. تلویزیون ایران کار خود را از این تاریخ با پخش ۴ ساعت برنامه در روز - از ۶ بعدازظهر تا ۱۰ شب - شامل اخبار، فیلم‌های سینمایی، مستند، سریال‌های تلویزیونی، برنامه‌های مخصوص کودکان، برنامه‌های علمی و همچنین آگهی‌های بازرگانی و تبلیغاتی آغاز کرد و مدیریت آن تا سال ۱۳۴۸- همزمان با تأسیس سازمان تلویزیون ملی ایران - که به اشاره شاه به دولت واگذار شد، در اختیار ثابت پاسال باقی ماند.
تلویزیون برخلاف اتومبیل که استفاده از آن در بدو ورود به ایران به طبقه اشراف اختصاص داشت، خیلی زود جای خود را در بین قشر متوسط و حتی زیر متوسط که سال‌ها بود با رادیو انس داشتند پیدا کرد و جز آبجی همدم‌ها که تا لحظه آخر لحظه‌ای از دشمنی با آن غافل نشدند، باقی مردم تا حد امکان در خلسه‌اش فرو رفتند، چه آنکه هیچ‌چیز دیگری نمی‌توانست مثل این وسیله تجربه‌ای، چون همراهی با نیل آرمسترانگ هنگام فرود روی ماه و دنبال کردن رقص پای جادویی محمدعلی کلی روی رینگ بوکس را درحالی‌که با زیرپوش به بالشی لم داده‌اند به آن‌ها ارزانی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آبجی همدم زندگی رو باختی
      درس عبرت باشه برای بازنده ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روزی میرسه که آیندگان به خرافی بودن الان ما میخندن درست مث الان ما که داریم به آبجی همدم میخندیم

      • ناشناس

        تو زندگی را باختی نه آبجی همدم ، خودت به کوچه علی چپ زدی، تلویزیون یک بنگاه اقتصادی است مثل یک فروشگاه یا رستوران تو این فروشگاه همه چیز برای فروش عرضه می شود به فروشنده مربوط نیست که چی میخری و میخوری آن فقط دنبال سود خودش است از کالای بنجل تا لاکچری ، تشخیص یک زن عامی بهتر از من و تو باسواد بود اینجا کارخانه پول سازی است و هرچی آنها بدهند ما باید استفاده کنیم ، همین ، بجای تلویزیون بشین کتاب بخوان که سرانه خواندن کتاب در ایران فاجعه است ، بلند شو این دستگاه شیطانی را خاموش کن کمی تعقل و مطالعه بهتر از خوردن سم است

      • هلن

        همدم و افکاراتش ریشه دلواپسا و اصولگرایان امروزیه!
        فقط ریختشون عوض شده

      • بدون نام

        نا شناس عالي

      • بدون نام

        خوب از همین سادگی اوامی ملت تونستن مملکتی که رو به پیشرفت بود نابود کنن دیگه خود ملت انداختن به جان مملکت

      • فامیل دور

        عمارت ثابت پاسال رو تو اینترنت سرچ کنید تا ببیند که گرونترین خونه ایران هنوز هم به نام ایشونه.. هیشکی جرات نکرده بره داخل عمارتش.. یه قصر دست نخورده است..

      • سهیل حسنی

        و یک عده آبجی همدم الان دارن با موبایل بر علیه تکنولوژی پیام میدن!!!! عمو یادگار اگر تلویزیون ابزار شیطانی باشه اون موبایلی که داری باهاش پیام میدی خوده شیطانه. پس بهتره بجای اظهار فضل اون موبایل رو بذاری کنار و بری توی غار عمو یادگار...التماس تفکر

      • خودم

        الان هم افراد مشابه آبجی همدم کم نیستند، فقط مدلش فرق میکنه، کسانی که از روی حماقت حرفای یه عده که با هر پیشرفتی مخالفند قبول میکنن، و این آبجی همدم ها نمیدونن که اونا این کارا رو برای نفع خودشون میکنن

    • بدون نام

      الان هم حکایت پیشرفت دنیا در برابر ایران مثال همون قدیماست،،،،،ما کجا و پیشرفت و تکنولوژی دنیا کجا،،،،،ملت الان به نون شبشون محتاج شدن،،،،وزرا جلسه میگیرن حتی نمیتونن قیمت تخم مرغ رو پایین بیارن،،،،انگار جلسه گرفتن میخوان فضانورد بفرستن کهکشانهای دیگه رو فتح کنن،،،،برید عمو با این دولتتون

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اگه پیشرفت تو خوردن سم است من این پیشرفت نمی خواهم ، من دوست ندارم دست پخت یک بنگاه پول ساز را بخورم آنها دنبال منافع خودشون هستند

      • بدون نام

        ناشناس عزیز، پیشنهاد میکنم به سان پدران باستانی خود، به غارها پناه برده و غارنشین شوی و از میوه های جنگلی بخوری و اب چشمه بنوشی. چرا که در این صورت مجبور نیستی سم بخوری و بنگاههای پول ساز هم ورشکست خواهند شد.

    • بدون نام

      نوشتار قشنگی بود

      پاسخ ها

      • 1367

        من هنوز در سال 2020 معتقدم تلوزيون لانه شيطان است
        بنده رتبه 46 كنكور سراسري رشته مكانيك تهران هستم و تلوزيون هم وقت كنم ميبينم!چرا كه تلوزيون و ساير رسانه ها ذهن مارو كنترل ميكنه و هر چي بخواد به ما عرضه ميكنه هر كس رو بخواد در پيش ما + و هر كه را بخواهد - جلوه ميدهد
        مخصوصا تلوزيون و رسانه اي كه غرب و لبيراليسم در حال القاي فرهنگ و روابط اجتماعي و حتي سياسي است

      • بدون نام

        1367 موافقم

    • بدون نام

      از این آبجی همدم ها زیاد داریم هنوز تو ایران

    • بدون نام

      این طور برداشت میشه که انگار شاه اولین بار بوده تلوزیون رو دیده و متقائد شده اجازه بده در کشور تلوزیون راه اندازی بشه! در حالیکه قطعا شاه در کشورهای دیگه با تلوزیون آشنا بوده.

    • پویان

      آبجی همدم مثال بارز بسیاری از مذهبیون دو آتشه ی ماست

    • بدون نام

      همدم راست گفته لونه شیطانه

    • بدون نام

      کاش دنیا به همون قشنگی میموند بی شیله پیله و عقاید صاف و بی ریا

      پاسخ ها

      • ناشناس

        احسنت گل گفتی

    • بدون نام

      تلویزیون ابزار شیطانه ؟ ببخشیدا شما روش استفاده نمی دانید به ما چه در ضمن اون زنی که دارید در موردش صحبت می کنید یه افراطی به نظر من تو هر چیزی افراط وتفریط نباید باشه

    • بهروز

      کلا دیلی دارن. همه چیز رو قبول میکنن ولی 50سال بعد از همه دنیا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین خیلی قشنگ گفتی

    • بدون نام

      خوشم اومد همونی شد که گفتم کامنتمو معلق گذاشتی
      یعنی آزادی بیان کشک
      فکر کردی من له له این دوره رو میزنم نخیر میخواستم به اونا که حسرت اون زمانو میخورن بگم خوب ببینید اون زمان هم به دنیا میومدید با ایده هاتون خاک می شدید

    • بدون نام

      قبل از آن ،،فرستنده اختصاصی امریکا سریالهای امریکایی و کارتون پخش میکرد.

    • بدون نام

      ناشناس 11:24 ، تو آبجی همدم نیستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اگه نسل آبجی همدم ها از بین بره ایران تازه میتونه نفس بکشه.به امید اون روز

    • رضا

      اگر می خواهید یک کشور را اشغال کنید به فرهنگ ش حمله کنید اول کتاب را ازشون بگیرید بعد سرشون رو داخل تلویزیون کنید

    • بدون نام

      تلویزیون همون ماشین لباسشویی هست.منتها بجای لباس مغزها رو باهاش شستشو میدن!

    • بدون نام

      وای پارس گروندیک رنگی رو داشتیم چقدر عالی بود یادش بخیر ! اولش همه اختراعات و اکتشافات ابزار شیطان بود بعد فهمیدیم که شیطان رجیم اصلاً روحش هم از این ماجراها خبر نداشته !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج