جاباما
۱۰۴۳۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چطور مشكل پوستي نوزادان را شناسايي و درمان كنيم

پوست لطیف کوچولو، مثل برگ گل

وقتي لكه‌هاي قرمز رنگ شبيه سوختگي روي پوست بدن نوزادتان ظاهر مي‌شوند نگراني‌هاي شما هم استارت مي‌خورد. شايد در ذهن‌تان موضوعات مختلفي را به عنوان دليل اين اتفاق پيدا كنيد اما بهتر است خيلي هم دلواپس نباشيد.

پوست لطیف کوچولو، مثل برگ گل

پوست لطیف کوچولو، مثل برگ گل

وقتي لكه‌هاي قرمز رنگ شبيه سوختگي روي پوست بدن نوزادتان ظاهر مي‌شوند نگراني‌هاي شما هم استارت مي‌خورد. شايد در ذهن‌تان موضوعات مختلفي را به عنوان دليل اين اتفاق پيدا كنيد اما بهتر است خيلي هم دلواپس نباشيد. چون ممكن است اين لكه‌ها در دوران يك سال اول زندگي نوزاد شما همواره پديدار شوند و ادامه داشته باشند. البته كه پوست بدن انسان در مقابل عواملي مانند نورخورشيد و باكتري‌ها واكنش مي دهد اما همه اين واكنش‌ها در يك سال ابتدايي زندگي كه مترادف است با همان دوران نوزادي در شديدترين حالت ممكن خواهد بود. اما به مرور كه بچه‌ها بزرگتر مي‌شوند و پوست بدن آنها ضخيم‌تر مي‌شود اين شرايط هم به حالت عادي‌تري برمي‌گردد.


با اين اوصاف هيچ بچه‌اي نمي‌تواند از اين حالت‌ها كه اتفاقا در دوران نوزادي طبيعي است فرار كند. گاهي اوقات اين لكه‌هاي قرمز نشأت گرفته از تماس پوشك با بدن بچه‌ها هستند. به هر حال قسمت‌هايي كه توسط پوشك بچه پوشيده شده است معمولا گرم و مرطوب است. چيزي كه به راحتي مي‌تواند به پوست نوزاد صدمه بزند. البته در اين بين راه حل‌هاي منطقي هم وجود دارد براي اينكه بتوان از آسيب‌هاي احتمالي كه ممكن است به خاطر تماس پوشك با پوست بچه اتفاق بيفتد، جلوگيري كرد. خب شما مي‌توانيد در فاصله‌هاي زماني نزديك پوشك بچه را عوض كنيد يا از پودر بچه و كرم‌هاي سوختگي براي محافظت از پوست نوزادان استفاده کنيد. گاهي اوقات بهتر است نوزادان را حداقل براي يك ساعتي از پوشك آزاد كنيد و اجازه بدهيد پوست بدنش نفس بكشد. به اين ترتيب که مي‌توانيد يك ملحفه تميز پهن كنيد و بچه‌ها را بدون پوشك روي آن بگذاريد تا براي مدت زماني كوتاه احساس آسودگي كنند. استفاده از صابون‌هاي مخصوص كودكان هم كه بدون بو و اسانس هستند براي شستشوي نوزادان مناسب هستند و در بهبود مشكلات پوستي موثر خواهند بود. در اينجا نكاتي وجود دارد كه درباره اين لكه‌هاي قرمز روي پوست نوزاد اطلاعات بيشتري را در اختيار مادران مي‌گذارد.
  • اين لكه‌ها چيست؟
اين نقطه‌هاي قرمز به طور خاص روي گردن بچه‌ها ديده مي‌شوند. معمولا هم اين اتفاق بيشتر براي نوزادان تپل مي افتد كه به خاطر چاقي در پوست بدن خود چين‌هايي دارند و اتفاقا اين لكه‌هاي قرمزرنگ مابين همين چين ها پديد مي‌آيند.
  • اين لكه‌ها چه شكلي هستند؟
لكه‌هايي قرمزرنگ، دردناك و تقريبا خشك روي پوست نوزاد جا خوش كرده‌اند. نوزاد البته ممكن است كلا متوجه آنها نشود و شما هم به خاطر تپل بودن او نتوانيد دقيقا اين نقاط را ببينيد اما اگر گاهي او گريه‌هاي بي‌دليلي مي‌كند بهتر است لابه‌لاي پوست‌هايي را كه به خاطر چاقي روي هم چين خورده‌اند بگرديد چون اين لكه‌هاي قرمزرنگ معمولا با درد توام هستند.
  • دليل اين لكه‌ها چيست؟
رطوبت بيش از حد كه به عنوان مثال مي‌تواند ناشي از آب دهان اطفال باشد كه روي پوست بدن آنها مي‌ريزد و يا حاصل استفراغ نوزادان كه باز هم روي بدنشان مي‌ريزد و لابه‌لاي قسمت‌هايي از بدن مي‌رود كه به خاطر چاقي بچه چين خورده‌اند، همه مي‌توانند دلايل بروز اين لكه‌ها باشند به خصوص كه اين قسمت‌هاي بدن طوري قرار گرفته‌اند كه هوايي هم به آنها نمي‌خورد.
  • چه بايد كرد؟
موقع شستشوي نوزاد حواستان باشد حتما اين قسمت‌هاي بدن را كه به خاطر چاقي بچه چين خورده‌اند و ديده نمي‌شوند بشوييد و البته خشك كنيد. بعد از اين بايد اين قسمت‌ها را با كرم‌هاي مخصوص نوزادان چرب كنيد تا ضمن محافظت از پوست آن را چرب نگه داشته باشيد. به مرور كه نوزاد به رشد مي‌رسد، وزن كم مي‌كند و اين حالت از بين مي‌برد و در نتيجه لكه‌ها هم ناپديد مي‌شوند.
  • عرق‌سوز چيست؟
اين لكه‌هاي گرمي‌ سوزش‌دار معمولا با عنوان ميلياريا شناخته مي‌شوند. لكه‌هايي كه حرارت دارند و روي پوست بدن باعث حس سوزش مي‌شوند و معمولا روي پوست صورت بچه‌ها و پشت گردن آنها ديده مي‌شوند.
  • شكل ظاهري عرق‌سوز چگونه است؟
لكه‌هاي كوچك برآمده‌اي هستند كه با وجود رنگ قرمزشان كاملا قابل شناسايي‌اند.
  • دليل بروز عرق‌سوز چيست؟
پوست نوزاد توانايي كنترل دماي بدن به‌خصوص گرما را ندارد. بنابراين هر چيزي مي‌تواند سبب گرماي بيش از اندازه پوست بدن نوزاد شما شود. از آب و هواي گرم و شرجي گرفته تا لباس‌هايي كه گرماي بيش از حد آنها نوزاد را كلافه مي‌كند، همه و همه مي‌توانند سبب بروز چنين لكه‌هايي روي پوست بدن نوزاد شما شوند. حتي ممكن است بر اثر نشستن نوزاد براي مدت زمان نسبتا طولاني روي صندلي اتومبيل و برخورد پوست بدنش با صندلي و در نتيجه عرق كردن، اين لكه‌ها ظاهر شوند.
  • چه بايد كرد؟
به محض اينكه چنين لكه‌هايي را كه همان عرق‌سوز هستند روي پوست بدن نوزاد مشاهده كرديد، لباس‌هاي او را تا حد امكان كم كنيد و لباس‌هاي خنك را جايگزين نماييد. اگر بلافاصله اين كار را انجام بدهيد قاعدتا تا نيم ساعت بعد التهاب لكه‌ها از بين مي‌رود و خيلي بهتر مي‌شود.


پوست لطیف کوچولو، مثل برگ گل

لكه‌هاي سبورهيا
  • اين لكه‌ها چيست؟
اين نوع از لك‌هاي پوستي نوزادان معمولا در پوست فرق سر آنها يا روي ابروانشان ظاهر مي‌شوند. اين لك‌ها همين‌طور پشت گوش‌ها يا روي گردن و گونه و البته سينه نوزادان هم به چشم مي‌آيند. البته اين نوع از لك معمولا بين نوزادان زير 6ماه شايع است.
  • شكل ظاهري اين لكه‌ها چگونه است؟
روي پوست فرق سر و ابروها اين نوع از لك‌ها شبيه شوره سر هستند هر چند ممكن است به شكل پوسته‌هاي ضخيم و زردرنگي هم به چشم بيايند. در پشت گوش معمولا به شكل ترك ظاهر مي‌شوند. در روي سينه و گردن اين مشكل ممكن است به شكل جوش يا كورك درآيد و در نهايت روي گونه‌ها در شمايل جوش‌هاي قرمز و برآمده ظاهر مي‌شوند. اين لكه‌ها ممكن است ظاهراً‌ آزاردهنده به نظر برسد اما قاعدتاً نبايد كودك شما را خيلي اذيت كنند.
  • دليل اين لكه‌ها چيست؟
متأسفانه هنوز كسي دليل خاصي براي اين نوع از لك‌ها پيدا نكرده است.
  • چه بايد كرد؟
درمان سنتي اين نوع از لك‌ها ماليدن مقداري روغن زيتون روي نقطه‌هاي مربوطه است. اگر اين لك‌ها به شكل شوره سر روي پوست فرق سر نوزاد يا ابروهاي او ظاهر شود بعد از ماليدن روغن بايد آرام آرام موها را شانه بكشيد تا ناپديد شوند. توصيه ديگر پزشكان براي رفع اين لك‌ها شستشوي آنها با شامپوي ضدشوره مخصوص نوزادان در هرقسمتي از بدن حتي گردن و گونه و سينه است.


پوست لطیف کوچولو، مثل برگ گل

لكه‌هاي اگزما

  • اگزما چيست؟
اگزما در هر كجاي بدن نوزاد مي‌تواند پديدار شود. شروع اگزما در نوزادان معمولا در ۳ يا ۴ ماهگي است. اگزما معمولا در قسمت‌هايي كه با پوشك پوشيده شده ظاهر نمي شود. ضمن اينكه اين مشكل در بيشتر از ۲۰درصد نوزادان با خارش بسيار زيادي همراه است.
  • شكل ظاهري اگزما چگونه است؟
اگزما معمولا در قسمت‌هاي خشك پوست نوزاد ظاهر مي‌شود. شكل ظاهري آن بيشتر شبيه سوختگي است و به همين دليل سبب مي‌شود كه رنگ پوست در نقطه‌اي كه اگزما در آن ديده مي‌شود قرمز شود.
  • دليل اگزما چيست؟
هر چيزي مي‌تواند عامل ايجاد اگزما روي پوست بچه‌ها باشد. در اين زمينه مسائل ژنتيكي هم مي‌توانند نقش داشته باشند. آب و هواي گرم باعث مي‌شود نوزاد عرق كند و گاهي اين عرق با تحريك پوست سبب اگزما مي‌شود. در عين حال، هواي سرد هم مي‌تواند سبب خشكي پوست و بروز اگزما شود. انواع صابون‌ها و پارچه‌هاي پشمي مي‌توانند سبب وسعت اين لكه‌ها در بدن شوند.
  • چه بايد كرد؟
شستشوي آرام اين لكه‌ها با موادشوينده مخصوص پوست نوزاد كه بايد توسط پزشك متخصص تجويز شود،از جمله راه‌هاي جلوگيري از وسعت اگزما است.
همچنين پوشاندن قسمت‌هايي از پوست كه اگزما در آنها ديده مي‌شود با لايه ضخيمي از كرم مرطوب كننده، آن هم روزي دوبار براي بهبود اين مشكل توصيه مي‌شود.


پوست لطیف کوچولو، مثل برگ گل

حساسيت‌هاي پوستي

  • اين حساسيت‌ها چيست؟
اين حساسيت‌ها در واقع واكنش پوست بدن به هر چيزي است كه نوزاد با آنها در تماس است. حالا اين چيزها مي‌توانند انواع صابون‌ها باشند يا حتي چمن‌ها و انواع گياهان كه به نوعي با پوست بدن نوزاد در تماس بوده‌اند.
  • شكل ظاهري اين حساسيت‌ها چگونه است؟
اين حساسيت‌ها قرمزرنگ و ملتهب هستند كه همراه با خارش زياد نوزاد را اذيت مي‌كنند.
  • دليل اين حساسيت‌ها چيست؟
اگر بيشتر سطح پوست بدن نوزادتان قرمز و ملتهب شده پس تقريبا مطمئن باشيد كه مشكل از صابوني است كه براي شستشوي بدن او استفاده كرده‌ايد. اگر اين حساسيت‌ها روي سينه و بازوها ديده شده، بايد به دنبال دليل ديگري باشيد، شايد لباس‌هايي كه خوب شسته نشده‌اند دليل اين حساسيت‌ها باشند. اگر اين مشكل را در پوست پاي نوزاد مشاهده كرديد، ممكن است مشكل از تركيب فرش يا موكتي باشد كه سطح خانه شما را پوشانده است.
  • چه بايد كرد؟
اگر لكه خشك به نظر برسد بهتر است آن را با مرطوب‌كننده بپوشانيد. اگر حساسيت‌ها خيلي آزاردهنده به نظر نمي‌رسد فقط كافي است شرايط را تغيير دهيد. لباس‌هاي نوزاد را بشوييد. فرش‌هايي را كه فكر مي‌كنيد تركيب ناخوشايندي دارند جمع كنيد. شامپوي بچه را هم مي‌توانيد عوض كنيد. اما اگر حساسيت‌ها با خارش همراه بود با پزشك نوزاد خود درباره كرم هيدروكورتيزون يا يك نوع كرم‌ حاوي آنتي‌هيستامين مشورت كنيد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

پوست لطیف کوچولو، مثل برگ گل


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج