۱۰۴۳۳۱۰
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

فرانسه بار دیگر بر همکاری با حزب‌الله تأکید کرد

پایگاه خبری "العهد" لبنان شنبه شب گزارش داد که "برونو فوچر" سفیر فرانسه در بیروت در دیدار اخیرش با "عمار الموسوی" مسؤول روابط بین‌الملل حزب‌الله بار دیگر تأکید کرده است که پاریس متعهد به توافق و همکاری با حزب‌الله است و از این موضع عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ایرنا: پایگاه خبری "العهد" لبنان شنبه شب گزارش داد که "برونو فوچر" سفیر فرانسه در بیروت در دیدار اخیرش با "عمار الموسوی" مسؤول روابط بین‌الملل حزب‌الله بار دیگر تأکید کرده است که پاریس متعهد به توافق و همکاری با حزب‌الله است و از این موضع عقب‌نشینی نخواهد کرد.

العهد اعلام کرد که این دیدار که ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) صورت گرفته و اخبار آن شنبه شب رسانه‌ای می‌شود، حزب‌الله به سفیر فرانسه اعلام کرده است که طرف فرانسوی موضع حزب‌الله را در خصوص حوادثی که رخ داده است، درک می‌کند.

فرانسه بار دیگر بر همکاری با حزب‌الله تأکید کرد

براساس گزارش العهد، فوچر همچنین موافق روایتی است که اخیرا سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص به شکست کشاندن ابتکار عمل فرانسوی‌هاست مبنی بر این که عامل ناکامی این طرح، همپیمان لبنانی‌شان بوده که تلاش کرده است عرف‌ها و آداب و رسوم بی‌سابقه را [به حزب الله] تحمیل کند تا این طرح متوقف شود.

العهد اعلام کرد: سخنان سفیر فرانسه در بیروت که روزهای پایانی مأموریت خود را در لبنان سپری می‌کند، حکایت از آن دارد که با وجود هجمه‌ای که علیه حزب‌الله شکل گرفته، آنها به خوبی می‌دانند که این گروه از عواملی نبوده است که بخواهد ابتکار عمل پاریس را متوقف کند، اما آنها تلاش کردند که حزب الله را در تنگنا قرار دهند و این گروه را وادار سازند که امتیاز بدهد.

براساس گزارش العهد، حزب الله به سفیر فرانسه اعلام کرد که مشکل به شکست کشاندن طرح ابتکار فرانسوی‌ها، [برخی] طرف‌های لبنانی این طرح و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها هستند که پاریس این مسأله را به خوبی دریافته است.

گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که طرف فرانسوی به طرحی که حزب‌الله خواستار آن بود نزدیک شده است، طرحی که مخالف تشکیل دولت بی طرف و بر روی کارآمدن کابینه تکنوکرات تأکید داشت.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ۲۴ مرداد تاکید کرد: درحال حاضر سخن از روی کارآمدن یک دولت بی طرف در لبنان است در حالی که اصلا در لبنان بی‌طرف نداریم که براساس آن دولت بی‌طرفی تشکیل شود.

نصرالله تصریح کرد: ما خواستار تشکیل دولت وفاق ملی هستیم و اگر این دولت تشکیل نشد، باید دولتی روی کار بیاید که بیشترین حمایت نمایندگان پارلمان و مردم لبنان را داشته باشد.

این اطلاعات همچنین حکایت از آن دارد که ۲ طرف در مورد پیشنهاد ارائه شده توسط "نجیب میقاتی" نخست وزیر اسبق لبنان بحث و گفت و گو کرده‌اند و طرف فرانسوی تلویحا گفته است، پیام‌هایی برای تسهیل دسترسی سعد الحریری به حکومت به عربستان ارسال شده است، که [در صورت مخالفت] اسامی دیگری [برای نخست وزیری لبنان] مطرح خواهد شد.

نصرالله در سخنرانی اخیرش خطاب به امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه گفته است که وی اگر به دنبال شناسایی عامل خارجی طرح ناکامی فرانسه برای خروج لبنان از بن‌بست سیاسی است، این را در میان آمریکایی‌ها و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و سخنرانی اخیرش جستجو کند.

پادشاه عربستان ۲ مهرماه در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با دخالت آشکار در امور داخلی لبنان، حزب‌الله را مسؤول انفجار ۱۴ مردادماه بندر بیروت دانست و خواستار خلع سلاح این حزب‌ برای تحقق امنیت در لبنان شد.

چهار تن از نخست وزیران اسبق لبنان ۹ شهریورماه گذشته «مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان را به عنوان نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت لبنان پیشنهاد کرده بودند. اما ادیب نخست وزیر مکلف لبنان که مامور تشکیل دولت در لبنان شده بود، شنبه شب پیش از تشکیل دولت انصراف داد.

وی از مردم لبنان عذرخواهی کرد و افزود: شرایط من از سوی جریان‌های سیاسی محقق نشد.

پس از انفجار مهیب عصر ۱۴ مردادماه بندر بیروت، حسان دیاب نخست وزیر لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی مجبور شد استعفای دولت خود را اعلام کند و به درخواست میشل‌ عون رئیس جمهوری لبنان دولت او تحت عنوان دولت پیشبرد امور تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه می دهد.

مکرون که پس از انفجار بیروت دو بار به لبنان سفر کرده و سیاستمداران و دولتمردان لبنانی برای تشکیل دولت جدید تحت فشار قرار داده، هفته گذشته نیز پس از انصراف ادیب، دوباره یک فرصت ۱۵ روزه به لبنانی‌ها داده تا بر سر تشکیل دولت جدید به توافق برسند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج