۱۰۴۳۳۵۴
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

عکس‌هایی که شناسنامه قرن گذشته شدند

ریشه‌های هنر عکاسی را می‌توان در اواخر دهه ۱۸۲۰ جست‌وجو کرد؛ زمانی که «ژوزف نیسه‌فور نیپس» مخترع فرانسوی، نخستین عکس دایمی را که در کتاب‌های تاریخچه عکاسی، عنوان «منظره‌ای از پنجره» به آن داده شد، از پشت پنجره اتاق خود در پاریس برداشت.

روزنامه خراسان: ریشه‌های هنر عکاسی را می‌توان در اواخر دهه ۱۸۲۰ جست‌وجو کرد؛ زمانی که «ژوزف نیسه‌فور نیپس» مخترع فرانسوی، نخستین عکس دایمی را که در کتاب‌های تاریخچه عکاسی، عنوان «منظره‌ای از پنجره» به آن داده شد، از پشت پنجره اتاق خود در پاریس برداشت.

کار پیشگامانه نیپس، راه را برای پیشرفت‌های بزرگ در عکاسی هموار کرد. عکس‌های فراوانی که از آن تاریخ تا به امروز به‌ثبت رسیده‌است، نه‌تنها چشم‌اندازهای متنوعی از نگاه به جهان را مقابل چشمان ما قرار داده، بلکه برخی از قدرتمندترین و نمادین‌ترین عکس‌ها، توانسته‌است تاریخ جهان را تحت‌تأثیر قرار دهد. مواردی را که در این نوشتار از آن‌ها نام می‌بریم، می‌توان در زمره چنین عکس‌هایی قرار داد.

گاندی و چرخ نخریسی؛ مارگارت بورک وایت

این عکس نمادین در سال ۱۹۴۶ ثبت شد؛ زمانی‌که مارگارت بورک وایت، اولین عکاس زن مجله لایف، برای پوشش خبری استقلال قریب‌الوقوع هند در این کشور به‌سر می‌برد. بورک وایت که پس از جنگ جهانی دوم، برای عکاسی از ماهاتما گاندی به هند سفر کرده بود، این تصویر را از گاندی، با دوربین خود برداشت. این عکس نمادین از گاندی که او را در حال کار با چرخ نخریسی نشان می‌دهد و در واقع نمادی از تلاش هند برای کسب استقلال است، کمتر از دو سال قبل از ترور وی گرفته شد.

عکس‌هایی که شناسنامه قرن گذشته شدند

کودک و لاشخور؛ کوین کارتر

کودک و لاشخور عنوان عکس معروفی است که در ماه مارس سال۱۹۹۳میلادی، توسط عکاس و فتوژورنالیست سرشناس، کوین کارتر ثبت شد و انتشار آن، در ۲۶ ماه مارس همان‌سال در نشریه معروف نیویورک‌تایمز، دنیا را تکان داد. عکس، دختربچه سیاه‌پوست رنجور و نحیفی را نشان می‌دهد که از فرط ضعف و گرسنگی از پا درآمده و گویی در حال جان دادن است و در همین حال، یک کرکس در چند قدمی او فرود آمده و نظاره‌گر احتضار اوست. در سال ۱۹۹۴، این عکس برنده جایزه پولیتزر عکاسی و از آن پس، به یکی از نمادهای قحطی و گرسنگی در جهان بدل شد.

عکس‌هایی که شناسنامه قرن گذشته شدند

مادر مهاجر؛ دوروتی لنگ

عکس مادر مهاجر، یکی از مهم‌ترین عکس‌های تاریخ عکاسی مستند است که در سال ۱۹۳۶، دوران رکود بزرگ آمریکا را به تصویر کشید. دوروتی لنگ، عکاس روزنامه سانفرانسیسکو توانست با این عکس، قوی‌تر از هر عکس دیگری، رکود بزرگی را که در آن زمان گریبانگیر آمریکا شده بود، به تصویر بکشد. فلورانس اونز تامسون، مادری که در عکس مشهور دوروتی به عنوان سوژه قرار گرفت، زنی سرخپوست بود که در زمان گرفتن عکس، ۷ فرزند و ۳۲ سال سن داشت. این کارگر مهاجر که در مزرعه نخود کار می‌کرد، مانند بسیاری از مهاجران دیگر، به سختی روزگار می‌گذراند.

عکس‌هایی که شناسنامه قرن گذشته شدند

منبع: artisera.com

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج