جاباما
۱۰۴۴۶۳۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

تلاش اروپا برای منع اثر تحریم بر تبادلات با ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تشریح مواضع فعلی اتحادیه اروپا در برابر ایران و توافق هسته‌ای، مشکلاتی که ایران در مبارزه با بیماری کرونا به خاطر تحریم‌های آمریکا با آن مواجه است را مورد توجه قرار داد.

خبرگزاری ایسنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تشریح مواضع فعلی اتحادیه اروپا در برابر ایران و توافق هسته‌ای، مشکلاتی که ایران در مبارزه با بیماری کرونا به خاطر تحریم‌های آمریکا با آن مواجه است را مورد توجه قرار داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات اولیه‌اش در جلسه امروز پارلمان اروپا درباره ایران گفت: ایران در یک دوران سخت قرار دارد. کووید-۱۹ به شدت با موارد ابتلای روزانه بیش از ۳۰۰۰ نفر در روز و حداقل ۲۷۰۰۰ نفر جان باخته (تا کنون) در حال اثر گذاشتن بر این کشور است. بحران کووید بر اثر مشکلات اقتصادی در حال عمق یافتن است.
بورل در ادامه با اشاره به توافق هسته ای(برجام) و برشمردن برخی مشکلات اقتصادی به بار آمده در اثر تحریم های آمریکا برای ایران، بیان کرد که پس از برجام ایران انتظار قانونی این را داشت که توافق هسته ای به منافع ملموس تر اقتصادی منجر شود.

او ادامه داد که ایران در تهیه برخی کالاهای بشردوستانه از جمله داروهای لازم برای مبارزه با کووید-۱۹ با مشکلاتی رو به رو است و «فقدان توان جدی» برای مبارزه با این بیماری وجود دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس اشاره کرد که اتحادیه اروپا به کمک دبیرکل سازمان ملل در تلاش است که تحریم ها مانع تبادلات تجاری بشردوستانه با ایران از جمله از طریق سازوکار اینستکس نشوند و تاکید کرد که فعالیت بیشتری در این زمینه لازم است.

بورل همچنین گفت: همراه با دیگر کشورهای اروپایی در تلاشیم که اطمینان حاصل کنیم دیپلماسی با ایران همچنان امکان پذیر است.

او تاکید کرد که به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته ای اطمینان حاصل خواهد کرد که این توافق از سوی تمام اعضای آن به طور کامل اجرا می شود، چرا که این موضوع به نفع امنیت اروپا است و ایران می تواند بدون برجام یک سلاح هسته ای تولید کند.

این مقام اتحادیه اروپا با گفتن این که از کاهش تعهدات برجام ایران پس از خروج آمریکا از توافق نگران است، بر اهمیت اجرای کامل این توافق تاکید کرد.

بورل با اشاره به این که با وجود افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نسبت به دو سال قبل، این میزان هنوز از مقدار غنی شده پیش از توافق کمتر است و آژانس بین‌المللی انرژی بیش ترین بازرسی ها را در ایران انجام می دهد، تاکید کرد که یک اهمیت حفظ توافق، تداوم این نظارت ها بر فعالیت هسته ای ایران است.

او درباره ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران، گفت: بازگرداندن این تحریم ها به معنی پایان دادن به برجام است. ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل و تمام کشورهای اروپایی این رویکرد را رد کرده و بر حفظ توافق تاکید کردند. آمریکا دیگر عضوی از توافق نیست، چراکه آزادانه تصمیم گرفت از آن خارج شود.

آن ها همچنین گفتند که آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای در جایگاهی نیست که مکانیسم بازگردانی تحریم ها را برای اعمال دوباره تحریم های سازمان ملل تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استفاده کند. به عنوان هماهنگ کننده برجام می گویم که تمام تعهدات مربوط به لغو تحریم ها در توافق هنوز پابرجا هستند.
بورل در آخر ضمن تاکید بر داشتن روابط چندجانبه و همکاری با ایران گفت که این روش طبق منافع استراتژیک اتحادیه اروپا است و این خود دلیل رویکرد فعلی اتحادیه اروپا در برابر ایران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی این اروپا مثل سگ از آمریکا میترسه
      از خودشون هیچ اراده ای ندارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج