جاباما
۱۰۴۴۹۳۹
۸ نظر
۵۰۱۲
۸ نظر
۵۰۱۲
پ

پیام‌هایی برای درگذشت محمدرضا شجریان

در پی درگذشت محمدرضا شجریان جمعی از چهره‌ها و مسئولان فرهنگی و هنری پیام های تسلیتی را منتشر کردند.

خبرگزاری مهر: در پی درگذشت محمدرضا شجریان جمعی از چهره‌ها و مسئولان فرهنگی و هنری پیام های تسلیتی را منتشر کردند.
پیام‌هایی برای درگذشت محمدرضا شجریان
در پی درگذشت محمدرضا شجریان که امروز پنجشنبه ۱۷ مهر در بیمارستان جم چشم از جهان فروبست، مراکز و چهره‌های فرهنگی و هنری پیام‌های تسلیتی صادر کردند.
اکبر زنجانپور بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون طی پیام تسلیتی کوتاه که برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت، نوشت: صدای مرغ سحر از سینه همایون شنیده خواهد شد.
مجمع صنفی ناشران موسیقی
مجمع صنفی ناشران موسیقی نیز در پیام تسلیت خود چنین آورده است: «موسیقی ایران، امروز بی تردید یکی از ستاره‌های پر فروغش را از دست داد. هنرمندی که در اخلاق و منش یگانه و در آواز و موسیقی‌شناسی بی‌همتا بود. هر چند امروز محمدرضا شجریان موسیقی ایران را تنهاتر کرد اما سبک و شیوه خود را تا همیشه بر صفحه هنر ایران زمین جاودانه ساخت. استادی که همواره تلاش به تازگی لفظ داشت، با رفتنش «بودن» را برایمان معنا کرد.
مجمع صنفی ناشران موسیقی درگذشت وی را به ملت ایران تسلیت می‌گوید و برای خانواده استاد طول عمر آرزو می‌کند تا چراغ‌دار راه او باشند.»
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری
میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نیز در پی درگذشت محمدرضا شجریان پیام تسلیتی را منتشر کرد. در متن این پیام آمده است:
«بازگشت همه به سوی اوست
استاد محمدرضا شجریان، پس از تحمل طولانی‌مدت رنج بیماری، از میان ما رفت. این هنرمند ممتاز و جریان‌ساز، بخشی از حافظه مردم این سرزمین است و آوازهایش حال چندین نسل از مردم ما را جلا داده است. بی‌شک در عالم حقیقت، هنر و هنرمند دیر می‌پاید و زوال نمی‌پذیرد. آنچه مردنی‌ست نگاه‌های دنیایی‌ست که بویی از هنر و دقایق عالم ملکوت نبرده‌اند. این فقدان را به همه اهالی هنر و بخصوص اهالی موسیقی تسلیت می‌گویم و برای آن استاد فرهیخته که در اربعین حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام از میان ما رفت آمرزش الهی و همجواری با خوبان ملکوت را از خداوند مهربان خواستارم.»
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی
سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حال حاضر ریاست کمیته ملی المپیک را عهده دار است نیز پیام تسلیتی منتشر کرد.
در پیام صالحی امیری نیز آمده است:
«انالله و اناالیه راجعون
هنرمند ارجمند جناب آقای همایون شجریان
با اهدای سلام. خبر تاسف بار ضایعه درگذشت خسرو آواز ایران، استاد والامقام و گرانمایه محمدرضا شجریان موجب اندوه همه علاقه‌مندان آن یگانه آواز ایران شد. شجریان در طول عمر هنری خود همواره بازتاب صدای مردم روزگار خویش بود و نوای جاودانه‌اش معنوی‌ترین لحظات ایرانیان را رنگ و طعمی دوچندان می‌بخشید. او که دعای ربنا را با نوای بی‌بدیلش خواند و وقف ملت بزرگ ایران کرد، در زمره اساتیدی بود که چراغ فرهنگ موسیقی ایرانی را در طی چند دهه به سختی و با تحمل رنج‌های فراوان تا به امروز بر دوش کشید و شیوه آوازش بسیاری از ایرانیان را با ادبیات ایرانی و اشعار شاعران کهن ایران زمین مانوس کرد.
امروز در فقدان قله آواز ایران، مرغ سحر ناله سر می‌کند و ملت بزرگ ایران سوگوار داغی تازه است. ضمن عرض تسلیت این غم بزرگ به عموم ملت ایران و علاقه مندان و دوستداران آن استاد پرآوازه بویژه اهالی فرهیخته فرهنگ، هنر و ادب سرزمینمان، از درگاه خداوند متعال برای استاد عزیزمان طلب رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و خاندان گرامی صبر و سلامت مسالت می‌نمایم.»
معاون هنری امور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.
حسینی در این پیام نوشته است:
«هوالجمیل
زُهره سازی خوش نمی سازد مگر عودش بسوخت
می موید به تلخی و به زاری می گرید هر که در آیینه آوازش از خویش رمیده و در عشق آرمیده باشد. خنیاگر وطن، تن به خاک وطن و جان به جان جهان سپرد. کیمیاگری که به گوهر هنر، شریک دردها و درودهای روزگار خویش بود و به اعجاز آواز، ناب ترینِ نیایش ها را سرود و بی نقاب ترینِ انسان ها را ستود. اگر چه بالای آن سرو به سعی مرگ خم آورده است اما به حُسن خداداد خویش و به مهر ماندگار مردم، آن جانِ جویا جاودانه است و به صاحبدلی، صدایش نوشداری آشفتگی ها و سرگشتگی ها باقی خواهد ماند.
استاد «محمدرضا شجریان» متولدِ مردم بود و بدرقه او نه به لحن و لهجه "بدرود" که به آوای "درود" خواهد بود اما مگر می توان به بوی بهار و عطر گل و غیبت یار به حسرت نگریست و نخواند که
عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد»
خانه سینما
خانه سینما نیز در سایت خود پیام تسلیتی را منتشر کرد که در آن آمده است:
«خانه سینما درگذشت استاد آواز ایران زنده یاد محمدرضا شجریان را به خانواده محترم ایشان، جامعه موسیقی کشور و اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می کند.»
مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت
سیدمحمد طباطبایی حسینی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیز درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.
در پیام طباطبایی حسینی چنین آمده است:
«اگرچه دیدار استاد شجریان با معبود را نیازی به تسلیت‌گویی نیست اما این چند خط بماند برای ثبت در تاریخ. محمدرضا شجریان مردنی نیست؛ او از حصار تن رهید و همانطور که فرزندش نوشت به دیدار معشوق شتافت. شجریان صدای ماندگار ایران است و از این منظر برای مردم یگانه شد. او را با مرگ میانه‌ای نیست از آن جهت که صدای مردم بود و خود تایید و تاکید کرد که صدای مردم است؛ او صدای مردم است. او در طول زندگی همواره تلاش کرد آزاده باشد و چه خوش که در اربعین معلم و رهبر آزادگان «ارجعی الی ربک» را پاسخ داد. اینجانب ضمن آرزوی صبر برای علاقه‌مندان و خانواده بزرگوار ایشان و نیز عرض تسلیت به هنرمندان پیشکسوت برای استاد محمدرضا شجریان آمرزش الهی خواستارم.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی درگذشت چهره نامدار موسیقی ایران استاد محمد رضا شجریان را تسلیت گفت.
شورای عالی انقلاب فرهنگی متن این پیام به شرح ذیل است:
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت استاد برجسته و صدای ماندگار موسیقی ایران استاد محمد رضا شجریان را به مردم شریف ایران به ویژه اهالی فرهنگ و هنر تسلیت عرض می‌کنم.
استاد شجریان برای اعتلای موسیقی فاخر ایرانی تلاش وافر داشت و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرد و نواهای ماندگاری همچون ربنای ایشان در یاد و خاطر ایرانیان جاودانه خواهد بود. در دورانی که موسیقی‌ها غیر ایرانی و ظهور طرب انگیزی های غیر طبیعی مسیر ابهام انگیزی را در موسیقی بوجود آورده بود، موسیقی سنتی در پرتو تلاش‌های این استاد توانمند همچون ستاره‌ای پرتلالو می‌درخشید.
ماندگاری او در ایران انقلاب اسلامی، حکایت از دلبستگی او به ارزش‌های این سرزمین شهدا و صدیقین دارد. این استاد موسیقی که قاری قرآن کریم بود و آشنا به هنر خوشنویسی نیز بود شاگردان بزرگی را برای موسیقی ایران تربیت کرد و برای خدمات خود موفق به کسب جوایز بزرگ هنری و ادبی شد.
درگذشت این هنرمند بزرگ و مردمی را به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض کرده و برای استاد شجریان آرزوی غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان و دوستداران ایشان آرزوی صبر دارم.
فرهنگستان هنر
علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، و اعضای گروه تخصصی موسیقی این فرهنگستان در پی درگذشت استاد محمدرضا شجریان، پیام تسلیتی منتشر کردند.
متن پیام به این شرح است:
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون
قلب تپنده نغمه سرای بزرگ موسیقی ایرانی، استاد محمدرضا شجریان، از حرکت باز ایستاد. سخن از عاشقی چون او، حدیث نیم قرن فعالیت مستمر در گرامیداشت و برپا داشت نغمات برخاسته از تاریخ موسیقی، شعر و فرهنگ و ادب کهن سرزمین ایران است. مآثر به یادگار مانده‌اش، در طیفی وسیع از قطعات ناب موسیقایی تا تربیت شاگردان بی‌شمار، بیانگر نقش یگانه او در بسط و توسیع نغمات و الحان موسیقی ایرانی است. اینک ناباورانه شاهدیم که استاد محمدرضا شجریان قالب خاکی به خاک سپرد اما باورمندیم عندلیبِ جان و روانش در کالبد سپهر بیکران موسیقی ایرانی همچنان زنده و نغمه‌پرداز است و تداوم اندیشه‌های هنری‌اش بر جریده جان رهروانش ثبت و حک گردیده است.
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران خسران بزرگ از دست دادن این چهره ماندگار و هنرمند اصالتمند را به مردم فرهنگ‌دوست ایران، شاگردان و همراهان ایشان، به‌ویژه به خانواده محترمشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان شادی و مغفرت الهی را برایشان مسئلت می‌نماید.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی در پیامی درگذشت استاد محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.
در متن این پیام آمده است:
باسمه تعالی
کل نفس ذائقة الموت و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام
ایران فرهنگی بار دیگر عزادار یکی از فرزندان خود شد. این بار هنرمندی که با آوای خویش، عظمت و شکوه فرهنگ و تمدن ایران زمین را زمزمه می‌کرد، دعوت آفریدگار با عظمت خویش را پاسخ گفت.
استاد محمدرضا شجریان از نوجوانی صدایش در محافل انس با آیات الهی شکوفا شد و با مناجات خوانی به اوج رسید وان شاالله به مدد همان سرمایه قرآنی در زندگی جاودان پس از کوچ از این دنیای فانی طی طریق نماید.
برای ایشان از درگاه خداوند متعال، غفران و علو درجات مسألت دارم و برای بازماندگان و دوستداران ایشان صبر و شکیبایی آرزومندم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارسلان

      همه پیام دادند فکر کنم فقط فروغی و رییسش پیام نمیدند

    • بدون نام

      درعجبم از مرام این مردم پست
      این طایفه ی زنده کش و مرده پرست

    • بدون نام

      یه خائن کمتر

    • بدون نام

      بگید گوگوش براش فاتحه بخونه.

    • بهمن فاضل

      شجریان همیشه زنده است
      مانند عطار،مولوی،خیام،سعدی،حافظ....
      درحقش بسیارجفاشد اوهویت هنروادبیات یک ملت است وهمواره ماناخواهدبود

    • بدون نام

      سلام خداوند رحمت فرماید یادش گرامی.

    • اکبربازیار

      به خانواده شریف مرحوم، وجامعه هنری، وملت هنردوست آوازایران، تسلیت عرض مینمایم. روحش شاد...

    • بدون نام

      بعد از این اعمالش به دردش خواهد خورد نه پیامها ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج