۱۰۴۵۸۲۱
۶۴ نظر
۵۰۲۶
۶۴ نظر
۵۰۲۶
پ

پیامد‌های منفی «متهم‌گردانی» در جامعه

«متهم‌گردانی» در خیابان «جمهوری» در هفته گذشته با واکنش‌های زیادی همراه شد. انتشار این تصاویر در فضای مجازی پرسش‌های بسیاری را در اذهان ایجاد کرد؛ پرسش‌هایی درباره حقوق متهم، یا این‌که اصلاً فلسفه قانون‌گذاری در یک جامعه چیست؟

برترین‌ها: «متهم‌گردانی» در خیابان «جمهوری» در هفته گذشته با واکنش‌های زیادی همراه شد. انتشار این تصاویر در فضای مجازی پرسش‌های بسیاری را در اذهان ایجاد کرد؛ پرسش‌هایی درباره حقوق متهم، یا این‌که اصلاً فلسفه قانون‌گذاری در یک جامعه چیست؟ اگرچه درس «عبرت» شدن برای دیگران دفاعیه کسانی است که با پدیده «متهم‌گردانی» موافق هستند اما بسیاری معتقدند تلاش برای برگرداندن یک مجرم به جامعه همان حلقه گمشده در اهداف اعمال مجازات است.

روزنامه همدلی در شماره امروزش به مساله متهم‌گردانی پرداخته. «عبدالصمد خرمشاهی»؛ حقوقدان در گفت‌وگویی با این روزنامه ضمن انتقاد از این اقدام انجام شده عنوان می‌کند که «خیلی‌ها می‌گویند چنین رفتاری را باید با مفسدان اقتصادی انجام داد. من با آن هم مخالف هستم؛ چراکه اختلاس هم در قانون، مجازات مشخصی دارد، اما با این حرف موافقم که لبه تیز برخوردها باید به سمت دانه درشت‌ها باشد.» شرح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

پیامد‌های منفی «متهم‌گردانی» در جامعه

آقای خرمشاهی با انتشار تصاویر «متهم‌گردانی» این پرسش برای بسیاری ایجاد شد که در این مواقع حرف قانون چیست؟ اصلاً فلسفه مجازات دراین‌باره چه می‌گوید؟

در طول تاریخ در همه جوامع قانون بوده است. اما فلسفه قانون نظم و نسق دادن به جامعه است. یعنی قانونگذاران قوانینی وضع می‌کنند برای تنظیم روابط مردم با مردم، مردم با دولت یا برعکس این‌که هرکدام وظیفه، تکلیف و حقی دارند. آن هم با این هدف که افراد با آرامش در کنار یگدیگر زندگی کنند و محیط برای فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی آماده باشد. در این بین جرم‌شناس‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که فلسفه مجازات قبل از انتقام‌گیری بایستی اصلاح مجرم باشد. مجازات وسیله‌ای باید باشد تا مجرمی که خودش را با جامعه تطبیق نمی‌دهد و قانون‌شکنی می‌کند اصلاح شود و به جامعه برگردد تا مانند سایر شهروندان زندگی کند.

اما به‌نظر می‌رسد کسانی‌که این مراسم را اجرا کردند به دنبال این بودند که دیگران درس عبرت بگیرند یا این‌که مال‌باختگان بدانند پلیس به‌دنبال حقوق آن‌ها است.

این تصمیم‌گیری‌ها بازتاب منفی در جامعه دارد. حالا ممکن است عده‌ای با دیدن این لحظات تشفای خاطر(آرامش خاطر) پیدا کنند، اما قانون برای تشفای خاطر نظاره‌گران نیست. ممکن است کسانی که شاهد این لحظات هستند گوشی خودشان توسط افرادی شبیه به این‌ها به سرقت رفته باشد، بنابراین ممکن است آن فرد لحظه‌ای آرامش بگیرد، اما ما اصول مهم‌تر از این داریم، یعنی اطاعت و اجرای قوانین مهم‌تر از این است که یک عده‌ای تشفای پیدا کنند. اصطلاحاً به آن عوام‌گرایی کیفری می‌گویند که خودش تبعات منفی دارد.

قوانین کشور ما در خصوص برخورد با فرد متهم چه می‌گوید؟

در اصل 39 قانون اساسی به این مسئله تاکید شده است. اگر فردی بعد از ارتکاب به جرم دستگیر می‌شود بایستی حیثیت فرد محفوظ بماند و هتک حیثیت نشود. در این اصل داریم، هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی، یا تبعید شده به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است. این مسئله خیلی شفاف در قانون اساسی ما آمده، ماهیت همین اصل در قانون آئین دادرسی کیفری مجدداً مورد تاکید قرار گرفته. در ماده هفت قانون آیین دادرسی کیفری با صراحت گفته که در تمام مراحل دادرسی رعایت حقوق شهروندی مقرر در قانون، احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال 83 از سوی تمام مقامات قضائی ضابطان دادگستری و سایر اشخاصی که در فرایند دادرسی دخالت دارند الزامی است.

متخلفان علاوه بر خسارات وارده به مجازات مقرر در ماده 570 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 75 بحث تعزیرات محکوم می‌شوند. مگر آن‌که در سایر قوانین مجازات شدیدتری مقرر شده باشد. بنابراین این مواد خیلی صراحت دارند و در جهت دفاع از حقوق متهم هستند.

البته این‌ها به این معنا نیست که هرکس هرکاری که دلش خواست انجام دهد و از مجازات معاف شود؛ خیر این‌گونه نیست. قانون مجازات اسلامی می‌گوید هر فعل یا ترک فعلی که قانونگذار برای مجازات تعیین کرده باشد، جرم است. بنابراین دفاع از حقوق متهم به معنای حمایت از مجرم نیست، بلکه اعمال مجازات متناسب با جرم است.

شما پیش‌تر گفتید این تصمیم‌گیری‌ها تبعات منفعی دارد. کمی از تبعات منفی «متهم‌گردانی» در خیابان بگویید.

اول این‌که رفتار با آن فرد بیشتر از آن چیزی است که قانونگذار تعیین کرده و همان‌طور که در بالا اشاره کردم خودش خلاف قانون است. در ضمن کسی‌که مرتکب جرمی مانند کیف یا موبایل دزدی شده و بعد با برخوردهای این‌چنینی مواجه می‌شود استعداد فردی خود را برای این‌که بتواند خودش را با سایر شهروندان تطبیق دهد ودوباره به جامعه برگردد از دست می‌دهد، چراکه شخصیتش له شده. ضمن این‌که در طولانی‌مدت در میان مردم نگاه جالبی به این رفتارها وجود ندارد. در همین چند روزه که این فیلم‌ها پخش شده و نشان می‌دهد متهمین در حال کتک خوردن هستند، سبب تعجب در افکار عمومی شده، آن‌ها می‌پرسند وقتی این افراد در ملا عام کتک می‌خورند پس در خفا چه بر سر آن‌ها می‌آید؟

گروهی دیگر هم می‌گویند که این قبیل از اقدامات را باید با اختلاس‌گران میلیاردی انجام داد نه با این افراد، که من با آن هم موافق نیستم. چراکه برای آن اختلاس‌گر هم قانون مجازات درنظر گرفته است، اما من با این حرف موافقم که لبه تیز برخوردها باید با دانه درشت‌ها باشد. گاهی عده‌ای می‌گویند این‌ها حقشان است. ما هم می‌گوییم مجازات حقشان است، اما باید متناسب با ارتکاب جرم باشد.

اما به‌نظر می‌رسد این افراد در صورت مجازات شدن به شکل قانونی همچنان به اقدامات مجرمانه خود ادامه می‌دهند، دراین‌صورت چه باید کرد؟

ببینید؛ سال‌ها قبل اعدام در خصوص مواد مخدر زیاد بود. مادامی که زمینه ارتکاب به جرم درخصوص مواد مخدر مانند فقر زیاد باشد جرم حادث می‌شود. بعدتر دیدیم که مسئولین مربوطه به این نتیجه رسیدند که با برخورد شدیدی مانند اعدام جرائم مربوط به مواد مخدر کاهش پیدا نمی‌کند. این را به مسئله امروز تعمیم بدهیم. در یک مقطع کوتاه افرادی که کیف قاپی می‌کنند شاید حدود یک درصد آنها متنبه شوند، اما آن فرد مشکلات زیادی دارد. محققان جرم شناسی معتقدند که 99درصد جرائم خرد ناشی از فقر است. آمارها نشان می‌دهد بالاترین جرائم سرقت است که آن هم ناشی از فقر، بیکاری و گرانی است. در جامعه ما با توجه به تورمی که ایجاد شده درصد افرادی زیادی زیر خط فقر هستند. بنابراین احتمال ارتکاب جرم در طبقات فرودست افزایش پیدا می‌کند و به دلیل مشکلات مالی، کمتر پایبند به ارزش‌های اجتماعی هستند. همان ضرب‌المثل خودمان که می‌گوید شکم گرسنه دین و ایمان ندارد. یا به قول ارسطو که گفت فقر مادر جرائم است.

دراین‌باره وظیفه دستگاه و نهادهای حاکمیتی چیست؟

ببینید؛ بایستی با مجرمین برخورد کرد و این وظیفه نیروی انتظامی است که با آن‌ها برخورد کند. کسی هم منکر زحمات آن‌ها نیست، اما قبل از آن وظیفه قوه قضائیه است که پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد. یعنی قبل از این‌که جرمی اتفاق بیفتد، باید بستری فراهم شود تا از آن‌ جلوگیری شود، چراکه هزینه کمتری دارد.
درگذشته زندانی‌ها حرفه یاد می‌گرفتند که نه تنها هزینه خانواده خود را تامین می‌کردند، بلکه برای خودشان هم پس‌اندازی داشتند. اما امروز آمار زندانیان بالا است، با افزایش زندانی و عدم امکانات کافی فقط انگار زندانی در یک جای بسته نگهداری می‌شود. نگه‌داشتن افراد در کنار یکدیگر وقتی که پای صحبت‌های هم می‌نشینند و چیزهای جدید یاد می‌گیرند چه فایده‌ای دارد؟ در بالا اشاره کردم هدف از اعمال مجازات اصلاح است و این‌که فرد بتواند به جامعه برگردد.

بنابراین قبل از هرچیزی وظیفه دولت است که زمینه‌های ارتکاب به جرم را از بین ببرد. اگر امکانات و آموزش و اشتغال باشد قطعاً آن جوان میلی پیدا نمی‌کند که به سمت کارهای خلاف قانون برود. هرچیزی راه خودش را دارد با توجه به تجربیات گذشته چنین رفتارهایی مانند متهم‌گردانی در خیابان هیچ نتیجه‌ای ندارد، نه تنها خلاف قانون است بلکه اساساً به نوعی از بین بردن شخصیت و آبروی افراد است که بیش از مجازات مقرر برای آنها اعمال می‌شود. اقدام موثر برای مقابله با جرم از بین بردن زمینه‌های جرم است. این‌ افراد که مرتکب جرم شده‌اند جوانان همین مملکت هستند که به لحاظ محدودیت‌های شدید مالی و عدم آموزش و امکانات کافی مبادرت به این کار می‌کنند چراکه زمینه برایشان فراهم شده جرم شناس‌ها معتقدند هیچ‌کس از شکم مادر مجرم به دنیا نمی‌آید.

بازتولید خشونت

چندی پیش روزنامه همشهری هم نوشته بود: امان‌الله قرائی‌مقدم، جامعه‌شناس، معتقد است انجام چنین کارهایی در جامعه نوعی عقبگرد به سنت‌های گذشته است و نوعی واپسگرایی محسوب می‌شود. او می‌گوید: «در سال‌های دور، افراد متخلف را به‌عنوان مجازات سوار بر حیوانات چهارپا می‌کردند و در انظار می‌گرداندند. اما امروزه این کارها با شرایط جامعه سازگار نیست. در جوامع توسعه‌یافته افراد خلافکار را در خیابان نمی‌گردانند، چراکه این کار نوعی بازگشت به عقب است و با اقتضائات روز همخوانی ندارد.»

بررسی سوابق جوانی که چند روز قبل در منطقه مشیریه گردانده شد حاکی از آن است که او سال‌ها قبل نیز به اتهامی مشابه در منطقه گردانده شده بود و این موضوع نشان می‌دهد چین اقداماتی نمی‌تواند بازدارنده باشد. این جامعه‌شناس در این خصوص می‌گوید: «وقتی برچسبی به فردی زده شد که تو اوباش، فاسد، سارق یا... هستی و او آبرویش رفت، دیگر ترسی از اینکه دوباره این کار را انجام دهد ندارد و ممکن است باز هم مرتکب همان جرم شود. او از سویی تکرار جرم را از سر عناد با کسانی که آبرویش را برده‌اند انجام می‌دهد.»

اما دورگرداندن متهمان در خیابان چه تأثیری بر انبوه تماشاچیان می‌گذارد؟ قرائی‌مقدم می‌گوید: «این کار، به نوعی، بازتولید خشونت است. به‌خصوص برای جوانان و نوجوانان. آنها به‌دلیل اینکه معمولا تجربه دیدن چنین صحنه‌هایی را ندارند با دیدن این افراد سؤالات زیادی در ذهن‌شان ایجاد می‌شود و به سوی خشونت سوق می‌یابند. از طرفی، خاطر آنها را آزرده و به اوضاع و احوال جامعه و آنچه در اطراف‌شان می‌گذرد بدبین می‌کند. گفته می‌شود این کار با هدف بازدارندگی انجام می‌شود، اما واقعیت این است که این کار نه‌تنها بازدارنده نیست، بلکه بیشتر موجب ایجاد ناامنی روانی در جامعه می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی مهدی

      خیلی ببخشید کسی که به‌ ناموس مردم تجاوز. میکنه و با قمه و عربده کشی زور گیری میکنه واسه مردم و نظام شاخ وشونه میکشه باید قبح و قدرتش در برابری مردم بی‌گناهی که ترس تمام وجودشون رو گرفته وقتی این ارذل را می‌بینند هرچند که میدونم چاپ نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا خدا شفاتون بده

      • arta

        کاری به قانون ندارم.. ولی در این مورده خاص حقشون بود.. علی مهدی راست میگه
        .. در ضمن فقط اونی که رشت زندگی میکنه و اون شب شاهد بود اون بی شرفا چه .... میفهمه چی میگم

      • بدون نام

        نیروی انتظامی تشکر

      • بدون نام

        این سوسول بازیها مال کشورهای غربیه نه ما که زیر فشار وحشیانه تحریمهای همین غرب هستیم.به غربیها بگید شرشون رو از کشور ما بردارند تا کم کم خودمون به این چیزها برسیم.تامام

      • نبات تلخ

        کسی که کار خلاف قانون عمل میکنه باید مجازات بشه. اینو هم شرع میگه و هم عرف. اما مساله باید ریشه یابی بشه که چرا این موارد پیش میاد.

      • صیادی

        پلیس بعد از چندین و چند ماه ۴ نفر را (خدا میدونه رو چه حسابی) دستگیر میکنه، بعد واسه تبلیغ خودش به مردم نشون میده، وگرنه کاری نمیکنه، هرکی شک داره امتحان کنه ، زنگ بزنید و گزارش درگیری با سلاح سرد بدید اگر زودتر از ۳-۴ساعت اومدن هرچی بگن درسته،بعد از ۳-۴ ساعت اگر بیان که عمدتا نمیان، دزدی بشه زنگ بزنی میگه دزد رو گرفتی بگی نه میگه برو پی کارت دیگه زنگ نزن، ولی ....

    • بدون نام

      از این بدتر حقشونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این داستان ادامه دارد و اما سکه 16 میلیونی جکار کنیم مشکلات اقتصادی چکار کنیم کمر مردم شکست چرا هیشکی ب داد نمیرسه

      • بدون نام

        اصلا هم حقشون نیست ، مجازات ها نباید جلوی چشم عموم باشه شاید در آینده متهم توبه کنه ولی آبروی از دست رفتش چی اون هم بر میگرده

    • کهنه سربازارتش ملت ایران

      اینکار هم خوبه هم بدبایدروانشناسان وقضات عادل قضاوت کنندولی ازیکطرف اینها بالاخره آزادمیشن وبمب خطرهستند ...

    • بدون نام

      با سلام ، بهترین کار همین متهم گردانیس ، باید همبشه این کار باشد

    • میندلا

      اقای عزیزکه ازقانون وحیثیت متهم ومجرم حرف میزنی,هنوزگردتیغه قمه وچاقوهاشون زیرگردن خودت وخطرشون روحس نکردی که باالفاظ زیباصحبت میکنی,وقتی یکبارطعمشوچشیدی میفهمی که این مجرمان کی هستن,اونوقت دستوراعدامشون رومیدی,نه نازشون کنن.

    • غریبه

      حقشونه بدترازاینها هم بایدسرشون بیاد اگه قلدری برونون بازوتوبخور نه حق دیگرون را

    • بدون نام

      باید نازشون کرد

    • بدون نام

      در دور زمان یادم هست که در یک شهر کوچک دو نفر راکه مواد مخدر(تریاک) استفاده کرده بودند سرشان را ماشین کردند و تو شهر چرخوندند بعد اعتیاد کم کم همه گیر شد نه تنها درس نشد همه گیر هم شد با انواع و اقسام بقیه کارها هم همینطور متهم پاک به دنیا امده جامعه او را خراب کرده پس باید مقصران اصلی محاکمه شوند

    • فرشاد

      سفارش مولا علی ع باید ابروی دزد و مفسد اقتصادی رو هم اینجوری برد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما فقط همین سفارش رو یادگرفتی؟؟مثلا قطع دست سفارش نشده؟؟؟

    • بدون نام

      حداقلش اینه که بقیه اینا رو برای دفعات بعدی می شناسند و یا اینکه این حس به خودشون القا می سه که همه اونا رو می شناسند و با احتیاط بیشتر از این به بعد رفتار می کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید قلاف کارانی که به ناموس مردم بازو ر تجاوز وزورکیری میکند واموال مردم سرقت میکند باید دست بریده شود
        تشکرازنیر.وی انتظامی

    • بدون نام

      کار بسیار درستیست. نباید مدال افتخار به گردن اینان بیندازند که!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      این مسخره بازیا چیه حقوق متهم،رفته انواع اقسام کار کرده همین متهم باید برای بقیه درس عبرت بشه و چهرشونو پدیدار کنن واسه بقیه

    • بدون نام

      شما به من بگید فرق اختلاس با دزدی چیه اختلاس دزدی از بیت الماله وباید مجازاتش شدید تر باشه چرا کسی که یک گوسفند دزدیده اعدام میشه وکسر که ملیارد دلار دزدی کرده بچند سال ظاهرا محکوم میشه و بعد از شش ماه شامل عفو میشه کسی هست اینو توضیح بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حق گفتید

    • عبدالرحمن

      آقای خرمشاهی عالی گفتی و چقدر عمیق و حکیمانه گفتی خدا خیرت بده!

    • ایران

      اول اینکه متهم هم حق و حقوقی داره اینکه بیای ی دزد رو که کارش درست نبوده و مجازات داره ولی بیای تو شهر بچرخونی تازه اون هم چهره اش نمایان باشه کار کاملا غیر انسانی هست اگر هم لازم باشه برای چنین کاری اولویت با دانه درشتا مبثل اختلاسگرا و... هست همیشه باید امید به اصلاح شدن داشت

    • ایران

      اگه یه دزد معمولی باشه و تو شهر بچرخونی اگر فردا روزی ازاد بشه با این کار شما متهم قطعا بدتر از گذشته میشه

    • بدون نام

      متهم گردانی تخم کینه بین مردم می پاشه و در آینده دور یا نزدیک نتیجه عکس داره

    • بدون نام

      خیلی هم عالیه دست نیروهای انتظامی و قوه قضائیه دست نکنه

    • بدون نام

      با ارازل اوباش باید همین کار کنن تا درس عبرتی بشه به دیگران

    • بدون نام

      اینا رو میبینم یاد آهنگ خلافکارای اصلی از هیچکس میافتم

    • بدون نام

      اونایی که باید گردونده بشن اختلاس گرها و فاسدان اقتصادی هستن.

    • حميد

      چرت نگو بابا كيف قاپ !!بابا اينا باباي ملت و درآوردن انگار مجرم معمولي بودن ، در ضمن واسه قمه كش و قداره كش شديد دايه دار؟؟ به نظرم يه قانون بذارن هركي با صلاح سرد مثل قمه و چاقو خواست امنيت عمومي رو خدشه دار بكنه پليس حق تيرندازي بهشو داشته باشه مثل همه كشوراي ديگه،اون موقع احتياجي به متهم گرداني نيست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقا جون کسی درخواست شفقت برای اینها رو نکرده.حرف خیلیا اینه که این کار مناسب نیست و فایده ای نداره.بهتره اینه دستش رو قطع کنن و بعداز دوره زندان ولش کنن تا بره گدایی.این خیلی بهتره و واقعا تاثییرگذاره.

    • بدون نام

      اگر یعد اعدام کنند هیچبعد منفی ندارد البته همه مفسدان را

    • cactus

      اون روزنامه هنوز فرق بین متهم و مجرم رو نمیدونه بعد رمان نوشته ؟
      متهم که هنوز جرمش ثابت نشده

    • بابک

      هدف از متهم گردانی اینه که مردم را بترسونن بخاطر تورم و گرانی صداشون درنیاد .

    • بدون نام

      اگر خدای ناکرده دزد خانه یا ماشین شما را زد دیگه فلسفه چینی نمکنید

    • بدون نام

      بهترین کارو دارن انجام میدن
      و چه خوبه با مفسادان اقتصادی هم همین کارو انجام بدن

      یه کارگری با یه بدبختی یه گوشی موبایل برای خانوادش تهیه میکنه یه بی وجدانی هم با کارد و قمه میاد گوشی رو میزنه

    • شجاع

      زنده باد عدالت

      ان شالله به زودی با مفسدان اقتصادی همچین برخوردی بشه

    • بدون نام

      به نظر من خوب کاری میکنن از این بدتر هم باید سرشون بیاد دانه درشته ها هم باید با این وسیله تنبیه بشن هر چند مار خوردن و افعی شدن و دیگه ککشون نمیگزه

    • بدون نام

      واسه جوامع عقب مونده نسخه ی جوامع مدنی نپیچید. هر وقت درک و شعور مردم یه لِوِل اومد بالاتر فاز روشنفکری بگیرید.

    • بردیا گرگانی

      به خداقسم این افرادهیچ وقت اصلاح نخواهندشدچون به هیچ عنوان روش وفرهنگشان عوض نخواهدشداینهاخلاف ودزدی وجنایت توخونشونه حتی بنظربنه حقیرخدابایدنهایتاپس ازدومرتبه تکرارجرم اعدام شن این افرادبخدامایع ننگ مملکت هاهستن البته همه جاهم هستنداگراین کارشناسان یک مرتبه گرفتار این اراذل واوباش بشن وجان ونوامیس وحقوقشون به خطربه سرقت برسدوآسیب روحی وروانی ببینندآیااین طور موضوع راآب وتاپ میدهندوتفسیرمیکنند(مرگ همیشه برای همسایه خوبه همین وبس...

    • بدون نام

      سلام حقشونه به زن وبچه مردم زور میگن تجاوز میکنند پلیس هیچی نگه نازشون هم بگشه اونها حق حقوق مردم جامعه مگر رعایت میکنند پلیس قانون حق اونهارو رعایت کنه

    • بدون نام

      هیچکس حمایت از این افراد نمیکنه خیابان گرداندن این ادما در صورتی موثره که بین مردم دیگه نباشند وگرنه حرفه ای تر هم میشن در زندان ارامش در جامعه ضروریه

    • بدون نام

      این روش را روانشناس بهتر میتونه توحیه کنه هم معایبشو هم محاسنشو برا اینا بدتر از این که دیگه ندارند انشاالله که بدتر شدنشو نبینیم در جامعه مگر اینکه برا همیشه حبس بمونن وگرنه حرفه ای تر میان در بین مردم

    • بدون نام

      آقای کارشناس
      لطفا با کلمات بازی نکن
      حق وحقوق زور گیر وعربده کش....!!!

    • بدون نام

      مسئله این است که اونی که تفنگ داره فکر میکنه قویتره

    • بدون نام

      اولا متهم هایی گرداننده شدن که بار اول و دومشان نبوده چندین بار مرتکب جرم شدند ارازلی که حس مالکیت نسبت به منطقه داشتن خودشون صاحب اختیار اهالی اون منطقه میدونستن که حقشونه اگر نزدیک با این افراد روبرو میشدیم و خودمان یکی از دادخواهان بودیم

    • بدون نام

      باید با ارازل واباش بدترهم برخورد بشه کاش دزد های بیت المال هم بیارن جلوی مردم شلاق بزنن ...

      پاسخ ها

      • بینام

        گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر انچه هست گیرند حکم جسته گریخته اجرا می شود خودی وغیر خودی نباید با شد

    • بدون نام

      قرون وسطی

    • تانیا ♪♪♪♪♠♣

      با اینکه اعتقاد دارم متجاوز باید بیشترین زجرو بکشه
      چون باعث کشته شدن روح یه ادم شده
      ولی یه ویدئویی که تو آپارات دیدم
      مربوط به گرداندن اراذل بود
      اون یکی انرژی منفی و حال بدی بهم داد

    • مرگ بر ظالم

      نیروی انتظامی تشکر

    • بدون نام

      اینا که دارن تو زندان تقاص کاراشون پس میدن دیگه با آبروشون بازی میکنیدکه انگشت نما مردم بشن...

      اگه راست میگین با بقیه اختلاسگرا هم ایی رفتار بکنید..اختلاسگرهایی که کشور به هرج ومرج کشوندن ..

    • احمد

      اینایی که میایند ادای روشنفکر امروزی رو درمیارند ودم از حقوق بشرمیزنند بخدا اگر یکبارگیراین ارازل و اوباش بیافتند و زیرسایه جسارت وبی رحمی و بی ناموسی این ارازل قرار بگیرند و تمام مال واموال و حیثیت و آبروشون بره و کتک خورده و زخم و زیلی بشند دیگه عمرا ازین غلطا بکنند!!! کسی که اونقدر گستاخ میشه که امنیت مردم وجامعه رو با وحشتناکترین شکلش بهم میریزه باید درس عبرتی بهش داده بشه که دیگه نتونه از خجالت سربلندکنه.

    • بدون نام

      چرت و پرت ننویسید
      این ها سالها فرصت داشتن برگردن به جامعه ولی هیچ وقت نادم نمی شن
      حضرت علی علیه السلام فرمود مجرمان و ارازل رو تو جامعه رسوا کنید تا هم درس عبرت بشن هم ابرویی تو جامعه نداشته باشن

    • بدون نام

      من میگم باید به بدترین شکل ممکن کتک بخورند بعد هم اعدام ولی دور از چشم مردم و حتی اسم و تصویرشون برملا نشه، آخه خانوادشون چه گناهی گردن که آبروشون بره.شاید فقط این یکی خطاکار شده باشه

    • بدون نام

      آفتابه چرا از گردنشون آویزان نکرده بودند؟
      چرا به گاری نبسته بودند؟

    • بدون نام

      آقای حقوقدان خواسته چیزی گفته باشد اگه به خانواده خودش تعرض میشد اون وقت این جملات اتوکشیده رو بلغور میکرد؟

    • مهدی

      بهتره اول فرق متهم و مجرم رو بدونید بعد تحلیل کنید

    • بدون نام

      بزارن رو سرشون حلوا حلوا کنند

    • عباس

      هنوز خفتت نکردن از این مقاله ها میدی.

    • بدون نام

      نيروي انتظامي تشكر تشكر
      بابت اين امنيت از همه دستگاه هاي مربوط ممنونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج