۱۰۴۶۲۱۶
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

لجبازی کرونایی به سبک اصولگرایان!

جنجال‌هایی که هفته گذشته پس از بازدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از بخش بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی(ره) به پا شد، نه‌تنها منجر به پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی نشد، بلکه به نظر می‌‌رسد، دیگر نمایندگان مجلس را هم ترغیب کرد که رفتار پرخطر رئیس خود را تکرار کرده و شائبه دهن‌کجی به دولت را ایجاد کنند.

جنجال‌هایی که هفته گذشته پس از بازدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از بخش بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی(ره) به پا شد، نه‌تنها منجر به پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی نشد، بلکه به نظر می‌‌رسد، دیگر نمایندگان مجلس را هم ترغیب کرد که رفتار پرخطر رئیس خود را تکرار کرده و شائبه دهن‌کجی به دولت را ایجاد کنند.

دیروز احسان خاندوزی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود به طعنه نوشت: «امروز به اتفاق ۵ نفر از نمایندگان تهران یک اقدام «غیرعاقلانه» را انجام دادیم. سپس مدیران علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، نیاز ماه‌های آتی کادر درمان را بیان کردند.»

آنچه خاندوزی درباره آن توئیت کرده بود، در واقع بازدید جمعی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف بیمارستان رسول اکرم (ص) از جمله بخش بستری بیماران کرونایی بود.

در این بازدید سیدمحمود نبویان، سید احسان خاندوزی، عبدالحسین روح‌الامینی، ابوالفضل عمویی، فاطمه قاسم‌پور، اقبال شاکری و همچنین امیرحسین باقرنژاد دبیر اجرایی مجمع نمایندگان استان تهران حضور داشتند.

آنها علاوه بر بازدید از بخش بیماران کرونایی، در مراسم تشییع دکتر اسماعیل حسنی استاد برجسته بیهوشی بیمارستان رسول اکرم(ص) که ماه‌ها در بخش کرونایی بیمارستان مشغول خدمت بود و بر اثر ابتلا به کرونا به جمع شهدای سلامت پیوست، شرکت کردند.

خروجی کم در ازای خطر زیاد

نمایندگان یاد شده، پس از بازدید از بخش‌های بیمارستان نشستی را با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونان غذا و دارو و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار و در مورد وضعیت کرونا و مشکلات بیمارستان‌ها بحث و گفت‌وگو کردند.

در این بازدید نیز مانند بازدیدی که قالیباف از بیمارستان امام خمینی(ره) داشت، نمایندگان سعی کرده بودند ارتباط نزدیک خود با کادر درمان را پررنگ کنند.

اما سوال اینجاست که این بازدیدهای پرخطر آیا واقعا مشکلی را از معضل کرونا و کادر درمان حل خواهد کرد؟ بازدیدها و نشست‌هایی که صرفا «جهت اطلاع» است و موضوع قابل عرضی در آنها مطرح نمی‌شود. به عبارت دیگر در یک محاسبه هزینه-فایده به نظر می‌رسد که بازدهی این دیدارها تناسبی با خطری که دارند، ندارد.

برای نمونه عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بازدید دیروز خود در نشستی که با مدیران مراکز درمانی داشت از تلاش‌های آنها تشکر کرد و بعد هم پیشنهاد یک کار پژوهشی مشترک میان مجلس و سه دانشگاه مربوطه را داد.

توضیحاتی که قالیباف را قانع نکرد

این بازدید در حالی انجام می‌شد که دولت سخت مخالف چنین بازدیدهایی است. هفته گذشته بعد از بازدید قالیباف از بیمارستان امام خمینی(ره)، حسن روحانی جلسه سران قوا را که زمان آن یک روز پس از بازدید قالیباف بود، لغو کرد.

سوال اینجاست که این بازدیدهای پرخطراز بیمارستان‌ها آیا واقعا مشکلی را از معضل کرونا و کادر درمان حل خواهد کرد؟ بازدیدها و نشست‌هایی که صرفا «جهت اطلاع» است و یک محاسبه هزینه-فایده نشان می‌دهد بازدهی آنها تناسبی با خطری که دارند، ندارد

هواداران قالیباف واکنش‌های بسیار منفی نشان دادند. دولت اما بر موضع خود ایستاد؛ تا جایی که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری با صراحت گفت کسی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند، نباید دو قوه دیگر را هم مبتلا کند.

او تلویحا اقدام قالیباف را سیاسی و تبلیغاتی دانست و افزود که «یک موضوع بهداشتی روشن به یک موضوع بزرگ تبدیل شده است، به نظر من افراد باید از این حالتی که از الان می‌خواهند خودشان را برای آینده مطرح کنند یک مقدار پرهیز کنند.»

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با دفاع از لغو جلسه سران قوا، چنین بازدیدهایی از سوی مسئولان را مردود دانست و گفت حتی مجلس هم باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد چون نمایندگان مجلس با فاصله اندک در کنار هم هستند.

قالیباف اما در دفاع از اقدام خود گفت: «یک عقل معاد داریم یک عقل معاش؛ در مبارزه با کرونا پرستاران و پزشکان با عقل معاد کار کردند نه با عقل معاش.» او ادامه داد: «عقل معاش در کنار عقل معاد کارساز است. همه پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد ولی شرط مروت و عقلانیت نیست که کادر درمان را با تجهیزات محدود در دل خطر تنها بگذاریم و فداکاری آنها را عاقلانه ندانیم.»

گرچه رئیس مجلس با توجه به استفاده از ماسک، عنوان کرده که همه پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد اما محمود واعظی در پاسخ به این گفته وی، اشاره کرده به اینکه پزشکان، پرستاران و به طور کلی کادر درمان نیز همگی این موارد را رعایت می‌کنند، با این حال ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا، میان آنان نیز شایع است، بنابراین رعایت این پروتکل‌ها به معنی مصونیت نیست، بلکه صرفا خطر را کاهش می‌دهد.

علی رغم همه این توضیحات به نظر می‌رسد مجلس و رئیس آن در مواجهه با کرونا راه خود را پیش گرفته است. قالیباف حتی به زودی راهی استان سیستان و بلوچستان می‌شود تا آنطور که نماینده ایرانشهر گفته، به صورت چهره به چهره با مردم گفتگو کند و در جریان مشکلات و دغدغه‌های آنها قرار گیرد؛ سفرهایی که دولت به شدت با آنها مخالف است اما مجلس در این مورد توافقی با دولت ندارد.

تاکید بر استفاده از نیروهای قهری در مدیریت بحران کرونا

روح‌الامینی در جریان بازدید دیروز از بیمارستان رسول اکرم، با تاکید بر اینکه نظام بهداشت و درمان استان تهران باید یکپارچه و مدیریت شود بر ضرورت توجه به فوریت‌های الزام‌آور برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیشتر ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: «باید الزاماتی را برای جداسازی و شناسایی مبتلایان و قرنطینه کردن آنها داشته باشیم با ساده‌ترین نرم‌افزارها می‌توان مبتلایان را شناسایی کرد و از تجربه موفق کشورهای موفق در این زمینه بهره برد؛ متاسفانه بیماران در کشور رها هستند چرا پس از گذشت ۸ ماه از کرونا باید به این نتیجه رسید که ماسک زدن اجباری شود در حالی که در اروپا از همان ابتدا جریمه‌هایی برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش بینی و اجرا شد.» وی با بیان اینکه کنترل افراد مشکوک تنها کار سیستم بهداشت و درمان کشور نیست بلکه کشور و حاکمیت باید ورود کنند، گفت: انتشار بیماری را باید مدیریت کرد و تعداد بالای فوتی و مبتلایان کرونا نشانه مدیریت بوده و نیاز است در عناصر مدیریتی بازنگری شود.

روح‌الامینی: ۶ ماه پیش نیروهای مسلح به میدان آمدند اما متاسفانه اجازه فعالیت به آنها داده نشد و آنها را تحویل نگرفتند؛ بنابراین می‌طلبد در مدیریت بحران کشور بحران‌خیزی مانند ایران بازنگری و مجلس در این حوزه وارد کار اساسی شود

اظهارات وی اما در حالی است که توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، همین نمایندگان را نیز نتوانست به پرهیز از حضور در بخش بیماران کرونایی مجاب کند.

او اما به حضور نیروهای قهری برای این منظور اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت بازنگری در مدیریت بحران کشور و همچنین کرونا، افزود: ۶ ماه پیش نیروهای مسلح به میدان آمدند اما متاسفانه اجازه فعالیت به آنها داده نشد و آنها را تحویل نگرفتند البته به رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم اجازه حضور در ستاد را نمی‌دهند بنابراین می‌طلبد در مدیریت بحران کشور بحران‌خیزی مانند ایران بازنگری و مجلس در این حوزه وارد کار اساسی شود؛ همچنین در مدیریت بحران کرونا و نظام ارائه خدمات سلامت در کلانشهر تهران هم باید بازنگری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این نماینده جوگیر ناخواسته یک حرف درست زده که گفته کار غیر عاقلانه کردیم ...واقعا هم کار غیر عاقلانه کردند و فقط دردسر و گرفتاری کادر درمان را بااین کاڔا های تبلیغاتی و سبکشان بیشتر می کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هدف اقای قالیباف از سفرهای استانی تبلبغ برای ریاست جمهوری است با بودجه بیت المال بجای اینکه در مجلس بمانند و طرحی یا لاحیه ای بنفع این کشور و ملت تصویب کنند تا شاید گره ای از مشکلات مردم باز شود دنبال پست و مقام برای اینده خودشان باشند از این نمایندگان هم ابی برای مردم گرم نمیشود

      • بی نام

        این جماعت که امروز به عنوان مسُو این از آنها نام برده میشود فقط باعث بدبختیهای ایران و ایرانی هست، چه دولتیها، چه مجلسی ها،

    • پ - دادور

      حرکت مجلس کاری قابل تقدیر است و آنها که نشسته کار میکنند قلقلکشان میاید ، قالیباف مدیری میدانی و پای کار است ، خدا پشت پناهش باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این نمایندگان اگر راست میگن و دلشان برای ملت میسوزه
        یک تصمیم درست برای وضع مملکت بگیرن
        که نفس مردم داره گرفته میشه
        و این وضع مملکت میلیاردها برابر خظر ناک تر از کرونا هست
        دنبال هوچی گری نرن
        سرکشی بیماران کرونابی از وظایف انها نیست پس بهتره به وظایف قانونی خود عمل کنن تا به کی ...

    • بدون نام

      نماینده هابایدمراقب خودشون باشندوجونشون رو حفظ کنند دیگه نه حوصله رای مجدد ونه بااین همه گیری کرونا توانش رو داریم که بریم پای صندوق!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج