۱۰۴۷۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

تیم‌های ایرانی از داخل تحریم هستند

قرعه‌کشی فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال برگزار شد و تیم‌ها از روز دهم آبان وارد کوران رقابت‌ها خواهند شد.

روزنامه اعتماد: قرعه‌كشي فصل جديد رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال برگزار شد و تيم‌ها از روز دهم آبان وارد كوران رقابت‌ها خواهند شد. اين در حالي است كه هنوز تكليف خيلي از مسائل ليگ نوزدهم حل نشده است. از جمله مسائل مالي. در تاريخ ۲۲ مرداد در همين روزنامه اعتماد گزارشي منتشر كرديم و بر اساس گفته‌هاي مديران ارشد فوتبال از جمله صادق درودگر، رييس سازمان اقتصادي فدراسيون فوتبال و سهيل مهدي، سرپرست كميته مسابقات سازمان ليگ فدراسيون فوتبال نوشتيم قرار است درآمد تبليغات محيطي همچنين براي نخستين بار حق پخش تلويزيوني ليگ نوزدهم به تيم‌ها داده شود.

آن موقع حساب كرديم با توجه به درصد تعيين شده بين وزارت ورزش و سازمان صداوسيما (هفتاد- سي به نفع صداوسيما!) همچنين درآمد دو سال قبل سازمان ليگ از تبليغات محيطي كه رسانه‌اي شده بود، سهم تيم قهرمان رقمي بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ ميليارد تومان مي‌شود. در عين حال گفته‌هاي يكي از مديران ارشد پرسپوليس را هم آورديم كه تاكيد كرد، پرسپوليس بابت قهرماني‌اش در سال‌هاي قبل حتي يك ريال هم پول دريافت نكرده بود.

۲۲ مرداد هم صادق درودگر و هم مهدي اذعان كردند به زودي تكليف درآمد تيم‌ها مشخص مي‌شود. با اين وجود حالا كه دو ماه از آن تاريخ گذشته نه جلسه‌اي بين وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال و صداوسيما برگزار شده (لااقل رسانه‌اي نشده) و نه درصد تيم‌ها از تبليغات محيطي مشخص شده است. اين در حالي است كه تيم‌هاي ايراني در بدترين شرايط مالي به سر مي‌برند به خصوص تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس بابت بدهي‌هاي‌شان با پنجره بسته نقل‌وانتقالاتي و احتمال كوچ ستاره‌ها مواجهند و دريافت حق و حقوق شان به عنوان تيم‌هاي اول و دوم ليگ مي‌تواند تاثير بسيار زيادي در حل مشكلات اين دو تيم داشته باشد.

براي پيگيري وضعيت حق پخش تلويزيوني و درآمد از تبليغات محيطي سراغ صادق درودگر رفتيم اما گوشي ايشان خارج از دسترس بود. سهيل مهدي نيز در اين رابطه توپ را به زمين سازمان اقتصادي فدراسيون فوتبال انداخت و گفت: «در مورد تبليغات محيطي تا آنجايي كه من مي‌دانم، اجازه بدهيد آقاي درودگر به واسطه اينكه سازمان اقتصادي ما هستند ايشان پاسخگو باشند. چون حركت‌ها انجام شده اما اينكه با چه نسبت و بر اساس چه جزيياتي صورت گرفته را من چندان در جريان نيستم.

مي‌دانم اين كار در حال انجام است اما اينكه به چه صورتي است و چقدر خواهد بود را آن عزيزان خودشان بهتر مي‌دانند.» مهدي همچنين در مورد جلسه احتمالي وزارت ورزش و فدراسيون با سازمان صداوسيما براي مشخص كردن سهم فوتبال افزود: «همان موقع (۲۲مرداد) عرض كردم كه قرار بود وزارت بروند و از طريق بودجه‌اي كه بين صداوسيما و وزارت ورزش وجود دارد، نقل‌وانتقال انجام شود اما به نظر مي‌رسد ماجرا همچنان در حال مذاكره است و نتيجه‌اي هم اگر حتي محقق شده باشد هنوز فدراسيون ملاحظه نكرده و فكر مي‌كنم اين همچنان در حال گمانه‌زني بين وزارت ورزش و صداوسيماست.

هنوز در فاز مذاكرات هستيم و بايد پيشرفت كار را از وزارت جويا شويم.» با توجه به چنين شرايطي به نظر مي‌رسد بيشتر از آنكه تيم‌هاي ايراني درگير تحريم‌هاي بين‌المللي باشند، درگير تحريم‌هاي داخلي هستند. تيم‌هاي ايراني حاضر در ليگ قهرمانان آسيا به دليل تحريم‌هاي امريكا تاكنون نتوانسته‌اند درآمدهاي ارزي خود را از حضور در ليگ قهرمانان آسيا به دست آورند. رقم‌هايي كه براي حل مشكلات‌شان كافي به نظر مي‌رسد. اما همان طوركه اي‌اف‌سي در پرداخت سهم باشگاه‌هاي كشورمان دست دست مي‌كند، وزارت ورزش و سازمان صداوسيما و فدراسيون فوتبال هم در پرداخت حق و حقوق ريالي تيم‌ها دست دست مي‌كنند و به نظر مي‌رسد تيم‌هاي كشورمان در داخل هم با مشكلات تحريم مواجهند.

مشخص نيست آيا اصلا پولي تا قبل از شروع ليگ بيستم به تيم‌ها تزريق مي‌شود يا خير؟ و آيا قرار است سال ديگر مديران تيم قهرمان بگويند بابت قهرماني در ليگ هيچ درآمدي كسب نكرده‌اند؟

معلوم نيست دليل اين تعلل از جانب صداوسيما چيست. صداوسيمايي كه به عنوان يك نهاد انحصارطلب سال‌ها طول كشيد تا قانع شود بخشي از درآمد هنگفتش از طريق پخش فوتبال را به خود فوتبال بدهد و حالا هم بايد قانع شود سهمي كه خودش تقبل كرده و البته بسيار كمتر از حق واقعي فوتبال است را به وزارت ورزش و فدراسيون تحويل دهد. اين سوال متوجه وزارت ورزش نيز مي‌شود كه چرا آن فشاري كه لازم است وارد نمي‌كند تا صداوسيما مجبور شود طبق قانون عمل كند. انتقادي كه متوجه كميته اقتصادي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ هم مي‌شود.

در واقع اين روندي است سلسله مراتبي و بسيار خطرناك كه نتيجه‌اي جز فروپاشي فوتبال داخلي ندارد. اي‌اف‌سي پول فدراسيون فوتبال و باشگاه‌ها را به دليل تحريم نمي‌دهد. صداوسيما پول وزارت ورزش و فدراسيون را نمي‌دهد. فدراسيون و سازمان ليگ پول باشگاه‌ها را نمي‌دهند و باشگاه‌ها هم نمي‌توانند دستمزد بازيكنان را پرداخت كنند. البته نبايد فراموش كنيم كه پرداخت نشدن حق تيم‌ها باعث شده هر روز از ارزش پولي كه مي‌گيرند، كاسته شود. در گزارش ۲۲ مرداد نوشتيم با دلار ۲۰ هزار توماني سهم پرسپوليس از قهرماني در ليگ بيش از يك ميليون دلار است اما امروز حتي اگر همان مبلغ هم به سرخ‌ها برسد نزديك ۲۰۰ هزار دلار از ارزش آن كاسته شده است. اين مصداق بارز تضييع حق و حقوق مادي و معنوي يك باشگاه است كه توسط صداوسيما و نهادهاي ورزش در كشور انجام مي‌شود. شكايت‌هايي كه از باشگاه‌ها صورت مي‌گيرد و ستاره‌هايي كه تيم‌ها از دست مي‌دهند در كنار بحران‌هاي مالي و از بين رفتن وجهه باشگاه‌ها و خون دل خوردن هواداران همه به اين خاطر است كه اركان قدرت نمي‌خواهند سهم باشگاه‌ها را بدهند. سهمي كه ثابت شده براي حل تمام مشكلات باشگا‌‌ها كافي است و آنها را بي‌نياز از همه كمك‌هاي خارجي مي‌كند.

كمتر از ۲۰ روز ديگر ليگ بيستم شروع مي‌شود و بايد منتظر ماند و ديد تا آن موقع آيا مسائل مالي ليگ گذشته حسابرسي مي‌شود يا خير؟ بدون شك با افزايش هزينه‌ها هم صداوسيما و هم وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ در فصل پيش رو درآمدهايي به مراتب بيشتر از سال‌هاي گذشته خواهند داشت و اگر تيم‌ها نتوانند حق سال‌هاي گذشته‌شان را بگيرند در سال‌هاي آينده نيز با همين مشكلات مواجه خواهند بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سجاد خیاط

      صدا و سیمای زور گو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج