۱۰۴۷۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

جراحی زیبایی همیشه شما را زیباتر نمی‌کند/ قسمت اول

دماغه وحشت

اگر تصمیم‌تان برای مراجعه به اتاق عمل زیبایی جدی است، از عوارض آن هم مطلع شوید. البته تصمیم با خود شماست. اما بد نیست از چیزهایی که ممکن است سر راهتان قرار بگیرد، با خبر شوید.اگر قصد جراحی زیبایی بینی گرامی‌تان را دارید، حتما این مطلب را از نظر بگذرانید.

دماغه وحشت

دماغه وحشت

واقعا اینکه چرا با وجود هزینه سنگین و درد بسیار، درصد قابل توجهی از زنان ایرانی به دنبال جراحی‌های مختلف زیبایی هستند، یک سوال بزرگ است که البته ریشه در فرهنگ عامه امروز ایران دارد.

اگر تصمیم‌تان برای مراجعه به اتاق عمل زیبایی جدی است، از عوارض آن هم مطلع شوید. البته تصمیم با خود شماست. اما بد نیست از چیزهایی که ممکن است سر راهتان قرار بگیرد، با خبر شوید.


آزمايش‌هاي قبل از عمل

قبل از انجام عمل جراحي زيبايي بيني بايد آزمايش‌هايي نظير تست‌هاي خون و راديوگرافي از قفسه سينه انجام شود. در بيماراني كه سن بيشتري دارند، بايد فرد كاملا معاينه شود و از بيمار حتما نوار قلب گرفته شود.


مطب يا بيمارستان

جراحي بيني بايد در اتاق‌عمل‌هاي كاملا مجهز به سيستم‌هاي كنترل و تنظيم عملكردهاي حياتي بدن در قبل، حين و بعد از عمل جراحي انجام شود، به‌خصوص پس از عمل بيني زماني كه بيمار در ريكاوري است و نياز به مراقبت و كنترل‌هاي دقيق دارد. بنابراين انجام اين عمل در مطب‌ها و كلينيك‌هاي ساده امري اشتباه و نادرست است.


پزشکان مشهور از جراحی‌های زیبایی و عوارض آن می‌گویند

دو هفته پیش، مرگ یک جوان تهرانی از یک خانواده سرشناس، عده‌‌ای بسیار از وابستگان و دوستان او را داغدار کرد. این جوان - که برومند و خوش چهره هم بود - برای یک عمل ساده زیبایی، خود را به پزشکان سپرد، اما در حین جراحی جان سپرد.

این اتفاقی است تلخ که گهگاه در گوشه و کنار ایران و جهان رخ می‌دهد. اتفاق هشداردهنده‌ای که به ما می‌آموزد اگر نیاز قطعی به جراحی نداریم،‌ نباید خود را به تیغ بسپاریم. وقتی تصور می‌کنیم این جوان با وجود عیب کوچکی که به زعم خود در صورتش داشت، می‌توانست همچنان کنار خانواده‌اش باشد، چیزی به جز افسوس باقی نمی‌ماند.

برای این شماره در همین زمینه با دو پزشک برجسته زیبایی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. اول محسن نراقی و سپس دکتر محمد گلشنی. جالب اینکه این دو نیز در این زمینه با ما هم عقیده‌اند. اینکه اعمال جراحی را زمانی انجام بدهید که چاره دیگری نیست.


دماغه وحشت

آيا واقعا به جراحي نياز داريد؟

افرادي كه قصد انجام عمل زيبايي بيني را دارند بايد نكاتي را رعايت كنند. نكته اساسي اين است كه متقاضيان جراحي زيبايي بايد در تصميم‌گيري خود دقت و تأمل كنند. در كشور ما بيش از ۵۰درصد متقاضيان جراحي پلاستيك بيني نيازي به جراحي ندارند. جراح پلاستيك صورت و بيني با بررسي و معاينات دقيق بايد بيماري را براي جراحي انتخاب كند كه عمل جراحي به صلاحش باشد. در واقع، اين جراح است كه بايد بيمار را توجيه كند كه آيا جراحي كمكي به زيبايي چهره او مي‌كند يا خير، چرا كه امروزه تعداد قابل توجهي از متقاضيان جراحي پلاستيك بيني، در عمل نيازي به جراحي پلاستيك ندارند.


تصورات واهي را دور بريزيد

برخي افراد،‌ از جراحي بيني تصورات غيرواقعي دارند و به صورتي اغراق‌آميز به اين موضوع نگاه مي‌كنند. بسياري از افراد با توصيه‌هاي غيركارشناسي اطرافيان براي عمل جراحي اقدام مي‌كنند و اين در حالي است كه عمل زيبايي بيني به معناي كوچك شدن بيني نيست. در چنين مواردي لازم است از مشاوره يك جراح پلاستيك بيني دلسوز بهره‌مند شويد.


ريسك‌هاي جراحي بيني

انجام هر عملي ريسك‌هاي مخصوص به خود را دارد. اما در صورتي كه تمام شرايط استاندارد به دقت رعايت شود، ريسك اين جراحي را مي‌توان به ميزاني بسيار كمتر از ريسك يك مسافرت جاده‌اي رساند. بديهي است ريسك جراحي در شرايط غيراستاندارد آنچنان بالا است كه پذيرش انجام آن را كاملا غيرمنطقي مي‌كند. اما دو خطر جدي در زمينه بيهوشي وجود دارد.


حساسيت فرد به داروهاي بيهوشي: در برخي افراد ممكن است واكنش‌هاي غيرمترقبه‌اي نسبت به داروهاي بيهوشي ايجاد شود. همانطور كه ممكن است، بدن يك فرد نسبت به آمپول پني‌سيلين واكنش نشان دهد، داروهاي بيهوشي نيز ممكن است عوارض غيرقابل پيش‌بيني داشته باشند. اين مسأله از قبل قابل پيش‌بيني نيست ولي بايد تمام تمهيدات لازم در اتاق عمل وجود داشته باشد كه در صورت بروز واكنش يا حساسيت، داروهايي براي رفع حساسيت وجود داشته باشد و اگر پزشك از قبل خود را براي تمامي شرايط آماده كرده باشد، ريسك به حداقل خواهد رسيد.

خطر جابه‌جايي لوله بيهوشي: در طول عمل ممكن است لوله بيهوشي جابه‌جا شود يا ارتباط آن با بدن قطع شود كه در اين‌صورت اكسيژن وارد بدن نمي‌شود و فرد دچار مرگ مغزي مي‌شود. براي جلوگيري از اين حالت، بيهوشي بايد توسط تيم مجرب انجام شود و در حين بيهوشي و حتي بعد از آن، وقتي بيمار در ريكاوري است، تمام علائم حياتي او با مانيتورهاي مخصوص بررسي شود، تا در صورت جابه‌جايي لوله، بوق دستگاه به صدا درآيد و پزشك از پايين‌آمدن ميزان اكسيژن خون آگاه شود. رعايت اين نكته خطرات بيهوشي را به حداقل مي‌رساند.

بيهوشي يا بي‌حسي موضعي: در قديم از داروهايي مثل گازهاي بوتان كه بسيار سمي و خطرناك است، براي بيهوشي استفاده مي‌شد، در نتيجه جراحان سراغ استفاده از روش‌هاي بي‌حسي موضعي رفتند، اما خود اين روش هم مشكلات فراواني داشت. اگر در حالت بي‌حسي موضعي، بيمار به حالت خواب عميق فرورود و تنفس‌اش كم و دچار مشكل شود، ترشحات خوني كه داخل حفره دهان جمع مي‌شود (مقداري خون در جراحي از پشت بيني وارد حفره دهان مي‌شود) ممكن است به طور ناخودآگاه وارد ريه شود و خفگي ايجاد كند. اما امروزه بيهوشي با داروهاي جديد انجام مي‌گيرد كه اين داروها عوارض داروهاي قبلي را ندارند. علاوه بر اين لوله‌اي در ناي بيمار گذاشته مي‌شود كه مي‌تواند به ريه اكسيژن برساند. بنابراين تنفس بيمار بيمه مي‌شود و با حالت كاف (بالشتكي كه اطراف لوله وجود دارد و از هوا پر مي‌شود) ناي بيمار از ورود ترشحات خوني به داخل ريه مصون مي‌ماند. بنابراين بيهوشي راه مطمئن‌تري است.


مدهای جراحی بینی از کجا می‌آیند؟

مشابه‌سازی یکی از آفات جامعه امروز است. اینکه هر کسی می‌خواهد چهره‌ای شبیه به یک فرد مشهور داشته باشد.

الگوهای ذهنی در جامعه امروز ایران، متاثر از دنیای ارتباطات هستند و متاسفانه به سمت زیبایی‌شناسی غربی حرکت می‌کنند. در واقع اصولا بینی سربالا و قلمی، سوغاتی است که ریشه آن مربوط به فرنگستان است. ما به مرور، زیبایی‌شناسی سنتی خود را کنار گذاشته و تحت تاثیر الگوهای زیبایی‌شناسی غربی، به دنبال شباهت هرچه بیشتر با نژاد آنگلوساکسون هستیم.

این چیزی است که نفوذ رسانه‌های قدرتمند آمریکایی، سینما، تلویزیون و موسیقی بیش از هر چیزی در تشدید آن موثر است. در واقع بسیاری از مخاطبان سریال‌ها، فیلم‌ها و محصولات فرهنگی آمریکایی به مرور علاقه‌مند به الگویی می‌شوند که به عنوان الگوی زیبایی در جهان آن سوی آب وجود دارد.
امروزه بسیاری از مراجعان به پزشکان زیبایی، دوست دارند شبیه کسانی باشند که شبیه‌شان را زیاد در کوچه و خیابان می‌بینیم. دختران یا پسرانی با بینی‌های سربالا و چشمان کشیده.

حقیقت این است که هرچه می‌گذرد ما از شرق و زیبایی‌شناسی سنتی دورتر می شویم و البته پزشکان و جراحان زیبایی نیز در این زمینه کم تقصیر نیستند. آنها مروج الگوی زیبایی جایی هستند که اینجا نیست.


عوارض بعد از جراحي

اگر بینی‌تان را جراحی کنید ممکن است...

جراحي بيني در صورتي كه درست توسط پزشك متخصص انجام نشود مي‌تواند عوارض ناخوشايندي به همراه داشته باشد كه عبارتند از:

عوارضي كه روي عملكرد بيني به جاي مي‌گذارد نظير مشكلات تنفسي و عوارضي كه روي زيبايي و ظاهر فرد به جاي مي‌گذارد مثل ظاهر نازيباي بيني، ناهماهنگي پره‌ها و ...


انتخاب جراح اهميت دارد

تصميم بيمار براي جراحي و انتخاب جراح از كليدي‌ترين عوامل در پيشگيري از عوارض جراحي بيني است. بيماران نبايد در تصميم خود براي جراحي عجله كنند و تحت تأثير اظهارات ديگران قرار گيرند. لازم است قبل از عمل نهايت وسواس و دقت براي انتخاب جراح صورت بگيرد. جراحي بايد انتخاب شود كه بيني را به صورت طبيعي عمل كند و از كوچك كردن بيني پرهيز كند. مهمترين اصل، انتخاب جراحي است كه بيماران وي پس از عمل به‌راحتي از راه بيني بتوانند تنفس كنند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

دماغه وحشت


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج