جاباما
۱۰۴۸۴۲۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

نطق نمایندگان، زنگ تفریح قالیباف شده است!

بعد از دو هفته تعطیلات مجلس شورای اسلامی اولین جلسه بهارستانی‌ها خالی از حاشیه نبود.

خبرآنلاین: بعد از دو هفته تعطیلات مجلس شورای اسلامی اولین جلسه بهارستانی‌ها خالی از حاشیه نبود.

بعد از دو هفته تعطیلی امروز اولین نشست علنی مجلس بود. موضوعات تفاهم‌نامه با سوئیس و لایحه یک فوریت ممنوعیت صدور چک در وجه حامل از موضوعاتی بود که بحث‌های زیادی را به خود اختصاص داد؛ البته این‌ها همه بحث مجلس نبود و بهارستانی اول روز کاری‌شان بعد از تعطیلات را با حواشی پشت سر گذاشتند؛ حواشی‌ که بیشتر گریبان هیات رئیسه مجلس را گرفت و از گله و شکایت نمایندگان نسبت به رفتار سکونشینان حکایت داشت.

انتقاد از بی‌توجهی رئیس

غلامرضا نوری نماینده بستان آباد و سخنگوی فراکسیون مستقلین در جلسه علنی امروز یکشنبه در تذکری با استناد به ماده ۱۰۹ آیین نامه مجلس به صحبت‌های علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس درباره تصویب برجام در ۲۰ دقیقه و در جریان بررسی لایحه موافقت نامه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای و مسافر و کالا بین ایران و سوئیس واکنش نشان داد.

وی گفت: طبق ماده ۱۰۹ ناطق نباید از موضوع بحث خارج شود و رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند به او در این باره تذکر دهد. ۹۰ درصد صحبت‌های آقای سلیمی خارج از دستور بود و رئیس مجلس به آن تذکر نداد و وقتی تذکر داد که دیگر صحبت آقای سلیمی به آخر رسیده بود انگار آقای رئیس هم از طرح این مباحث بدش نمی‌آید.

نوری ادامه داد: آقای سلیمی در مجلس نهم حضور داشت. برجام در دوره مجلس نهم در دو ماه و نزدیک به ۲۰۰ ساعات در کمیسیون ویژه برجام به ریاست آقای زاکانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این جلسات با حضور مهمانان خارجی و داخلی بود. ابتدا طرح دو فوریتی داده شد و به دلیل رای نیاوردن تبدیل به طرح یک فوریتی شد. در جلسه اصلی بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی طرح مربوط به برجام به رای گذاشته شد پس آیا این جفا به مجلس نیست که به نمایندگان مجلس نهم بگوید برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب کردید.

نماینده بستان آباد تاکید کرد: شکست دو بار آمریکا در مجامع بین المللی مرهون برجام و در بستر توافق هسته‌ای رخ داده است. این که امروز تحریم تسلیحاتی کشور به پایان رسیده و می‌توانید وارد بازار تسلیحات دفاعی شویم همه در بستر توافق نامه هسته‌ای انجام شده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: به آقای سلیمی درباره حرف زدن خارج از دستور تذکر داده شده است البته شما هم در موضوع صحبت نکردید ان شاءالله که همه رعایت کنید.

ماجرای قطع میکروفن نمایندگان

در چند ماه اخیر یکی از مباحث هیات رئیسه با نمایندگان بر سر وقت نطق و تذکر بود، امروز اما هیات رئیسه تصمیم جدیدی گرفته بود به محض به پایان رسیدن وقت میکروفن آنها هم قطع می‌شد.

علی نیکزاد که در غیاب قالیباف و قاضی‌زاده هاشمی ریاست جلسه را به عهده داشت درخصوص علت قطع شدن میکروفون نمایندگان در پایان زمان صحبت ایشان در صحن علنی گفت: قطع شدن میکروفون نمایندگان در انتهای زمان اختصاص یافته به نطق ها، تذکرات و اخطارهای قانون اساسی آنها به دلیل زمان بندی است که در روی دستگاه های الکترونیکی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه این قطع شدن میکروفون به هیچ عنوان جسارت به ساحت محترم نمایندگان نیست، ادامه داد: از نمایندگان استدعا می شود که زمان را در اینگونه مواقع در نظر بگیرند، چرا که در نهایت ۱۵ ثانیه بعد از زمان تنظیم شده برای ایشان، دستگاه به صورت خودکار میکروفون را قطع می کند

نطق ها و زنگ تفریح قالیباف

محمود احمدی بیغش در جلسه علنی امروز یکشنبه در تذکر و اخطاری با استناد به ماده ۲۲ و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی در تذکری به هیات رئیسه و رئیس مجلس گفت: از ابتدای شروع مجلس تاکنون نمایندگان به بیان نطق‌هایشان پرداختند. انتظار نمایندگان آن است که دولت به نطق‌هایشان توجه کند. از دولت که ناامید هستیم، پس هیات رئیسه و رئیس مجلس می‌ماند. آیا تاکنون نماینده‌ای دیده است که یکبار رئیس مجلس به نطق ها توجه کنند؟ انگار نطق های نمایندگان برای رئیس مجلس زنگ تفریح است. به محض رسیدن زمان نطق ها آقای قالیباف از صحن مجلس بیرون می‌رود و ما دلیل آن را نمی‌دانیم.

او ادامه داد: آقای قالیباف از ما نمایندگان انتظار دارند که اول صبح و قبل از شروع دستور به حرف‌های ایشان با طمأنینه گوش دهیم و ‌بعد توجهی به نطق های سایر نمایندگان ندارند. آیا ایشان نماینده‌تر است؟ دولت که به نطق‌ها گوش نمی دهد و رئیس مجلس هم در زمان نطق از مجلس بیرون می‌رود. انگار این تبدیل به رویه ثابتی شده است.

نماینده شازند گفت: بعد از انتخابات مجلس، یعنی از اسفند سال ۹۸ تا شروع به کار دوره یازدهم یعنی خرداد سال جاری کاندیداهای ریاست مجلس قول‌هایی به ما داده‌اند از جمله اینکه مجلس یازدهم با دوره های قبل متفاوت است و رئیس محور نیست و در این دوره ما نماینده‌تر نداریم. حال چرا حدود ۲۰۰ نماینده چندین سوال از رئیس جمهور پرسیدند و هیات رئیسه و رئیس مجلس اجازه اعلام وصول سوال را نمی‌دهد. آیا واقعا عقل این تعداد نماینده نمی‌رسد و رئیس مجلس همه چیز را می‌داند؟ این چه وضعیتی است که هیات رئیسه درست کرده است؟. مگر اینجا مجمع تشخیص مصلحت است که رئیس مجلس تشخیص می دهد چه چیزی اعلام وصول شود و چه موردی اعلام وصول نشود.

در این هنگام طبق توضیحات قبلی نیکزاد نایب رئیس مجلس مبنی بر اینکه نمایندگان حداکثر ۷ دقیقه برای بیان تذکر فرصت دارند و بعد از آن میکروفن آنها قطع می شود، میکروفن احمدی بیغش به صورت خودکار قطع شد.

بعد از این اتفاق احمدی بیغش با فریاد اعتراض داشت و با فریاد گفت که اگر هیات رئیسه پاسخی داشت نباید میکروفن را قطع می کرد و اجازه بیان صحبت را می‌داد.

نیکزاد در پاسخ گفت که اگر موضوع مهمتری داشتید باید وقت‌تان را تقسیم می‌کردید و آن را ابتدای صحبت بیان می‌کردید.

احضار ظریف به مجلس با ۸ سوال

در جریان اعلام وصولی های امروز بهارستان نیز سهم محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ۸ سوال شد. سید محسن دهنوی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

- سوال ملی حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام قاطع در مقابل قطعنامه شورای حکام

- سوال ملی علیرضا سلیمی و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم موضع مناسب در مقابل زیاده‌خواهی‌های برخی کشورهای اروپایی و نیز علت مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب برجام

- سوال ملی محمدحسن آصفری نماینده اراک از وزیر امور خارجه در خصوص علت وارونه جلوه دادن مذاکرات و ارائه گزارش غلط به مردم

- سوال ملی علیرضا سلیمی از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام متناظر با طرف‌های مقابل ایران در برجام

- سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات از وزیر امور خارجه در خصوص علت اعلام کد مذاکره با آمریکا پس از شهادت سردار سلیمانی

- سوال ملی محمدحسن آصفری از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام وزارت امور خارجه جهت فعال شدن سفارتخانه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی.

- سوال ملی جواد کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه در خصوص مواضع مطرح شده در جلسه ۱۵ تیرماه و ایجاد تنش در صحن علنی

- سوال ملی زهره الهیان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر امور خارجه در خصوص علت عدم اقدام جدی وزارت امور خارجه جهت آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجلس شده کلاس اکابر .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج