جاباما
۱۰۴۸۵۵۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نگاهی به تغییرات اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال

تغییراتی که دراگان اسکوچیچ در تیم ملی فوتبال ایران ایجاد کرده، بعید به نظر می‌رسد مقطعی باشد و می‌توان این تغییرات را نهایی دانست.

خبرگزاری تسنیم: اولین اردوی تیم ملی از زمان همه‌گیری کرونا در مهرماه برگزار شد که ۱۱ ماه پس از آخرین اردو برای دیدار مقابل عراق در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود. اردویی که با تغییرات عمده در لیست بازیکنان دعوت شده همراه بود و چهره‌های جدیدی به تیم ملی دعوت شدند و به نظر این تغییرات را باید قطعی دانست.

دراگان اسکوچیچ که از بهمن‌ماه سال ۹۸ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، در هشت ماه فرصت داشت روی بازیکنان مدنظر خود مطالعه کند و به همین دلیل اولین لیست او با چند شگفتی که البته قابل پیش‌بینی بود، همراه بود. از جمله خط خوردن مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و همچنین رامین رضاییان که عدم دعوت از آنها باعث ایجاد سوالاتی شد، اما با واکنش طعنه‌آمیز دژاگه به عدم حضورش در اردوی تیم ملی مشخصاً باید مقطع فعلی را پایان حضور او در تیم ملی دانست.

مسعود شجاعی، کاپیتان اول تیم ملی که تاکنون سه جام جهانی ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را تجربه کرده، در لیست دراگان اسکوچیچ حضور نداشت‌. هر چند هیچ صحبت رسمی در خصوص خداحافظی مسعود شجاعی از تیم ملی مطرح نشده، با این حال به نظر می‌رسد اسکوچیچ نظری روی او ندارد و احتمالاً به فکر جوانگرایی در تیم ملی است. شجاعی ۳۶ ساله است و با توجه به وضعیت سنی او، بعید به نظر می‌رسد بتواند در جام جهانی ۲۰۲۲ (در صورت صعود ایران) به تیم ملی کمک کند. شجاعی حتی با وجود اینکه مورد اعتماد کارلوس کی‌روش بود، در جام جهانی ۲۰۱۸ و با ۳۴ سال سن بیشتر روی نیمکت حضور داشت و چندان به بازی گرفته نمی‌شد. در شرایطی که می‌توانست با تجربه‌اش به تیم ملی کمک کند، اخراجش مقابل عراق و ۱۰ نفره شدن تیم ملی، فشار را روی دروازه ایران بیشتر کرد تا بازی به شکست تیم ملی و کاهش شانس صعود منتج شود. از همین‌رو بعید به نظر می‌رسد اسکوچیچ نظر مثبتی روی شجاعی داشته باشد.

اشکان دژاگه، کاپیتان دوم تیم ملی بود. او هم در لیست دراگان اسکوچیچ حضور داشت تا به عدم دعوتش به تیم ملی واکنش نشان دهد و آن را بازی موش و گربه اعلام کند. دژاگه نیز در حال حاضر ۳۴ ساله است و این احتمال در خصوص او نیز وجود دارد که در برنامه اسکوچیچ جایی نداشته باشد. دژاگه با وجود اینکه در مقاطع مختلف توانسته به تیم ملی کمک کند و بازیکنی موثر به شمار می‌رود، اما در دو سال اخیر با مصدومیت‌های طولانی دست و پنجه نرم کرده و با این شرایط بدنی شاید نتواند مانند گذشته به تیم ملی کمک کند. از همین‌رو شانس دژاگه نیز پس از دو حضور در جام جهانی برای دعوت مجدد به تیم ملی بسیار کم است. با این شرایط به نظر می‌رسد، احسان حاج‌صفی به صورت قطعی کاپیتان اول تیم ملی و بازیکن مورد اعتماد دراگان اسکوچیچ خواهد بود.

رامین رضاییان، جزو دیگر بازیکنان تیم ملی بود که حتی در شرایطی که تیم باشگاهی نداشت در زمان کارلوس کی‌روش و سپس مارک ویلموتس به تیم ملی دعوت می‌شد. او در لیست اسکوچیچ حضور نداشت و شاید عدم دعوت از او با موضوع پروتکل‌های بهداشتی قطر که باعث خط خوردن مهدی ترابی هم شد، توجیه شود، اما به نظر نمی‌رسد رضاییان نیز بتواند مجدداً به تیم ملی دعوت شود. این بازیکن که در تیم ملی به عنوان مدافع راست بازی می‌کرد، در دو سال اخیر در قطر بیشتر وظایف هجومی را به عهده داشته و در پست‌های مهاجم، پشت مهاجم و حتی هافبک راست بازی کرده است. پست‌هایی که در تیم ملی نقطه قوت است و با حضور بازیکنان تخصصی‌تر ترافیک سنگینی هم دارد. مسائل حاشیه‌ای نیز جزو مواردی است که به نظر شانس رضاییان را برای حضور در تیم ملی کمتر می‌کند.

امید ابراهیمی، یکی از هافبک‌های همیشه در خدمت تیم بوده که عملکرد مثبتی در تیم ملی داشته است. با این حال این بازیکن در پست هافبک دفاعی با ۳۳ سال سن، شانس زیادی برای بازگشت مجدد به ترکیب ندارد، جایی که بازیکنان جوان‌تری چون علی کریمی، احمد نوراللهی، سعید عزت‌اللهی و امید نورافکن حضور دارند و اسکوچیچ نیز در اولین اردو نشان داد به استفاده از بازیکنان جوان علاقه دارد. با توجه به این شرایط، شانس ابراهیمی نیز برای دعوت مجدد به تیم ملی زیاد نیست.

در چهارچوب دروازه تیم ملی، ترافیک بسیار سنگین است. علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده و سوشا مکانی سه دروازه‌بانی هستند که در اروپا فعالیت می‌کنند و در لیگ داخلی هم پیام نیازمند، رشید مظاهری، حامد لک و سیدحسین حسینی مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند. در این شرایط اسکوچیچ کار سختی برای دعوت از دروازه‌بان‌های آماده تیم ملی دارد و این یکی از چالش‌های پیش‌روی سرمربی تیم ملی است که هر انتخابش می‌تواند حاشیه‌ساز شود.

ترافیک در خط یک تیم ملی، در آخرین خط هم وجود دارد. خط حمله تیم ملی با حضور بازیکنانی چون سردار آزمون، مهدی طارمی، کاوه رضایی، مهدی قایدی، کریم انصاری‌فرد، علی علیپور و مهاجمان دیگری که اخیراً درخشیده‌اند، بسیار پر ترافیک است. شاید کوچک‌ترین اشتباه یا تعلل از سوی هر کدام از این بازیکنان باعث خط خوردن آنها از لیست تیم ملی شود و با توجه به اینکه اسکوچیچ روی نام بازیکنانی چون شجاعی، دژاگه و رضاییان به دلایل مختلف خط کشیده، می‌تواند از میان این بازیکنان هم چند نفر را کنار بگذارد.

چالش‌های لیست تیم ملی بسیار زیاد است و باید دید در اردوهای پیش‌رو و قبل از شروع بازی‌های رسمی تیم ملی، کدام بازیکنان می‌توانند نظر اسکوچیچ را بیشتر از دیگران جلب کنند. با توجه به فیفادی پیش‌رو در آبان‌ماه، چند تغییر دیگر در لیست تیم ملی در اردوی تدارکاتی پیش‌رو ایجاد خواهد شد و به احتمال زیاد چند بازیکن داخلی و لژیونر جدید نیز به تیم ملی دعوت می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج