۱۰۵۱۴۶۹
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

طرح جدید؛ پرداخت مهریه فقط با توان مالی

بر اساس طرح جدید، اصل بر ناتوانی مالی زوج است و زوجه باید توان مالی بدهکار را اثبات کند

روزنامه خراسان: سی‌ام مهرماه تجمعی در مقابل ساختمان بهارستان شکل گرفت که در نوع خود کم‌سابقه بود. جمعی گرد هم آمده بودند و دست‌نوشته‌هایشان خطاب به نمایندگان مجلس، حاوی پیام‌های قابل‌توجهی بود: «ازدواج جرم نیست، ما را به جرم ازدواج زندان نکنید»، «توقیف اموال و گرفتن مهریه با این قیمت سکه، داغ‌ترین کاسبی این روزهاست»، «حقوقمون ریالیه، سکه‌هامون دلاریه»... .

یکی از اولین واکنش‌ها به این مطالبه، توئیت «حسن شجاعی» نماینده ابهر بود که با انتشار تصویری از تجمع‌کنندگان نوشت: «اجرای ناقص یا غلط احکام متعالی اسلام، به آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند. نباید نتیجه مهریه، هزاران زندانی باشد. حوزه‌های علمیه با فقه اجتماعی باید چاره‌ای بیندیشند. کمیسیون اجتماعی مجلس نیز برای حل مشکل باید ورود نماید».

روند رو به افزایش پرونده‌های مهریه

طی سال‌های اخیر، پرونده‌های مهریه در دستگاه قضایی افزایش قابل‌توجهی داشته است. طبق آمار رسمی، تعداد این پرونده‌ها در سال ۹۶ حدود ۱۳۰ هزار پرونده بود و آمارهای سال ۹۸ هم از افزایش ۱۹ درصدی این پرونده‌ها حکایت داشت. اما امسال با افزایش سرسام‌آور و وسوسه‌انگیز قیمت سکه، شرایط تازه‌ای رقم خورد و تشکیل صف‌های طولانی برای به‌اجراگذاشتن مهریه، راوی داستان‌های تلخی بود؛ البته آمارهایی هم در این‌باره وجود دارد که بر نگرانی‌ها می افزاید.

همچون آماری که سرپرست مجتمع قضایی خانواده دادسرای مشهد اعلام کرده و گفته است: «تعداد پرونده‌های مهریه در مشهد طی یک‌ماه حدود ۶۰ فقره است؛ هرچند که اصرار دستگاه قضا، توقیف اموال و عدم معرفی افراد به زندان است». یک آمار نگران‌کننده دیگر را هم مدیرکل ثبت اسناد خراسان رضوی اعلام کرده است: «طی ۶ ماه سال ۹۹، اجراییه‌های مهریه با ۷۵۸۶ فقره، بیشترین درخواست تشکیل پرونده در دوایر اجرای اسناد رسمی استان بوده است».

طرح جدید؛ پرداخت مهریه فقط با توان مالی

در مواجهه با این آمارها و خبرهای نگران‌کننده، برخی نمایندگان مجلس اقداماتی را آغاز کرده‌اند. از جمله طرحی برای تغییر قانون مهریه، که ملاک پرداخت را به جای قیمت سکه، پایه حقوق کارگری در نظر بگیرد. این طرح در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است و پس از اصلاحات لازم، به صحن علنی خواهد آمد. در جلسه علنی روز گذشته مجلس هم، طرح دیگری اعلام وصول شد که به‌طور مستقیم با محکومان مالی از جمله زندانیان مهریه سر و کار خواهد داشت: «طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی».

توضیحات نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس به خراسان

«حسن نوروزی» نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «هدف ما در طرحی که اعلام وصول شد، این است که محکومان مالی از جمله محکومان مهریه و دیه، نباید به زندان بروند».

نوروزی ادامه می‌دهد: «در قانون فعلی محکومیت‌های مالی هم تاکید بر این است که اصل بر اعسار (ناتوانی مالی در پرداخت بدهی) گذاشته شود اما به خاطر یک اشتباه در عبارت‌های ذکرشده در قانون، اکثر قضات اصل را بر ایسار(توانایی مالی) می‌گذارند و این طور حکم می‌دهند که محکوم باید به زندان برود، مگر این‌که ثابت کند توان پرداخت ندارد. حالا با طرحی که اعلام وصول شد، اصل قانونی در محاکمه محکومان تغییر می‌کند و شفاف می‌شود، بر این اساس، اصل بر این خواهد بود که شخص محکوم، توان مالی پرداخت را ندارد مگر آن‌که خلافش ثابت شود».

وی تصریح می‌کند: «بنابراین اگر شاکی پرونده مدعی توانمندی مالی محکوم باشد، می‌تواند دارایی مازاد او را به دادگاه معرفی کند تا مصادره شود، در غیر این صورت قانون اجازه نخواهد داد محکوم مالی به زندان برود و فرزندانش بی‌سرپناه شوند، باید به او فرصت داده شود که کار کند و تا زمان تسویه بدهی، بخشی از حقوقش برداشت شود».

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس می‌افزاید: «این طرح در کمیسیون قضایی جمع‌بندی نهایی می‌شود و ان‌شاءا... تا دو هفته آینده درصحن علنی ارائه خواهد شد». نوروزی درباره تجمع هفته گذشته در مقابل مجلس و مطالبه تجمع‌کنندگان هم می‌گوید: «بحث این است که اگر با قیمت حدود 14 میلیونی امروز سکه یک مرد بخواهد هر سه ماه یک سکه بدهد، با حقوق 2 میلیون و خرده‌ای، از کجا بیاورد ماهی حدود 5 میلیون پرداخت کند؟»

یک حکم جالب برای پرداخت مهریه

این صحبت‌های نوروزی، من را به یاد خبری می‌اندازد که در روزهای اخیر حسابی سر و صدا به‌پا کرد. انتشار تصویری از حکم یک قاضی در فضای مجازی که نشان داد قوه قضاییه تا جایی‌که برایش امکان داشته برای جلوگیری از به‌زندان‌رفتن محکومان مهریه پای کار است. حکم قاضی برای مرد محکوم پرونده، این بود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نوسانات قیمت سکه، آن مرد (که طبق تحقیقات انجام‌شده، یک کارگر ساختمانی است و توان مالی کافی ندارد)، باید هر 20 ماه یک سکه به همسر خود بدهد و به ازای هر 500 هزار تومان افزایش یا کاهش قیمت سکه هم، یک ماه از این 20 ماه کم یا زیاد می‌شود.

مهریه دینی است که باید پرداخت شود اما ...

این حکم را می‌توان نمونه‌ای عملی از رویکرد رئیس دستگاه قضایی به موضوع مهریه دانست. آیت‌ا... رئیسی که از سال گذشته توصیه‌های مهمی برای کاهش زندانیان مهریه داشته، ماه گذشته هم در این‌باره گفت: «مهریه دینی است که زوج باید به زوجه پرداخت کند و اگر کسی از انجام تعهد امتناع می‌کند، باید طبق قانون با او برخورد کرد، اما اگر بررسی‌ها نشان داد شخصی توان مالی ندارد، باید برای او شرایطی در نظر گرفت که بتواند دین خود را بپردازد. در تقسیط مهریه باید به توان اقتصادی فرد هم دقت شود و اگر کسی واقعا از پرداخت مهریه ناتوان بود، نباید به زندان برود».

بیش از ۶ هزار زندانی

اهمیت بررسی اصلاح قانون محکومان مالی وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم بیش از 6 هزار زندانی کشور به دلیل محکومیت مالی و ناتوانی در پرداخت بدهی خود در زندان به‌سر می‌برند. «سید اسدا... جولایی» رئیس ستاد دیه کشور در گفت‌وگو با خراسان می‌گوید: «در کل کشور 6946 زندانی مشمول حمایت ستاد دیه داریم که 5251 نفر آن‌ها محکومان مالی(بابت ضمانت، صدور چک غیرکلاهبرداری و...)، 1430 نفر محکومان مهریه، 98 نفر محکومان نفقه، 83 نفر محکومان پرداخت دیه تصادفات، 30 نفر محکومان حوادث کارگاهی و 57 نفر محکومان جرایم شبه‌عمد هستند».

حق شاکیان فراموش نشود

جولایی با اشاره به این‌که اصلاح قانون محکومان مالی، کمک قابل‌توجهی به این زندانیان خواهد کرد، می‌افزاید: «اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که با این کار، شاکیان پرونده متضرر می‌شوند. بنابراین حتما باید ساز و کار مناسبی پیش‌بینی شود که حقوق آن‌ها تضییع نشود».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مرد هست حتی سیم کارتش را به اسم خودش نمی گیره در قانون و تصویب هاتون و اجماع علما آیا به این موضوع هم فکر ی شده که مردان سو استفاده ر هم هستند

      پاسخ ها

      • احمد

        تخسیر تو نیست تخسیر همه مردها هست که تن به سکه میدن اصلا برا چی سکه میذارن .مگه با دستگاه تولید پول ازدواج کردی

    • ننن

      آقای جولایی کمک قابل توجهی به مردان خواهد شد برای زنان چه طور آیا حقوق من را تصویب خواهید کرد کوچک تر از قبل شود و دسترسی به آن به راحتیامکان پدیر نباشد

    • بدون نام

      دارین حرف مفت میزنید مرد اگه زور و زندان رو سرش نباشه که مهریه رو پرداخت نمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف مفت خودت میزنی،خودت توان پرداختش رو داری؟!

      • بدون نام

        دقیقا شاید اگر زور مهریه نباشه زن بیچاره حتی طلاقم نتونه بگیره و باید تو زندان سرد و پراز توهین یک مرد بی رحم بسوزه

    • بدون نام

      مهریه در اصل پولی ست که دولت باید به زنان بعد از طلاقشان پرداخت کند ، چرا که اکثر این زنان درآمدی ندارند و بعد از طلاق با هزاران مشکل ریز و درشت مواجه میشوند
      ولی از آنجا که در کشور ما هیچ چیز درست نیست دولت هم بار این مشکل را به دوش مردان بخت برگشته گذاشته
      وگرنه اگر زن تامین باشد چه نیازی به مهریه است؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دولت و مجلس و قوه قصاییه و علما از حقوق زن بدل و بخشش می کنند

    • ناشناس

      بعد از یک پروسه طولانی اعتراض و تعدیل های پی در پی و دادگاه تجدید نطر و حکم و رای صادر شده با تقسیط و پیش پرداخت در طی مدت ۵ سال حکم و رای صادر میشه ولی چون صیانت اجرایی نیست مسکوت می مونه دادگاه مگر کارش اجرای حکم و عدالت نیست از همون اول اعلام شود به شکایات مهریه رسیدگی نمیشه برای چی زن را سر کار گذاشتید

    • ناشناس

      حق زن که شاکی هست فراموش شده نکنه زن باید برای همسرش شرایط کار ایجاد کنه تا بتواند مهریه خود را مطالبه کند اگر مرد توانایی مالی ندارد قطعا زن هم توانایی مالی نداردزن سکه و پول و دلار که چاپ نمی کنه در خانه پدرش اگر برای مرد شعله نیست برای زن هم همین طور اجماع علما و آقای رییسی مد نطر داشته باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج