جاباما
۱۰۵۱۹۹۰
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

مسئولان هرگز سینمای انیمیشن را جدی نگرفته‌اند

حامد جعفری مديرعامل گروه هنر پويا در روز جهانی انیمیشن از مشکلات موجود برای این بخش سینمایی می‌گوید.

خبرگزاری صبا: حامد جعفری مديرعامل گروه هنر پويا در روز جهانی انیمیشن از مشکلات موجود برای این بخش سینمایی می‌گوید.
مسئولان هرگز سینمای انیمیشن را جدی نگرفته‌اند
حامد جعفری مدیرعامل گروه هنر پویا به بهانه هفت آبان‌ماه، روز جهانی انیمیشن در گفتگو با ما گفت: پویانمایی ایران به لحاظ کیفیت به حد قابل قبولی رسیده است و توان رقابت با بسیاری از آثار بین‌المللی را دارد، اما همچنان سهم و وزن سینمای کودک و نوجوان و به ویژه انیمیشن از حمایت‌های فرهنگی هنری، شایسته و مناسب نیست.
این تهیه‌کننده با اشاره به اهمیت روز انیمیشن بیان کرد: روز جهانی انیمیشن فرصت مناسبی است تا همه ما و حتی مدیران فرهنگی و نهادهای متولی در این باره تامل کنیم که با چه میزان از توجه و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در حوزه پویانمایی به این نقطه رسیده‌ایم. البته ما و همه فعالان عرصه پویانمایی در کشور، هیچ‌گاه معطل حمایت یا اقدام این و آن نمانده‌ایم و از این پس هم معطل نخواهیم ماند و تلاش می‌کنیم که راه خود را باز کنیم و با قوت مسیر رشد انیمیشن در ایران را ادامه دهیم.
مسئولان هرگز سینمای انیمیشن را جدی نگرفته‌اند
جعفری افزود: بنا به مشاهدات میدانی و مذاکراتی که در بازارهای مختلف با فعالان این حوزه و استودیوها و کمپانی‌های مختلف داشته‌ام، در تمام دنیا دولت‌ها از حوزه انیمیشن و آثار کودک و نوجوان حمایت‌های متعدد، ویژه و موثری دارند چراکه تاثیرات عمیق فرهنگی انیمیشن بر گروه کودک و نوجوان می‌تواند راهگشای بسیاری از معضلات و مشکلات آینده جوامع باشد.
انیمیشن در دنیا کمپانی محور است
تهیه کننده انیمیشن‌های «شاهزاده روم» در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای رقابت با غول‌های انیمیشن‌سازی دنیا در ایران وجود دارد یا خیر، گفت: اگر کمی به تاریخچه این گونه سینمایی نگاه کنیم، می‌بینیم که کمپانی‌های بزرگ دنیا، در این حوزه سال‌های زیادی تجربه کسب کرده‌اند. البته باید توجه داشته باشیم که سینمای انیمیشن کمپانی محور است و همچون آثار تلویزیونی تهیه‌کننده محور و یا آثار سینمای رئال کارگردان محور نیست. مردم هم آثار انیمیشن را به نام کمپانی‌های سازنده آن‌ها می‌شناسند چون انیمیشن یک تولید جمع محور و مبتنی بر رسوب تجربیات است و سال‌ها اجرای پروژه‌ها، اصلاح مسیر و اجرای پروژه‌های بعدی رخ می‌دهد و رفته رفته روش‌ها اصلاح می‌شوند تا در نهایت به بهترین ساختار برای مراحل مختلف یک پروژه که از ایده و طرح تا عرضه آن را شامل می‌شود دست یابیم. واضح است که دنبال کردن چنین مسیری خارج از یک کمپانی سخت‌تر و دست نیافتنی‌تر است.
جعفری ادامه داد: با این مقدمه متوجه می‎‌شویم که اگر بخواهیم آثار یک کمپانی با ۸۰-۹۰ سال قدمت را در رقابت با آثار مجموعه‎ای که ۱۰ سال سابقه دارد مقایسه کنیم، قطعا مقایسه درستی انجام نداده‎ایم اما باید بپذیریم که جوانان کشورمان با تکیه بر تجربیاتی که به دست آورده‌اند و داده‌های منتشر شده از سوی کمپانی‌های مختلف که در اختیارشان قرار گرفته است، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و سرعت پیشرفت زیادی هم دارند.
تهیه‌کننده انیمیشن «فیلشاه» افزود: اما اگر بخواهیم به این سوال جواب دهیم که چرا حجم و کیفیت تولیدات هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، باید بگوییم این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ یک بخش به این بازمی‌گردد که حجم سرمایه‌گذاری در کل سینمای کودک و نوجوان و به ویژه انیمیشن مناسب نیست و یک بخش دیگر نیز به ضعف‌های تیم‌های تولیدکننده در قصه‌پردازی، روایت، فیلمنامه، ضعف‌های زیرساختی، فنی و هنری برمی‌گردد که شرح و توضیح آن کمی طولانی خواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت کار گروهی در تولید یک انیمیشن گفت: کار ساخت انیمیشن سینمایی به گونه‌ای است که نمی‌توان به تنهایی آن را پیش برد و یا فردمحور عمل کرد و متاسفانه بسیاری از ما هنوز کار تیمی را به درستی نیاموخته‌ایم و اینجاست که کار بسیار سخت و پیچیده هم‌آهنگی بین بخشی‌ها و تیم‌های پیش‌تولید، تولید، پساتولید و عرضه پیش روی استودیو قرار می‌گیرد. در کنار کار گروهی، موضوع نظم نیز بسیار مهم است چراکه نظم اساس کار تیمی است و به تقویت آن کمک می‌کند و این موضوع در هنر پویا به طور جدی دنبال می‌شود.
انیمیشن سینمایی بخشی از واقعیت سینمای امروز ایران است
مدیرعامل گروه هنر پویا با اشاره به ساختار غلط جشنواره ملی فیلم فجر و کم توجهی آن به حوزه انیمیشن گفت: ما شاید جزو معدود تجربه‌هایی هستیم که سه بار در جشنواره ملی فیلم فجر با فیلم‌های سینمایی انیمیشنی حضور یافته‌ایم و باید بپذیریم که وقتی «شاهزاده روم» در جشنواره سی و سوم آمد، یک اتفاق تازه‌ای بود و مورد توجه جشنواره قرار گرفت، اما در ادامه سازوکار درستی در جشنواره برای سینمای انیمیشن تعبیه نشد و لذا می‌بینیم که ۲، سه سال بعد اتفاقی برای «فیلشاه» در جشنواره رخ داد که خیلی عجیب و غریب بود. ما به دعوت رسمی دبیر جشنواره ملی فیلم فجر، انیمیشن «فیلشاه» را برای جشنواره ارسال کردیم و به تشخیص هیات انتخاب جشنواره، حایز شرکت در بخش مسابقه سینمای ایران شدیم، اما علی‌رغم آنکه این جشنواره توسط دولت و سازمان سینمایی برگزار می‌شود و براساس قانون، دبیر جشنواره موظف است آیین‌نامه‌های مدون را اجرایی کند، اما این فیلم سینمایی انیمیشن که در بخش مسابقه است و مطابق آیین‌نامه باید داوری شود، از داوری کنار گذاشته می‌شود و حتی مورد قضاوت داوران محترم قرار نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: این درحالی است که در همه جای دنیا عرف است که مستقل از رقابت در بخش‌هایی مثل تهیه، کارگردانی، صداگذاری، موسیقی، تدوین و…، یک جایزه ویژه هم برای انیمیشن سینمایی در نظر می‌گیرند اما متاسفانه امروز شرایط به نحوی است که همه این اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا تولیدکنندگان فیلم‌های مستقل در سینمای انیمیشن عموما انگیزه کافی برای ارایه آثار خود به جشنواره ملی فیلم فجر را ندارند چون توجهی از سمت سیاستگذاران و مجریان این جشنواره نمی‌بینند لذا به نظرم باید ساختار و سیاست جشنواره یک بار با یک ریل‌گذاری درست تغییر کند و جشنواره ملی فیلم فجر بپذیرد که انیمیشن سینمایی بخشی از واقعیت سینمای امروز ایران است.
این تهیه کننده سینما گفت: در دنیا وقتی می‌خواهند حوزه‌ای به جریان اثرگذار و قالب تبدیل شود، حمایت‌ها را به گونه‌ای معطوف به آن حوزه می‌کنند که سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران با موفقیت همراه شود و گردش مالی مقرون به صرفه‌ای برای آن حوزه رخ دهد. سرمایه‌گذاری حاکمیت‌ها و دولت‌ها هم عموما در همین مسیر رخ می‌دهد لذا بنده معتقدم اگر گردش مالی موثر در حوزه انیمیشن ایران اتفاق بیافتد، همه متوجه می‌شوند که ژانر کودک، ژانر پرفروشی برای سینمای ایران است و انیمیشن دریچه‌ای برای ورود به این ماجرا محسوب می‌شود که حتی می‌تواند راه سینمای ایران را به اکران‌های بین‌المللی نیز باز کند. تجربه تولید و نمایش موفق «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در ایران و اکران‌های سراسری «فیلشاه» در چند کشور دیگر همچون فدراسیون روسیه، لبنان، قزاقستان و … نشانه‌هایی بر همین مدعاست.
تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» درباره وضعیت تولید اثر جدید گروه هنر پویا گفت: هنوز فرایند تولید اثر به کلی به اتمام نرسیده است و ما هم‌زمان با برخی مراحل تولید، مراحل مختلف پست پروداکشن را نیز سپری می‌کنیم.
وی در مورد اکران «بچه‌ زرنگ» نیز گفت: در این فضای متاثر از بیماری کرونا، تمایل نداشتیم با عجله فیلم را آماده نمایش کنیم در نتیجه درباره زمان اکران آن هم باید منتظر ماند و دید شرایط به چه نحو پیش می‌رود. به علاوه ما تاکید داریم که اگر قرار است سینماها باز شوند و بچه‌ها به سینما بیایند، شرایط به گونه‌ای باشد که حداقل از ناحیه سلامت‌شان اطمینان خاطر داشته باشیم. به هرحال همانطور که ما روی محتوای سالم برای بچه‌ها تاکید می‌کنیم، روی سلامت بچه‌ها و محیط سالم برای تماشای فیلم نیز تاکید داریم.
جعفری در انتها بیان کرد: ان‌شاالله به زودی کودکان بتوانند بدون دغدغه کرونا به سینما بیایند و به تماشای «بچه زرنگ» و باقی آثاری که همکارانمان برای کودک و نوجوان تدارک می‌بینند، بنشینند و لذت ببرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پریماه

      من خودم فیلمساز انیمیشن ساز سه بعدی هستم از این دولت نمیگذرم که ما رو حمایت نکردن اون دنیا پاسخم رو حتما در درگاه الهی خواهند داد

    • گلبهار

      من بیشتر اوقات میشینم سریال های انیمه ژاپنی و آمریکایی میبینم. نبرد با تایتان ها، توکیو غول، دفترچه مرگ، ناروتو ... پیشنهاد میکنم دوستان حتما ببینن نظرشون عوض میشه نسبت به انیمه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج