جاباما
۱۰۵۲۲۲۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

بورس دوباره مقصد سرمایه‌های سرگردان می‌شود

رئیس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار ورود مجدد نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه را نیازمند افزایش هماهنگی نهادها در جهت افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران ارزیابی کرد و گفت: باید توجه داشت که در کنار تلاش برای استفاده از فرصت پیش آمده برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، اقدام‌های دیگری نیز با هدف اصلاح نحوه ورود مردم به بازار سرمایه انجام شود.

رئیس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار ورود مجدد نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه را نیازمند افزایش هماهنگی نهادها در جهت افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران ارزیابی کرد و گفت: باید توجه داشت که در کنار تلاش برای استفاده از فرصت پیش آمده برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، اقدام‌های دیگری نیز با هدف اصلاح نحوه ورود مردم به بازار سرمایه انجام شود.

«امیر تقی‌خان تجریشی» ضمن اشاره به شرایط بازار سرمایه در دو ماه افزود: طی این مدت نماگرهای بورس با قله‌های خود فاصله گرفته و فضای نوسانی بر بازار سرمایه حاکم شده است، این موضوع در حالی رخ داده که در چهار ماه اول سال ۱۳۹۹ بازار سرمایه به عنوان مامن نقدینگی سرگردان بوده است اما به دلیل برخی ناهماهنگی­ ها و غالب شدن فضای هیجانی بر فضای منطق و تحلیل، اعتماد گریزی بر فضای بازار سرمایه حاکم شد.

وی در تشریح عوامل موثر در تقویت اعتماد سهامداران و افزایش ورود مجدد سرمایه خُرد به بورس گفت: باید توجه داشت که در کنار تلاش برای استفاده از فرصت پیش آمده برای تأمین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، ضروری است اقدامات دیگری نیز با هدف اصلاح نحوه ورود مردم به بازار سرمایه انجام شود؛ همچنین ضروری است تا در جهت افزایش شناخت افراد نسبت به مقتضیات، نهادها و ابزارهای موجود در بازار و نحوه سرمایه گذاری صحیح در بورس آموزش های لازم ارائه شود. ضمن این که باید در کنار این اقدامات، ارکان تصمیم‌ساز با هماهنگی بیشتر سبب حمایت از سرمایه خرد مردم شوند تا بتوانند اعتماد از دست رفته را برگردانند.

با ورود غیرحرفه‌ای ها و گِره‌های معاملاتی چه کنیم؟

تقی خان تجریشی در خصوص ورود افراد غیر حرفه ای به بورس به دلیل استقبال از عرضه اولیه ها طی سال های اخیر خاطرنشان کرد: اگر چه طی سال‌های گذشته عرضه اولیه شرکت­ ها همراه با بازدهی قابل توجهی برای سهامداران بوده است اما این موضوع نمی تواند به تنهایی عاملی برای جذب افراد غیرحرفه ای به بورس شود.

وی یادآور شد: باید توجه داشت آنچه به‌ طور اصولی باعث تأمین مالی بنگاه از مسیر بازار سرمایه می‌شود، عرضه سهام در بازار اولیه، افزایش سرمایه از روش صرف سهام و یا از محل آورده نقدی سهامداران و درنهایت انتشار اوراق مالی اسلامی است. با این حال تغییرات دستورالعمل‌های اجرایی در زمینه عرضه اولیه می‌تواند سبب سرمایه گذاری افراد به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه شود؛ بطور مثال فراهم کردن امکان حضور صندوق های سرمایه گذاری در عرضه های اولیه که طی چند ماه گذشته اجرایی شده سبب خواهد شد مردم به حضور غیر مستقیم در بازار سرمایه تشویق شوند با این حال باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام پذیرد.

این عضو جدید هیات مدیره شرکت بورس در بیان راهکار مناسب برای رفع گره های معاملاتی موجود به ویژه در دوره اولیه عرضه اولیه ها در بازار سرمایه گفت: برای رفع گره معاملاتی عرضه اولیه در بورس می‌توان تغییراتی در نحوه سفارش‌گیری نمادهای مذکور انجام شود. همچنین با فعال کردن بازارگردان و تعهدات ناشران می توان به تعدیل گره معاملاتی عرضه اولیه کمک کرد.

پورتفوی دارا یکم ارزنده است!

رئیس هیات مدیره شرکت بورس در خصوص معامله واحدهای دارا یکم پایین‌تر از قیمت‌های اولیه بازگشایی این صندوق و پیش بینی میزان سوددهی این واحدها تا پایان سال گفت: خرید واحدهای صندوق به معنی سهیم شدن در دارایی‌های صندوق است. ارزش این دارایی‌ها نیز با توجه به شرایط بازار دائماً تغییر می‌کند. در حال حاضر ارزش دارایی های صندوق دارا یکم بیشتر از قیمت معامله این سهم است.

وی افزود: صندوق دارا یکم دارای پرتفوی ارزنده ای است و وضعیت سودآوری صنعت بانکداری طی شش ماه نخست نشان دهنده چشم انداز مثبت این صنعت در آینده است؛ این مهم منجر به افزایش خالص دارایی صندوق دارا یکم خواهد شد. به طور کلی معامله گران باید در معاملات خود به خالص ارزش دارایی های این نوع صندوق ها توجه کنند.

تقی خان تجریشی در پاسخ به این سوال و نقش پاسخگویی روزانه به سوالات بورسی در راستای افزایش شفافیت گفت: باید توجه داشت که شفافیت رکن اصلی بازار سرمایه است و می توان گفت بورس مظهر شفافیت اقتصاد کشور است. چرا که در بورس شرکت ها نمی توانند فعالیت های خود را اعلام و افشا نکنند و باید همه فعل و انفعالات اقتصادی خود را به اطلاع عموم برسانند. بنابراین هیچ شرکتی بدون رعایت این اصل، امکان حضور در این بخش مهم اقتصادی را ندارد.

وی در خصوص راهکارهای افزایش شفافیت در بورس تصریح کرد: ایجاد شفافیت از راه‌های مختلف در حال انجام است و سازمان بورس و سایر ارکان تصمیم‌ساز عملکرد قابل قبولی در شفاف سازی و ارائه اطلاعات درست به فعالان بازار سرمایه داشته اند. بر این اساس اضافه شدن یک سخنگو در شرایط فعلی می تواند سبب ایجاد ابهامات جدید در تصمیم گیری های سرمایه گذاران شود؛ بنابراین می توان به جای این کار بر شفافیت بیشتر گزارشات مالی شرکت ها تمرکز کرد تا تصمیم گیری برای فعالان بازار سرمایه راحت‌تر انجام پذیرد.

فرهنگسازی؛ فرآیندی بلندمدت

رئیس هیات مدیره شرکت بورس در خصوص ارزیابی خود از عملکرد سازمان بورس در خصوص فرهنگسازی بازار سرمایه تا به امروز گفت: رسالت سازمان بورس، نظارت بر بازار سرمایه و ماموریت این نهاد و فرهنگ سازی و توسعه بازار است. با توجه به اینکه بازار سرمایه شرایط بی سابقه ای را تجربه می کند، نحوه سرمایه گذاری صحیح، ورود غیر مستقیم افراد غیر حرفه ای به بورس، پرهیز از رفتار هیجانی، دوری از شایعات، مراجعه به مشاورین و متخصصین حرفه ای دارای مجوز و مواردی از این دست مفاهیمی است که بار انتقال آن به آحاد جامعه، نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.

وی با اشاره به برخی اقدامات موثر صورت گرفته از سوی سازمان بورس برای فرهنگ سازی صحیح در بین سرمایه گذاران اظهار کرد: سازمان بورس تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده است، اما فرهنگ سازی فرآیندی بلند مدت است و نباید به آن به دید کوتاه مدت نگاه کرد. به طور مشخص رسانه ملی با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار می تواند برنامه هایی را به صورت منظم درخصوص شرایط بازار سرمایه ها و اصول و شیوه های سرمایه گذاری در آن برای عموم مردم ارائه کنند و به افزایش سطح سواد سرمایه گذاری مردم به صورت هماهنگ کمک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      ایشان مردم را چه فرض کرده که خیال میکنه مردم را میتونه گول بزنه

    • رضا

      همه چی ارومه من چقدر خوشبختم

    • حیدری

      همه شماحرف مفت می زنید مردم رابدبخت کردید هرروز یه حرف جدیدی می زندمعلوم نیست چه خور حداقل جلومردم خودتون زشت نکنید

    • بدون نام

      هرکس بدون شناخت شرکت ها وارد بازاربورس شود صدرصد باشکست روبرو خواهد شد مگر اینکه فقط تماشاچی بازار باشد

    • بدون نام

      وقتی دولت خودش به هر نحوی مردم رو سرکیسه میکنه انتظار اوضاع بهتر نباید داشته باشیم

    • بدون نام

      شاخص بورس نسبت به ارزش واقعی بالاست

    • بدون نام

      خوب با هر نیرنگی اندوخته مردم رو چپاول می کنید
      این همه نقدینگی که مردم ضرر کردن توی جیب کی رفته؟

    • بدون نام

      بازار مالی نیاز اینده مردم میانسال
      ایران هست خصوصا شهرستانها
      که بر نامه ای واسه اینده ندارن

    • بدون نام

      اول پول های ملت را برگردانید بعدا دم از بورس بزنید

    • ع،ر

      اگر‌رانت‌خواران‌حکومتی‌اجازه‌بدهند.

    • بدون نام

      بورس نابود شده و با این حرف های الکی مردم گول نمی خورند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج