جاباما
۱۰۵۲۲۶۴
۱۱ نظر
۵۰۱۴
۱۱ نظر
۵۰۱۴
پ

چرا کرونا کاری به گروه‌های خونی O ندارد؟

میزان شدت بیماری کوویدـ۱۹ در افراد متفاوت است. محققان دریافته‌اند نوع گروه خونی از عوامل دخیل در افزایش ریسک این بیماری است و دارندگان گروه خونی O با ریسک کمتر این بیماری مواجه می‌شوند.

خبرگزاری برنا: از روزی که ویروس کرونا پایش به جوامع بشری باز شد، عفونت با این ویروس در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی ظاهر شد، برخی علائم بسیار خفیفی از این بیماری را تجربه کردند و عده‌ای نیز به شکلی حاد با این بیماری دست‌وپنجه نرم کردند.

اگرچه پیشرفت یک بیماری به عوامل زیادی بستگی دارد، در مورد ویروس‌های کرونا این موضوع شامل انواع مختلف پیوندهای فیزیکی و شیمیایی است که بین ویروس و سلول‌های میزبان ایجاد می‌شود.

در عفونت قبلی SARS-CoV، محققان دریافتند که گلیکوزیلاسیون O یا اتصال کربوهیدرات‌ها به گروه اکسیژن موجود در پروتئین‌ها، نقشی اساسی در ایجاد بیماری دارد. برای ۲-SARS-CoV، محققان پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است اتفاق مشابهی رخ دهد و گلیکوپروتئوم O یکی از اجزای مهم عفونت است.

اگرچه به نظر می‌رسد گیرنده تبدیل‌کننده آنژیوتانسین ۲ انسان (۲ ACE) گیرنده اصلی ویروس در سلول‌های میزبان باشد، ویروس احتمالاً از طریق تشکیل یک گلیکان متوسط، تحت سلطه آمینو اسید ویروس متصل می‌شود. در انسان، ساختار میانی حاصل، مستقل از گروه خونی ممکن است با کربوهیدرات‌های اختصاصی گروه‌های خونی (ABO (H جایگزین شود.

چرا کرونا کاری به گروه‌های خونی O ندارد؟

در یک مطالعه جدید، پیتر آرند از دانشگاه فیلیپس ماربورگ در آلمان نظریه‌ای را درباره چگونگی رخ دادن عفونت ۲-SARS-CoV از طریق اتصال کربوهیدرات به گروه‌های خونی پیشنهاد کرد.

مطالعات نشان داده‌اند پس از اتصال ویروس از طریق پروتئین۲ ACE به سلول‌های انسانی طی فرآیند همجوشی ویروس میزبان، آمینو اسید سرین ویروس حیاتی است. با توجه به آنچه از مطالعات قبلی در مورد سرین شناخته شده است، احتمالاً اتصال از طریق گلیکوزیلاسیون O به سلول‌های میزبان رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد علائم بیماری بیشتر در بیماران با گروه‌های خونی غیر O رخ می‌دهد که نقش سرین ویروسی ساکاریدهای گروه‌های خونی A، B و AB را در روند گلیکوزیلاسیون هدف قرار می‌دهد. بنابراین سیستم ایمنی ذاتی و ارتباط آن با گروه‌های خونی (ABO (H ممکن است نقشی اساسی در عفونت ۲-SARS-CoV داشته باشد.

در مقابل، تولید آنتی‌بادی غیر ایمنی IgM به سلول‌های B محدود نمی‌شود که می‌تواند خود به خود در سلول‌های اپیتلیال موش و انسان ایجاد شود. مطالعات قبلی IgM را به آنتی‌ژن A-like / Tn ، ساکارید GalNAc مرتبط با سرین یا ترئونین مرتبط کرده‌اند. IgM تحت تشکیل فنوتیپ( ABO (H قرار می‌گیرد و در سطوح سلول و پروتئین‌های پلاسما ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد سرین به تنهایی بر واکنش این آنتی‌بادی تأثیر می‌گذارد و اپی توپ‌های مختلف را متصل می‌کند.

نویسنده این مقاله می‌نویسد: «بقایای سرین همچنین ممکن است به عنوان پذیرنده در محل استقرار فنوتیپی فعالیت آنتی‌بادی فعال عمل کند».

براساس این فرضیه، فرضی در پروتئین محلول در گروه خونی فعال در خون، مانند مولکول ۲ α- ماکروگلوبولین که فعالیت گروه خونی آن کاملاً با نوع گروه خونی فرد مرتبط است، رخ دهد. این مولکول از نظر ساختاری مربوط به IgM است و به ترتیب در تنظیم پایین فعالیت ضد A و B در گروه‌های خونی A و B نقش دارد. گروه خونی O فعالیت‌های بسیار ضد گلیکان ضد A و ضد B را حفظ کرده و ضد H را از دست می‌دهد.

سطح ضد A در گروه خونی B و ضد B در گروه خونی A کمتر از گروه خونی O است. آنتی‌بادی‌های ضد A و ضد B فقط در گروه خونی O تولید می‌شوند. به علاوه به نظر می‌رسد IgG ، آنتی‌بادی ثانویه فقط در این گروه خونی محدود به ضد A و B باشد.

نویسنده این مقاله می نویسد: ۲-SARS-CoV احتمالاً با ترکیبی از گروه‌های خونی (ABO (H یا با تقلید از مسیرهای متابولیک گلیکوزیلاسیون از سیستم ایمنی بدن انسان عمل می‌کند.

در تمام گروه‌های خونی، عفونت با اتصال میانی A-like / Tn رخ می‌دهد. در گروه خونی O، این مورد با فوکوزیلاسیون نوع موسین جایگزین می‌شود و یک آنتی‌ژن ترکیبی از نوع H تولید می‌شود. بنابراین در گروه‌های خونیA ، B و AB این امکان وجود دارد که اتصال A-like / Tn میانی با تشکیل نوع موسین A و / یا B و anti-A-isoagglutinin یا anti-B جایگزین شود و سطح کاهش یابد.

در گروه خونی O، کمترین تماس با ویروس وجود دارد که فقط با تشکیل آنتی‌ژن نوع H به ویروس متصل می‌شود. هنگامی که فقط ایزواگلوتینین ضد H را از دست می‌دهد اما پاسخ‌های ثانویه IgG را حفظ می‌کند، بیشترین محافظت از این گروه رخ می‌دهد.

در گروه خونی A، تشکیلات ضد A و ضد H مسدود شده، سطح ضد B کم است و IgG تولید نمی‌شود. در گروه خونی B، ضد B و ضد H مسدود می‌شوند، ضد A کم است و IgG تولید نمی‌شود. گروه خونی AB نیز حداقل در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌شود و بیشترین تماس را با ویروس دارد.

بنابراین عدم وجود آنتی‌بادی‌های ضد A و B در گروه‌های خونی A ، B و AB ، سلول‌ها را از خود واکنش‌پذیری در برابر ساختارهای مکمل محافظت می‌کند و نمی‌توانند از تشکیل ساختارهای ترکیبی در مراحل بعدی روند عفونت جلوگیری کند.

به احتمال زیاد در عفونت ۲-SARS-CoV، فرایندهای خودایمنی، به ویژه در گروه‌های خونی غیر O، ممکن است در بروز علائم شدید نقش داشته باشند. با وجود این نویسنده این مقاله تاکید می‌کند که خطر فردی برای آلوده شدن به ۲-SARS-CoV یا بیماری جدی را نمی‌توان تنها براساس وابستگی به گروه خونی (ABO (H فرد پیش‌بینی کرد، زیرا بسیاری از خطرات دیگر نیز وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سام

      خوشبختانه من O+هستم

    • بدون نام

      احسنت عالی بود

    • سیبو

      حالا که خدا هیچی بهمون نداده بازم جای شکرش بآقیه گروه خونی ه بهمون داده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرچه داریم از خداست

    • بدون نام

      يعني چي اونوقت؟

    • مادر

      مادرم گروه خونیش oبود ولی کرونا گرفت وروز هشتم در ای سی یو بیمارستان متا سفانه اسمانی شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا رحمت شون کنه

    • بدون نام

      یه بار خوششانس بودم

    • بدون نام

      دروغه من بیمارسنان کار میکنم خیلی بیمار وخیم داریم که گروه خونی Oدارن

    • ساراازاصفهان

      گروه خونی من o هست و کرونای سختی گرفتم

    • بدون نام

      اتفاقا کارداره خوبم کارداره. من و شوهرم هردو o+ هستیم ویه کرونای سخت رو پشت سرگذاشتیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج