جاباما
۱۰۵۲۲۹۶
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

علی‌اف: مرز ایران و آذربایجان، مرز برادری است

رئیس جمهور آذربایجان در دیدار معاون وزیر خارجه ایران، بر اهمیت تقویت روابط و اتخاذ اقدامات لازم برای مرزهای مشترک تأکید کرد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آذربایجان طی دیدار با هیأت ایرانی به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت که مرزهای مشترک دو کشور مرزهای برادری و دوستی خواهد بود.

عراقچی که دیروز راهی باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شده، امروز چهارشنبه در رأس هیأتی با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری «آذرتاگ» جمهوری آذربایجان به نقل از ریاست جمهوری این کشور گزارش داد که علی‌اف از عراقچی و هیأت همراه او استقبال کرده و درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرده است.

تبریک و تسلیت عراقچی به دولت و مردم جمهوری آذربایجان

عراقچی طی این دیدار جان باختن شماری از شهروندان غیرنظامی جمهوری آذربایجان در حمله موشکی ارمنستان به شهر «بردع» را به دولت و مردم جمهوری آذربایجان تسلیت گفت و اظهار داشت: «به خوبی می‌دانید که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با اشغال اراضی آذربایجان مخالفت و از تمامیت ارضی آن حمایت کرده است».

بر اساس این گزارش، عراقچی در ادامه گفت: «به نوبه خود لازم دیدم که پیروزی‌های اخیر ارتش جمهوری آذربایجان در میدان نبرد و آزادسازی بخشی از اراضی اشغالی خود را به شما تبریک و تهنیت بگویم و در برابر همه شهدایی که در این راه جان خود را از دست داده‌اند، سر تعظیم فرود می‌آورم».

علی‌اف: مرز ایران و آذربایجان، مرز برادری است

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور آذربایجان در این دیدار، درگیری در منطقه قره‌باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن با ارمنستان را «نبرد میهنی» دانست و گفت: «ما در حال آزاد سازی اراضی خود از دست اشغالگران هستیم و بازپس‌گیری، مبتنی بر قانون بین‌الملل و عدالت تاریخی است».

علی‌اف اقدام طرف ارمنی در هدف قرار دان شهر «بردع» با موشک که بر اثر آن ۲۱ غیرنظامی کشته و بیش از ۷۰ تن زخمی شدن را محکوم کرد و آن اقدامات را «بزدلانه» دانست.

او گفت: «ارمنستان توان ایستادن در برابر ما در میادین نبرد را ندارد، برای همین با این اقدامات غیراخلاقی ما را هدف قرار می‌دهد تا ما را متوقف کند ولی موفق نخواهد شد».

رئیس جمهور آذربایجان ارمنستان را به نقض آتش‌بس متهم کرد و گفت که این کشور هر سه بار که توافق آتش‌ اعلام شد، بعد از آن شهرهای جمهوری آذربایجان را هدف حملات موشکی قرار داد که آخرین آن بردع بود.

علی‌اف: اراضی آزاد شده به کلی تخریب شده‌اند

علی‌اف گفت که «اوضاع در شهرها و روستاهای آزاد شده ما واضح است. تقریبا همه روستاها و شهرهای ما، قبرستان‌ها و آثار تاریخی و همه ساختمان‌ها ویران شده‌ است؛ گویا که قبیله‌ای وحشی این اراضی را اشغال کرده است، ارامنه مساجد ما را تخریب و به آن‌ها اهانت کرده‌اند و در برخی از آن‌ها مانند زنگیلان خوک نگهداری می‌کردند».

باکو: ارمنستان اراضی اشغالی را تخلیه کند

او گفت که ارمنستان باید اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را تخلیه کند و اگر این کار را نکند آن‌ها را اخراج خواهند کرد.

رئیس جمهور آذربایجان بار دیگر تسلط کامل نیروهای این کشور بر آن‌سوی مرز با ایران را به مردم دو کشور تبریک گفت و اظهار داشت: «دستوراتی دادم مبنی بر اینکه بخش خدمات‌دهی مرزها در سمت ما سریعاً زیرساخت‌های امنیتی کامل در مرزها را ایجاد کند و این کار آغاز شده است. این مرزها مرزهای دوستی و برادری خواهد بود».

علی‌اف همچنین گفت که که دستور داده است کارگروهی به منظور بررسی مسائل مربوط به توافق‌های امضا شده بین جمهوری آذربایجان و ایران در باره مخازن و سدهای آبی مانند سد خدآفرین و «قیزقالاسی» تشکیل شود. او گفت: « از ایران می‌خواهم هیأت مشترکی برای بررسی این مسائل و شروع کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل دهد».

رئیس جمهور آذربایجان از تماس حسن روحانی با خود و انجام گفت‌وگوهای خوب با وی خبر داد و از هیأت ایرانی خواست که سلام و درود او را به همتای ایرانی خود برساند.

علی‌اف: روابط بین ایران و آذربایجان در حال گسترش است

علی‌اف همچنین گفتن که روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته به سرعت در حال گسترش است و به بالاترین سطح در تاریخ خود رسیده است. او تأکید کرد که روابط بین دو کشور بر اساس ریشه‌های تاریخی قوی شکل گرفته و با موفقیت گسترش پیدا خواهد کرد.

قرار است عراقچی طرح جمهوری اسلامی ایران برای توقف درگیری‌ها و بازگشت آرامش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را طی سفر به این دو کشور و روسیه، به مقامات این کشورها ارائه دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج