جاباما
۱۰۵۲۳۰۴
۲۷ نظر
۵۰۱۵
۲۷ نظر
۵۰۱۵
پ

چه کسانی مشمول کوپن می‌شوند؟

مجلس امروز طرحی را تصویب کرد که به بازگشت کوپن البته در نوع الکترونیکی آن منجر می شود. طرحی که اگرچه به مدت محدود یعنی ۶ ماه اجرا خواهد شد، اما دولت با این استدلال که ردیف بودجه ای برای این طرح وجود ندارد، به طور رسمی مخالفت خود را با آن اعلام کرده بود.

انتخاب: مجلس امروز طرحی را تصویب کرد که به بازگشت کوپن البته در نوع الکترونیکی آن منجر می شود. طرحی که اگرچه به مدت محدود یعنی ۶ ماه اجرا خواهد شد، اما دولت با این استدلال که ردیف بودجه ای برای این طرح وجود ندارد، به طور رسمی مخالفت خود را با آن اعلام کرده بود.

تصویب

طرحی که نمایندگان مجلس تصویب کردند، طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی» نام دارد. از مجموع ٢۴٩ نماینده حاضر در جلسه، ٢١۵ نماینده با این طرح موافق بودند. ۱۴ نفر مخالف طرح بودند و ۵ رای ممتنع نیز داده شد.

در ماده واحده این طرح آمده است: «دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ بصورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف(۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور) به تعداد حداقل ۶٠ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک ها اقدام نماید.

چه کسانی مشمول کوپن می‌شوند؟

این اعتبار صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند.»

فقط ۶ ماه

چنانکه مشخص است این طرح در واقع طرحی برای اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور است و در نتیجه مدت زمان اجرای آن صرفا 6 ماهه دوم امسال است. اگر قرار باشد این طرح سال آینده نیز ادامه یابد، احتمالا باید در قانون بودجه سال 1400 گنجانده شود.

چند نفر مشمول کوپن می شوند؟

در این طرح تعداد افراد مشمول دریافت این کمک ها، 60 میلیون نفر ذکر شده. این 60 میلیون نفر همگی در حال حاضر یارانه نقدی هم می گیرند. در واقع کسانی که یارانه نقدی نمی گیرند، مشمول کوپن هم نیستند و درصد کمی از جامعه نیز با وجود آنکه یارانه نقدی می گیرند، مشمول کوپن نخواهند شد.

مشمولان پول می گیرند یا کالا؟

بر اساس این طرح، قرار است مشمولان دریافت کوپن، پول نقد دریافت کنند. این پول به همان حسابی واریز می شود که سرپرست هر خانوار به عنوان حساب دریافت یارانه معرفی کرده است. با این حال، با این پول صرفا می توان کالاهای یارانه ای را خرید و استفاده از آن مانند پول نقد نیست.

اعتبار خرید چقدر است؟

در طرح نمایندگان گفته شده که از میان ۶٠ میلیون نفری که مشمول کوپن می شوند، دو دسته می شوند.

دسته اول «افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر» معرفی شده اند که همگی در در سه دهک اول جامعه قرار دارند. این افراد ماهانه 120 هزار تومان دریافت خواهند کرد. یعنی برای هر خانواده 4 نفره از آنها، ماهانه 480 هزار تومان واریز خواهد شد و این علاوه بر یارانه نقدی و طرح کمک معیشتی موسوی به یارانه بنزینی است.

هنوز آماری اعلام نشده اما به نظر می رسد این افراد در مجموع حدود 20 میلیون نفر می شوند.

دسته دوم «افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد» هستند. این افراد ماهانه 60 هزار تومان دریافت می کنند. یعنی یک خانواده 4 نفره ماهانه 240 هزار تومان دریافت خواهد کرد.

احتمالا مجموع این افراد نیز حدود 40 میلیون نفر است.

کدام کالاها کوپنی می شوند؟

در طرح مجلس، کالاهای مشمول کوپن، «کالای اساسی و ضروری» معرفی شده و وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی موظف شده اند که امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کنند.

این کالاها در حال حاضر در لیست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی 4200 تومانی نیز هستند.

با این حال هنوز فهرست کالاها اعلام نشده؛ اگرچه به نظر می رسد شامل اقلامی مانند مرغ،تخم مرغ، گوشت قرمز، روغن و امثال آن باشد.

دولت چه می گوید؟

دولت از چند ماه قبل که این طرح جدی شد، با آن مخالفت کرده. در روزهای اخیر ححسن روحانی، رئیس دولت بدون اشاره مستقیم به این طرح با آن مخالفت کرد و حتی آن را عامل «ایجاد مشکلات تورمی یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی» دانست. او گفت: «باید مراقبت کرد ارائه برخی طرح ها که منابع آن دیده نشده باشد، نمی تواند به رفع معضلات کمک کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی و یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی گردد؛ لذا ملاحظه منابع و فراهم آوردن شرایط اجرایی آن، لازمه توفیق در خدمت به مردم و جلب رضایت آنهاست.»

علی ربعی، سخنگوی دولت هم با صراحت به مخالفت با طرح مجلس پرداخت. او گفت: طرح‌هایی که ارائه می شود، نباید طوری باشد زندگی مردم را سخت‌تر ایجاد کند و با اعلام یک موضوع رضایت‌ آنی ایجاد کنیم ولی تلخی میان مدت و دراز مدت با آن ایجاد شود.

گرانی ۱۲۰ درصدی کالاها؟

او افزود: ابتدا گفتند که این پول از تبصره ۱۴ داده شود، در حالی که خود تبصره ۱۴ کسری دارد و ما ناچار شدیم ۴۰ هزار میلیارد تومان اجازه فروش اوراق بگیریم که بتوانیم یارانه معیشتی‌ها را پرداخت کنیم چون بنزین داخلی فروش نرفته بود. در مرحله بعد گفتند از تراکنش های بانکی پول بردارید! همین مانده که مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند.

ربیعی گفت: می خواستند مبنای محاسبه گمرک ارزش ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل کرده و این پول را به دست بیاورند، اتفاقی که می افتاد این بود که قیمت برخی کالاها ۱۲۰ درصد افزایش می یافت. بعد گفتند که از سر جمع بودجه برداریم، بودجه ای که خودش کسری دارد چگونه از سرجمع آن پول برداریم. در نهایت گفتند پولی که به تامین اجتماعی برای همسان‌سازی به بازنشستگان دادیم، بخشی از آن را به این اختصاص بدهیم. حقوقی را که دادیم، چگونه می توانیم پس بگیریم؟

ربیعی گفت: اخیراً راه‌حلی را پیشنهاد کردند که دولت به برخی از نهادها ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر اموال بفروشد. من نمی‌دانم چگونه امکان پذیر است و اینکه ما چقدر قابل فروش داریم! من به طور روشن و واضح اعلام می کنم دولت با این طرح مخالف است چون ردیف بودجه ای برای آن دیده نشده است.

نظر شورای نگهبان

طرح مجلس باید در شورای نگهبان نیز تصویب شود. اعضای این شورا و به ویژه سخنگوی آن درباره طرح اظهارنظر نکرده اند و هنوز مشخص نیست که این طرح تصویب شود یا خیر. در گذشته موارد متعددی وجود داشته که شورای نگهبان به دلیل مشخص نبودن منبع مالی طرح، آن را برای اصاح به مجلس بازگردانده است. اگرچه این شورا معمولا مخالفتی با اصل طرح ها نمی کند و صرفا به دلیل ناقص بوودن - مشخص نبودن منبع تامین مالی آن - طرح را به مجلس بازمی گرداند. باید منتظر ماند و دید نظر شورای نگهبان درباره این طرح چه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آشغال گوشتهای برزیلی وارد ایران میشود هه

    • بهمن

      به اون حساب هایی که تو بانک ها و بالای یه رقم خاصی هستند و سود میگیرند ( اون ۱۵۰۰ هزتر میلیارد رو میگم ) ده در صد مالیات ببندید اون موقع از اون افرادی که به پول مفت عادت کرده بودن یه همکاری هم میکنند.

    • بدون نام

      نمایندگان مجلس یادتون رفت جز مشمولان کوپن اعلام کنید

    • حسینی

      زحمت کشیدن اکثر خانواده ها ۳ نفره هستند
      اخه ۱۸۰ هزار یه کیسه برنج هم نمیکنه

    • اهورا

      ۶۰ تومن رو بدید دیگه .میخوام یک کیلو گوجه بخرم.
      هوس املت کردم

    • بدون نام

      دولت نمیتونه بپردازه چون توبودجه سال ۹۹مشخص ۰نبوده ولی دولت میتونه کمی روبیندازه به آقازادها پول بگیره ازشون

    • بدون نام

      همه کشورها پیشرفت میکنن نمایندگان ماچون سوادکافی ندارن ملت راعقب نگه میدارن ۴۰سال

    • ali,samiei34

      خوب مردم بااین حرفهاالکی گذاشتن سرکار،شماهم هی مینویسیدباآب وتاب،یدونه روغن هیجانیس،برنج هندی ۲۳۰هزازببالااگرگیربیاد......بازم بگم یاکافیه،خجالت بکشید تاکی گداپروری

    • حسین

      بنده یک باز نشسته هستم همسرم خانه دار هست یارانه ما را قطع کردن در صورتیکه افرادی را سراغ دارم که هم خودش وهم همسرش کارمند هستند با حقوق خیلی خوب یارانه هم میگیرند این چه اسلامی است با این همه بی عدالتی

    • بدون نام

      خدایا یا مارو بکش وراحت کن یه وضع این مملکت خراب شده رو درس کن بخدا خسته شدیم

    • سعید

      در صورت واریز شدن شش ماهه واریزی مهرماه و ابان ماه باهم به حساب یارانه ریخته میشود؟افرادی که مثل من سالهاس بیکارن و حتی تحت پوشش کمیته امداد و بهزستی نیستم که به مراتب اسیب پذیر تر هستیم چطور تشخیص داده میشیم ؟اونم با دوتا بچه کوچیک و ساکن روستا

    • بدون نام

      دولت مردان بی تدبیر که فقط مردمو گرسنه نگه میدارند

    • امین زاده

      بودجه اش را از اختلاس فرزندان مسئولین که تا توانستند دزدیدی کردن تامین کنید از آقازادها

    • بدون نام

      انگار مسئولین نیازمندترن کوپن برای اونا ضروری تره
      دست مردم برسه زیادی سیر میشن اسرافه

    • نوید

      شما بجا درست کردن گرونی و مذاکره، دارین بیشتر گند میزنید به مردم

    • بدون نام

      شما خجالت نمی کشید برنج ۲۰روز گرفتم ۲۳۰هزارتومان حقی که لیاقت کسانی که چشم بسته تصمیم میگیرن همینه

    • بدون نام

      خدا کنه بهمه بدین ولله مردم ایران دیگه اکثرا گدا شدن جز یه عده ریس روسا

    • بدون نام

      سلام خواهش میکنم به بقیه هم معیشتی بدیدچون الان همه بیکارن بخاطرکرونا اقتصادمردم خوابیده

    • Naderi

      ‌‌مسخره است۰مردم رو گدا کردن

    • بدون نام

      به همه معیشتی بدیدمگه ازکیسه باباتون میدیدبه شماچه ربطی داره کی داره یانداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرچه طرح کمک دارین انجام بدین وکلا"تمام ایرانرا مشمول این طرحهامیشوندحتی افرادمجلس.چونکه به انهاهرچه بدهیدکمشان است.وسیری ندادن

    • علی

      از یک ملت پولدار و مرفه در زمان حکومت پهلوی اینک مردمی افسرده. اغلب محتاج ساخته اید.

    • بدون نام

      به ما مستمری بگیرها چیری نمی‌رسد

    • والی

      مسخره بازی شده مجلس برای اینکه خودی نشان دهد موضوع پرداخت را به دولت تکلیف میکند ودولت هم شروع به چاپ پول بی پشتوانه میکند ودر اخر باز تورمهای وحشتناک که گریبان همه مردم را میگیرد .واقعا این مسولین ما این همه دانش وبذل وبخشش را از کجا میاوردند

    • بدون نام

      خخخ ۱۲۰ هزار؟؟؟برای تامین کالاهای اساسی


      ی کیسه برنج ۲۵۰ هزارتا

    • بدون نام

      چرا برای بعضی ها ۱۲۰تومن برای بقیه ۶۰تومن این چه عدالتی برای ۶۰تومنی ها ارزونتر حساب میکنند

    • وحید علیپور

      واقعا با ۱۲۰ چکاری میشه کرد
      واقعا دودستگی چرا؟ مگر دسته دوم تو هزینه های خرید و زندگی با دسته اول فرق میکنن؟
      خداییش این طرححها را ندن بهتر نیست.
      این طرح را میدن،چند صبا بعدش همه هزینهامون میشه دو برابر. ما اگر پود نخواهیم به چه کسی باید بگیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج