۱۰۵۲۳۳۹
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

دست پخت مشترک یارانِ سابق مدیری

«صفر بیست و یک» به کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری در قسمت‌های ابتدایی چه کیفیتی داشت

روزنامه خراسان: دوشنبه‌شب اولین قسمت از فصل اول سریال «صفر بیست و یک» به کارگردانی جواد رضویان و سیامک انصاری، از شبکه سه روی آنتن رفت. قرار است این مجموعه در چهار فصل ۲۵ قسمتی تولید شود و فعلا تنها فصل اول آن ساخته شده است. هنوز برای قضاوت درباره کل مجموعه زود است و باید تا پخش قسمت‌های بیشتر صبر کرد، اما به بهانه آغاز پخش این مجموعه، شروع سریال را از ابعاد مختلف بررسی کرده‌ایم.

شروع خوب قصه

داستان سریال «صفر بیست و یک» حول محور یک خانواده متشکل از یک پدر، یک برادر، دو خواهر و فرزندان و همسران این دو خواهر می‌چرخد. داستان از آن جایی شروع شد که آزادی تنها پسر این خانواده از زندان سرآغاز به وجود آمدن دردسرها و اتفاقاتی در زندگی هریک از آن‌ها شد. اتفاق اصلی سریال یعنی آزادی «تورج» با بازی امیرحسین رستمی در همان قسمت اول رخ داد، شخصیت‌های اصلی معرفی شدند و در قسمت‌های آینده، شاهد جزئیات بیشتری درباره هرکدام از شخصیت‌ها خواهیم بود. بنابراین می‌توان «صفر بیست و یک» را در نقطه شروع نسبتا موفق دانست.

دست پخت مشترک یارانِ سابق مدیری

طنز کم‌جان سریال

گفتیم به طور کلی سریال شروع خوبی داشت، اما اگر بخواهیم به طور خاص کیفیت کمدی آن را ارزیابی کنیم، فعلا نمی‌توان «صفر بیست و یک» را پر از موقعیت‌های بامزه و دیالوگ‌های خنده‌دار دانست. تعداد شوخی‌های بامزه سریال در قسمت اول و دوم بسیار کم بوده و هر از گاهی ممکن است مخاطب را به خنده بیندازد، بنابراین در ابتدای سریال توقع مخاطب از کمدی «صفر بیست و یک» برآورده نشده است و اگر در ادامه نیز همین طور پیش برود، توجه مخاطب را از دست خواهد داد. با این حال، «صفر بیست و یک» هنوز فرصت دارد که به اصطلاح جا بیفتد.

رضویان و انصاری زوج کمدی جدید

شخصیت‌های اصلی سریال دو باجناق به نام‌های «مازیار» با بازی سیامک انصاری و «جلال» با بازی جواد رضویان هستند. هرچند که ارتباط این دو باجناق در دو قسمت گذشته بیشتر دوستانه و کمتر فضای رقابت و دشمنی بین آن‌ها حاکم بوده، اما بخش مهمی از کمدی سریال روی دوش این دو باجناق و کل‌کل‌هایی است که با یکدیگر دارند.

جواد رضویان و سیامک انصاری پیشتر در سریال‌های مهران مدیری مانند «در حاشیه»، «جایزه بزرگ» و «پاورچین» با یکدیگر همبازی بوده‌اند. جواد رضویان هم در فیلم «زهرمار» به عنوان کارگردان با سیامک انصاری تجربه همکاری داشته است، اما تا به حال این دو بازیگر به عنوان زوج کمدی در کنار یکدیگر دیده نشده بودند و حضور آن‌ها در «صفر بیست و یک» از این جهت تازگی دارد. طبق آن چه در دو قسمت اول سریال دیدیم، فعلا نمی‌توان نوید ظهور یک زوج کمدی تازه و محبوب را در تلویزیون داد اما از طرفی هم باید منتظر جلو رفتن داستان و پخش قسمت‌های بیشتری از سریال بود تا بهتر بتوان این ترکیب را ارزیابی کرد.

لهجه تکراری جواد رضویان

برخلاف امیرحسین رستمی، جواد رضویان و سیامک انصاری نقش چندان متفاوت یا حضور غافلگیرکننده‌ای در سریال نداشته‌اند. رضویان که در سریال «پاورچین» و «در حاشیه» از لحن خاص و لهجه‌ای تقریباً من‌درآوردی استفاده کرده بود، در این مجموعه نیز به شیوه خاصی کلمات را ادا می‌کند که شاید لحظاتی بامزه باشد، اما اتفاق جدید و خلاقانه‌ای نیست.

سیامک انصاری هم از کاراکتر معروفش در ساخته‌های مهران مدیری به عنوان فرد عاقلی که میان جمعیتی از افراد نادان گیر افتاده و به واسطه جهل آن‌ها توی دردسر می‌افتد، فاصله گرفته و نقشی تکراری نداشته اما بازی او در این سریال بی‌شباهت به بازی‌های قبلی‌اش نیست. سروش جمشیدی یکی دیگر از بازیگران سریال است که هنوز وارد داستان نشده است، اما با توجه به حضور موفقی که در آثار کمدی داشته می‌توان روی تاثیرش بر بار کمدی سریال حساب باز کرد.

امیرحسین رستمی متفاوت

بیشتر بازیگران سریال «صفر بیست و یک» سابقه خوب و موفقی در آثار کمدی به ویژه سریال‌های طنز دارند، بنابراین پیش از پخش سریال، از گروه بازیگران سریال به عنوان یکی از برگ‌های برنده سریال یاد می‌شد.

رویا میرعلمی و نگار عابدی تا به حال در مجموعه‌های طنز محبوبی مانند «لیسانسه‌ها» و «دودکش» بازی کرده‌اند و در «صفر بیست و یک» هم بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند. امیرحسین رستمی که در سریال‌های کمدی بیشتر نقش شخصیت‌های کم‌هوش و ساده را ایفا کرده، در «صفر بیست و یک» نقش متفاوتی بازی کرده است. «تورج» با اعضای خانواده خود و به ویژه پدرش اختلاف دارد و توسط پدرش به زندان افتاده است.

طبق آن چه در قسمت دوم سریال دیدیم، او برای رهایی خود از زندان، به زن ثروتمندی به نام «سپیده» با بازی آزیتا ترکاشوند، قول ازدواج داده بود و شخصیت دروغگو و فریب‌کاری دارد، بنابراین در «صفر بیست و یک» از آن کاراکتر ترسو، بی‌اراده و ساده‌لوح خبری نیست و حضور متفاوت رستمی جزو نقاط قوت سریال است.

«صفر بیست و یک» طنز نود شبی؟

همان طور که از ابتدا اعلام شد، سریال «صفر بیست و یک» قرار است در چهار فصل 25 قسمتی ساخته شود و بازگشتی به دوران پخش طنزهای نود شبی در تلویزیون باشد، اما تصویربرداری فصل اول این مجموعه پس از تقریبا پنج ماه، اواخر مهر به پایان رسید و فعلا تنها فصل اول سریال تولید شده است. هرچند که فعلا خبری درباره آغاز ساخت فصل دوم سریال منتشر نشده است ، اما با توجه به این که تصویربرداری سریال چند ماه زمان می‌برد، بنابراین حتی در صورت کلید خوردن فصل دو نیز برخلاف روال طنزهای نود شبی که بدون فاصله زمانی پخش می‌شود، فصل‌های بعدی «صفر بیست و یک» با فاصله زیادی تولید و پخش خواهد شد.

حضور سوال‌برانگیز خواننده تیتراژ در سریال

گذشته از نقاط قوت و ضعف و مطالبی که به متن سریال برمی‌گردد، یکی از نکاتی که در حاشیه می‌توان گفت، حضور عجیب میلاد کیانی خواننده تیتراژ «صفر بیست و یک» در قسمت دوم سریال است.

در این قسمت، پس از خلاص شدن «جلال» و «مازیار» از کلانتری، شاهد ورود ناگهانی یکی از شخصیت‌های فرعی داستان به سریال هستیم. در این سکانس میلاد کیانی که در واقعیت خواننده مطرحی نیست، در نقش خودش به عنوان یک خواننده اتفاقا شناخته شده وارد قصه می‌شود و مشغول اجرا در استودیو است.

جالب این جاست که نماهای کلوزآپی که از او نمایش داده می‌شود، بیشتر شبیه بخشی از موزیک ویدئوی یک خواننده است تا سکانسی از سریالی کمدی که این شخصیت و ماجرای او در قصه آن محوریت ندارد. اجرای کیانی سهم مهمی در معرفی این شخصیت ندارد، بنابراین این که 40 ثانیه از این سکانس صرف اجرای او شود، اتفاق عجیبی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج