جاباما
۱۰۵۳۱۹۰
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

خاطیان آفرودسوارِ کویر مرنجاب پای میز محاکمه

انتشار فیلمی از تعقیب مرگبار بز کوهی نر توسط آفرود سواران در کویر مرنجاب منجر به جریحه دار شدن احساسات و اعتراض شهروندان بسیاری به ویژه حامیان حقوق حیوانات و محیط زیست در سراسر کشور شد.

خبرگزاری ایسنا: انتشار فیلمی از تعقیب مرگبار بز کوهی نر توسط آفرود سواران در کویر مرنجاب منجر به جریحه دار شدن احساسات و اعتراض شهروندان بسیاری به ویژه حامیان حقوق حیوانات و محیط زیست در سراسر کشور شد.

در واکنش به انتشار کلیپ تلف شدن یک راس کل وحشی در کویر مرنجاب، ایرج جمشیدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تایید اینکه این بز کوهی از استرس ناشی از احساس خطر، جانش را از دست داده، اعلام کرد که خودروی متخلف در این حادثه شناسایی شده و برای پاسخگویی احضار خواهد شد.

خاطیان آفرودسوارِ کویر مرنجاب پای میز محاکمه

همچنین سیدعباس نگهبان، ریٔیس اداره محیط زیست آران و بیدگل از شناسایی و برخورد با خاطیان خبر داد و گفت: حدس می زنیم فرد یا افراد خاطی شکارچی نبوده بلکه گردشگر هستند. طبق شواهد این کل وحشی از پارک ملی کویر به طرف منطقه یخاب در حال حرکت بوده که با ورود به کویر مرنجاب و مشاهده توسط افراد خاطی بعد از مدتی که در حال فرار بوده به علت خستگی و تشنگی نفس کم آورده و متاسفانه جان خود را از دست می دهد.

سیامک صارمی، مسئول کمیته تورینگ و سافاری هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان اصفهان نیز اعلام کرد: با توجه به شناسایی و ابلاغ احضاریه برای آفرود سواران خاطی کویر مرنجاب، آنها باید در دادگاهی که امروز (شنبه_۱۰ آبان ماه) در آران و بیدگل تشکیل می شود حاضر شوند.

وی اظهار کرد: کلوپ سافاری (زیر نظر میراث فرهنگی و گردشگری) و کمیته آفرود که زیر نظر هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان اصفهان است در مورد این افراد خاطی نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ارسال کرده با این مضمون که خاطیان به صورت خودسرانه و بدون اطلاع و مجوز وارد کویر شده و شکارچی و آفرود سوار حرفه ای هم نبوده اند، اما به محض دیدن این نوع بز در آن منطقه، برای تفریح دست به تعقیب آن می زنند و نمی دانستند که چه ضربه ای به این حیوان و محیط‌زیست وارد می کنند، تاجایی که بز خسته می شود. این افراد اقدام به دادن آب به این حیوان می کنند و الان هم شاکی هستند که ما به این بز آب دادیم و کاری نکرده ایم.

وی با اشاره به عکس منتشر شده که حاکی از تلف شدن این بز است، گفت: هنوز مشخص نیست که این تصویر متعلق به همین بز باشد و در حال بررسی هستیم. اما آنچه باید تاکید کنم این است که این افراد و برنامه آنها زیر نظر کلوپ سافاری نبوده و شخصی انجام شده است. این افراد اهل کرمان و ساکن تهران هستند که شناسایی شده اند و از طرف اداره محیط‌زیست آران و بیدگل به دادگاه احضار شده اند که قرار است امروز بر اساس ابلاغیه در دادگاه شرکت کنند.

مسئول کمیته تورینگ و سافاری هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش ما فرهنگ سازی در این زمینه است که چگونه بتوانیم با اجرای این قبیل برنامه های طبیعت گردی، آسیبی به طبیعت، محیط زیست و بافت منطقه وارد نشود.

صارمی در خصوص نظارت بر این گونه برنامه‌های طبیعت گردی نیز گفت: برای ورود به کویرها به خصوص کویر مرنجاب یا کویرهایی که نزدیک به مناطق حفاظت شده قرار دارند باید از مراجع ذی صلاح مثل اداره کل میراث فرهنگی و یا حفاظت محیط‌زیست مجوز گرفته شود. البته هستند افرادی که با داشتن ماشین آفرود و یا امکانات دیگر بدون مجوز به این مناطق وارد شده و به طبیعت آسیب وارد می کنند و با حاشیه هایی که ایجاد می کنند به افرادی که قانونی عمل می کنند هم ضربه می زنند.

مسئول کمیته تورینگ و سافاری هیئت اتومبیلرانی و موتورسواری استان تاکید کرد: این گونه مسائل موجب می شود دیدگاه همگان نسبت به این ورزش ها و فعالیت ها بدبینانه شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قدرت اجرایی سازمان ها کم است و امکانات خوبی ندارند، ماشین دو دیفرانسیل و راننده حرفه ای ندارند و یا تعداد گشت های آنها کم است. با وجود انجام وظیفه این افراد، باز هم شاهد چنین رفتارهای ناپسند هستیم، درحالی که بالاترین و تاثیرگذارترین اقدامی که می توان انجام داد فرهنگ سازی از طریق مردم و سازمان ها است، هرچند قدم های خوبی با توجه به رشد و گسترش آفرود در سال های اخیر برداشته شده است.

وی اظهار کرد: اگر شما صدکیلومتر رانندگی درست و قانونی انجام دهید شاید هیچ زمانی دیده نشود و تشویق نشوید؛ اما کافی است یک متر تخلف کنید که جریمه خواهید شد، البته ما از این رفتار دفاع نمی کنیم، ولی بهترین راه فرهنگ سازی و اختصاص بودجه لازم برای تهیه زیرساخت های مورد نیاز است تا مباحث آموزشی بیشتری در راستای انجام این فعالیت‌ها و لذت بیشتر از طبیعت انجام شود و مردم بدانند از طبیعت به چه نحوی لذت ببرند و آن را به نسل آینده تحویل دهند.

صارمی در خصوص نتایج پرونده متخلفان گفت: طی دو روز آینده دادگاه این افراد و بررسی در مورد عکس بزی که منتشر شده انجام می شود و پرونده آن جمع خواهد شد، حتی نفراتی که این فیلم را پخش کرده اند نیز شناسایی شده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کیامرز

      لعنت بر شماها......

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این به درد نخور آفرود سوار ، چه سود و ثمری برای جامعه دارند ؟

    • حمید

      بچه پولدارهای بی درد اینهارونبایدبه سادگی ازشون گذشت بایدشدیدترین احکام براشون صادربشه مرفهین بی درد

      پاسخ ها

      • ارتش یک نفره

        کویر نورد !!!! آفرود!!!!
        خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    • ایرانی

      این افراد بوی از انسانیت نبردن ک حیوان زبان بسته را ب این شکل از پا در میاورند خواهش میکنم ادبشان کنید

      پاسخ ها

      • بچه‌ نظام‌ اباد‌ تهران‌

        اخه‌ بگو‌ مردک‌ چی‌ گیرت‌ اومد‌ که‌ این‌ حیوان‌ زبون‌ بسته‌ رو‌ ازار‌ دادی‌ شرم‌ کنید‌

    • جابر اخلاقی

      خواهشن خوب ادبشان کنید راحت از موضوع نگذذرید

    • ناشناس

      اتفاق خاصی براشون نمی‌افته پولدار پول پرداخت می کنند و جریمه می دهند مجازاتشان باید سنگین باشه طوری که با پ ل نه با جسمشان جبران کنند این فاجعه را

    • بدون نام

      چقدر درد ناک

    • مختومه

      چند ساعت دنبال بز در حال فرار دویده اند که به بز آب بدهند. شاکی هم هستند که دنبال بز افتادیم که به او آب بدهیم. اینها بزند یا ملت را بز فرض کرده اند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج