۱۰۵۳۴۱۱
۱۰ نظر
۵۰۰۲
۱۰ نظر
۵۰۰۲
پ

علیفر: به گواردیولا پول مفت می‌دهند

گواردیولا چهار سال است در منچسترسیتی پول‌های کلان می‌گیرد، می‌خورد و می‌خوابد و همه می‌گویند به‌به و چه‌چه. او کارش را بلد نیست

روزنامه ایران ورزشی: گواردیولا چهار سال است در منچسترسیتی پول‌های کلان می‌گیرد، می‌خورد و می‌خوابد و همه می‌گویند به‌به و چه‌چه. او کارش را بلد نیست

علیرضا علیفر را می‌توان بزرگترین منتقد پپ گواردیولا شاید در سطح جهان دانست؛ گزارشگری که البته برای حرف‌های خود ادله هم می‌آورد و معتقد است تحقیقات و نوشته‌های بزرگترین مربیان فوتبال دنیا نشان می‌دهد گواردیولا و یکی دو مربی دیگر اصول دفاع را رعایت نمی‌کنند. بهانه گفت‌و‌گو با علیفر، مجادله او با علی لطیفی بود؛ مجادله در یکی از برنامه‌های شبکه ورزش که با انتقاد علیفر از گواردیولا و پاسخ علی لطیفی همراه شد. حالا این گزارشگر باسابقه مفصل درباره اصول دفاع صحبت می‌کند و معتقد است عده‌ای بدون اینکه فوتبال را بشناسند و نکته‌های فنی را بدانند، دست به حمایت از این مربی اسپانیایی می‌زنند.

شاید این سؤال تکراری باشد اما به بحث شما با علی لطیفی ارتباط دارد؛ سؤالی درباره دفاع خطی و پوششی که شما ید طولایی در تحلیل آن دارید.

من در این ۲۷ سالی که گزارشگر سازمان صداوسیما هستم، بخصوص در این هفت هشت ۱۰ سال اخیر، شاید بالغ بر ۱۵۰ مصاحبه در این رابطه انجام داده‌ام. خیلی‌ها این سؤال را پرسیده‌اند و من هم پاسخ را گفته‌ام و فکر نمی‌کنم موضوع جدیدی باشد.

اما فوتبال تغییر کرده و شاید ادله‌های شما برای دفاع از لزوم استفاده از مدافع پوششی، مثلاً شش سال قبل درست بوده و الان اشتباه. اینطور نیست؟

اتفاقاً اشتباه همینجاست. تا زمانی که فوتبال یازده به یازده برگزار می‌شود، ابعاد زمین و محوطه جریمه فرقی نمی‌کند و قوانین داوری نیز همینطور، فوتبال تغییری نخواهد کرد. شما جام‌جهانی انگلیس را ببینید، حالا بیایید به ۱۰ سال قبل و سپس بازی‌هایی که همین چند روز گذشته برگزار شده. فوتبال فرقی نکرده، چون تعداد بازیکنان همان‌ است و ابعاد زمین همان. اگر فوتبال را هشت به هشت برگزار کنند، من هم با شما هم‌عقیده هستم که فوتبال فرق کرده اما حالا نه.

در مورد دفاع چطور؟ آیا تغییراتی انجام نشده؟ به‌عنوان نمونه سرعت به خصیصه اصلی یک مدافع تبدیل نشده؟

در این مورد هم تغییر نمی‌بینم. این را من و هیچ‌یک از ایرانی‌ها نمی‌گوییم، محققان بزرگ فوتبال جهان می‌گویند. کافی است شما یک روز به خیابان انقلاب بروید و کتاب‌هایی در این زمینه بخرید و مطالعه کنید. مربیان بزرگ دنیا معتقدند مهم‌ترین اصل در دفاع عمق و پوشش است؛ یعنی هر لحظه که تیم توپ را از دست می‌دهد، باید پوشش را رعایت کند. این گفته من نیست، این را مربیان بزرگ پس از سال‌ها تحقیق، تألیف کرده‌اند. کار دفاعی به چهار یا پنج بازیکن مربوط نمی‌شود. شما وقتی توپ را پشت محوطه جریمه حریف از دست می‌دهید، بازیکنان هجومی باید به‌عنوان مدافع اول درگیر شوند و اجازه توپ‌سازی را به حریف ندهند. این همان پوششی است که درباره‌اش حرف می‌زنم.

شما در این زمینه منتقد گواردیولا هم هستید؛ یعنی او این اطلاعات را ندارد تا در تیم‌هایش از آن استفاده کند؟

مگر چون اسم سرمربی منچسترسیتی گواردیولا است، حتماً اصول را هم رعایت می‌کند؟ در فوتبال از ابتدا تاکنون چند سیستم بیشتر مورد استفاده قرار نگرفته؛ ۲-۴-۴، ۱-۳-۲-۴ و ۲-۵-۳ که مهم‌ترین روش‌ها بوده‌اند. در تمام این روش‌ها گل نخوردن هدف اول است و بعد گل زدن. متأسفانه برخی مربیان فکر می‌کنند گل زدن هدف اول است که من با آن مخالفم. وقتی شما گل نخورید، یعنی یک امتیاز را می‌گیرید اما گل بخورید به این هدف هم نمی‌رسید. این را از قول من بنویسید، فوتبال را که من اختراع نکرده‌ام، انگلیسی‌ها مخترعش بوده‌اند و آنها این را می‌گویند. تألیف بزرگان می‌گوید یک مربی موفق باید اصول دفاع و حمله را رعایت کند.

یعنی معتقدیدگواردیولا اصول را رعایت نمی‌کند؟

نمی‌کند دیگر. فکر کنید می‌خواهید از یک خیابان دوطرفه عبور کنید. اول باید سمت چپ خودتان را نگاه کنید و فاصله اتومبیل‌ها را ببینید، اگر توانستید تا وسط خیابان بروید و بعد سمت راست را نگاه کنید. اگر این اصول را رعایت کنید امکان اینکه با اتومبیلی تصادف کنید کمتر می‌شود. حالا اگر کسی ابتدا به‌جای سمت چپ، روبه‌رو را نگاه کند، اشتباه بزرگی را مرتکب شده. ممکن است این آدم ۸۰ سال هم عمر کند و اتفاقی برایش نیفتد. برعکس این احتمال هم هست که او خیلی زود تصادف کند و از دنیا برود. اگر گواردیولا با دفاع خطی گل نمی‌خورد، دلیلش این نیست که اصول را رعایت می‌کند.

شاید تیم مقابل او هم با این روش بازی می‌کند، ضمن اینکه حوادث فوتبال هم در نتایج نقش دارند. یک‌بار می‌بینید در بوندس‌لیگا ۱۰ بازی بدون گل تمام می‌شود و در انگلیس لیورپول هفت گل از آستون‌ویلا می‌خورد. رعایت اصول، کار درست را تعیین می‌کند. حالا فرق نمی‌کند کسی که اصول را رعایت نمی‌کند گواردیولا باشد یا یک مربی دیگر. من معتقدم این مربی ۲۰ برابر دیگران حقوق می‌گیرد اما غیراصولی کار می‌کند. او و یکسری دیگر از مربیان نان شهرت‌شان را می‌خورند اما من با کارنامه آنها را قضاوت می‌کنم.

اما گواردیولا در بارسلونا کارنامه موفقی داشت و همینطور بایرن‌مونیخ را قهرمان بوندس‌لیگا کرد. آیا اینها ملاکی برای موفقیت او نیست؟

ایشان سه سال مربی بایرن‌مونیخ بوده، در حالی که این تیم را بدون مربی هم می‌شود قهرمان بوندس‌لیگا کرد. اصلاً اگر یکی از بازیکنان همزمان مربی هم باشد، این تیم قهرمان بوندس‌لیگا می‌شود. به من و شما هم بدهند، بایرن‌مونیخ با این ستاره‌ها قهرمان آلمان خواهد شد. مسئولان بایرن‌مونیخ ۲۰ برابر حقوق بیشتر به گواردیولا می‌دهند تا در اروپا آنها را به موفقیت برساند. اغلب مریان می‌گویند سال اول باید تیم را بشناسیم، بنابراین توقع قهرمانی نداشته باشید.

گواردیولا اما در سال دوم و سوم هم با بایرن نتیجه نگرفت و در اروپا به موفقیت نرسید. او چهار سال است در منچسترسیتی پول‌های کلان می‌گیرد، می‌خورد و می‌خوابد و همه می‌گویند در انگلیس قهرمان می‌شود؛ به‌به و چه‌چه. او کارش را بلد نیست اما نمی‌دانم چرا یک ایرانی که نه او را دیده، نه رفیقش است و نه هیچ چیز دیگر، خودش را برای گواردیولا می‌کُشد؟! گواردیولا هفت سال است خودش را کشته اما یک جام اروپایی نیاورده. چرا؟ چون اصول را رعایت نمی‌کند.

پس همچنان روی حرف چند سال قبل خودتان هستید؟

صددرصد. من می‌گویم هر کسی را در هر سطح و فرهنگی که هست باید آگاه کرد. باید یک حرفی به او بزنند تا آگاه شود و بتواند بهتر قضاوت کند. باید بدانند چرا علیفر، گواردیولا را تکذیب می‌کند؟ آنهایی که از گواردیولا دفاع می‌کنند، اطلاعاتی از نکته‌های فنی فوتبال ندارند و خواسته‌های مالکان باشگاه‌های بزرگ دنیا را نمی‌دانند. من دیگر مقابل آنها عقلم به جایی نمی‌رسد که توضیح بیشتری بدهم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • f. h

      عجب ولی تیم های گواردیولا همیشه زیبا بازی میکنن اگه گواردیولا با مسی با هم باشن همه جام ها رو میتونن بگیرن

    • بدون نام

      علیفر برو دکتر

    • تاجی

      تو مگه سرمربی هستی

    • امیر

      میشه لطفا به علیفر بگید خفه شه

    • بدون نام

      تو چیکار داری به اون‌ به تو بدن این پولارو

    • حسن

      خیلی خندیدم.خخخخ

    • بدون نام

      کاملا حق با شماست گواردیولا مربی نیست منم موافقم‌ مربی فقط گلوپ ، آنجلوتی و زیدان و مورینیو

    • بدون نام

      تو برو رویه گزارش کردنت کار کن رو مخ مردمی نمیخواد در مورد پپ حرف بزنی به قول خودت 27سال گزارش کردی 27 سال در جا زدی

    • بی نام

      تو چرا داری میسوزی؟

    • بدون نام

      عامو ای یارو خر و‌خرما رو از هم تشخیص نمی‌ده بعد در مورد پپ نظر میده . واقعا خنده داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج