۱۰۵۳۸۸۸
۵۱۰۲
۵۱۰۲
پ

رپورتاژ آگهی

۲۰مورد از اصطلاحات رایج در بازار مسکن که باید بدانید

یکی از این مشاغل که اصطلاحات زیاد و تخصصی در زمینه‌ی املاک دارد، شغل مشاور املاک است. اگر شما هم دوست دارید تا با این اصطلاحات ملکی آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

همان طور که همه‌ی ما می‌دانیم هر شغل و حرفه‌ای اصطلاحات رایج و پر کاربرد مخصوص به خودش را دارد. یکی از این مشاغل که اصطلاحات زیاد و تخصصی در زمینه‌ی املاک دارد، شغل مشاور املاک است. اگر شما هم دوست دارید تا با این اصطلاحات ملکی آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

۲۰مورد از اصطلاحات رایج در بازار مسکن که باید بدانید

اظهارنامه

به نامه‌ای مکتوب که براساس قانون تنظیم می‌شود تا حق شخص نویسنده را از فرد دیگری طلب کند، اظهارنامه گفته می‌شود. اظهارنامه در بازار مسکن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. مثل: پرداخت نکردن شارژآپارتمان یا عدم پرداخت کرایه خونه و ....

عرصه و عیان

به ساختمان و بنایی که روی زمین ساخته می‌شود اعیان و به زمین آن عرصه گفته می‌شود.

مشاع

به ملکی که به صورت مشترک در اختیار چند مالک قرار بگیرد و همه از آن به صورت مساوی سهم داشته باشند، مشاع گفته می‌شود.

افراز

اگر یکی از مالکان ملک مشاع بخواهد سهم خود را از بخش‌های اشتراکی ملک بگیرد، باید درخواست خود را مبنی بر تقسیم ملک ثبت کند. به این تقسیم ملک مشاع، افراز می‌گویند.

تفکیک ملک

تقسیم کردن ملک به قطعات کوچک‌تر خواه مشاع یا غیر مشاع را تفکیک می‌گویند. تفکیک ملک برای هر نوع کاربری امکان پذیر می‌باشد. برای مثال: یک کشاورز می‌تواند برای تقسیم کردن زمین چند هزار هکتاری خود به اداره ثبت محل وقوع ملک مراجعه کرده و درخواست تفکیک ملک کند.

کاربری ملک

به نوع استفاده انسان از زمین کاربری زمین گفته می‌شود. کاربری زمین در سند قید می‌شود و استفاده‌ی دیگر از آن ممنوع است.

انواع کاربری زمین

  • کاربری مسکونی
  • کاربری تجاری
  • کاربری ورزشی
  • کاربری کشاورزی
  • کاربری صنعتی
  • کاربری اداری
  • فاقد کاربری

به زمین‌هایی که هیچ نوع کاربری برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود، زمین‌های فاقد کاربری می‌گویند که به عنوان ذخیره شهری در نظر گرفته می‌شوند.
همچنین شما می‌توانید برای تغییر کاربری ملک در مرحله اول درخواست خودتون رو ثبت کنید و مدارک لازم رو به دفاترخدمات نوسازی ارائه کنید. روند کاری به صورت الکترونیکی طی می‌شود و در صورتیکه مشکل خاصی نباشد تغییر کاربری ملک شما با موفقیت انجام می‌شود.

اجاره نامه

اجاره نامه قراردادی است که در زمان اجاره خانه طبق آن یک طرفه معامله (صاحب خانه) بخشی از مال یا دارایی خود را در قبال دریافت مبلغ مشخص در مدت زمان مشخص در اختیار فرد دیگر (مستاجر) قرار می‌دهد. معمولا بیشتر اجاره نامه‌ها در بازار مسکن کاربرد دارد.

سرقفلی

عبارت سرقفلی برای املاک تجاری موضوعیت دارد و عبارت است از معروف و یا مشهور بودن یک ملک تجاری به یک فعالیت خاص. سرقفلی جزئی از دارایی‌های نامشهود محسوب می‌شود.

انواع سر قفلی

  • سرقفلی ناشی از حق کسب و پیشه
  • سرقفلی واقعی

استعلام ملک

به تحقیق کردن راجب سابقه‌ی ثبتی ملک از مراجع قانونی و ادارات ثبت، استعلام ملک می‌گویند. فرایند استعلام سند ملک با کد ملی تنها محدود به صاحب کد ملی مورد نظر است. در صورتیکه تمایل به استعلام گرفتن ملکی را دارید با در دست داشتن اصل مدارک شناسایی می‌توانید به یکی از شعب سازمان ثبت اسناد مراجعه کنید و با ارائه کد ملی مربوطه تمام اموال ثبتی خود را استعلام کنید.

ملک ثبت شده

به ملکی که نام مالک و مشخصات ملکی آن در دفاتر اداره ثبت درج شده، ملک ثبتی گفته می‌شود.

ملک بازداشتی

بازداشت ملک یا ملک بازداشتی، به ملک‌هایی گفته میشه که با دستور مقامات قضایی هر گونه خرید و یا فروش آن ملک به صورت موقت و یا دائم وجود ندارد. از کجا بفهمیم یک ملک بازداشتی است؟

برای تشخیص این که یک ملک بازداشتی است یا خیر، می‌توانید به پشت سند ملک رجوع کنید. هم در سند‌های تک برگ و هم سند‌های منگوله دار در صورتیکه ملک بازداشتی باشد مشخصات مرجع دستور دهنده برای بازداشت، کامل قید شده است. لازم به ذکر است که بدانید در برخی از سند‌های ملک در صورتیکه ملک بازداشتی باشد، هیچ دلیل و یا مشخصاتی ذکر نشده! بنابراین بهتر است قبل از انجام هرگونه معامله و پرداخت پول جهت استعلام گرفتن ملک و سند آن اقدام کنید. برای اینکار می‌توانید به نزدیک‌ترین شعبه دفترخانه مراجعه کرده و از وضعیت ملک جویا شوید.

ملک موروثی

ملک موروثی به ملک‌هایی گفته می‌شود که بعد از فوت یک فرد به فرزندان و یا ورثه آن تعلق می‌گیرد. ورثه می‌توانند با همراه داشتن مدارک گواهی انحصار وراثت و فرم مالیاتی و اصل سند به اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست صدور مالکیت کنند.

ملک جاری

ملک‌های جاری ملک‌هایی هستند که سند مالکیت ندارند. قبل از خرید خانه و صدور سند مالکیت برای این نوع ملک‌ها ابتدا آگهی همگانی صادر می‌شود تا همه‌ی افراد مطلع شوند. در صورتیکه فردی ادعای بر این ملک کند می‌تواند اعتراض خود را ثبت کند.

ملک اکازیون

به ملک‌هایی که موقعیت و شرایط ویژه‌ای دارند، ملک اکازیون گفته می‌شود. خرید خانه‌های اکازیون یک فرصت استثنایی است که نباید آن را از دست بدید.

ویژگی‌های یک ملک اکازیون

  • قیمت مناسب
  • قرار گرفتن در محله‌ای خاص از منطقه
  • دارا بودن شرایط ویژه و خاص
  • قدرالسهم
  • شرایط پرداختی ویژه

ملک‌های اکازیون را می‌توانید از طریق وب سایت شابش مشاهده کنید.

ملک مجهول المالک

به ملک‌هایی که در دفتر توزیع اظهارنامه به نام شخص معرفی شده، اما مالک اقدامی برای ثبت ملک به نام خود نکرده، ملک مجهول المالک می‌گویند. صاحب این نوع ملک‌ها با همراه داشتن مدارک لازم و مراجعه به دفتر خانه می‌توانند جهت ثبت ملک اقدام کنند.

۲۰مورد از اصطلاحات رایج در بازار مسکن که باید بدانید
بنچاق

بنچاق در گذشته بیشترین کاربرد رو داشته و یک سند مالکیت محسوب می‌شده. افراد با سواد وظیفه‌ای تنظیم و نوشتن اون رو بر عهده داشتن و عالمان دینی هم بر نحوه نوشتن آن نظارت داشتند. امروزه سند‌های تک برگ جایگزین بنچاق‌ها شدند. طبق قانون املاکی که بعد از سال ۱۳۹۱ معامله شده باید دارای سند تک برگ باشد. همچنین املاکی که دارای بنچاق هستند باید سند خود را به سند تک برگی تبدیل کنند.

مدارک لازم برای تبدیل بنچاق به سند تک برگ

  • اصل سند مالکیت
  • آدرس و کد پستی
  • همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی
  • همراه داشتن بنچاق
  • ارائه فرم درخواست سند تک برگی

مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگ

  • مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی
  • استعلام سند قبلی
  • تسویه بدهی با شهرداری و دارایی
  • انتقال سند
  • مراجعه به اداره ثبت

سند تعویضی

گاهی ممکن است سند مالکیت بر اثر حوادث غیرمتقربه آسیب ببیند و کل یا قسمتی از آن آسیب ببیند. در این جور مواقع
مالک می‌تواند لاشه‌ی سند را به اداره ثبت برده و درخواست صدور سند جدید کند.

سند المثنی

سند مالکیت گم شود یا کامل از بین برود مالک با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک می‌تواند تقاضای صدور سند مالکیت المثنی کند.

سند معارض

اگر دوبار سند مالکیت برای تمام و یا قسمتی از ملک صادر شود، سند مالکیت دوم را سند معارض می‌گویند. برای ابطال سند معارض حکم قطعی از دادگاه لازم است.

پایان کار

به گواهی تایید شهرداری برای اتمام ساخت و ساز یک ساختمان، گواهی پایان کار گفته می‌شود. گواهی پایان کار، یک گواهی بسیار مهم محسوب می‌شود که تا صادر شدن آن هیچ ملکی اجازه ثبت سند را ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج