۱۰۵۴۹۰۴
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

برخی بازیکنان با پرداخت پول ملی‌پوش می‌شدند

چند روز پیش ایمان فرزین از اعضای سابق ای‌اف‌سی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام اتهاماتی علیه کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم ملی مطرح کرد.

روزنامه اعتماد: چند روز پيش ايمان فرزين از اعضاي سابق اي‌اف‌سي در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام اتهاماتي عليه كارلوس كي‌روش سرمربي سابق تيم ملي مطرح كرد. فرزين نوشت: «در زمان كارلوس كي‌روش، بازيكناني بودند كه با پرداخت پول به تيم ملي دعوت مي‌‌شدند و حتي در جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا حضور داشتند. متاسفانه به دليل مسووليت حقوقي و قضايي، از ارايه اسامي و جزييات معذورم، اما مطمئنا يك روز حقايق تلخ دوران كي‌روش در تيم ملي ايران افشا خواهد شد. اينكه بگوييم چون فدراسيون فاسد بوده، چون فساد در مملكت نهادينه شده، پس كي‌روش هم كار درستي كرده يا چون مربي خوبي بوده، پس نوش جانش! اينها بهانه هستند. فساد را با هيچ بهانه‌‌اي نمي‌‌توان توجيه كرد.

كي‌روش يك مربي بسيار توانمند، در عين حال آدمي شياد و كثيف بود كه راه دوشيدن ما را بهتر از ديگر اجنبي‌ها ياد گرفته بود. البته كه خلايق هر چه لايق!» ادعاي فرزين بازتاب زيادي در رسانه‌ها داشت منتها هيچ يك از اعضاي فدراسيون سابق فوتبال (چه در دوران كفاشيان و چه در دوران تاج) نسبت به اين اظهارات واكنش نشان ندادند. همچنين هيچ يك از كميته‌هاي قضايي فوتبال نيز پيگير داستان نشدند. به همين خاطر سراغ خود آقاي فرزين رفتيم و از ايشان خواستيم توضيحات بيشتري در اين زمينه ارائه كنند. فرزين اگرچه تحت هيچ شرايطي حاضر نشد اسامي افرادي كه با پول به تيم ملي رسيدند را افشا كند، اما به نكات جالبي از دوران حضور كي‌روش در تيم ملي اشاره كرد.

هشت سال عضو ‌اي‌اف‌سي بودم

فرزين اين‌طور‌ خودش را معرفي مي‌كند: «من عكاس ورزشي بودم و بعد به خاطر تسلط به زبان انگليسي به عنوان مترجم با روابط بين‌الملل فدراسيون فوتبال همكاري كردم. مترجم سرمربي تيم فوتبال ساحلي آقاي اوكتاويو بودم. سرمترجم آقاي كولاكوويچ مربي تيم ملي واليبال بودم. ۸ سال هم ناظر پخش تلويزيوني اي‌اف‌سي بودم در ايران. در المپيك ريو نيز به عنوان ناظر پخش تلويزيوني حضور داشتم. از ۲۰۱۷ به اين سمت در فوتبال هيچ سمتي ندارم و به فيبا رفتم و به عنوان مدير اجرايي مسابقات فيبا در ايران و غرب آسيا فعاليت مي‌كنم.»

عده‌اي آرزوي شكست تيم ملي را داشتند

فرزين در پاسخ به اين سوال كه چقدر به تيم ملي نزديك بوده، گفت: «ما از نزديك با خيلي از بازيكنان ارتباط داشتيم. در جام‌هاي جهاني ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و جام ملت‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ ارتباط نزديكي با تيم ملي داشتيم. در اين مدت حرف و حديث شايعه زياد شنيديم. در فوتبال ايران هم اين چيزها طبيعي است. دشمني‌ها زياد است و مي‌خواهند به اين وسيله ديگران را تخريب كنند. من خودم تا سال ۲۰۱۶ طرفدار كي‌روش بودم و بعد از آن به واسطه تيم اتفاقات با او به مشكل خوردم. با اين حال حتي در سال ۲۰۱۹ كه در امارات بودم با وجود اختلافات ايدئولوژيكي كه با سرمربي تيم ملي داشتم هميشه مي‌گفتم بايد طرفدار تيم ملي باشيم. با اين حال آنجا بودند كساني كه آرزوي شكست تيم ملي را داشتند.»

فدراسيون همه‌ چيز را مي‌داند

عضو سابق اي‌اف‌سي در مورد اتهامي كه به كي‌روش وارد كرده، گفت: «چيزي كه من مي‌دانم را قطعا مسوولان فدراسيون فوتبال و همه افرادي كه در اين حوزه دخيل بودند بهتر از من و با جزييات بيشتر مي‌دانند. حامد لك چند سال پيش مصاحبه كرد و گفت يكي از مربيان خارجي تيم ملي به او گفته شما كه اينقدر در باشگاه‌تان پول مي‌گيريد بايد در تيم ملي خرج كنيد. گويا آن زمان آقاي كفاشيان از لك خواست كه مصاحبه منتشر نشود يا حرفش را پس بگيرد. دقيقا خاطرم نيست. فقط لك نبود. خيلي‌ها بودند؛ سيد جلال حسيني و وريا غفوري يا رضا قوچان‌نژاد. اين افراد به دلايلي مصلحت ديدند، سكوت كنند. شايد وقتي فوتبال‌شان تمام شود و مطمئن شوند، حاشيه‌اي نخواهد داشت حرف بزنند. خيلي‌هاي ديگر هم هستند. حرفم اين است در زمان كي‌روش افراد زيادي بودند كه از طرق مختلف به تيم ملي دعوت شدند.»

كي‌روش متهم شماره يك است

ايشان در ادامه افزود: «چيزي كه مطرح كردم لزوما به اين معنا نيست كه شخص كي‌روش درخواست پول از بازيكنان كرده باشد. با اين حال اين افراد از طريق كساني كه واسطه بودند به پيراهن تيم ملي رسيدند. شايد اين واسطه‌ها حتي در كادر فني هم نبودند، اما ارتباط‌هايي با برخي از اعضاي كادر فني داشتند و بازيكنان با دادن پول يا امتيازات به اين افراد دعوت شدند. مساله اين نيست كه دقيقا چه كسي پول گرفته، مساله اين است كه مسووليت نهايي تركيب تيم ملي با كارلوس كي‌روش بوده. كي‌روش مربي بزرگي است و به نظر من نمي‌تواند آدم توصيه‌پذيري باشد كه به او بگويند فلاني را دعوت كن يا دعوت نكن. پس اگر بازيكني از راه‌هاي غير فوتبالي وارد تيم ملي شده در نهايت مسووليتش با كي‌روش است ولو آن افراد بازي هم نكرده باشند. نيمكت‌نشين يا در اردويي بودند و ديگر دعوت نشدند اما به هر حال اسم‌شان به عنوان بازيكن ملي‌پوش ثبت شده و اين امتياز مثبتي است براي بازيكن. بازيكناني بودند كه در مقاطعي به تيم ملي دعوت شدند و بعد هم اسمي از آنها نماند.»

رشوه صورت‌جلسه نمي‌شود

فرزين در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌تواند اسامي را نام ببرد، گفت: «نمي‌توانم از شخص خاصي نام ببرم، چون قابل اثبات نيست. اين را بايد در نظر داشته باشيم كه كسي رشوه را صورت‌جلسه نمي‌كند. بنابراين سندي باقي نمي‌ماند كه بتوان روي آن مانور داد. اما شواهد و قرائن هست. فكر مي‌كنم يك روزي افرادي خواهند آمد و حقايقي را خواهند گفت. شايد بازيكني بعد از دوران بازنشستگي‌اش حرف بزند. شايد مثلا جلال حسيني و وريا غفوري كه به شكل عجيبي از جام جهاني ۲۰۱۸ بازماندند در آينده حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشند. يا رضا قوچان‌نژاد بگويد كه چه شد از تيم ملي كنار رفت.»

كارمندي كه سر كارفرما داد مي‌زد

همكار سابق فدراسيون فوتبال در بخش ديگري از صحبت‌هايش به دستياران كارلوس كي‌روش اشاره كرد و گفت: «شايد در آينده روايت‌هايي از اتفاقاتي كه در اردوي تيم ملي مي‌افتاد هم مطرح شود. اتفاقاتي كه شايد به نظر كوچك برسند اما قابل توجهند. در يكي از آنها من خودم درگير بودم. يادم هست با آقاي خطير و يك مهمان خيلي عاليرتبه فيفا رفته بوديم ساختمان پك. آن مهمان آقاي جيم هانسن دانماركي بازيكن سابق تيم ملي دانمارك بود كه تا دو سال پيش در سمت نايب رييس كميته انضباطي يوفا و معاون ارشد استراتژيك فيفا فعاليت مي‌كرد. فدراسيون در دوره آقاي تاج از فيفا يك مشاور ارشد درخواست كرده بود و فيفا هم آقاي هانسن را فرستاد. ايشان قرار بود به تك‌تك كميته‌ها سر بزند و زيرساخت‌هاي فوتبال ما را ببيند و ضعف‌هايش را بگويد و طرحي ارايه دهد تا فوتبال ما رشد كند. ما با آقاي هانسن به تك‌تك كميته‌ها سر زديم و جلسه گذاشتيم. به برخي باشگاه‌ها سر زديم و مواردي را ديديم. از جمله باشگاه‌هاي پيكان و سايپا. آخرين جا ساختمان پك بود. كي‌روش آن زمان ايران نبود. دستيارانش آنجا بودند و بسيار برخورد بدي با ما شد و دعواي شديدي بين خطير و اوسيانو شكل گرفت. وقتي ما داشتيم بازديد مي‌كرديم اوسيانو آمد بيرون و با لحن بسيار بدي پرسيد شما اينجا چه كار مي‌كنيد و چه كسي هستيد؟ آقاي خطير خودش را معرفي كرد و گفت معاون اجرايي آقاي ساكت هستم.

مهمان را هم معرفي كرد. ولي اوسيانو مي‌گفت هر كسي مي‌خواهيد باشيد! برويد بيرون! حتي به آقاي هانسن گفت از كجا معلوم تو از فيفا آمدي؟ مگر هركسي كت با آرم فيفا بپوشد، كارمند فيفاست؟ اگر من يا ماركار آقاجانيان نبوديم شايد كار به جاهاي باريك كشيده مي‌شد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه كادر فني تيم ملي كارمندان فدراسيون ايران بودند. اينكه يك دستيار كي‌روش به خودش اجازه مي‌داد به معاون دبيركل فدراسيون آن هم در حضور مهمان سن‌وسال‌دار عاليرتبه فيفا و يوفا پرخاش كند و پايش را از حدش فراتر بگذارد و كسي چيزي به او نگويد، تقصير خود ماست. آقاي هانسن بابت آن اتفاق شوكه شده بود.»

چمدان هزار دلاري!

فرزين در پاسخ به اين سوال كه كسي بازخواست شد يا نه، گفت: «بدون اينكه دادگاهي يا پرس‌وجويي اتفاق بيفتد، تقصيرها گردن آقاي خطير افتاد و ما با فدراسيون قطع همكاري كرديم. فدراسيون حتي از دستياران كي‌روش سوال هم نكرد. يا مثلا يادم است يك بار از طرف بسكتبال براي ماموريتي در هتل المپيك بودم و ديدم يكي از دستياران كي‌روش داشت دادوبيداد مي‌كرد، چون مي‌شناختمش رفتم جلو و سلام‌عليك كردم و پرسيدم مشكل چيست. داستان از اين قرار بود كه دسته چمدان آن فرد در انبار هتل شكسته بود و او داشت داد مي‌زد سر متصدي هتل كه من اين چمدان را هزار دلار خريدم و بايد پولش را تا قران آخر به من بدهيد.

از متصدي پرسيدم داستان چيست و او گفت به خدا ايشان چمدان را به همين شكل تحويل ما داد و ما هم به همين شكل پس داديم. تازه ما به او گفتيم حاضريم غرامت بپردازيم ولي واقعا كدام چمدان قيمتش هزار دلار است؟ قسمت خنده‌دار ماجرا آنجا بود كه آن چمداني بود كه فدراسيون فوتبال در اختيار كادر فني قرار داده و دستيار كي‌روش مي‌خواست بابت غرامت وسيله‌اي كه خودش نخريده پول بگيرد! اتفاقات اين شكلي زياد است. حالا بحث بازي‌هاي دوستانه و ايجنت‌هايي كه اين بازي‌ها را هماهنگ مي‌كردند خودش داستان مفصلي است كه من با جزييات نمي‌دانم و بنابراين نمي‌خواهم واردش شوم.»

كي‌روش بيزينس‌من بود

فرزين در ادامه افزود: «تاكيد مي‌كنم كه كي‌روش مربي بزرگي بود. او در تيم‌هاي بزرگي فعاليت داشته اما قبل از اينكه مربي بزرگي باشد بيزينس‌من بسيار خوب و ماهر بود. هر بيزينس‌مني هم در هر جايي باشد مسائل اقتصادي برايش در اولويت است. مطمئنم يك روز حقايق بيشتري با جزييات بيشتري از كارهايي كه كي‌روش در ايران كرد، منتشر خواهد شد.»

مبالغ جابه‌جايي قابل توجه بوده!

فرزين در پاسخ به اين سوال كه آيا پولي كه بازيكنان مي‌خواستند بدهند در مقابل حقوقي كه كي‌روش و دستيارانش دريافت مي‌كردند، رقم قابل توجهي بوده يا نه، گفت: «با توجه به نرخ ارز در اين سال‌ها مي‌توانم بگويم رقم كمي نبوده. مثال هم زدم. وقتي دستيار كي‌روش براي چمداني كه خودش پولش را نداده تقاضاي هزار دلار غرامت مي‌كند، معلوم مي‌شود ذهنيت‌ها به چه شكلي است. آنها از هزار دلار هم نمي‌توانستند بگذرند. قطعا مبالغي كه بيشتر باشد براي‌شان ارزشمند است. لزوما نه براي شخص كي‌روش ولي اين حقيقت هم وجود دارد كه چه كسي از پول بدش مي‌آيد؟ به علاوه اينكه كي‌روش و دستيارانش يك وضعيت بلبشويي در فوتبال ايران ديدند و با خودشان گفتند چرا ما استفاده نكنيم از اين وضعيت؟»

ب.ميم كيست؟

فرزين در پاسخ به اين سوال كه آيا ب. ز معروف (بهروز زنجاني) را مي‌شناسد يا نه، گفت: «ايشان را نمي‌شناسم. اما ب.ميم را يادم هست كه از طرف كي‌روش به تيم ملي آورده شد و مسووليت هماهنگي بازي‌هاي دوستانه را بر دوش او گذاشت و اين باعث اعتراض بسياري از اهالي فوتبال شد. البته اين را من خودم از رسانه‌ها شنيدم. ب.ميم سال گذشته نيز براي تيم ملي كلمبيا هم بازي دوستانه با الجزاير تدارك ديده بود كه آنجا هم با اعتراض اهالي فوتبال آن كشور روبه‌رو شد. در ايران سوال اين بود كه چرا يك‌سري بازي با چند تيم خاص برگزار مي‌شود؟ آيا دليلش اين بود كه كي‌روش مي‌خواست با تيم‌هايي بازي كند كه آنها را ببرد و پاداش هر برد كه در قراردادش ذكر شده بود را بگيرد؟ اين انتقاد آن زمان وجود داشت و گفته شد دليل بازي با تيم‌هاي درجه چندم همين است. اين اتهامي بود كه وارد مي‌شد و نمي‌دانم چقدر مي‌تواند صحت داشته باشد.»

هيچ كس پيگيري نكرده

همكار فعلي فيبا در پايان به اين نكته اشاره كرد كه هيچ نهادي از او در اين رابطه سوال نكرده است. او گفت: «مطمئنم كه بحث پرداخت پول يا امتياز براي ورود به تيم ملي وجود داشته. مسوولان فدراسيون و تيم ملي و بازيكنان هم مي‌دانند و در آينده راجع به آن صحبت خواهد شد. با اين حال هيچ نهادي از طريق من پيگير ماجرا نشد. نمي‌دانم شايد خودشان به صورت چراغ خاموش اين اتهامات را پيگيري كرده باشند ولي خبري رسانه‌اي نشده. از من هم كسي نپرسيده داستان چه بود. خيلي‌‌ها از اهالي رسانه فقط پرسيدند اسم بازيكنان را بگو كه من جواب دادم معذورم. با اين حال باز هم مي‌گويم در كميته‌هاي مختلف فدراسيون فوتبال افرادي هستند كه اطلاعات خيلي دقيق‌تري دارند از اين موضوع.»

چيزي كه من مي‌دانم را قطعا مسوولان فدراسيون فوتبال و همه افرادي كه در اين حوزه دخيل بودند بهتر از من و با جزييات بيشتر مي‌دانند. حامد لك چند سال پيش مصاحبه كرد و گفت يكي از مربيان خارجي تيم ملي به او گفته شما كه اينقدر در باشگاه‌تان پول مي‌گيريد بايد در تيم ملي خرج كنيد. گويا آن زمان آقاي كفاشيان از لك خواست كه مصاحبه منتشر نشود يا حرفش را پس بگيرد. فقط لك نبود. خيلي‌ها بودند؛ سيد جلال حسيني و وريا غفوري يا رضا قوچان‌نژاد. اين افراد به دلايلي مصلحت ديدند، سكوت كنند.

يك‌بار در هتل المپيك ديدم يكي از دستياران كي‌روش داشت دادوبيداد مي‌كرد، چون مي‌شناختمش رفتم جلو و پرسيدم مشكل چيست. داستان از اين قرار بود كه دسته چمدان آن فرد در انبار هتل شكسته بود و او داشت داد مي‌زد سر متصدي هتل كه من اين چمدان را هزار دلار خريدم و بايد پولش را تا قران آخر به من بدهيد. از متصدي پرسيدم داستان چيست و او گفت به خدا ايشان چمدان را به همين شكل تحويل ما داد و ما هم به همين شكل پس داديم. تازه ما به او گفتيم حاضريم غرامت بپردازيم ولي واقعا كدام چمدان قيمتش هزار دلار است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این وصله ها به کی روش نمی چسبه، خجالت بکشید.

      پاسخ ها

      • عشقپولیسی دو آتیشه

        لابد کیروش باباته که همچین حرفی میزنی، وگرنه تمام مردم ایران میدونن ک کیروش یک دلال بود

    • استقلال سرور لنگ

      این حرفا دیگه چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج