۱۰۵۵۲۵۱
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

لیلاز: رشد اقتصادی ایران مثبت می‌شود

سعید لیلاز گفت: آنچه رشد اقتصادی کشور را منفی کرده بخش نفت بوده اما آن هم همه ظرفیت های منفی خود را تخلیه کرده و از این بدتر و بیشتر نمی شود همچنین بخش خدمات به دلیل شیوع ویروس کرونا که این دو بخش هم از اسفندماه مثبت می شود.

خبرآنلاین: سعید لیلاز گفت: آنچه رشد اقتصادی کشور را منفی کرده بخش نفت بوده اما آن هم همه ظرفیت های منفی خود را تخلیه کرده و از این بدتر و بیشتر نمی شود همچنین بخش خدمات به دلیل شیوع ویروس کرونا که این دو بخش هم از اسفندماه مثبت می شود.

سعید لیلاز تحلیلگر مسائل اقتصادی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران وضعیت اقتصادی ایران گفت: از پاییز ۱۳۹۸ بخش اصلی آثار تحریم را پشت سر گذاشتیم و اقتصاد ایران در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات وارد رشد شد اما درست در نقطه آغاز رشد اقتصادی و خنثی کردن آثار تحریم ها با مسئله شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم که اینبار همه دنیا را تحت تاثیر قرار داد اما آثار آن بر ایران مضاعف بود چرا که تمرکز ضرر و زیان اقتصادی شیوع کرونا بر بخش های خدماتی بود تا جایی که مصرف روزانه جهانی نفت خام را تا ۷ میلیون بشکه کاهش داد واین موضوع سبب کاهش قیمت جهانی نفت خام تا زیر ۳۰ دلار شد. همان باقی مانده صادرات نفتی و غیرنفتی به مرز انسداد کامل برسد تا جایی که در اردیبهشت ماه امسال من گفتم اگر تا مرداد و شهریور دوام بیاوریم شوک کرونا را هم رد می کنیم چون می دانستم صادرات نفتی و غیرنفتی ایران در آن زمان صفر شده بود.

این تحلیلگر اقتصادی اصلاح طلب تاکید کرد: همه این موارد یعنی ایران از ۲۵۰ میلیارد بازرگانی خارجی در سال ۱۳۹۶ به بازرگانی خارجی صفر در سال ۱۳۹۹ رسید که نشان دهنده وارد آمدن سنگین ترین فشار اقتصادی بر کشور است.

لیلاز یادآور شد: از طرفی متوسط کاهش رشد اقتصادی در جهان بین ۵ تا ۶ درصد بوده و در کشورهایی همچون بریتانیا تا ۱۱ درصد هم کاهش داشته است اما شاید این مقدار در این بازه زمانی در ایران کمتر بود و ما حتی از خرداد ماه امسال وارد رشد اقتصادی شدیم (در بخش اقتصاد واقعی و نه بخش خدماتی و اقتصاد غیرتولیدی) البته برای رشد اقتصادی در بخش خدمات باید تا اسفندماه صبر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی سبب رشد اقتصادی خواهد شد، گفت: البته این بهتر شدن در قیاس با سال قبل خواهد بود؛ این موضوع باید مورد توجه باشد، هرچند حالا هم عملکرد خودروسازی ها ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد کرده است که سهم آنها ۲۰ درصد کل بخش صنعت و ۲.۵ تا ۳ درصد رشد اقتصادی کل کشور را شامل می شود، عملکرد فولادسازی ها و کشاورزی هم مثبت است.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: آنچه رشد اقتصادی کشور را منفی کرده بخش نفت بوده اما آن هم همه ظرفیت های منفی خود را تخلیه کرده و از این بدتر و بیشتر نمی شود همچنین بخش خدمات به دلیل شیوع ویروس کرونا که این دو بخش هم از اسفندماه مثبت می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوش به حالت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج