۱۰۵۵۲۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

کارآفرینان مهم دنیا در کدام کشورها هستند؟

مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در تازه‌ترین گزارش خود، شهرهایی که می‌توانند در سال جاری میلادی با استارتاپ‌های خود تغییراتی بزرگ در اقتصاد ایفا کنند را معرفی کرده است.

روزنامه ایران: با توجه به روند رو به رشد تکنولوژی در سراسر جهان، یکی از مواردی که این روزها در شکوفایی اقتصاد جوامع مختلف نقشی مهم و اساسی ایفا می‌کند، وجود فناوری‌های نوین و صنایع وابسته به آن است؛ موضوعی که هم ذهن سیاستمداران و هم فعالان عرصه فناوری را به خود مشغول کرده است و همگی تلاش دارند با اتکا به این حوزه و ایجاد کارآفرینی‌های مرتبط، اقتصاد کشور خود را بهبود بخشند.

در این میان استارتاپ‌ها (شرکت‌های نوپا در عرصه فناوری) با جمع کردن گروه‌های ایده‌پرداز در شکوفایی اقتصاد نقشی ویژه دارند؛ گروه‌هایی که حالا دیگر در بیشتر شهرهای جهان دیده می‌شوند و تلاش می‌کنند تا ایده‌های خود را با حداقل هزینه و بیشترین کارایی، تجاری کنند. استارتاپ‌ها عموماً در مرحله تحقیق و توسعه بازار قرار دارند و با فناوری، رشد و توسعه پیدا می کنند.

کارآفرینان مهم دنیا در کدام کشورها هستند؟

مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که اگر ۲۰۱۳، سالی بود که استارتاپ‌های شهرهای مختلف در گوشه و کنار جهان برنامه و نقشه‌های خود را اعلام کردند، سال ۲۰۱۴ زمانی خواهد بود برای نشان دادن نتیجه این رقابت جهانی و معرفی برندگان آن. گارتنر از استارتاپ‌ها به عنوان قهرمانان روزهای سخت اقتصاد یاد کرده‌اند که می‌توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند و البته در برخی موارد دولت‌ها نیز وارد عمل شده‌اند. مؤسسه تحقیقاتی گارتنر این بار نیز چنین شرکت‌های خلاقی را زیر نظر داشته است و در تازه‌ترین گزارش خود، شهرهایی که می‌توانند در سال جاری میلادی با استارتاپ‌های خود تغییراتی بزرگ در اقتصاد ایفا کنند را معرفی کرده است.

سیلیکون ولی

سیلیکون ولی یا دره سیلیکون در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو ایالات متحده امریکا قرار دارد و سال‌هاست که شهرتش را مدیون شرکت‌های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه‌ است؛ شرکت‌هایی که ابتدا در قالب استارتاپ‌ها آغاز به کار کردند و در نهایت تبدیل به غول‌های دنیای فناوری شدند. این شهر تکنولوژی که روزگاری تنها یک گاراژ کوچک برای کار ۲ دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد به نام‌های دیوید هیولت و ویلیام پاکارد بود، از سال ۱۹۳۰ میلادی تاکنون تغییرات فراوانی داشته است و این گاراژ در حال حاضر به‌عنوان نماد دره سیلیکون و محل تولد آن شناخته می‌شود. از شرکت‌های بزرگ واقع در این منطقه می‌توان به اینتل، ای ام دی، اپل، اسوس، گوگل، اچ پی، اوراکل، یاهو و سان دیسک اشاره کرد. البته «سیلیکون ولی» تنها نقطه امریکا نیست که استارتاپ‌ها در آن حضوری فعال دارند و می توان به شهرهای دیگر مانند شیکاگو، دیترویت(Detroit)، لاس وگاس، واشنگتن دی سی، سنت لوئیس و Provo واقع در دره Utah اشاره کرد.

شیکاگو

شیکاگو یکی از شهرهای امریکاست که به دلیل رشد روزافزون حضور استارتاپ‌ها در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هرچند سانفرانسیسکو و نیویورک از نظر معیارهای جهانی برای توسعه فعالیت‌های نرم‌افزاری و تکنولوژیکی همچنان در جایگاه‌های برتر قرار دارند، اما مسأله ای دیگر هم در این میان وجود دارد و آن هم پایین بودن هزینه راه انداختن یک کسب ‌و کار جدید در شیکاگو است که به شکوفاتر شدن استارتاپ‌ها کمک شایانی کرده است. براساس آمار در سال ۲۰۱۲ در هر ۲۴ ساعت یک استارتاپ در شیکاگو معرفی و راه‌اندازی شده است و در سال ۲۰۱۳ توجه سرمایه‌گذاران به این استارتاپ‌های کوچک و نوظهور جلب شد. یکی از عوامل دیگری که باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران به این منطقه و شرکت‌های نوپای آن شده، حضور استعدادها و افراد تحصیلکرده‌ای است که از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی این منطقه فارغ‌التحصیل می‌شوند. تا پیش از این بیشتر استارتاپ‌ها راهی سیلیکون ولی می‌شدند ولی حالا این کانون در شیکاگو نیز شکل گرفته است و این شهر به عنوان یکی از ۱۰ شهر برتر جهان برای راه‌اندازی و تأسیس یک شرکت شناخته می‌شود. تحلیلگران گارتنر نیز پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۴ شاهد اتفاقاتی بزرگ در حوزه آی‌تی در این شهر خواهند بود.

البته برخی نیز رشد شیکاگو در بخش تکنولوژی امریکا را تا حد زیادی به خاطر تلاش‌های شهردار آن یعنی «رهم امانوئل» می‌دانند که برای نخستین بار ایده و برنامه توسعه فعالیت‌های تکنولوژی را در این شهر مطرح کرد و تصمیم گرفت که تا پایان سال ۲۰۱۴ اغلب فارغ‌التحصیلان رشته‌های تکنولوژی را در این شهر استخدام کرده و به کار بگیرد. از سال ۲۰۱۱ که او به عنوان شهردار شیکاگو کارش را آغاز کرده، بخش تکنولوژی بیشترین رشد اقتصادی را نسبت به بخش‌ها و صنایع دیگر داشته است.

دیترویت

در دیترویت، شهری که به خودروها و موتورهای مختلف شهره است نیز شرکت‌های فناوری حضوری فعال دارند. تاکنون شرکت‌هایی مانند فورد و DTE Energy میلیون‌ها دلار صرف ایجاد فضایی تازه برای کارآفرینانی کرده‌اند که ایده‌هایی بکر و مناسب دارند تا تجارت و اقتصاد این منطقه شکوفاتر از گذشته شود. در حال حاضر بیش از ۳۰ شرکت جدید و استارتاپ در این شهر شکل گرفته است و مدیران گوگل نیز از این شهر به عنوان یکی از نخستین قطب‌های فناوری خود یاد کرده و گفته اند که استارتاپ‌های این منطقه بیشتر بر تولید انواع دوچرخه با کارایی‌های جدید، ساعت‌های هوشمند و سایر وسایل مورد نیاز مردم تمرکز کرده‌اند. یکی از استارتاپ‌ها نیز با توجه به تعداد بالای بی خانمان‌ها تصمیم به تولید کت‌هایی کرده است که در مواقع لزوم به کیسه خواب تبدیل می‌شوند. استارتاپ دیگر بر روی اپ‌های مختلف کار می‌کنند که یکی از آنها به نظر می‌رسد بسیار مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال Domino's Pizza یک اپ است که وقتی به عنوان مشتری پیتزا را سفارش می‌دهید با کمک آن می‌توانید از مرحله خمیر پیتزا تا رفتن به درون فر و رسیدن پیتزا به دست خودتان آن را پیگیری کنید. گروهی دیگر از استارتاپ‌های این شهر نیز روی پروژه The Glass Card کار می‌کنند تا اطلاعات همه کارت‌های بانکی را برنامه‌ریزی کرده و آنها را در یک قطعه شیشه‌ای درست به اندازه یک کارت اعتباری ذخیره کنند. هنگام استفاده از این کارت شیشه‌ای می‌توانید ازطریق بلوتوث و سینک کردن اطلاعات با کمک اپ موبایل تصمیم بگیرید که از کدام کارت با چه مبلغی برداشت شود. واشنگتن دی سی نیز یکی دیگر از محل‌های مناسب برای پرورش استارتاپ‌هاست که برنامه‌نویسان و فعالان نرم‌افزار در آن حضوری ویژه دارند.

پاریس

هر چند به جز شهرهای امریکا، لندن نیز یک شهر تکنولوژی(Tech City) دارد و برلین هم با داشتن Silicon Allee می‌درخشد و پیش از این هردو فرمانروایان اروپا برای استارتاپ‌ها محسوب می‌شدند ولی این بار فرانسه نیز خوش خواهد درخشید. گذری در جهان نشان می‌دهد جدا از این شهرها، پاریس نیز به یمن حضور خاویر نیل(Xavier Niel) ، از شهرهایی است که استارتاپ‌ها می‌توانند نقشی عمده در بهبود وضعیت اقتصادی آن ایفا کنند. بسیاری معتقدند اگر یک نفر پیدا شود که پاریس و فرانسه را به بهشت استارتاپ‌ها در اروپا تبدیل کند بی‌شک وی همین میلیاردر فرانسوی است که تاکنون مبالغ زیادی در سرویس‌های اینترنتی این کشور سرمایه‌گذاری کرده است. وی تاکنون یک سرویس تلفن همراه ارزان قیمت هم در فرانسه راه‌اندازی کرده و وظیفه خود می‌داند که فضا را برای فعالیت استارتاپ‌ها آماده کند. امسال پاریس رقیبی جدی برای لندن و برلین محسوب می‌شود که تا به حال استارتاپ‌ها را از سراسر اروپا به سوی خود خوانده است و به همین دلیل تحلیلگران گارتنر برای این شهر نیز روزهایی نویدبخش در نظر گرفته اند.

اروگوئه

اروگوئه کشوری در امریکای جنوبی است که استارتاپ‌های فراوانی در دل خود جای داده و بیشتر آنها نیز به دنبال ساخت انواع بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی برای کامپیوترهای رومیزی و خانگی و سایر وسایل الکترونیکی مانند تبلت، موبایل، لپ تاپ و... هستند. در این کشور به صنعت آی‌تی توجه ویژه‌ای شده، طوری که ORT بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی این کشور امریکایی نیز برای نخستین بار رشته طراحی بازی‌های ویدیویی را راه‌اندازی کرده است. همچنین وجود برنامه‌نویسان بزرگ علوم کامپیوتر در این کشور می‌تواند اروگوئه را در سال ۲۰۱۴ به «هاب» منطقه تبدیل کرده و با رخ دادن اتفاقاتی بزرگ توجه همه را به خود جلب کند.

ویتنام

ویتنام کشوری واقع در آسیای جنوب شرقی که تحلیلگران مؤسسه گارتنر آن را ویژه کارآفرینان می‌دانند و معتقدند این کشور تا سال ۲۰۱۶ روندی رو به رشد خواهد داشت. با وجود این استارتاپ‌های توانمند به نظر می‌رسد در اقتصاد این کشور تغییری عمده ایجاد شود. ویتنام کشوری است که در سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها و حضور مداوم آنها پیشتاز است. در این کشور از ابتدای ژانویه سال جاری ۵ استارتاپ عمده و موفق ظهور کرده اند و بیش از ۱۵ سرمایه‌گذاری مناسب در صنعت آی‌تی انجام شده است که این رقم در کنار سنگاپور بیش از هر کشور دیگری در آسیای جنوب شرقی است. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران، پتانسیل خاصی در چشم انداز صنعت آی‌تی ویتنام دیده‌اند. در این کشور که سال‌ها از جنگ رنج می‌برد حالا نیروهای جوان زیادی وجود دارد که می‌توانند آینده آی‌تی این کشور را تغییر دهند و برخی نیز مردم ویتنام را بالقوه کارآفرین می‌دانند. در این کشور همچنین کارآفرینان پنهان زیادی وجود دارند که ناگهان با رشد فوق العاده یک شرکت، خود را نشان می‌دهند.

کنیا

این کشور آفریقایی لقب سیلیکون ساوانا را به خود اختصاص داده و در حوزه تکنولوژی و آی‌تی در قاره آفریقا پیشتاز است. بیش از ۹۳ درصد مردم کنیا از تلفن همراه استفاده می‌کنند و بیش از مردم سایر نقاط جهان، تشنه تکنولوژی هستند. در این کشور از سیستم ملی M-PESA برای انتقال پول از خودپردازها یا انتقال پول از سایر وسایل الکترونیکی استفاده می‌شود و قرار است شهر بزرگ تکنولوژی در آن ساخته شود، البته هنوز ساخت و ساز شهر تکنولوژی کونزا در کنیا در مراحل آغازین قرار دارد و دولت کنیا با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در این شهر تکنولوژی جدید قرار است ساخت آن را تا سال ۲۰۱۳ به پایان برساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج