۱۰۵۵۴۹۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

قدوس: دو سال اخیر برایم جهنم واقعی بود

در شرایط کرونا اهمیت هواداران را بیش از قبل درک می‌کنیم

روزنامه فرهیختگان: در شرایط کرونا اهمیت هواداران را بیش از قبل درک می‌کنیم

سامان قدوس در آمیان یکی از بدترین برهه‌های دوران ورزشی خود را تجربه کرد. از محرومیت و جریمه نقدی توسط فیفا تا تجربه مصدومیتی سخت و در ادامه سقوط این تیم به دسته دوی فرانسه. وینگر ایرانی آمیان که در لیگ فرانسه دوران کابوس‌واری را تجربه می‌کرد در تابستان تصمیم گرفت با تغییر فضا خود را از این شرایط دور کند و درنهایت به‌صورت قرضی به انگلیس رفت. برنتفورد مدت‌ها بود این ملی‌پوش ایرانی را زیرنظر داشت و در پنجره نقل‌وانتقالات اخیر سرانجام موفق شد به هدف خود برسد.

قدوس به‌خوبی می‌داند که در لیگ چمپیونشیپ انگلیس کار راحتی پیش‌رو ندارد و حضور در این رقابت‌ها احتمالا بزرگ‌ترین چالشی است که او در دوران فوتبالش تجربه خواهد کرد. او حالا به یکی از نفرات تقریبا ثابت تیمش تبدیل شده و در مسابقه ابتدای هفته برابر لوتون در ترکیب حضور نداشت اما سه‌شنبه‌شب دیدار مقابل سوانسی را از ابتدا آغاز کرد و با توجه به تعداد بالای مسابقات در این لیگ و فشردگی بازی‌ها طبیعی است که بیشتر مربیان تلاش دارند با استفاده از سیستم چرخشی به بازیکنان خود استراحت دهند تا از مصدومیت و خستگی آنها پیشگیری کنند. برنتفورد که با گذشت ۱۰ هفته از چمپیونشیپ در رتبه دهم جدول قرار دارد، عصر امروز در مصافی حساس میزبان میدلزبورو خواهد بود.

تاثیر غیبت هواداران

قدوس فوتبالش را از لیگ سوئد آغاز کرد و همچنان موردتوجه رسانه‌های این کشور قرار دارد. روزنامه «آفتون‌بلادت» سوئد که یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های منطقه اسکاندیناوی محسوب می‌شود، در گزارشی به بررسی وضعیت قدوس در انگلیس پرداخته و گفت‌وگویی نیز با او انجام داده که در ادامه می‌خوانید. این روزنامه می‌نویسد: «ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید چیزی که شما را نکشد، قوی‌ترتان می‌کند و اگر کسی به‌خوبی معنی آن را درک کرده باشد، مهاجم اهل مالمو برنتفورد است. سامان قدوس حالا در این تیم شرایط خوبی دارد و به آینده بسیار امیدوار است.

حتی اگر همچنان شب‌ها دچار سردرد و بی‌خوابی باشد.» این مهاجم ۲۷ ساله می‌گوید: «دو سال گذشته برایم مثل یک جهنم واقعی بود. من واقعا برنتفورد را دوست دارم. در فرانسه آنها در پایان فصل انرژی بدی داشتند و فقط می‌خواستند دوباره از نو همه‌چیز را شروع کنند.» بااین‌حال او با نگاهی مثبت درباره تیم جدیدش صحبت می‌کند و معتقد است در این تیم بازیکنان بسیار خوبی وجود دارند که جوان و درعین‌حال باانگیزه و تشنه پیروزی هستند: «این باشگاه برایم شبیه دورانی است که در اوسترشوند سوئد حضور داشتم اما با امکانات بیشتر و شرایط بهتر.»

پایتخت انگلیس خود را برای قرنطینه دوباره آماده می‌کند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا از ماموریت خود برای نجات کریسمس صحبت می‌کند و تصمیم گرفته تا کافه‌ها، مغازه‌ها و مکان‌های دیگری که به‌دلیل شلوغی احتمال گسترش کرونا را افزایش می‌دهند، فعلا تعطیل کند. به این ترتیب او امیدوار است انگلیسی‌ها بتوانند تعطیلات سال جدید میلادی را در وضعیت خوبی در کنار عزیزان خود سپری کنند. درمورد ورزش‌ها اما فعلا چنین تصمیمی وجود ندارد و در ماه نوامبر مسابقات فوتبال طبق برنامه برگزار خواهد شد و این فرصت خوبی برای قدوس است تا ناکامی‌های خود در سال‌های اخیر را جبران کند: «پیش از این فکر نمی‌کردیم حضور هواداران تا این حد مهم و تاثیرگذار باشد اما حالا مشخص است که آنها چه نقشی در فوتبال دارند. انگیزه، تمرکز و حتی آدرنالین شما در کنار آنها بالاتر می‌رود. بازیکنان به‌خاطر هواداران دوندگی بیشتری هم دارند و درحال‌حاضر آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که میزان دوندگی در مسابقات پس از شیوع کرونا و عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها کمتر شده است.»

آغاز مشکلات

قدوس نقشی مهم در درخشش اوسترشوند در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ داشت. شم گلزنی بالا و پای راست قدرتمند او با هدایت یک مربی به نام گراهام پاتر باعث شد پسر مالمو از یک فروشنده تلفن ناکام به یکی از بهترین بازیکنان لیگ سوئد تبدیل شود. با درخشش این باشگاه در رقابت‌های اروپایی مشتریان زیادی برای او پیدا شد و در ابتدا به نظر می‌رسید هوئسکای اسپانیا مقصد بعدی این بازیکن خواهد بود اما درنهایت قدوس راهی لیگ فرانسه شد. این سرآغاز بحران در زندگی ورزشی او بود و باعث شد پیشرفت او در فوتبال کند شود. اوضاع برای او پیچیده شد و مشکلاتی را تجربه کرد که هنوز پیامدهای آن را در زندگی‌اش حس می‌کند و با حسرت می‌گوید: «هنوز آن دوران را فراموش نکرده‌ام و به آن فکر می‌کنم. بعضی شب‌ها باعث می‌شود که به‌سختی بخوابم اما این مسائلی است که باید با آن کنار بیایید و بتوانید پس از آن هم به زندگی خود ادامه دهید.»

قدوس متهم به زیرپا گذاشتن قراردادش با هوئسکا شد و مدتی بعد توسط فیفا محکوم شد. طبق این حکم باشگاه او دو پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم شد و مهاجم ایرانی نیز به پرداخت ۴۳ میلیون کرون(۴ میلیون یورو) و ۴ ماه محرومیت از فعالیت‌های ورزشی محکوم شد. دادگاه CAS قرار بود به فرجام‌خواهی او و باشگاه رسیدگی کند: «به‌دلیل شیوع کرونا آنها دادگاه را یک ماه عقب انداختند و پس از آن نیز چندبار زمان آن را تغییر دادند. اینکه چطور از پس از قضیه برمی‌آیم هم باید بگویم که سخت است و سعی می‌کنم از دوستان و خانواده‌ام مشاوره و کمک بگیرم اما باعث نمی‌شود اوضاع به‌سرعت بهتر شود.

هنوز جریمه ۴۰ میلیونی وجود دارد و نمی‌دانم باید با آن چه کار کنم.» او با ناامیدی درباره این پرونده صحبت می‌کند. در ابتدا تصمیم گرفت محرومیتش را به‌سرعت سپری کند تا بعدا در باشگاه دیگری مثلا در همین برنتفورد برایش مشکلی پیش نیاید: «این به‌معنای آن نبود که خودم را مقصر می‌دانستم و این حکم را قبول داشتم. ولی مجبور شدم محرومیت را سپری کنم. برادرم می‌گوید پس از اتمام این قضایا، یک کتاب منتشر کنم و همه‌چیز را توضیح دهم.»

درد عجیب

چهار ماه با سختی سپری شد و او پس از یک آسیب‌دیدگی به ترکیب تیمش برگشت اما در بهار ۲۰۲۰ پس از احساس یک درد عجیب در شکمش با پزشک تیم آمیان مشورت کرد: «روز قبل از آن به بدنسازی رفته بودم و تمرینات شکم انجام دادم. با خود گفتم من هیچ‌گاه چنین دردی را پس از تمرین حس نکرده بودم. چون حتی در راه رفتن هم مشکل داشتم. فکر کردم که یک مشکل کشیدگی عضله یا چنین چیزی باشد. پزشک تیم روی شکم من فشار آورد و بلافاصله گفت باید به‌سرعت راهی بیمارستان شوی. دکتر مشکوک به مشکل آپاندیس بود و من همیشه فکر می‌کردم این اتفاق برایم هرگز رخ نخواهد داد.

در بیمارستان یک آزمایش خون از من گرفتند و مرا به خانه فرستادند. با خود فکر کردم چه خوب، پس می‌توانم در مسابقه دو روز بعد بازی کنم. پس از آن نه می‌توانستم بایستم، نه بنشینم و نه دراز بکشم. وحشت کرده بودم و نمی‌دانستم چه کار کنم. نیمه‌شب با دکتر تماس گرفتم و گفتم آنقدر درد دارم که توان انجام هیچ کاری را ندارم. او گفت مشکل تو واقعا جدی است. من هیچ‌چیزی درباره آپاندیس نمی‌دانستم، به همین دلیل چیزی متوجه نمی‌شدم و درک نمی‌کردم چرا پزشک تیم تا این حد استرس دارد. وقتی برای بار دوم به بیمارستان رفتم به‌سرعت تحت عمل جراحی قرار گرفتم و نمی‌دانم چرا بار اول مرا به خانه فرستادند.»

در چنین شرایطی با رسیدن پیشنهاد برنتفورد، این مهاجم نفس راحتی کشید اما هنوز از چیزی مطمئن نبود: «هفته‌های آخر واقعا دشوار بود و نمی‌دانستم چه چیزی در انتظارم است. اینکه باید وسائلم را جمع کنم و برای رفتن به انگلیس آماده شوم یا در همانجا بمانم. به‌محض قطعی شدن انتقالم، شرایط بهتر شد و اکنون زمان آن رسیده بود که نشان دهم قبلا چه بازیکنی بوده‌ام.»

قدوس حالا در برنتفورد خانه اصلی‌اش را پیدا کرده است و شاید یکی از دلایل آن تعداد زیاد بازیکنان اهل اسکاندیناوی در این باشگاه باشد. ۴ سوئدی(قدوس، پونتوس یانسون، فردریک همر و سیمون آندرسون) و البته ۵ بازیکن دانمارکی به‌همراه فرانک توماس، سرمربی این تیم که او هم دانمارکی است باعث شده قدوس برای ارتباط بهتر با بازیکنان در زمین مشکل خاصی نداشته باشد: «شاید حتی در ترکیب تیم‌های آن منطقه نیز این همه بازیکن اهل اسکاندیناوی وجود نداشته باشد. برایم سخت است که چنین چیزی را باور کنم.»

این باشگاه فصل پیش تا آستانه صعود به لیگ برتر نیز پیش رفت اما در فینال پلی‌آف به فولام باخت. آنها به پرورش استعدادها و فروش آنها به تیم‌های لیگ برتری مشهور هستند. نیل موپای(برایتون)، اولی واتکینز(استون‌ویلا) و به‌تازگی سعید بن‌رحمه(وستهام) نمونه‌هایی هستند که می‌توانند الهام‌بخش قدوس باشند تا او هم راه آنها را طی کند: «اینجا پر از چنین بازیکنانی است و البته از چنین مثال‌هایی برای افزایش انگیزه ما استفاده می‌کنند.»

حتی بهتر از سوئد

قدوس در پاسخ به اینکه بزرگ‌ترین تفاوت فوتبال فرانسه و انگلیس چیست، می‌گوید: «اینجا داوران سختگیری کمتری دارند و اجازه می‌دهند بازی بیشتر در جریان باشد. من با این داستان قدیمی که لیگ چمپیونشیپ فقط ضربه زدن و دویدن است اصلا موافق نیستم. یادم هست وقتی تازه به تیم آمده بودم، قرار بود در زمین میلوال به مصاف آنها برویم. همه می‌گفتند این بدترین تیمی است که در لیگ انگلیس می‌توانید با آنها مواجه شوید. می‌گفتند با زمین چمن بد و هواداران پرشور آنها رقیبی سرسخت به شمار می‌روند.

من از روی سکو بازی را تماشا می‌کردم و انتظار بدترین چیزها را داشتم اما وقتی به زمین نگاه کردم، متوجه شدم در سوئد چنین چمن خوبی وجود ندارد و از توپ‌های بلند و درگیری در زمین خبری نبود؛ همه واقعا تلاش می‌کردند فوتبال بازی کنند.»

او تصور می‌کند هم‌تیمی‌هایش زیاد از توانایی‌هایش باخبر نیستند: «خیلی‌ها در اینجا اسم آمیان را نشنیده بودند و حتی عده‌ای تصور می‌کردند باشگاهی در سوئد است.» تقریبا ۵/۲سال از زمانی که او به‌همراه اوسترشوند در زمین آرسنال پیروز شد، می‌گذرد اما می‌گوید انگار ۱۰ سال از آن بازی گذشته است: «گراهام پاتر، مربی سابقم این روزها سرش در برایتون شلوغ است اما وقتی به اینجا آمدم به من زنگ زد و تبریک گفت. بیشتر از طریق دستیارانش جویای احوالش هستم و شرایطش را پیگیری می‌کنم.» حالا قدوس از آن روزهای سخت فاصله گرفته و به نظر می‌رسد زندگی دوباره روی خوشش را به او نشان داده است. حکم دادگاه CAS همچنان او را رها نمی‌کند اما در پاسخ به اینکه آیا در تمام این مشکلات و دوران تاریک، تجربه مثبتی به دست آورده است، بدون مکث می‌گوید: «به آن زمان به‌عنوان یک جهنم واقعی نگاه می‌کنم. اصلا آرزو نمی‌کنم کسی چنین تجربه‌ای داشته باشد. حتی نمی‌توانم توضیح دهم که چقدر سخت بود. درک کردن چنین احساسی، تجربه دردناکی بود و حتی برای دشمنم هم آن را آرزو نمی‌کنم.»

او این روزها ظاهرا کمی بهتر شده و از آن دوران سیاه همراه با مصدومیت، آپاندیس و کرونا، فاصله گرفته است: «شاید از نظر ذهنی قوی‌تر از قبل شده باشم. سعی کردم سخت‌تر از قبل تمرین کنم و فکر می‌کنم توانسته‌ام با آن کنار بیایم. شاید در مسابقه بعدی برای تیمم ۵ گل زدم. فقط منتظرم این اتفاق بیفتد(باخنده).»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج