۱۰۵۵۹۱۵
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

سقوط آزاد قیمت در بازار خودروی تهران

در حالی که نماینده دموکرات‌ها کت و شلوار ریاست‌جمهوری‌اش را آماده کرده تا به عنوان رئیس‌جمهور بعدی کلید کاخ سفید را تحویل بگیرد، بازارهای وابسته به ارز در ایران روال نزولی به خود گرفته‌اند که بی‌سابقه است.

روزنامه توسعه ایرانی: در حالی که نماینده دموکرات‌ها کت و شلوار ریاست‌جمهوری‌اش را آماده کرده تا به عنوان رئیس‌جمهور بعدی کلید کاخ سفید را تحویل بگیرد، بازارهای وابسته به ارز در ایران روال نزولی به خود گرفته‌اند که بی‌سابقه است.

دلار که به راحتی سد مقاومتی ٣٠ هزارتومان را شکسته بود و با قیمت ۳۲ هزار تومان معامله می‌شد حالا خود را آماده رسیدن به کمتر از ۲۰ هزار تومان می‌کند. سقوطی بی‌سابقه و غیرقابل تصور. این چنین است که بازارهای موازی و تاثیرپذیر از دلار دیروز شرایط خاصی را پشت سر گذاشتند. شرایطی ویژه و استثنایی که توام با کاهش شدید قیمت‌ها از یک سو و نبود مشتری از سوی دیگر بود.

نیم نگاهی به بازار خودرو نشان می‎دهد که در بازار قیمت وارداتی، که به خاطر سیاست ممنوعیت واردات از مدت‌ها قبل با رشد بی‌سابقه قیمت مواجه بودند ریزش حتی دو میلیارد تومانی در برخی خودروهایی مانند بی‌ام‌و و ریزش ۵ میلیارد تومانی در برخی مدل‌های پورشه اتفاق افتاد.

بازارها اشتباه نمی‌کنند

ترامپ با بایدن فرقی دارد؟ سیاست تحریمی آمریکا در قبال ایران تفاوت می‌کند؟ این‌ها سئوالاتی است که به کرات در فضای مجازی و افکار عمومی مطرح می‌شود. تفاوت ترامپ و بایدن را باید در نوع سیاست تحریمی این دو جستجو کرد. ترامپ با سیاست فشار حداکثری تلاش کرد اقتصاد ایران را به زانو درآورد اما بایدن وعده بازگشت به برجام و همچنین کاهش فشار بر ایران را داده است. بازارهای ایران از این روست که به حضور بایدن در کاخ سفید خوشبین‌تر هستند.

حالا بسیاری معتقدند حضور جو بایدن نماینده دموکرات‌ها در کاخ سفید می‌تواند دلار را به کانال ١٥هزار تومان نیز وارد کند. این چنین است که بازار خودرو نیز برای ریزشی قابل توجه آماده می‌شود.

محمدی از فعالان بازار خودرو به خبرنگار «توسعه ایرانی» می‌گوید: «بازار خودرو به قدری سیاسی شده که در طول دو هفته اخیر با هر اظهارنظری که به انتخابات امریکا مرتبط بود دستخوش تغییر قیمت ‌شد و البته ریزش قیمت وارداتی‌ها از همان زمان آغاز شد و کار را به جایی رساند که برخی خودروها سقوط قیمت داشتند نه کاهش .»

این فعال بازار خودرو به رشد قیمت برخی خودروهای مونتاژی اشاره می‌کند و می‌گوید:« مثلا خودروی پژو ۲۰۰۸ که مونتاژ ایران خودرو است طی این چند روز از قیمت ۱.۳ میلیارد تومان به نزدیک یک میلیارد تومان رسیده و این‌طور که بازار نشان می‌دهد احتمال ادامه روند کاهشی آن وجود دارد. این روال برای مونتاژی‌های زیر یک میلیارد هم صادق است .»

از این دست کاهش قیمت‌ها در بازار بسیار دیده می‌شود به گونه ای که یکی از خبرگزاری ها از کاهش قیمت فولکس واگن تیگوان مشکی رنگ صفر کیلومتر می‌نویسد و اشاره می‌کند این خودرو که تا ۳.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود، اکنون با افت ۵۰۰ میلیون تومانی به کمتر از ۳.۲ میلیارد تومان رسیده است و در مواردی فروشندگانی که نیاز به پول داشتند، حاضر به فروش همین خودرو با قیمت پایین‌تری نیز بودند.

نمایشگاه‌داری در منطقه عباس آباد تهران، از کاهش دو میلیارد تومانی بی.ام.و ۷۳۰ از ۱۰ میلیارد تومان به زیر هشت میلیارد تومان خبر می‌دهد.

فعالان بازار معتقدند که ریزش شدید قیمت‌ها ناشی از کاهش ارزش دلار سبب شده تا برخلاف هفته‌های گذشته که خریدار و فروشنده‌ای وجود نداشت، اکنون فروشندگان به صف شوند، هرچند خریداران نیز به امید کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند.

ثقفی نمایشگاه‌داری در خیابان شریعتی است که در مورد افت قیمت‌ها می‌گوید: «افت قیمت‌ها در هفته‌های گذشته محسوس بوده و حتی در برخی موارد فروشنده از ترس اینکه قیمت‌ها کاهش بیشتر یابد حاضر به معامله خودرو به صورت شرایطی (چکی ) شده البته در حال حاضر بیشتر خریداران برای خرید صبورتر هستند و منتظر کاهش بیشترند که البته ممکن است دوباره روال تغییر کند.»

به گفته وی این روال برای داخلی‌ها هم صادق است و قیمت برخی خودروهای پرتقاضا همچون پراید و تیبا بین هفت تا ۱۳ میلیون تومان کاهش یافته است که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن جز نتیجه انتخابات امریکا و کاهش قیمت دلار؛ نبود خریدار است.

همین روال موجب شده تا برخی کارشناسان خودرویی حتی تداوم این روال با انتخاب بایدن را مورد توجه قرار دهند.

فیروز نادری از این دست کارشناسان است که می‌گوید: روز پنجشنبه قیمت پراید ۱۲۵ میلیون تومان بود که دیروز (شنبه) با ۱۳ میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت: اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دست‌کم تا ۴۰درصد فروخواهد ریخت

پژو ۲۰۶ تیپ دو با ۲۰ میلیون تومان کاهش شنبه با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان معامله شد.

تیبا صندوق‌دار نیز طی دو روز گذشته ۱۴۵ میلیون تومان فروخته می‌شد اما روز شنبه با هفت میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است.

کوئیک نیز روز پنج‌شنبه با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان فروخته شد اما شنبه این خودرو با ۱۲ میلیون تومان کاهش به قیمت ۱۵۸ میلیون تومان رسید.

با افزایش شانس برد بایدن در انتخابات آمریکا، دلار کاهش قابل‌توجهی در قیمت داشته که این اتفاق بر بازار خودرو تاثیر گذاشته و قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شده است.

سال ۹۶ بود که وزیر وقت صمت با بهانه خروج ارز جلو واردات خودرو را گرفت و به گونه‌ای خودتحریمی صنعت خودرو را از درون کشور اغاز کرد تا شاهد قدرت‎نمایی خودروهای وطنی باشیم اما افزایش قیمت‌ها کار را به جایی رساند که خودروهای وارداتی خود تعیین‌کننده قیمت شدند و حالا این بازار محدود خودرو افسار قیمت‌گذاری و حیاتش را خود در اختیار گرفته است.

حد متوسط ریزش 40 درصد

جالب اینجاست که فعالان بازار هم منتظر کاهش قیمت هستند به طوری که نعمت‌الله کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: «اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دست‌کم تا ۴۰ درصد فرو خواهد ریخت . وی تاکید می‌کند معاملات به طور کلی قطع است. یعنی هیچکس خودرو نمی‌خرد، دلال‌ها هم به قیمت قبل خریده‌اند و باید ارزان‌تر بفروشند، به همین دلیل مقاومت می‌کنند و بازار قفل است.»

وی افزود: دلال‌ها می‌خواهند به همان قیمت که خریده‌اند بفروشند، کسی هم به آن قیمت نمی‌خرد وقتی دلار ریزشی است،‌کسی جرات خرید ندارد چون فکر می‌کند ممکن است روز بعد ارزان‌تر بخرد و همینطور هم هست. قیمت‌های اعلامی شاید مثل قبل باشد که برای آن هم خریداری وجود ندارد‌.

به گفته وی در یکی دو ماه اخیر که قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسید معامله انجام نمی‌شد و قیمت‌ها روی کاغذ تغییر می‌کرد؛ اما دیروز اگر قیمت ارز به زیر ۲۵ هزار تومان رسید، در بازار خودرو اتفاقاتی افتاد. در عین حال بازار در شوک قیمت‌هاست و رسما تاثیر نهایی هنوز مشخص نیست.

در همین حال فعالان بازار پیش‌بینی‌ می‌کنند که خودرو‌های در محدوده ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان مستعد ریزش ۱۰ میلیون تومانی قیمت، خودرو‌های در محدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان آماده ریزش تا ۱۵ میلیون تومان و خودرو‌های گران‌تر مستعد ریزش بالاتر قیمت‌ها هستند، اما به نظر می‌رسد به دلیل شرایط خاص حاکم بر بازار شرایط چندان آماده خرید و فروش نباشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      اگر این طور پیش برود طرح اقای روحانی با شکست روبرو خواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج