جاباما
۱۰۵۶۱۸۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

پیروزی بایدن و آل‌سعود بین سکوت و انتظار

رژیم سعودی که بیش ازهر کشورعربی از پیروزی «جو بایدن» درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضرر خواهد کرد، پس از شکست «دونالد ترامپ» که از حمایت های ریاض در سیاست های خاورمیانه ای و دشمنی شدیدش علیه ایران بهره می برد، سرعت اظهار نظر را کند کرده است.

ایرنا: رژیم سعودی که بیش ازهر کشورعربی از پیروزی «جو بایدن» درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضرر خواهد کرد، پس از شکست «دونالد ترامپ» که از حمایت های ریاض در سیاست های خاورمیانه ای و دشمنی شدیدش علیه ایران بهره می برد، سرعت اظهار نظر را کند کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در زمانی که کشورهای عربی برای تبریک به رئیس جمهوری منتخب دموکرات عجله داشتند ، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ساعت ها در مورد انتخابات ایالات متحده سکوت اختیار کرد و البته انتخاب مجدد رئیس جمهوری تانزانیا را به او تبریک گفت.

روابط نزدیک شخصی که شاهزاده سعودی را به ترامپ پیوند می داد، فرصتی بود برای بن سلمان برای رویاروئی با موج انتقادات بین المللی از جمله در خصوص حقوق بشر که با پرونده های شرارت مانند قتل « جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی، نقش ریاض در کشتار ملت یمن و جنگ علیه این کشور و دستگیری فعالان عربستانی گره خورده است.

این پرونده ها حالا ممکن است به کانون اختلاف و تنش بین بایدن و سعودی یکی از اصلی ترین صادرکنندگان نفت و خریداران عمده سلاح های آمریکایی تبدیل شود.

پیروزی بایدن و آل‌سعود بین سکوت و انتظار

بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در کارزارهای انتخاباتی متعهد شد که روابط آمریکا با پادشاهی سعودی را مورد ارزیابی قرار دهد و خواستار بازخواست بیشتر سعودی ها از جمله درخصوص قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه و پایان حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن شد.

عمق نگرانی از شکست ترامپ در میان نزدیکان و وابستگان آل سعود کاملا نمایان است.

یک زن سعودی به نام « دکتر مونا» در توئیتی نوشت: تنها چیز بدتراز کووید 19 ، بایدن 20 خواهد بود.

بسیاری از سعودی ها که از فضای رسانه های اجتماعی استفاده می کنند ساعت ها پس از اعلام پیروزی بایدن از سوی شبکه های تلویزیونی آمریکا نتایج انتخابات را نادیده گرفته و سکوت اختیار کرده اند.

یک منبع سیاسی سعودی با اشاره به روابط تاریخی میان ریاض و واشنگتن تلاش کرد تا خطر ایجاد اختلاف و شکاف بین پادشاهی سعودی و دولت بایدن را بی اهمیت جلوه دهد اما روزنامه سعودی« عکاظ» نوشت که « منطقه در انتظار بسر می برد و برای آنچه پس از پیروزی بایدن در انتخابات اتفاق می افتد، آماده می شود».

شاید پادشاهی سعودی مجبور نباشد مدتی طولانی برای واکنش دولت بایدن منتظر بماند.

«نیل کوئلیام» محقق موسسه چتم هاوس در انگلیس، گفت که دولت بایدن تلاش خواهد کرد درهمان ابتدای شروع بکارش نارضایتی خود از سیاست های داخلی و خارجی سعودی را ابراز کند.

وی افزود: رهبری سعودی نگران است که دولت بایدن و کنگره تبدیل به طرف متخاصم شده و در روابط با ریاض از جمله همکاری های نظامی به طور کامل تجدید نظر و سپس تلاش کند گام هایی مثبت برای پایان دادن به جنگ علیه یمن بردارند.

رژیم سعودی که بشدت از سیاست« فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران حمایت می کرد به عنوان دشمن منطقه ای ایران خواستار اعمال تحریم های سخت علیه آن بود اما بایدن گفته است که به توافق هسته ای سال 2015 میان قدرت های جهانی و تهران که در زمان تصدی او به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا در دولت باراک اوباما مورد مذاکره قرار گرفت ، بازمی گردد.

رویترز به نقل از یک کارگر در سوپرمارکتی در ریاض که او را «ابوزید» معرفی کرده است، نوشت: از پیروزی بایدن راضی نیستم اما امیدوارم رویکرد دیگری داشته باشد و از اشتباهات اوباما درس بگیرد و متوجه شود ایران دشمن مشترک است.

یک منبع سیاسی سعودی با بیان اینکه« پادشاهی سعودی توانایی تعامل با هر رئیس جمهور آمریکا را دارد» ، گفت: تغییر رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند بر روابط راهبردی ریاض و واشنگتن تاثیر بگذارد و این رویکرد سعودی است.

جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.
این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود به رقابت برخاست و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.

بایدن شنبه شب در اولین توئیت پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: رئیس جمهوری تمام مردم آمریکا خواهم بود، چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که به من رای ندادند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج