۱۰۵۷۹۶۸
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

بازی تیم ملی هنوز تحت تاثیر نام کی‌روش

سلیقه‌ای بودن سرمربیگری توجیه خوبی برای انتخاب هر بازیکنی نیست.

روزنامه فرهیختگان: سلیقه‌ای بودن سرمربیگری توجیه خوبی برای انتخاب هر بازیکنی نیست

فوتبال ایران در دومین آزمون اسکوچیچ بعد از برتری مقابل ازبکستان این بار هم در خارج از خانه مقابل تیم اروپایی بوسنی و هرزگوین پیروز شد و با دو گل کاوه رضایی و مهدی قایدی حریف سرسخت خود را شکست داد تا هواداران تیم ملی به روزهای آینده و به‌خصوص دیدارهای حساس و تاثیرگذار این تیم مقابل عراق و بحرین امیدوار شوند، هرچند در این میان خواندن نظرات کارشناسانی مثل ابراهیم قاسم‌پور خالی از لطف نیست و آنها اعتقاد دارند علاوه‌بر امیدواری‌هایی که به‌وجود آمد نگرانی‌هایی وجود دارد و باید سرمربی و کادر فنی تیم ملی نسبت به برطرف کردن برخی نقاط ضعف اقدام کنند تا کار تیم ملی برای رسیدن به مرحله بعد مقدماتی جام‌جهانی به اما و اگر کشیده نشود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با قاسم‌پور را در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما از بازی دوستانه تیم ملی با بوسنی چیست؟

قبل از هر چیز معتقدم وقتی بازی تدارکاتی برای هر تیمی برگزار می‌شود باید نسبت به بضاعت و توان تاکتیکی که وجود دارد، بازی فوق برگزار شود. به‌خصوص وقتی تیمی مثل بوسنی بدون نفرات سرشناس و اصلی خود پا به میدان نمی‌گذارد و با تمام قوا به مصاف نمی‌آید. پس شاید همه اهداف در چنین دیداری محقق نشود به‌خصوص اینکه در سوی دیگر میدان نیز بازیکنانی مثل مهدی طارمی یا سردار آزمون یا بازیکنان کلیدی دیگری مثل وریا غفوری یا رامین رضاییان حضور نداشتند که مطمئنا با حضور تمام نفرات اصلی در میدان به‌طور حتم برای هر دو تیم اهداف بیشتری رقم می‌خورد.

بنابراین وقتی چنین اتفاقی نمی‌افتد نمی‌توان از بازی تدارکاتی فوق خیلی استفاده بهینه کرد. با این حال این حق طبیعی یک مربی است تا بازیکنانی که مدنظرش هست را انتخاب کند چون فوتبال سلیقه‌ای است و نمی‌توان در این زمینه خیلی سخت گرفت اما ما بازی‌های تدارکاتی بیشتر و قوی‌تری نیاز داریم چون هم مربی جدید است و هم یک‌سری بازیکنان درحال اضافه شدن به ترکیب تیم هستند که نیاز به زمان دارد که مطمئنا در چنین بازی‌هایی سرمربی می‌تواند هم ترکیبش را شناخته و هم کارهای تاکتیکی و هماهنگی که نیاز هست را در چنین مسابقاتی انجام داده که امیدوارم در آینده بازی‌های به‌مراتب بهتری برای رسیدن به این امر برای تیم‌ملی در نظر گرفته شود.

نکات امیدوارکننده‌ای در ترکیب تیم ملی یا بازی ملی‌پوشان مشاهده کردید؟

بله، نکته اصلی آنجایی بود که تیم ملی فرصتی به آن صورت به حریف اروپایی نداد ضمن اینکه به نظر من تیم ملی با ۳ دفاع و دو پیستون که در زمان حمله به‌خوبی صاحب فرصت می‌شدند به میدان رفت و این یک امر مناسب بود و دیدید که این دو پیستون در وقت دفاع نیز به مدافعان کمک کرده و در یک‌سوم میانی متمرکز می‌شدند و به همین دلیل تیمی مثل بوسنی که از مهاجمان صاحب‌نامی بهره می‌برد در دیدار پنجشنبه شب نتوانست فرصت خطرناکی روی دروازه ایران ایجاد کند. این موضوع یک نکته مثبت بود.

یک نکته مثبت دیگر هم وجود داشت که آن هم سبک گلزنی کاوه رضایی بود که در آن شرایط سخت پا به توپ شده و گلزنی می‌کند که البته این موضوع نشان می‌دهد بازی کردن در خارج از ایران و در کشوری که فوتبالی به‌مراتب بهتر از ما دارد چطور به بازیکن اعتمادبه‌نفس می‌دهد که بتواند آن توپ را به آن زیبایی تبدیل به گل کند، همین‌طور مهدی قایدی نیز در زمان کمی که به میدان آمد و با پاسی که دریافت کرد با یک کنترل خوب و جهت ضربه دوم که نشان داد استفاده از هر دو پا را به‌خوبی می‌داند، منجر شد تا گل دوم تیم ملی را هم به زیبایی به ثمر برساند که این موضوع هم نشان می‌دهد قایدی هم اعتمادبه‌نفس بالایی پیدا کرده و می‌تواند در آینده یکی از بازیکنان کلیدی و مثمرثمر تیم ملی باشد.

در این دیدار نکات نگران‌کننده هم برای تیم ملی وجود داشت که بخواهید به آن اشاره کنید؟ هنوز 2 بازی حساس مقابل عراق و بحرین باقی‌مانده و اگر این دیدارها را نبریم کارمان به اما و اگر خواهد کشید. درواقع با روندی که در دیدار پنجشنبه شب دیدیم می‌توانیم نسبت به دو دیدار حساس و باقی‌مانده امیدوار باشیم؟

با این روند خیر، البته عرض کردم اگر بازیکنان تاثیر‌گذار تیم ملی به این تیم اضافه شوند و بازی‌های خوب و مناسب تدارکاتی برای تیم ملی در نظر گرفته شود می‌توانیم تا حدودی امیدوار شویم کما اینکه در گذشته کارهای به‌مراتب سخت‌تر از این را هم انجام داده‌ایم. درست است که دو بازی سخت و حساس مقابل بحرین و عراق باقی‌مانده که خوشبختانه هر دو بازی در زمین خودمان برگزار می‌شود و بازی‌های بیرون از زمین‌مان هم بازی‌های سختی نیست، اما با اضافه شدن بچه‌ها و نفرات قبلی که سالیان سال است که در ترکیب بازی می‌کنند مطمئنا هماهنگی بیشتر ایجاد شده، هرچند یک کار سخت که برای تیم ملی پیش رویش قرار دارد این است که قطعا تیم‌های بحرین و عراق به ایران می‌آیند تا فشرده بازی کنند و فضا‌ها را از ما بگیرند که مطمئنا در این شرایط هر تیمی مقابل ما بازی کرده برای رسیدن به برد مقابلش دچار مشکل شده‌ایم و حتی پیش‌آمده که در ضدحملات هم گرفتار شده و خطراتی را حریفان ایجاد کرده‌اند. بنابراین در ادامه باید با تدبیر و روش‌های بهتری به میدان برویم هرچند به نظر من در کارهای دفاعی موفق بودیم اما یک مقدار در خط میانی یا پیستون‌های چپ و راست می‌توانیم از نفرات قبلی برای بهره بردن و رسیدن به موفقیت استفاده کنیم.

یعنی موافق استفاده از غفوری و رضاییان هستید؟

این نظر شخصی من است و مربیگری هم یک امر سلیقه‌ای به‌شمار می‌رود اما معتقدم این نفرات می‌توانند تاثیرگذارتر باشند به نسبت آنهایی که پنجشنبه شب مقابل بوسنی به میدان رفتند.

درخصوص بازیکنان درحالی صحبت کردید که لیست اخیر اسکوچیچ انتقادات زیادی را به همراه داشت. آیا این توجیه که ما هر فردی را دعوت می‌کنیم اما درنهایت موفق می‌شویم می‌تواند توجیه عقلانی درستی برای انتخاب نفرات باشد. یعنی بگوییم مربیگری سلیقه‌ای است و شایسته‌ها بیرون بمانند؟

خیر، باید در هر انتخاب منطق را قبول کرد. یک زمانی شما یک لیست را می‌دهید ۱۰ نفر درخصوص آن اظهارنظر می‌کنند و هشت نفر لیست را تایید می‌کنند و فقط دو نفر آن را رد می‌کنند پس حق با شماست. وقتی اکثریت با قاطعیت یک لیست را تایید می‌کنند باید آن را قبول کرد یا برعکس اگر اکثریت آن را رد می‌کنند باید آن را رد کرد، بنابراین وقتی قریب به اتفاق می‌گویند که الان رضاییان و وریا در شرایط خوبی هستند پس باید حرف منطقی را قبول کرد کمااینکه در باشگاه‌هایشان نیز بازیکنان تاثیر‌گذاری بوده و در حمله می‌توانند به‌خوبی کمک حال تیم ملی باشند. ضمن اینکه در این مدت غفوری نیز گل‌های حساسی را برای تیم باشگاهی‌اش زده است.

اسکوچیچ با بازی پنجشنبه شب نشان داد نیاز به بازیکنانی دارد که در دو طرف خوب به حمله اضافه شوند که سانترهای خوب داشته باشند و از تکنیک خوبی بهره ببرند و قدرت و توانایی رفت و برگشت خوبی در خط حمله و دفاع داشته باشند و این دو بازیکن در گذشته نشان دادند که این توانایی را دارند و می‌توانند به تیم ملی کمک کنند. بنابراین باید آماده‌ها و بازیکنان سرحال و مثمرثمر و کسانی که آمادگی جسمانی و فنی خوبی دارند به تیم ملی دعوت شوند. به صرف اینکه به خاطر سلیقه‌ای بودن امر مربیگری و اینکه تغییر و تحولات زیادی مدنظر است، بازیکن دعوت کنیم، نتیجه حاصل نمی‌شود.

به نظر شما تیم ملی ایران هنوز تحت‌تاثیر نام کی‌روش بازی می‌کند یا این‌طور نیست؟

فکر می‌کنم کماکان تحت تاثیر کار و رفتار و سیستم کی‌روش هستیم و به نظرم جابه‌جایی و تعویض آن تفکرات و سیستم نیاز به زمان دارد به همین دلیل است که می‌گویم نباید خیلی تغییر و تحولات زیادی را در ترکیب و سیستم تیم داد.‌

اگر صحبت خاصی باقی‌مانده بفرمایید؟

ا‌ن‌شاءالله که تیم ملی بتواند از این دو بازی سخت هم سربلند بیرون بیاید و موفق عمل کند.

بازتاب پیروزی شاگردان اسکوچیچ مقابل بوسنی
ایران رقیب راحتی نبود، بایه‌ویچ بدون برد می‌رود

تیم‌ملی فوتبال ایران پنجشنبه‌شب موفق شد در دیداری تدارکاتی با دو گل در زمین بوسنی به برتری رسیده و رکورد خوب خود برابر این حریف اروپایی را حفظ کند. روزنامه «دنونی» بوسنی در گزارشی از این دیدار نوشت: «تیم بوسنی در دیداری دوستانه در سارایوو با دو گل مغلوب ایران شد. کاوه رضایی و مهدی قایدی گلزنان ایران در این مسابقه بودند. سرمربی بوسنی در این دیدار ترکیبی از بازیکنانی که پیش از این کمتر فرصت بازی پیدا کرده بودند و همچنین چند بازیکن تازه‌وارد را ابتدای مسابقه راهی زمین کرد. با این حال در پایان مسابقه نتوانستند نتیجه مطلوب خود را کسب کنند و درنهایت بازی را باختند.

تیم میهمان در بیشتر طول مسابقه مالک توپ بود و گلر بوسنی در همان 20دقیقه ابتدایی با دو واکنش خوب مانع از گلزنی حریف شد. البته بوریچ در دقیقه 20 مصدوم شد و از بازی بیرون رفت. بوسنی همچنین چند حرکت خوب نیز در زمین انجام داد اما تهدیدی جدی برای دروازه ایران محسوب نمی‌شد. بوسنی پس از دریافت گل تهاجمی‌تر بازی کرد اما زهر لازم برای گشودن دروازه حریف را نداشت و درنهایت در اواخر مسابقه گل دوم را نیز دریافت کرد. تیم‌ملی بوسنی در دو دیدار بعدی خود روزهای یکشنبه و چهارشنبه به مصاف هلند و ایتالیا خواهد رفت. در شرایطی که دوشان بایه‌ویچ فرصت خوبی داشت تا پس از 5بازی حضور روی نیمکت بوسنی نخستین بردش را با این تیم جشن بگیرد اما در این بازی هم شکست خورد و بعید است در دو مسابقه بعدی بتواند موفق به غلبه بر رقبای سرسخت خود شود.

به این ترتیب احتمالا بایه‌ویچ بدون کسب حتی یک برد در طول 8بازی خود به‌عنوان سرمربی بوسنی از این سمت خداحافظی خواهد کرد. هر دو مسابقه بعدی بوسنی در چارچوب مسابقات لیگ ملت‌های اروپا خواهد بود و ناکامی آنها در این مسابقات موجب سقوط آنها به دسته B خواهد شد. به این ترتیب بایه‌ویچ که برای نجات تیم و بهتر کردن اوضاع آمده بود پس از عدم راهیابی به رقابت‌های یورو 2020، در لیگ ملت‌های اروپا نیز با نتایجی ضعیف این تیم را ترک می‌کند تا خاطرات چندان خوبی از او باقی نماند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحت تاثیرچی. کی روش یک مربی نتیجه گرا بود که استعداد بازیکنان بالقوه را نابود می کرد. هی بگو کی روش.

    • azimnaghizadeh

      کیروش ی مربی عقده ای بود ک لج با هر بازیکن یا مسولی میکرد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج