۱۰۵۸۱۴۹
۱۵ نظر
۵۰۱۳
۱۵ نظر
۵۰۱۳
پ

کدام بانک‌ها سود سپرده را افزایش دادند؟

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده سیاستگذار فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ سودهای سپرده ندارد، اما مشاهدات و پیگیری‌ها نشان می‌دهد برخی بانک‌ها برای ایجاد جذابیت در سپرده‌گذاری نرخ سود سپرده یکساله را دو درصد افزایش داده‌اند.

تجارت نیوز: در حالی که رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده سیاستگذار فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ سودهای سپرده ندارد، اما مشاهدات و پیگیری‌ها نشان می‌دهد برخی بانک‌ها برای ایجاد جذابیت در سپرده‌گذاری نرخ سود سپرده یکساله را دو درصد افزایش داده‌اند.

آخرین بار شورای پول و اعتبار سه ماه پیش وضعیت نرخ سود بانکی را در بازار پول تغییر داد. بر این اساس نرخ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک‌سال ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال به ۱۸ درصد رسید.

این درحالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٣٩٩ به عدد بی‌سابقه ۴١,۴ درصد رسیده است. در واقع درصد تعیین شده قانونی برای سود سپرده سالانه بیش از چهار درصد از تورم هم کمتر است.

ظاهرا این عدم همخوانی تاثیر خودش را هم در آمارها گذاشته؛ طبق آخرین آمار مربوط به متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی، نرخ رشد سپرده کوتاه‌مدت دو برابر رشد سپرده بلند‌مدت بوده است و سپرده‌های بلند مدت فقط ۱۸ درصد رشد کرده‌اند آن هم در شرایطی که در یک سال منتهی به شهریور ماه ۹۹ حجم نقدینگی ۳۶.۲ درصد رشد داشته است.

به عبارتی شبکه بانکی می‌توانست فرصت خوبی برای جذب سپرده بلندمدت داشته باشد اما جذاب نبودن نرخ سودهای سپرده در مقابل بازارهای رقیب این فرصت را از او گرفت.

چند هفته پیش با بالا گرفتن تب شایعات درباره افزایش نرخ سود سپرده، رئیس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب این خبر در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که بانک مرکزی فعلا برنامه‌ای برای تغییر نرخ سودهای بانکی ندارد.

حالا گزارش میدانی تجارت‌نیوز از ۱۷ بانک نشان می‌دهد که با گذشت چند هفته از تاکید همتی در برخی شعب بانکی هیچ خبری از دستور جدید سیاستگذار نیست.

کارمندان و اپراتورهای بانک‌های شهر، پارسیان، ایران زمین، اقتصادنوین، سینا، پاسارگاد و گردشگری به خبرنگار تجارت‌نیوز خبر می‌دهند که نرخ سود سپرده در آن‌ها به ۱۸ درصد رسیده است.

با سپرده‌گذاری با سود ۱۸ درصدی بعد از یک تا سه ماه(در بانک‌ها و با توجه به میزان سپرده متفاوت است) سپرده‌گذار قادر است مبلغ سپرده خود را بی‌هیچ زیانی بردارد.

در دو بانک مسکن و کشاورزی نیز کارمندان آنها صراحتا اعلام می‌کنند که نرخ سود سپرده یک ساله را به ۱۸ درصد رسانده‌اند.

بانک‌های سرمایه، ملی، سپه، سامان، ملت، صادرات و موسسه اعتباری کوثر نیز بر اساس نرخ قانونی ۱۶ درصد برای سپرده‌های یک‌ساله و ۱۸ درصد برای سپرده‌های دوساله سود می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فوضولی مگه.هرکه دلش خاست افزایش داد..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت نزول خور ایران

      • بدون نام

        فضولي مگه هر كه دلش خواست افزايش داد فارسي را پاس بداريم حتي در فضولي كردن هايمان

      • بدون نام

        ولا مملکتی که 40 ساله هیچ اقتاد صنعتی روشد نکرده باید هم ملت سرمایشون ببرن به سمت نزول خوری بانکها هم خوب بلند چجوری سو استفاده کنن از پول ملت 18 درصد سود میدن همون وام میدن منابهع ازاد 27 درصد ولا 50 درصد هم میپره

    • بدون نام

      رفاه چی؟

    • بدون نام

      برو بمیر

    • بدون نام

      انقدر سود پول گرفتید خوردید که وضعمون این شد.تا سال ۸۰ که کسی پول تو بانک نمیزاشت همه چی خوب بود یادش بخیر

    • بدون نام

      چقدر دروغ آخه؟؟
      کدوم گزارش میدانی و کدوم گزراشگر؟
      من کارمند بانک ...م. سود یکساله 16 و سود دوساله 18 درصده.

    • بدون نام

      چطور خودشون به مردم وام میدن سودش پوست مردمو میکنه هیچی نمیگن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر اجبارت کردن وام بگیری توقع داری پول میزاری بانک سود بالا بگیری ولی وقت وام شد قرض الحسنه بهت بدن

      • بدون نام

        اون از لحاظ شرعی درسته مشکلی نیست

    • بدون نام

      سودبایدبرودبالابلایی که برسرمردم امدازاینکه دنبال خودروطلاوارزرفتن پایین آوردن سودبودچون هنوز فرهنگ مایه بورس نرسیده ناچارابایدسودبرودبال

    • ملانصرالدین

      بانکهاعامل اصلی فروپاشی اقتصاد

    • بدون نام

      لعنت به بانکی های دزد..

    • بدون نام

      به نظر ما گوشی نمیدهدبر خنده است ؟بیست سال پیش گفتم ضمانت چک باعث تورم و ویرانی اقتصاد ایران ؟یارو جنس چکی میخره ۶ماه سود ۶ماه را به فروشنده ؟یعنی من شما باید پول کسی که با دست خالی چک داد سود ۶ ماه روی جنس بدهیم و فاکتور هم میاورد ؟بماند که اگر دو دست و سه دست بشود چقدر سود میشود ؟ در واقع من شما جنسی که نقدی فلان مبلغ است یارو چک داده و سود چندین ماه را بدهیم ؟ اگر چند دست بچرخد که پول سود ۶ ماه ۱ربدر ۳؟این باعث گرانی است ؟ چک جای کارت عابر نه جای پول ضمانت چک برداشته شود نقد ؟چک کار کارت عابر است نه پول توهمی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج