۱۰۵۸۳۴۰
۱۲۶ نظر
۵۰۱۱
۱۲۶ نظر
۵۰۱۱
پ

۵-۱: بازگشت به وطن در تابوت

روزنامه شرق در گزارشی به موضوع انتقال اجساد ۴ عضو خانواده پناهجوی ایرانی غرق‌شده در کانال مانش به کشور پرداخته است.

روزنامه شرق در گزارشی به موضوع انتقال اجساد ۴ عضو خانواده پناهجوی ایرانی غرق‌شده در کانال مانش به کشور پرداخته است.

در هفته‌های گذشته تراژدی مرگ خانواده‌ای ایرانی در کانال مانش که به امید رسیدن به انگلیس و زندگی بهتر مهاجرت کرده بودند، تیتر رسانه‌های خارجی شد؛ خانواده‌ای پنج‌نفره که هرگز به مقصد نهایی نرسیدند و زودتر از آنچه فکرش را می‌کردند، به ایران بازگشتند.

پیکر تعدادی از اعضای خانواده رسول ایران‌نژاد، در میان استقبال نزدیکان سیاه‌پوشش‌شان جمعه‌شب ساعت ۲۲:۴۰ دقیقه به ایران رسید. هرچند پیکر شیوا، رسول، آنیتا و آرمین، به ایران رسید‌ اما دریای مانش، آرتین ۱۵‌ماهه را پس نداد تا تعداد مفقودان سردشتی این حادثه به سه نفر برسد.

۵-۱: بازگشت به وطن در تابوت

حالا سردشت همیشه چشم‌به‌راه کودکی است که خانواده‌اش در آرزوی زندگی بهتر او را از میان جنگل‌ها و کوه‌ها گذراند و به فرانسه رساند. سه‌ماه پیش بود که خانواده پنج‌نفره رسول زندگی‌شان را فروختند، به برادرها و خواهرهایشان از زندگی رنگین و بهتری گفتند که در انگلستان چشم‌انتظارشان بود.

بسیاری از اقوام آنها، تجربه مهاجرت غیرقانونی را داشتند. دو خواهر شیوا مدت‌ها بود که در سوئیس و بلژیک زندگی می‌کردند و برادر کوچک‌تر شیوا هم چندماهی بود که در ترکیه مترصد فرصت برای پیوستن به خواهرانش بود. آنها هم برای اینکه بتوانند از کار فصلی، بی‌پولی و تلخ‌کامی نجات پیدا کنند، زندگی‌شان را فروختند و در یک چمدان کردند تا خوشبختی را به بچه‌هایشان هدیه بدهند. اما هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که چهار نفر از آن پنج نفرِ پُر‌امید، سه ماه بعد در تابوت‌های سرد بازگردند.

خانواده ایران‌نژاد فکرش را هم نمی‌کردند، آن‌قدر زود به استقبال برادر و زن‌برادر بیایند. آنها آمدند و عزیزانشان را به سردشت بردند. اما نه با تاج گل بر گردن و نه وقتی که آرتین را قلمدوش می‌کردند. خبری از آرتین نبود و آنها بنرهایی در دست داشتند که به جسدهای بی‌جان خوشامد می‌گفت و سراغ آرتین کوچک را می‌گرفت.

۵-۱: بازگشت به وطن در تابوت

روایت یک رؤیای نیمه‌تمام

ساعت ۹:۳۰ شب فرودگاه امام خمینی مثل هیچ وقت دیگری نیست. صحنه شبیه یک نمایش است. سالن تازه روشن شده و پرده‌ها کنار می‌رود تا بازیگران یک تراژدی را اجرا کنند. روی صندلی‌ها تک‌وتوک آدم نشسته و به مانیتور پروازها نگاه می‌کنند. انگار در فرودگاه گرد مرگ پاشیده‌اند. مطابق تابلوی اعلانات، پرواز پاریس-تهران رأس ساعت ۲۲:۴۰ به زمین می‌نشیند. از دور می‌شود خانواده ایران‌نژاد را از هیبت‌شان شناخت. از شلوارهای محلی و لباس‌های سیاه و چشمان بهت‌زده و غمگینی که به سمت پروازهای ورودی می‌آیند. بدون گل و دوربین‌های روشن... با دست‌های خالی که پشت‌سرشان گره شده و چشم‌هایی که دقیقا نمی‌دانند کجا باید جنازه عزیزانشان را تحویل بگیرند.

علی برادر ارشد رسول است. او به همراه عموزاده‌ها و چند نفر از دوستان خانوادگی برای این استقبال آمده است. می‌گوید کم‌کم از همشهریانش که ساکن تهران هستند، به جمع ملحق می‌شوند. جنازه‌ها که به تهران برسد، مستقیم سوار آمبولانس می‌شوند و به سردشت می‌روند تا روز بعد، چهار‌نفری را که به وطن رسیده‌اند، تحویل خاک دهند. علی عصبی است و مستقیم به چشم‌هایم نگاه نمی‌کند.

چرا رفتند؟ این سؤال را من می‌پرسم و او می‌گوید: «کار نبود. شهرهای مرزی وضعیت بدی دارند. سردشت هم سال‌هاست اوضاعش خراب است. رسول کارگر بود. برای کارگر یک روز کار هست و یک روز نیست. خواهرزن‌هایش همین‌طور قاچاقی رفته بودند. خانواده همسرش پیشنهاد دادند تا رسول جمع کند و برود.

یک خانه داشت، انتهای سردشت. فروخت ۱۱۵ میلیون تومان. ما هم تاجایی که می‌شد هرچه داشتیم فروختیم و پول کردیم تا رسول برود پی خوشبختی‌اش و بعد پول‌هایمان را پس بدهد. جان به لبش رسیده بود. این یکی، دو ساله خیلی از جوان‌های سردشت دل کندند و رفتند».

از علی می‌پرسم شما موافق رفتنش بودید؟ می‌گوید: «نه. می‌گفتیم خطر دارد. بچه کوچک داری و نرو. اما رسول دیگر طاقت نداشت. می‌خواست برود زندگی بسازد. رسول، خانمش را خیلی دوست داشت و می‌خواست خانواده‌اش راضی باشند. می‌خواستند به انگلستان بروند، چون هم فرانسه سخت اقامت می‌دهد و هم ارزش پول انگلستان بیشتر است».

۵-۱: بازگشت به وطن در تابوت

به گفته آنها خانواده ایران‌نژاد تنها قربانیان تراژدی کانال مانش نبودند. روزی که آنها دل به دریا می‌زنند و تصمیم می‌گیرند از فرانسه به مقصد نهایی‌شان یعنی انگلستان بروند، با 18 نفر دیگر سوار بر قایق می‌شوند که اکثریت آنها ایرانی، سوری و عراقی بودند.

آنها پول جلیقه نجات را هم پرداخته بودند و برای هر مسافر، قاچاق‌بر مبلغی بالغ‌بر هشت هزار دلار گرفته بود. اما خبری از جلیقه نجات نبود. یکی از مسافران قایق که ایرانی بوده، تقبل می‌کند که به‌جای سکان‌دار قایق بنشیند و بعد قایقی که ظرفیتش تنها 12 نفر بوده راهی مقصد می‌شود و به‌دلیل بالا‌بودن تعداد مسافران غرق می‌شود. اول آرتین و شیوا و آنیتا و آرمین می‌افتند و بعد پدر که می‌بیند زندگی‌اش در آب است، خودش را به آب می‌زند و از غم سکته می‌کند. دو سردشتی دیگر به غیر از آرتین جنازه‌شان دیگر پیدا نمی‌شود. شورش سوری 38‌ساله و یوسف خضری هم مسافران دیگر این قایق بودند که مثل آرتین دریا جنازه‌شان را پس نمی‌دهد و حالا آنها باخبر شده‌اند که عملیات جست‌وجو مدتی است که متوقف شده.

علی می‌گوید برادر شیوا هم چهار ماهی بود که در ترکیه منتظر مساعد‌شدن اوضاع برای رفتن بود که حالا با مرگ اعضای خانواده‌اش به ایران برگشته است.

۵-۱: بازگشت به وطن در تابوت

ماجرای بازگشت اجساد

در تماسی که در ابتدای وقوع این حادثه، خبرنگار روزنامه «شرق» با خانواده ایران‌نژاد گرفت، مشخص شد به آنها گفته‌اند که هزینه انتقال اجساد عزیزان‌شان به ایران حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود؛ خبری که باعث شد جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد از یک‌سو و وزارت خارجه هم از سوی دیگر داوطلب انتقال پیکرها به ایران شوند. به گفته علی ایران‌نژاد، هزینه رساندن اجساد از دانکرک به پاریس و تابوت و کفن را وزارت مسکن و شهرسازی و سفارت ایران در فرانسه متقبل می‌شوند و هزینه انتقال اجساد تا ایران را هواپیمایی ایران‌ایر تقبل می‌کند و رسول و خانواده‌اش بدون آرتین میهمان افتخاری ایران‌ایر می‌شوند.

علی هنوز هم از رسانه‌های داخلی گله‌مند است. هیوکار، پسر‌عموی علی، عکسی از صفحه یک رسانه‌های فرانسوی نشان می‌دهد و می‌گوید: «اما عزیزان ما عکس یک هیچ‌کدام از روزنامه‌های داخلی نشدند و اینجا هم کسی از خبرنگاران نیست...».

۴۸ ساعت پیش از آمدن اجساد به ایران، به خانواده‌شان خبر می‌دهند که خودشان را آماده کنند و باید خودشان آمبولانس را خبر کنند. آنها برای بردن چهار جسد، دو آمبولانس می‌گیرند و شش میلیون تومان پرداخت می‌کنند. می‌گویند که نمی‌خواهند اجساد به بهشت زهرا برود و شبانه به سردشت منتقل می‌شوند و آنجا مطابق آیین اهل سنت تغسیل و تکفین شده و سپس به خاک سپرده می‌شوند.

در 5 ماه 1000 نفر مهاجرت کردند

کمال حسین‌پور، نماینده مردم سردشت در مجلس، در تاریخ ۱۰ آبان در گفت‌وگویی از مهاجرت بیش از هزار جوان سردشتی در پنج ماه اخیر خبر داده بود. به گفته حسین‌پور، این موضوع از حدود پنج ماه پیش در سردشت شروع شده است؛ تا جایی که تاکنون بیش از هزار نفر از مردان و زنان جوان سردشتی از کشور مهاجرت کرده‌اند. بیشتر این مهاجران را مردان و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را افرادی تشکیل داده‌اند که به‌صورت خانوادگی اقدام به مهاجرت کرده‌اند.

او با بیان اینکه در شهرک صنعتی شهرستان سردشت حتی دو کارخانه صنعتی هم فعال نیستند و میزان فعالیت صنعتی در این شهر صِفر است، ادامه داد: از نظر کشاورزی نیز این شهرستان دارای پوشش جنگلی است که باعث می‌شود مردم امکان کشاورزی نداشته باشند. نماینده مردم سردشت و پیرانشهر عنوان کرده است: جوانان از یک سن به بعد باید مستقل شوند و تشکیل خانواده بدهند و برای تأمین معاش خانواده و تشکیل زندگی به کار نیاز دارند؛ در‌حالی‌که سردشت نه صنعت دارد و نه کشاورزی و هیچ شغلی وجود ندارد.

۵-۱: بازگشت به وطن در تابوت

اینها همه در حالی است که سردشت اولین شهر شیمیایی جهان بوده و در‌حال‌حاضر هم چهار هزار جانباز شیمیایی در آن زندگی می‌کنند، اما به اشتغال و معیشت مردم این شهر کمترین توجهی نشده است.

عثمان مزین، وکیل دادگستری، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این پرسش که دلیل این حجم از مهاجرت که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده چیست، می‌گوید: «سردشت شهری مرزی و کشاورزی آن کاملا سنتی است و غالب درآمد مردم به مرز وابسته است؛ اما در چند سال اخیر، با بستن بازارچه‌های مرزی، عملا مردم از این درآمد بی‌بهره شده‌اند.

چند معبر غیر‌رسمی وجود داشت که مردم سردشت در مسیرهای بسیار خطرناک، کالایی را حمل‌ونقل می‌کردند و به کولبری مشغول بودند و حالا شاهد سخت‌گیری‌های مأموران به کولبران در این مناطق هستیم؛ بنابراین مردم درآمد معابر غیررسمی را از دست داده‌اند. متأسفانه در سردشت بی‌کاری فزاینده‌ای وجود دارد. سرانه درآمد بسیار پایین است و مردم چاره‌ای جز کارهای فصلی در مزارع شهرهای دیگر مثل کرمانشاه و همدان یا کار فصلی در تهران و بردن بار به سیستان‌و‌بلوچستان ندارند.

این وضعیت در سردشت در دو سال اخیر شدید شده و بالطبع خیلی از افراد از سال‌ گذشته شروع به مهاجرت کردند و افراد زیادی در راه هستند؛ افرادی منتظر تعیین وضعیت هستند و خیلی‌ها هم تصمیم قطعی برای رفتن گرفته‌اند. از مرداد تا امروز نزدیک به هزار نفر که غالبا جوان و مرد هستند، راهی اروپا شدند».

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر خانواده ایران‌نژاد درباره مرگ عزیزانشان چگونه می‌توانند پیگیری حقوقی داشته باشند، گفت: «متأسفانه دولت‌ها در کشورهای جهان سوم، مسئولیتی در قبال تأمین معیشت، مسکن، آموزش رایگان و حداقل قوت‌لایموت ندارند و بنابراین وقتی دولت مسئولیتی ندارد و خود را نسبت به شهروندان پاسخ‌گو نمی‌داند، بالطبع اگر شهروندی راه مهاجرت در پیش بگیرد، دولت از خود سلب مسئولیت می‌کند.

اما از حیث قواعد و مسئولیت‌های دولت، باید این مسئله بررسی شود که چرا بر شهروندان چنان عرصه تنگ می‌شود که حاضر می‌شوند وطن خود را ترک کنند. دولت از این حیث که نیازهای آنها را مورد توجه قرار نداده و به‌طور غیرمستقیم عامل کوچ این افراد شده است، مسئولیت دارد».

او درباره اینکه آیا خانواده ایران‌نژاد درباره مسئولیت کشور فرانسه در قبال مرگ خانواده خود می‌توانند دعوای حقوقی داشته باشند نیز گفت: «‌مسئولیت دولت‌کشورهایی که افراد به آنها مهاجرت می‌کنند و کشورهای مهاجرپذیر هستند، از زمانی شروع می‌شود که مهاجر خود را تحویل می‌دهد و مدارکش را تسلیم کشور مقصد می‌کند .از این حیث شاید نشود دولت فرانسه را به‌صورت آشکار مسئول دانست.

اما از این منظر که در جریان خیل عظیم حرکت مهاجران بوده است و باید حداقل تغذیه آنها و سرپناهی برایشان تأمین می‌کرد و سازمان‌های مرتبط را دخیل می‌کرد و از این مسئولیت سر باز زده است و هزینه‌های زندگی این خانواده را به‌قدری تحت فشار قرار داده که ترجیح داده‌اند از طریق دریا به کشور مقصد برسند و در قبال جان افرادی که در خطر از‌بین‌رفتن هستند هیچ احساس مسئولیت نکرده، می‌شود آنها را مقصر دانست».

او در پاسخ به این پرسش که آیا خانواده ایران‌نژاد را تشویق به پیگیری حقوقی می‌کنید، گفت: «این مسئله بسیار گسترده است و صرف‌نظر از حق شخصی آن خانواده و اینکه چیزی عاید خانواده ایران‌نژاد می‌شود یا نه، برای اینکه عده زیادی در فکر مهاجرت هستند، باید پیگیری بشود و امیدوار بود که کشورهای در مسیر مهاجران از کشور مبدأ تا کشور مقصد نسبت به جان آنها احساس مسئولیت کنند و از مرگ و در دام قاچاقچی افتادن این افراد جلوگیری شود، من انتظار دارم آنها این مسئله را پیگیری کنند».

در وطن خویش غریب

پرواز رأس ساعت به زمین می‌نشیند، اما خانواده ایران‌نژاد تا تحویل‌گرفتن اجساد راه زیادی در پیش دارند. اول برای ارائه مدارک و تحویل‌گرفتن گواهی فوت و روال اداری به پایانه هوشمند باربری مراجعه می‌کنند. کم‌کم فامیل و آشنایانی که در تهران هستند، می‌رسند و در تماس با خانواده برای استقبال از اجساد، به در شماره پایانه هوشمند می‌روند. بعد از ارائه مدارک از پایانه هوشمند به مرکز قرنطینه انسانی و تحویل مدارک، حوالی ساعت چهار صبح آمبولانس‌ها جلوی در شماره 2 می‌رسند. علی، هیوکار، سلام و عمر برای تحویل اجساد داخل پایانه می‌شوند. آنهایی که بیرون ایستاده‌اند، بنرها را روی آمبولانس‌ها نصب می‌کنند. عکس خوشحال و بی‌خیال خانواده پنج‌نفره روی آمبولانس نقش می‌بندد. حالا همه‌چیز برای‌ آمدنشان آماده است.

روی‌ آمبولانس‌ها به زبان کردی نوشته شده به وطن خوش آمدید. دور تا دور عکس‌ها ابیاتی کردی نوشته است. از یکی از اقوام می‌خواهیم نوشته‌ها را برایمان معنا کنند. ترجمه شعر روی بنر این است: پنج نفر بودیم، رو به سوی غربت، دل به سوی کردستان/ چهار جنازه بی‌روح آمدیم سمت شما/ یکی از ما در غربت بی‌نام‌و‌نشان ماند/ راه غربت سخت و گران بود/ دلمان همیشه سوی یاران بود/ سفر ناتمام ماند و پایان زندگی و بازگشتمان

به سوی سرزمین بود... .

در باز می‌شود و آمبولانس‌ها پشت‌سر هم وارد محوطه می‌شوند. آدم‌ها دور تا دور هم ایستاده‌اند و از سرما می‌لرزند. در دو آمبولانس باز می‌شود؛ شیوا و آنیتا در یک آمبولانس هستند و رسول و آرمین در آمبولانس جلویی. جنازه‌ها داخل تابوت و کاوری مشکی آماده رفتن به سردشت شده‌اند. علی از آنها که تا گرگ‌و‌میش منتظر آمدن خانواده‌‌اش شده‌اند، تشکر می‌کند و می‌گوید چشم به راه آرتین می‌مانند. وقتی که می‌خواهد سوار ماشین شود، از او می‌پرسم چیزی نداری که بگویی؟ اشک‌هایش را پاک می‌کند و می‌گوید: «برو آنجا كه تو را منتظرند، قاصدك!

آمبولانس‌ها جلو حرکت می‌کنند و ماشین‌‌های عازم سردشت، یکی‌یکی صحنه را ترک می‌کنند و دقایقی بعد، صحنه برای همیشه تاریک می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیچاره ملت ایران

      ما هم حق زندگی داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا دل آدم به درد میاد از اینکه اون لحظه چی به اونها گذشته
        ولی اینها که تا فرانسه رفته بودن دیگه انگلیس رفتن به خاط ارزش پول بیشتر چیه؟؟؟!!!!
        هر شخصی 220 تا 240 ملیون تومن پول داده که سوار قایق شده!!!!!!
        یه مخاسبه سر انگشتی از این مبالغ میکنم (نفری 240 ملیون برای قایق... هزینه هتل یا محل اقامت برای 5 نفر در فرانسه... هزینه از اینجا تا فرانسه رفتن برای 5 نفر ...وووو) فکر میکنم اینها به صورت قانونی هم پول داشتن
        که برن ... چرا غیر قانونی؟؟؟؟؟؟؟
        لطفا ناراحت نشین ولی یه کارگر روز مزد خیلی سرمایه داشته و که چرا 300میلیون برای برگشت جنازه ها رو نداشتن
        میدونم الان فحش میخورم ولی برام سواله

      • بدون نام

        ما یا اینجا میمیریم یا اگه نخوایم بمیریم بدتر میمیریم

      • بدون نام

        حالا دیگه رفتین ب زندگی رویایی؟؟ افرین حالا برگردین

      • بدون نام

        میزاشتن همون فرانسه خاک بشن حداقل ارزو ب گور نشن

      • سترا

        یه سوال دارم برا اینطور افراد مگه اون ور فرش قرمز پهن کردن؟؟؟؟ جز اینه که اون ور باید کارگری ظرفشویی و کارهای خدماتی کنند؟؟؟؟ الان برا افغانی ها تو ایران چه جایگاهی هست؟ دوس دارن برن جایی که به اون دید بهشون نگاه بشه؟ اگر بخوان کارگری کنند ایران هم کار هست میرفتن شهری که کارگر نیازه چرا انقدر بدبختی به خودشون بدن و انقدر خرج کنن و آخرش....

      • بدون نام

        مقصر مسئولین هستند یه رفاه و آرامش حداقلی هم برای مردم درست نکردند

      • بدون نام

        اون مجری لندکروز سوار گفت هر کی نمیتونه جمع کنه بره الان حالش دیدن داره

      • بدون نام

        یکی از تلخ ترین حوادث بود خصوصا تست بازیگری دختر

      • بدون نام

        خیلی مهاجرت کردند حال خوبی ندارند و مردند

      • بدون نام

        لعنت به مادره خانه که شوهرو بچه هاشو کشوند برد اون سر دنیا که کنار خواهر برادراش باشه آخرش هم خودش هم همسرو فزنداشو به کشتن داد

      • بدون نام

        باعث بانی این داستانا به امید خدا میره زیر خاک

      • بدون نام

        لعنت به هر کی باعث شد این خانواده اینطوری مهاجرت کنند

      • بدون نام

        مسولین مقصرند وباید جوابگو باشند که چرا شرایط جامعه رو جوری کردن که یه عده مثل اینا باید به فکر پناهندگی و مهاجرت باشند.

      • مهراد

        اینا کشته حرص و طمع هستند مقصر خودشان هستن بچه های بیگناه هم قربانی نادانی پدر و مادری بی فکر شدن

      • انسانم آرزوست

        افسوس و صد افسوس
        مسئولین محترم شما رو به خدا بذارید ایران مال همه ایرانیها باشه
        خودتونو مدیون این مردم بیچاره نکنید

      • بدون نام

        مردم کشور را می سازند سیستم هم از مردم است نقطه

      • بدون نام

        چرا سوءاستفاده سیاسی می کنید دیاثت سیاسی یعنی این
        این مرحومین چند صد میلیون تومان هزینه کردند پس نه بدبخت بودند نه بیکار
        فقط فریب خوردند

      • بدون نام

        ایران داریم ادای زندگی را در میاریم، اون هم لنگ لنگان.
        رفتند و راحت شدند.

    • بدون نام

      زندگی اگه سخت نشود بهترین جا ایران خودمان است
      مردم رادریابیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهاجرت نکنین.اروپا خبری نیست اگه پول رفتن دارین همون پولو اینجا خرج کنین برای یک زندگی متوسط

    • مهدی

      ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد،
      در دام مانده باشد،صیاد رفته باشد
      خداوند روحشان را شاد کند و به خانواده این عزیزان صبر عنایت کند، چه غم بزرگی.

    • بدون نام

      وای به حال ملتی که از رفتن جوانانش هیچ احساسی نداره و یک ذره ناراحت نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدابادل واپسی تاکی به حق ابروی زهراهرچ زودتراون مسافرکوچک به وطن بازگرددخداصبرتان بده

      • بدون نام

        تازه توصيه به رفتنم ميكنن

      • اردبیلی

        دقیقن

      • بدون نام

        واقعا دل آدم به درد میاد از اینکه اون لحظه چی به اونها گذشته
        ولی اینها که تا فرانسه رفته بودن دیگه انگلیس رفتن به خاط ارزش پول بیشتر چیه؟؟؟!!!!
        هر شخصی 220 تا 240 ملیون تومن پول داده که سوار قایق شده!!!!!!
        یه مخاسبه سر انگشتی از این مبالغ میکنم (نفری 240 ملیون برای قایق... هزینه هتل یا محل اقامت برای 5 نفر در فرانسه... هزینه از اینجا تا فرانسه رفتن برای 5 نفر ...وووو) فکر میکنم اینها به صورت قانونی هم پول داشتن
        که برن ... چرا غیر قانونی؟؟؟؟؟؟؟
        لطفا ناراحت نشین ولی یه کارگر روز مزد خیلی سرمایه داشته و که چرا 300میلیون برای برگشت جنازه هنداشتن
        میدونم الان فحش میخورم ولی برام سواله

    • بدون نام

      اونوقت آقازاده هایی داریم که با پول همین مردم رفتن کشورهای خارجی تازه مراسم اربعین راه مینندازن مردم کانادارو دعوت میکنن بیاین درس انساندوستی رو از عاشورا یاد بگیرید!!!!لطفا چاپ کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توچه کار عاشوراداری.بااین حرفات نمی تونی نورحسین خاموش کنی.

      • بدون نام

        نمیفهمی چی میگی ما هر چی داریم از امام حسین داریم

      • بدون نام

        عامو نور حسینی خیلی وقته خواموش شده مردم گرسنه ان شکم گرسنه هم دینو ایمان حالیش نیست

      • بدون نام

        از روی چشم و هم چشمی فامیلهای خانمش رفتند والا یک کارگر ساده اونجا چه کاری داره جز حمالی که اینجا هم هست واقعا جای تاسف داره

      • انسانم آرزوست

        کاربر محترم ۸:۲۶ جنبه داشته باشید مسلما منظور ایشون خاموش کردن نور حسین نیست و نور حسین هرگز با حرف کسی خاموش نمیشود به مردممون با یک انتقاد تهمتهای ناروا نزنیم مسلما تمام مردم ایران دوستدار اهل بیت اند برداشت من از صحبتهای ایشون دوری از نفاق و مسلمونی واقعیه

      • بدون نام

        گویا آقازاده ها در این سایت تشریف دارن بهشون برخورده دیسلایک کردن

    • بدون نام

      یاد آنروزها بخیر که کارگرهای ایران
      افغانی راننده ها ترکیه ای وکره ای
      وازاقصانقاط دنیا بودند آنقدر کاربود
      حالا باید قاچاقی بریم عمودی بریم
      افقی برگردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افسانه های پهلوی ...فیلمهای حلبی آبادها رو ببین

      • بدون نام

        الان که حلبی آبادا تعدادش بیشتر شده دوست عزیز

    • بدون نام

      مسئولین کجایید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئولي وجود نداره

      • انسانم آرزوست

        آره واقعا ، آقا و آقازاده فراوون ولی مسئول بی مسئول

      • بدون نام

        کانادا و آمریکا هستن

      • سلام لشکری

        کدام آقل میاد نزدبک یک ملیارد توما بده‌به قاجاقجی ببر بون هبج مسعوالیتی حتا جلیقه نداشتند خواهر زنا مقصرند نللیغ‌اینهاراکشاندن‌‌ به دروازه‌اروپا گوشت خودت رابخور منت قصاب نکش تصلبت

    • بدون نام

      تصور کنید یه فرانسوی یه انگلیسی یه آمریکایی یا یه سوییسی و سوئدی بخواد قاچاقی به یک کشور دیگه مهاجرت کنه . کشور خودمون چی کم داره از این کشورها که مردمش اینجوری جونشون رو کف دستشون می زارن و مرگ رو به جون می خرن تا از زندگی جهنمی تو این کشور خلاص بشن ؟ حق مردم ایران با این همه ثروت اینه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این ثروت به هیچ وجه برا مردم نیست. خدا داده و ما در راه خدا خرجش میکنیم

      • تقی بندال

        متاسفانه راه یا همه چیز یا هیچ چیز انتخاب کردند ای کاش به یک شهر صنعتیتر درداخل کوچ میکردند ما هم در روستا فقیر بودیم هجرت کردیم به شهر الحمدلله بدک نشد یا لا اقل مردخونه تنها میرفت راه و چاه و یاد می گرفت و کارارو راست و ریست میکرد بهرحال خدایشان بیامرزد

      • بدون نام

        بله حق این مردم همینه
        ونزوئلا و نیجریه هم ثروتمندترین کشورها از نظر منابع هستند
        منابع بدون وجود فهم و شعور، حاصلش میشه ایران و ونزوئلا و نیجریه

    • بدون نام

      جز سکوت گریه گزینه دیگری نیست

    • بدون نام

      خدارحمتشون کنه،

      پاسخ ها

      • بچه‌ نظام‌ اباد‌ تهران‌

        مقصر‌ دولته‌ اگه‌ کار‌ باشه‌ صنعت‌ باشه‌ کشاورزی‌ باشه‌ طرف‌ خودش‌ به‌ خطر‌ نمیندازه‌ که‌ بره‌ اون‌ سر دنیا‌ لعنت‌ به‌ این‌ زندگی

    • بدون نام

      دلم خیلی گرفت اخه این چه کاری با بچه کوچک دل به دریا میزنند این پدر و مادر باید اون دنیا جواب پس بدن خیلی خیلی متاسفم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره این پدرمادر جواب پس میدن ولی کسی که ملت و تیغ زده خدا نگهش داره

    • بدون نام

      حداقل جسدشونو نمیزاشتین بیاد ایران تا روحشون ارامش پیدا کنه

    • بدون نام

      این تراژدی غمناکی ست که امروزه اکثر مهاجران اروپایی، از ایران وعراق وسوریه هستند.واز کشورهای مسلمان وشیعه و ثروتمند دنیا هستند.کاش یکی به ما می گفت چه کرده ایم باخودمان وکشورمان ومردممان. متاسفم،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ميگن مسلمونا از كشورهاي خودشون ناراضي اند
        و ارامش و زندگي را در كشورهاي غربي ميبينند اونوقت تلاش ميكنن همه دنيا رو مسلمان كنن يعني مثل كشوراي خودشون

      • بدون نام

        هیچی مثل گذشته کشورای امریکا و انگلیس و روسیه و فرانسه به ثروت کشورمون چشم دارن و به اسم تحریم بابامو در اوردن

    • حقیرفقیرسراپاتقصیر

      رحمت وغفران الهی براین عزیزان وصبروسلامتی برای بستگان.

    • سید حسن

      من برات مینویسم
      تو پدر شایسته ای بودی ،درک کردی فرزندانتودر ایراندآسایش نخواهند داشت،وتلاشت را کردی

      پاسخ ها

      • ماوشما

        آقاسیدحسن، بنظرت الان درآسایش و آرامش هستند؟ اینکاربامرگ خودخواسته (خودکشی سابق) چه فرقی دارد؟ پدرومادر بایدپاسخ مرگ کودکان رابدهند. آرامش کجاست؟

      • بدون نام

        چی میگی جناب آقا به هیچ عنوان راضی نبوده خانمش چون برادر و خواهراش اونجا بودن اصرار کرد که ما هم بریم

    • بدون نام

      چقدر غم انگیز خدا رحمتشون کنه

    • ایرانی

      اه و افسوس برای وطن ای بی وجدانها چ کردید باایران و مردمانش که حاضرنددل ب دریا بزنند ولی در زادگاه خودشان نمانند واگذارتان بخدای ایران.

      پاسخ ها

      • ماوشما

        مسولیت و پاسخ حماقت ویاموفقیت هرکسی باخودش است. آدرس غلط نده. اینهافکرکردندفرانسه مدینه فاضله است دیگرخبرنداشتندکه نخیرآنجام فاضلاب دارد.

      • علی

        آقا و یا خانمی که به اسم ماوشما پیغام دادی ،تو یا خوابی یا خودتو به خواب زدی همین

    • بدون نام

      هیچ کلمه ای وجمله ای نمیتواند این دردهارا تسکین دهد فقط باید در سکوت گریست به حال جوانانی که به سوی سراب دوان دوان میروند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سراب؟
        الان خواهر و برادرهای شیوا دارند در سراب زندگی میکنند؟

    • محمد

      خداوندرحمتشون کنه به خانواده محترمشان تسلیت عرض میکنم خداوندصبربده

    • بدون نام

      اسم وطن و نیارید که ادم حالش بد میشه

    • سیاوش

      سرانجام تلخ بی تدبیری پدر خانواده .

    • لبیک یا حسین

      بماند گردن کسی که این بلا رو سر ایران و مردمش بوجود آورد.

    • بدون نام

      اقوام خانمش که در اروپا بودند از بس که به گوشش خوندند اینم فشار آورده به شوهرش که بریم اروپا فکر کرده لندن موش دونی چه خبره

    • بدون نام

      اونوقت وزیر ها همش به فکر رفع مشکل سیم کارت افغانی ها!

    • صادق

      خیلی قشنگ روضه خوندید
      اما مطمئنا وضع مالیشونم انقدر بد نبوده که توصیف کردید

      خیلی سیاه نمایی نکنید
      خدا و انصاف رو هم در نظر بگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخاطر مهاجرتشون خانواده آقا دارو ندارشون رو فروختن فرستادن واسشون که برن زمین طلاهای مادر و خواهر .خلاصه همه رو درگیر طمع خواسته خانمش کرد

      • بدون نام

        اخه چرا فرارنکند ما تو کشوری زندگی میکنیم که نه خبری از اینده است وهروز دارند ما میکشند و زنده میکنند وصبحانه که میخوریم فکر میکنیم که میتوانیم ناهار و شام خانواده راتهیه کنیم این چه زندگی کردن است امریکا وانگلیس برای پسر خانم ابتکار و ... و ... خوب است نه برا ما که امریکا وانگلیس که فقط با مردم دشمن هستند ولی با مسولین دوست خدا رحمت کند انها وروحشان شاد مگر بجز غصه کاری میتوان کرد خدا برزگه

    • ...

      خیلی ها دران تو سطح خودشون زندگی میکنن راضی هم هستن ...
      من نمیدونم چرا ما ایرانی ها اینقد اسرار داریم اروپایی باشیم ...!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسرار داریم دیگه

    • محمود

      خیلی ناراحت کننده است که چنین عزیزان ایرانی را به این راحتی از دست بدهیم و راحت از این موضوع بگذریم. به خانواده محترمشان تسلیت میگم با چشمانی پر از اشک و دلی پر از غم مارا شریک بدانید در غم خود.(مسئولین کشور ،مردمی با شرف تر و وارسته تر از ایرانی سراغ دارید که همیشه در کنارتان ایستاده اند کمی از خواسته هایتان و منافعتان بزنید و به ملت بزرگوار ایرانی خدمت صادقانه برسانید.

    • بدون نام

      جلای وطن شدن هزینه دارد مفتگی نیست ..بیچاره بچه های معصوم چه کناهی داشتن که قربانی بی گفایتی پدر شدن .

    • بدون نام

      تو هر جامعه ای وقتی عدل و عدالت نباشه و اقتصاد دست افراد خاصی باشه چنین اتفاقاتی می افته . خدا از سر باعث و بانی این حوادث نگذره .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هر جامعه ای که ملتش همه چی رو به خدا حواله بدن همین میشه

    • بدون نام

      بارها این اتفاق افتاده و خانوادگی مهاجران ایرانی غرق شدن ....

    • اردبیلی

      خدا رحمشون کنه بیچاره اون بچه هااا

    • بدون نام

      انشاالله این مسولین رو سیاه تو اون دنیا جوابگوی اینا باشند

    • بدون نام

      هروقت عکساشون رومی بینم قلبم از شدت اندوه به درد میادخدایابه خانوادشون وهمه ملت ایران صبربده

    • بدون نام

      روحشان شاد ولی باعث مرگ این خانواده پدر بی تدبیری بود که هم خکدشو هم خانواده اش رو به کام مرگ کشید

    • بدون نام

      میخواستن نرن خارج

      پاسخ ها

      • عبدالرحمن

        پس چیکار میکردند؟

      • بدون نام

        عبدالرحمن مثه بقیه زندگیشونو میکردن اگر نداشت چرا ۳ تا بچه آورد

      • مهراد

        اون وقت خانم جلو خواهراش چطوری پز غربی شدن بده؟

    • م

      طمع انسان را به روز سیاه مینشاند شما به سر و وضع این خانواده نگاه کنید میگن پدرش کارگر بوده در حالی که پدر در کنا ماشین لاکچری وایساده وعکس کرفته از ریخت این خانواده مشخصه که از خانواده کارگری نیستند با حال اینکه خانه داشتند کدام کارگر تماما خانه دارند به عکسها دقت کنید که انان از خانواده کارگری نبودنند خب خنه انان که بقول خودشان ۱۱۵ ملیون میارزد ارزش این دارد که برای بقول خودشان به زندگیه بهتری برسند انسان همینه وقتی خدا بهت میده با لگد میزنی زیرش ومیگی من بهترش را میخواهم از خدا غافل نشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان ميخاي بگي خوشي زده زير دلشون؟؟/ اينجا فقط جاي آدمهايي مثل شماهاست

    • م

      به عکسها نگاه کنید وخودتان قضاوت کنید ببینید اینها از خانواده کارگری بودنند با این همه خرجی که برا رفتن کردن کدام کارگر ۸۰۰۰ هزار دلا میتونه واسه سوار شدن بر قایق دارد ثبت نضر خواهشا سانسور نکنید

    • بدون نام

      کسی که آهنگ مهاجارت غیرقانونی میکند
      یعنی چه

    • بدون نام

      اکثریت مردم اعتقادشان بر این است که دولت عمداً جوان ها را به سمت خارج می کشاند �ینکه جوان های ایرانی و واقعیت به سرزمین غربت بروند خوشحالند چه بسا از این ملت های ضعیف مانند افغانی ها و بعضی از این عربهای فرمان به گوش را به ایران آورند و حلقه به گوش آنها باشند و مسئولین باید شرم کنند از اینکه از یک شهر شیمیایی زده و شهر کوچک در مدت سه چهار ماه نزدیک به هزار نفر کوچ می‌کنند همه این مردم دنبال پول نیستند بلکه از برخی از برخی ظلمهایی که برایشان وارد می‌شود کوچ می‌کنند

    • م

      عکس خانوادگیه انها را نگاه کنید ببینید اینها از خانواده کارگری بودنند

    • م

      دروغ مثل نمکی هست که رو یخ میریزد

    • م

      برترینها من هر چی نگاه میکنم میبینم نضر من چاپ نمشه چرا این کره میکنی بزار مردم بفهمند وبا حقیقت اشنا شن با درود

      پاسخ ها

      • مهراد

        عجله نکن و زود قضاوت نکن دوست عزیراین سایت جزو معدود سایتهای اصلاح طلبه که به نظرات مخالفش احترام میذاره و محدودیتی واسه کامنتای مخالف نداره و شاخصه های یک رسانه حرفه ای را دارد

      • بدون نام

        آقا مهراد گرامی
        این سایت نه اصلاح طلبه و نه اصولگرا
        این سایت صرفاً یک سایت خبری حرفه ای و فراجناحی است که بدون وابستگی حزبی و باندی و جناحی، و در چارچوب رعایت قانون و مقررات، به خبررسانی و انعکاس دیدگاههای مخاطبانش
        میپردازه
        کامنتها - از هر طیفی که باشه - اگر در چارچوب ضوابط و به دور از هتاکی و فحاشی باشه معمولاً منتشر میشه

    • بدون نام

      برا رم مهندس راه چند مرحله برای استخدام دقیقا در سردشت تایید شد اخرین مرحله مصاحبهاش تهران بود شخص مصاحبه کننده گفته بود اهل تسنن و کرد هستی نیروی عیر بوگی لازم داریم یک سال همینطور مراحل استخدامی بی نتیجه طول کشید

    • بدون نام

      همچی میگین ولی اینو نمیگین که مادر خانواده دلش هوای خواهراشو کرده بوده و همین باعث مهاجرت شده از در لفافه صحبت کردن برادر رسول میشه اینو فهمید

    • بدون نام

      نمیخواستن توی کشوری بنام ایران زندگی کنن که مردمشون جز نفرت پراکنی و عقده و نامردیو سرهم کلاه گذاشتو خیانت کردن کاره دیگه ای بلد نیستن ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه ایرانی ها دارن آدمای خطرناکی میشن

    • م

      از عکس های شان میشه گفت اینها از خانواده کار گری بودنند ؟

    • بدون نام

      خدارحمت شان کنه*

    • بدون نام

      وصبرعاجل برای بازماندگانشان باشه*

    • رسول

      نه در غربت دلم شاد و نه جایی در وطن دارم
      زبان حال ما ایرانیان است!!!!

    • سحر

      اونجاهیچ خبرخوبی نیستم، واقعا متاسفم واسه بعضیابااین تفکر

    • بدون نام

      خدا را شکر حداقل دولت مردان دسته جمعی آبروداری کردند جنازه ها روی زمین درکشور بیگانه نماند!؟

    • بدون نام

      لعنت ابدی خدابرمسببین این اوضاع نابسامانی که واسه ملت ما درست شده

    • مهراد

      طوری نوشتی با سوز و گداز انگار و خانه و پول هوای فرنگ به سرشان میزند و چشم و هم چشمی خانم با خواهرانش شوهر را هم وادار به این کار اشتباه می کند در ضمن اینا که پول زیادی داشتند ۸هزار دلار برای هر نفر یعنی ۴۰ هزار دلار فقط کرایه قایق دادن پس آدمای فقیری نبودن از عکس گرفته شده هم مشخصه اینا مشکل مادی نداشتن فقط میخواستن زندگی غربی داشته باشن خیلیا با کمتر از این دارن تو وطن زندگی میکنن و راضی هستن از جمله خودم

    • بدون نام

      تلخ مثل مرگ

    • ناشناس

      بعضی تومرکزاشهرهاپردرآمدنشستندفکرمی کنندشهرهای مرزی هم مثل شهرهای بزرگ نه مسافرکشی هست نه کاری نه کاردیگه ای کولبری هم بکنه کشته میشه شهرش هم بمبست کل پولش هم اگه بیارتهران یه دستشویی هم بهش اجاره نمیدندکاردائمی پارتی باید داشته باشی بس بایدچکارمیکرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط شهرهای مرزی اینجوری نیستن شهرهای کوچیک همه همینن

    • من

      کاش بعضی ها کمی شرف و شرم داشتند تا از شنیدن این خبر بمیرند...

    • محمد زمانی

      انچنان گشایش اقتصادی راه بیندازم .حسن کلید

    • بدون نام

      پدر و مادر بی مسئولیت، شما که ندارید سه تا بچه نزایید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودشون این راه را انتخاب کردند فکر کردند تو انگلیس براشون فرش قرمز پهن کردند ... ادم بچه را میده تو قایقی که می‌دونه بارها چپ شده؟

    • بدون نام

      حالا ما که هستیم چی

    • عارف

      مسئولیت فقط به قمپز در کردن نیست مسئولیت به بالا نشستن و هیچ کاری نکردن نیست نمیدانم چرا هر کس در این ملک به مسئولیتی میرسد بلکل خودش را فراموش میکند انسانیت کجاست آیا فقط خانواده مسئولان انسانند آیا فقط میلیونرها حق زندگی دارند این چه انسانیتی است که جز شعار و حرفهای توخالی چیزی در آن نیافتیم

    • بدون نام

      خداوند روحشان شاد کنه بنده خدا ها از مجبوری و بیکاری رفتن

    • جعفر

      جدای از بحث احساسی این ماجرا و دعای آمرزش برای این خانواده
      طبق همین گزارش اینها فقط نزدیک 1 میلیارد پول دادن که از فرانسه برن به انگلستان
      حالا چقدر خرج کردن که از ایران برسن تا فرانسه اونم 5 نفر قاچاق دیگه خدا میدونه

      فرض کنیم همین 1 میلیارد رو کلا خرج کردن
      با فرض اینکه هیچ کاری هم اون منطقه نیست
      نمیشد همین مبلغ رو بزاره بانک و سودش رو بخوره ؟

      مساله اینجاست که اینها میخواستن برن انگلیس
      خونه مفتی و مقرری ماهیانه بگیرن و پزش رو بدن که نشد!

    • بدون نام

      چراسلبریدها مجریان دوزاری صداسیمای میلی مسولین دولت هیچکس بیانیه نمیده چرامردم وبه این روزانداختین ولی افعانی بودالان افغانی بودن برعکس بوده شایدماایرانیاخارجی هستیم کشورافغانستان اشغال کردیم این بلاسرمون میارن

    • بدون نام

      هزینه رساندن اجساد از دانکرک به پاریس و تابوت و کفن را (وزارت مسکن و شهرسازی) و (سفارت ایران در فرانسه) متقبل میشوند
      و هزینه انتقال اجساد تا ایران را (هواپیمایی ایران ایر) تقبل میکند
      و رسول و خانواده بدون آرتین (میهمان افتخاری ایران ایر) میشوند


      در حیرتم از مرام این ملّت پست
      این طایفه زنده کش مرده پرست
      تا هست به ذلّت بکشندش به جفا
      تا رفت به عزّت ببرندش سر دست

    • بدون نام

      تو تمام کامنت ها نگفتین پول کشور بی ارزش و دیگه هیچ کس علاقه به. ندگی تو این قفس رو نداره اونجا صد در صد زندگی بهتری داشتن انقدر راحت قضاوت نکنین

    • 166

      ای کاش ای کاش .......هرگز در ایران متولد نمی شدند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج