جاباما
۱۰۵۸۹۵۸
۳ نظر
۵۰۱۲
۳ نظر
۵۰۱۲
پ

حکم حبس تعزیری برای ۳ شهردار خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشکلات دفع پسماند در شهرهای این استان، گفت:حکم حبس تعزیری برای سه نفر از شهرداران خوزستان به دلیل مشکلات حوزه پسماند، به تازگی صادر شده است.

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشکلات دفع پسماند در شهرهای این استان، گفت:حکم حبس تعزیری برای سه نفر از شهرداران خوزستان به دلیل مشکلات حوزه پسماند، به تازگی صادر شده است.

محمدجواد اشرفی روز دوشنبه در نشست کارگروه پسماند خوزستان در استانداری، بیان کرد: با توجه به مشکلات پسماندهای شهری و عفونی در اهواز و شهرهای بزرگ استان، در ماه‌های اخیر رسانه‌ها، فعالان محیط زیست و مردم، مطالبه‌گری زیادی داشته‌اند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر اساس وظایف خود حساسیت زیادی در این زمینه دارد بنابراین تعامل این اداره کل با شهرداری‌ها تا حدی است که اراده‌ای برای حل مشکل پسماند داشته باشند و فرصت‌سوزی نکنند.

وی با اشاره به صدور حکم حبس تعزیری برای سه نفراز شهرداران خوزستان، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست به ناچار و طبق خواست مردم این موضوعات را مطرح کرده و این تصمیم‌ها برای بهبود امور است.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند خوزستان، به تکالیف شهرداری اهواز بر اساس مصوبات گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با آمدن مدیریت جدید شاهد تغییرات اساسی در مسایل سایت پسماند صفیره اهواز هستیم و انتظار داریم تا یک ماه آینده خروجی این فعالیت‌ها در بازدید مشترک مسوولان استانداری و محیط زیست از سایت پسماند اهواز قابل مشاهده باشد.

وی بیان کرد: دفن زباله روشی منسوخ شده است و در کشورهای پیشرفته حداکثر ۱۵ درصد از زباله‌ها دفن نمی‌شود بنابراین افق شهرداری نیز باید همین باشد چرا که پسماند قابلیت درآمدزایی دارد.

اشرفی درباره متصاعد شدن گازهای سمی در زمین زباله اهواز، پیشنهاد کرد تا شهرداری اهواز هزینه ساختن سلول شماره۲ را صرف ساماندهی گازهای متان در محل دفن زباله کند.

لزوم برخورد قضایی با مطب‌های متخلف

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین خواستار برخورد قضایی با مطب‌های متخلف در زمینه پسماندهای عفونی شد و گفت: برخورد قضایی با مراکز متخلف و پلمب این مراکز می‌تواند جنبه تذکر و فرهنگسازی داشته باشد.

وی افزود: هم اکنون پسماندهای عفونی تنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بزرگ بی‌خطرسازی می‌شود که آن هم با نواقصی همراه است اما روی مراکز پراکنده و مراکز خصوصی اعم از مطب‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها نظارتی صورت نمی‌گیرد که دانشگاه علوم پزشکی باید به این مساله ورود جدی داشته باشد.

اشرفی در ادامه درباره مخالفت‌ها با انتقال پسماندهای آبادان به محل دفن زباله در خرمشهر، بیان کرد: تصمیم‌گیری برای ادغام محل دفن زباله‌های خرمشهر و آبادان بر اساس بررسی و مطالعات بوده که یکی از عوامل آن تخلیه پسماند در تالاب بین‌المللی شادگان است که اثرات منفی آن شامل خرمشهر هم خواهد بود.

بدون تکلیف بودن ۹۳۸ مطب در اهواز

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست گفت: یک هزار و ۴۷۵ مرکز طبی- تشخیصی خصوصی در اهواز دارای پسماندهای عفونی هستند که ۳۹۲ واحد از آنها با مدیریت پسماند شهرداری اهواز و ۶۲ واحد از آنها با بیمارستان‌ها برای امحای این پسماندها قرارداد دارند.

مهران معلم افزود: برای مطب‌های متخلف در زمینه پسماند عفونی تاکنون ۲۴۶ اخطاریه صادر شده است.

وی همچنین گفت: وضعیت ۸۷ درصد بیمارستان‌های زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز در فصل اخیر از نظر امحای پسماندهای عفونی مطلوب بوده و ۱۳ درصد بیمارستان‌ها استاندارد موردنظر را برآورده نکرده‌اند.

معلم، تعداد بیمارستان‌های زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز را ۴۱ بیمارستان بیان کرد و درباره وضعیت پسماندهای عفونی این بیمارستان‌ها توضیح داد: بیمارستان مادر رامهرمز دارای دستگاه امحای پسماندهای عفونی بوده و در حال ساخت جایگاه است که پیشرفت آن در حدود ۸۰ درصد است، پسماندهای این بیمارستان هم اکنون به بیمارستان امام خمینی(ره) رامهرمز منتقل می‌شود؛ بیمارستان شهید چمران سوسنگرد نیز دارای دستگاه امحا بوده اما به دلیل غیرفعال بودن بخش‌ها، حجم پسماند عفونی تولیدی ناچیز است که برای بی‌خطرسازی به بیمارستان نفت این شهر منتقل می‌شود که البته انتقال پسماند مورد تایید ما نیست و باید سیستم آن فعال شود.

وی افزود: بیمارستان امام خمینی(ره)اهواز دارای سه دستگاه امحای زباله عفونی بوده و دستگاه چهارم درحال نصب است؛ بیمارستان گلستان اهواز نیز دارای چهار دستگاه بوده اما به دلیل افزایش حجم پسماند عفونی در دوران کرونا به صورت پرتکرار نیاز به تعمیر دارند،

بیمارستان رازی اهواز نیز دارای ۲ دستگاه امحای زباله عفونی بوده که به دلیل پذیرش پسماندهای مراکز خصوصی و تولید روزانه بیش از نیم تن پسماند عفونی در دوران کرونا به یک دستگاه دیگر نیاز دارد؛ بیمارستان ابوذر اهواز نیز دارای ۲ دستگاه امحای پسماند عفونی است اما به دلیل پذیرش پسماندهای مراکز خصوصی و تولید روزانه بیش از ۴۶۰ کیلوگرم پسماند عفونی به یک دستگاه دیگر نیاز دارد.

معلم اضافه کرد: بیمارستان سینای کارون دارای یک عدد دستگاه امحای پسماند عفونی بوده که با توجه به تولید حدود ۴۵۰ کیلوگرم روزانه پسماند عفونی در دوران کرونا، یک دستگاه دیگر خریداری شده است، در بیمارستان شهدای ایذه دستگاه دوم امحای پسماند عفونی در حال نصب و راه اندازی است که نصب آن ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: محل نگهداری پسماندهای عفونی در بیمارستان رازی اهواز، بیمارستان‌های خصوصی آریا، مهر، آپادانا، طالقانی و نفت در اهواز، بیمارستان شهدای هندیجان و بیمارستان شهید معرفی ماهشهر، نیاز به افزایش ظرفیت یا بهسازی و یا بهبود دارد.

معلم افزود: عموم بیمارستان‌های اهواز، بیمارستان شهدای ایذه و امام علی(ع) اندیمشک از نظر پذیرش پسماندهای عفونی تولیدی در محیط خارج از بیمارستان (مراکز طبی- تشخیصی) دارای مشکل هستند.

بر اساس این گزارش، پسماندهای پزشکی (‌بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش ‌آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.

بابایی مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال ۹۷ اعلام کرده بود که روزانه ۴۰ تن پسماند پزشکی و عفونی درخوزستان تولید می‌شود.

همچنین اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و خوزستان توفیقی نداشتیم و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین ۱۷ آبان امسال نسبت به تخلیه فاضلاب بیمارستانی به محیط زیست در شرایط همه‌گیری کرونا هشدار داد و گفت: فاضلاب ۱۴ بیمارستان خوزستان بدون تصفیه و یا با آلودگی بالاتر از حد مجاز در محیط تخلیه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی اصیل

      هیچ کاری نمیکنن

    • بدون نام

      این نتیجه استاندار سفارشی و رشوه بگیر خوزستانه

    • بدون نام

      نمایندهای آبادان لطفا واقعا هیچ کاری انجام نمیدن انگاری از مریخ امدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج