۱۰۵۹۳۷۰
۳۱ نظر
۵۰۰۹
۳۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سوال وطن امروز:

چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟

محمدباقر نوبخت در مخالفت با طرح یارانه حمایتی مجلس، آن را اعانه به مردم دانست. این در حالی است که در دولت روحانی سهم یارانه نقدی مردم از محل طرح هدفمندی از ۷۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

برترین‌ها: روزنامه اصولگرای وطن امروز در تیتر اول امروزش به صحبت های نوبخت در مذمت طرح یارانه حمایتی مجلس واکنش نشان داد.

چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟

این روزنامه در ادامه نوشت:

بنا بر شاخص‌های اقتصادی، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بدترین شرایط خود را پس از انقلاب سپری می‌کند.

تورم نقطه به نقطه نزدیک به 40 درصد، رشد اقتصادی منفی 7 درصد، ضریب جینی 40 درصد، استمرار روند کم‌ارزش شدن پول ملی، افزایش بی‌محابای رقم نقدینگی و رسیدن آن به بیش از 3 هزار هزار میلیارد تومان، کاهش مصرف کالاهای اساسی در بین مردم و...

گوشه‌ای از کتاب مفصل بیماری‌هایی‌ است که در یک دهه اخیر اقتصاد کشور را درگیر کرده است. تمام این مسائل حالا باعث شده دولت حتی نتواند سیاست‌های فاصله‌گذاری و تعطیلی فراگیر را به دلیل نارسایی‌های اقتصادی اجرایی کند و در روزهای اخیر اجبارا باید شاهد از دست رفتن روزانه بیش از ۴۵۰ نفر از هموطنان‌مان باشیم. در چنین شرایطی عاملان اصلی این فاجعه تاریخی به جای اصلاح رویه‌های سابق و اظهار ندامت، نمک بر زخم‌های معیشتی مردم می‌پاشند و می‌گویند «عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد».

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه با مدیران ارشد شبکه بانکی با اشاره به تأکید رهبر حکیم انقلاب مبنی بر ضرورت کمک به مسؤولان دولت برای حل مسائل کشور اظهار داشت: آیا شرایطی از این بدتر هم وجود دارد؟ برخی افراد که خیلی ادعا هم دارند فقط این جملات مقام معظم رهبری را تکرار و تصور می‌کنند دیگران متوجه عملکرد آنها نیستند.

هر یک از ما در دوران مسؤولیت‌های مختلف خود کارنامه‌ای داریم و عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد. اگر می‌خواهیم مسائل کشور و مشکلات مردم را حل کنیم، جز از طریق تفاهم، انسجام و مشارکت ملی قابل انجام نیست.

از سوی دیگر در برابر برنامه‌های حمایتی دیگر قوا برای نجات اقشار آسیب‌پذیر از زیر فشار گرانی با کنایه به آنها اظهار می‌کنند «مردم رفع تحریم می‌خواهند نه اعانه».

محمدباقر نوبخت در نامه‌ای با اشاره به محدود شدن درآمدهای نفتی کشور در دوران تحریم اعلام کرد: امروز مردم ایران به جای اعانه و یارانه، از مدیران خود رفع تحریم و برداشتن زانوی زور از گلوی اقتصاد ایران را با حفظ عزت ‌ملی ‌طلب می‌کنند. مردم ما هنوز به خاطر دارند که با رفع تحریم می‌شود سال‌ها شاهد تثبیت نرخ ارز، تورم یک‌رقمی و رشد دو‌رقمی بود.

نوبخت همچنین گفت: «دولت همان‌طور که طی سال‌های تحریم در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، مقاومت کرد و خار در چشم و استخوان در گلو چیزی نگفت و کار کرد، امروز نیز برای رفع تحریم عزتمندانه از ملت ایران، همه رخدادها را عاقلانه رصد و برای کاهش آلام مردم تلاش می‌کند تا فرصت بسازد و برای سربلندی ملت بزرگ ایران اقدام کند. اما اگر دشمن منافع و مصالح ملت ما را به رسمیت نشناسد، مردم ایران نشان داده‌اند در برابر زورگویی‌ها مقاوم و پیروزند».

مساله اینجاست که در این 7 سال وقتی دولتی‌ها به دنبال رفع تحریم بودند، شرایط کنونی را پدید آوردند. در اصل شرایط وخیم کنونی که مردم را محتاج یارانه کرده ماحصل سیاست معطل کردن بیش از 7 سال اقتصاد کشور برای رفع تحریم‌هاست؛ تلاشی مذموم و نافرجام که هنوز هم نتیجه نداده است.

***
نفی «یارانه» در سالگرد اجرای طرح «یارانه معیشتی»

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی از جانب مردم پرداخت یارانه را نفی می‌کند که سال گذشته دقیقا در همین ایام، سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به بدترین شکل ممکن اجرا شد و دولت پس از آن اعلام کرد در نظر دارد منابع حاصل از این طرح را به عنوان «یارانه معیشتی» به مردم بازگرداند.

بر این اساس، حداکثر تا ۵ نفر از هر خانوار مشمول یارانه شدند و یارانه جدید برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار ۲ نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار ۳ نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوار ۵نفره ۲۰۵ هزار تومان اعلام شد. اجرای این طرح خارج از چارچوب طرح هدفمندی یارانه‌ها عملا نشان‌دهنده لجبازی و سیاسی‌کاری دولت با طرح مذکور است. در واقع دولت تلاش کرد اندک یارانه حاصل از افزایش قیمت بنزین را با عنوانی دیگر به نام خود ثبت کند. این در حالی است که طبق قانون دولت باید گام‌های دیگر هدفمندی را اجرا می‌کرد. دولت با این کار به دنبال آن بود که یارانه نقدی پیشین را تضعیف کند.

سابقه دولت تدبیر در اعطای کمک معیشتی به مردم البته به طرح یارانه معیشتی محدود نمی‌شود. دولت یازدهم در همان اوایل شروع به کار در سال ۹۲ طرح اعطای سبد کالا به بخشی از اقشار جامعه را اجرا کرد. صحنه‌های تأسف‌آور از وضعیت مردم در صف‌های دریافت سبد کالا حتی در رسانه‌های خارج از کشور هم بازتاب داشت.

اظهارنظر نوبخت از زبان مردم در نفی اعطای یارانه در حالی است که دولت در همان اوایل شروع به کار تلاش کرد مردم را از دریافت یارانه منصرف کند. با این حال طبق اعلام دولت، حدود ۹۷ درصد مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند. مخالفت قاطع مردم با درخواست دولت مبنی بر انصراف از دریافت یارانه، نشان داد مردم با دریافت یارانه مخالفتی ندارند.

* یارانه «حق» مردم است نه «اعانه»

موضوع بعدی اینکه نوبخت در حالی اعطای یارانه به مردم را «اعانه» می‌نامد که منابع این یارانه از ثروت همین مردم تامین می‌شود. طرح اعطای یارانه معیشتی که آبان سال گذشته به بدترین شکل ممکن اجرا شد هم مشمول همین قاعده است. در این طرح قرار شد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به طور کامل به مردم بازگردد، بنابراین اطلاق لفظ ناشایست «اعانه» به دور از کرامت مردم و خلاف حقیقت است، چرا که یارانه «حق» مردم است نه اعانه یا لطف یا کمکی که دولت به مردم روا می‌دارد.

استفاده رئیس سازمان برنامه و بودجه از عبارت «اعانه» نشان‌دهنده نگاه غلط وی به منابعی است که وی مسؤول مدیریت آن و تخصیص بهینه آنهاست.

بر اساس آمار موجود در رابطه با میزان سهم مردم از درآمدهای طرح هدفمندی که از قوانین بودجه سال‌های ۹۱ و ۹۹ احصا شده است؛ یارانه نقدی مردم از این درآمدها در دولت روحانی به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است به طوری که یارانه نقدی مردم از این درآمدها از ۷۳ درصد سال ۹۱ به ۱۷ درصد در سال جاری رسیده است.

چه کسی اعانه می‌گیرد؟ دولت روحانی یا ملت؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این یارانه شد بلا افتاد به زندگی مردم برق آب گاز همه چی گرون شد خانواده کشاورز به خاطرطارانه کار وکشت را ول کرد مزخرف تر ازاین طرح طرح خصوصی سازی بود که گند زد به تمام. صنایع مملکت دست بردارین دیگه بسه

      پاسخ ها

      • ferishon

        بیشتر یارانه رو پولدارها میگیرن
        چه یارانه بنزین که هر کدام از خانواده ها پرجمعیت شان یه خودرو و برای هر خودرو یک کارت سوخت
        و تمام شدن سهمه در دو روز برای پولدار ها
        بنزین ۳۰۰۰ یعنی اب معدنی
        طرح ترافیک هم هرکی بدبخته وارد نشه
        دود ماشین دولدارها باید بره تو ریه هات
        فقط پولدارها حق دارن بیان چون پولداره جریمه طرح میده
        چون پولداره ادم میکشه دیه میده

        بیشتر قانون برای سرمایه داراس
        چرا قانون مالیات برای خونه های خالی تصویب نشد
        چرا قانون شفاف سازی دارایی ها و رای در مجلس تصویب نشد
        چون قانون گذار سرمایه داره
        ضرر میشه
        برترین ها با تشکر سانسور نکن

      • منصف

        لعنت خدا بر تمام مسئولین بی کفایت

    • بدون نام

      جواب معلومه دولت و آقازاده هاشون.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقازاده های حکومت

    • ایرانی (کاربر قدیمی )

      ملت که شعور ندارن راه افتادن تو جادهها از این بدتر باید سرشون بیاد .

    • بدون نام

      همه تون عین همید ، سال دیگه شما می آیید اونها بهتون فحش میدم و هشت سال بعد جاتون عوض میشه

    • الف. ج

      دولت روحانی اعانه میگیرد از جیب مردم

    • بدون نام

      اعانه از یارانه ملت گرفته شده.

    • بدون نام

      ملت ان ۱۷ درصد راهم اعانه بدن بهتره.

    • مهدی

      عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد
      واقعا راست گفته هیچوقت از یادها نخواهد رفت
      ایرادی نمیشه به جمله اش گرفت

      پاسخ ها

      • منصف

        البته عملکرد منفی و تنفر کل ملت از کارشون

    • بدون نام

      نجومی بگیرها چی میگیرن صندوق ذخیره ارزی هم که خالی شد تو شکم دولت .

    • کریم

      این همه بازی با کلمات ، چرا؟
      همه میدونیدبا شرایط تحریم کشور داره به ورطه سقوط میفته ، چرا جرئت و جسارت ابراز واقعیت را ندارید ، میندازید گردن همدیگه که چی بشه ، هی میگید مردم مقاومت میکنن ماشاالله ، مردم چی بگن؟ برین بین مردم بپرسید ازشون ، درد دلشون و بشنوید....

      پاسخ ها

      • حسین

        یارانه بنزین را به کی دادیدچرا دروغ میگید هرکس گرفته بگید چرا به دروغ آمار میدید

      • ferishon

        اره چون درد و دلشون دیروز رنگ سبز بود حالا بنفش روحانی
        حالا هم مذاکره

      • معدنکار

        بله باید هم فکری و تلاش کنن تحریمها برداشته شه.یارانه دردی دوآ نمیکنه

    • بدون نام

      قابل توجه مسئولین روزنامه وطن امروز:::اول از این که بزرگان شما چند سال پیش گفتند که تحریمها نعمت است،،لطفا ادرس غلط ندهید که مشکلات داخلی است و ربطی به تحریمها ندارد،؛؛؛؛دوما به سخنان جهانگیری و نوبخت نباید اعتراض کنید،برای اینکه عین واقعیت است و دنبال مقصرسازی نباشید،،سوما همه شماها یعنی اصلاح طلب و اصولگرا سر وته یک کرباسید(چند سال است که با تبلیغات مسموم علیه دولت که ناکارآمد نشون دهید ،در حالی که مجلس دلخواه شما آمد و دیدیم که روی مجلس قبلی رو سفید کرد و انشاالله در آینده دولت دلخواه شما میآید و آن را هم خواهیم دید)و در آخر نتیجه گیری::::یعنی ربطی ناکارآمدی و کارآمدی داخلی ربطی ندارد اگر دزدی نکنند،،باید با همسای ها و جهان باید تعاملی سازنده داشته باشیم نه اینکه اطراف کشورمون دیوار بکشیم

    • بدون نام

      مردم توقع دارن ریشه مشکل که همون تحریم هاست حل بشن این یارانه ها اونقدر ناچیزن که با این تورم افسار گسیخته هیچی نمیشه

    • بدون نام

      یارانه بنزینو دادین به پولدارا به قران به خود خدا خودم شاهدم من با ماهی یه میلیون زندگی میکنم البته چه زندگیه ولی برادر شوهر من ۳۴ واحد خونه داره با کلی ملک و املاک ماهی ۲۵ میلیون درامد داره یارانه اول یارانه معیشتی سهام عدالت میگیره به من هیچکدام نمیدن دیگه جریان چیه نمیدونم

    • کلاه خود قاضی

      به دولت بگوئید که توهین به ملت را متوقف کند از جیب هر ایرانی سه میلیون تومان برمی دارد و45 هزار تومان فقط به یک عده بامنت برمی گرداند بخور بخور دولت وشرکت نفت را درحامل های انرژی معروف به جدول نماینده شجاع حاج بابایی را مطالعه کنید بعد حیف ومیل مابه التفاوت 65 هزار میلیارد تومانی دولت مشخص می شود

    • بدون نام

      7 سال که هیچی اگه هفتاد سال هم برن با آمریکا مذاکره کنه دستشون رو تو پوست گردو میذاره و اونچنان مثل همیشه گولشون میزنه که ندونن از کجا گول خوردن.
      دعای هر روز دولتی ها اللهم المذاکره

    • منوچهر

      فضا رو باز کنید اجازه بدید کسب وکار رونق می گیره نه دولت نیاز به اعانه داره نه مردم

      پاسخ ها

      • منصور

        دولت مردم راچه فرض کردد نمیدانیم ...

    • بدون نام

      نوبخت واگذارت میکنم به خدا با دار و دستت

    • بدون نام

      درسته شرایط سخته، ولی توی یه شرایط بحرانیه که مدیر خوب باید خودش رو نشون بده.این که به مردم بگوییم مقاومت کنید، دیگر دولت نمیخواد.

    • بدون نام

      حرف آقای ریس برنامه وبودجه به زبان فارسی ساده یک جمله بیشتر نبود
      چیزی به مردم نمی دهیم .
      هرچه داریم تقدیم آمریکا میکنیم.

    • بدون نام

      اصولگرایان مگر نمیبینید که صد درصد تحریم امریکا هستیم پس چرا حرف مفت میزنید،،،،،

    • ناشناس

      مدیرانی که خود را مالک می دانند نه مجری بایستی اصطلاح کمک و اعانه را بکار ببرند چون احساس مالکیت دارند!

    • ح

      روزنامه وطن امروز اینا مربوط به ملته در مورد حجاب بگو

    • بدون نام

      تنها راه برون رفت از این همه مشکلات کشور، فقط تعامل با دنیاست مگر امروز عراق که با آمریکا ارتباط تجاری دارد زیر سلطه آمریکاست، ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج