۱۰۶۰۳۷۹
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

زنگ آغاز محدودیت‌ها به صدا درآمد

با ورود به دهمین ماه اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران و نزدیک شدن آمار مرگ و میرهای کرونایی به ۵۰۰ نفر در روز، بالاخره محدودیت‌های کرونایی کمی جدی‌تر و با گستردگی بیشتر از امروز اول آذرماه اجرایی می‌شود. خبری که شنبه هفته گذشته پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی رئیس جمهور اعلام شد.

روزنامه توسعه ایرانی: با ورود به دهمین ماه اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران و نزدیک شدن آمار مرگ و میرهای کرونایی به ۵۰۰ نفر در روز، بالاخره محدودیت‌های کرونایی کمی جدی‌تر و با گستردگی بیشتر از امروز اول آذرماه اجرایی می‌شود. خبری که شنبه هفته گذشته پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی رئیس جمهور اعلام شد.

پیش و پس از این جلسه بود که اعضای متخصص و صاحب‌منصب این ستاد بارها بر وخیم بودن اوضاع شیوع کرونا در کشور تاکید کرده و از مردم خواستند که ضمن رعایت مقررات جدید، پروتکل‌‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیرند. حتی وزیر بهداشت هم به صورت جداگانه و با ارسال اس ام اس به مردم گوشزد کرد که کرونا با کسی شوخی ندارد.

اما به نظر می‌رسد هنوز هم عده‌ای با کرونا شوخی دارند، چرا که در همین ‌گیر‌ودار و پس از اعلام جزئیات ممنوعیت‌ها، یکی دو روز گذشته، انتشار فیلم‌ها و تصاویر متعدد از ترافیک سنگین جاده‌های تهران به سمت شمال، نمکی بود بر زخم پزشکان و پرستاران و کسانی که عزیزانشان را به دلیل کرونا از دست داده‌اند.

بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با جان باختن ۴۷۹ نفر دیگر به دلیل بیماری کرونا رقم مرگ و میر به ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر رسید. عددی که بیم آن می‌رود در روزهای آتی بسیار بیشتر هم شود.

مسافران شمال حماسه آفریدند!

در حالی که بسیاری از مردم با اعلام محدودیت‌‌های جدید کسب و کار نگران معیشت روزانه خود هستند که هجوم دوباره برخی مشتاقان شمال به جاده‌ها واکنش‌های بسیاری داشت.

برخی دلیل این هجوم را لغو برنامه پلیس راهور برای بستن خروجی مراکز استان‌ها دانستند که قرار بود از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه اعمال شود. اما در این میان اغلب کاربران فضای مجازی تیغ پیکان انتقاد را به سمت مسافران شمال گرفتند.

المیرا شریفی‌مقدم، گوینده شبکه خبر نوشت: «جاده‌های به سمت شمال دارای ترافیک سنگین! آفرین، خوب رعایت می‌کنید».

هادی حاجتمند، کارگردان سینما هم این‌طور واکنش نشان داد: «این‌هایی‌که ‌برای‌ سفر ‌تفریحی‌ ‌دارند ‌می‌روند‌ شمال، اگر‌ بی‌وجدان نیستند‌، پس‌چی‌ هستند؟ الان ‌بیش ‌از ‌دو ماهه‌ مادرم را ‌ندیدم».

کاربری با کنایه به مشتاقان سفر شمال نوشت: «شنیدم که از اول آذر محدودیت داریم. بدوید تا ٣٠ آبان خودتان را به شمال برسانید که مبادا جا بمانید. قشنگ این ٢ هفته آمار رو ببرید بالاتر».

یکی از کاربران ساکن شمال هم نوشت: «پُرَم از عصبانیت، ما این‌جا از زندگی‌مان مانده‌ایم و مجبوریم بمانیم خانه و حتی کارهای روزمره‌مان مختل شده، آن ‌وقت یک عده ریختن توی جاده‌ها و دارند می‌آیند این‌ور. نکند شمال کرونا نیست و ما خبر نداریم؟»

حتی مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم از جمله آن‌هایی بود که با دیدن فیلم‌های اخیر، متعجب شد و گفت: «کسانی که به هیچ‌عنوان سفرهای شمال را ترک نمی‌کنند، مجددا حماسه آفریدند. در جاده‌های منتهی به شمال به شکل معجزه‌آسا انسان می‌دیدیم، تصور نمی‌کردیم مردم تا این اندازه برای تنظیم مسافرت‌هایشان پیش از اعمال محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند!»

اما برخی نیز معتقدند این رفتار عده‌ای از مردم در شرایطی از این دست تنها مخصوص مردم ایران نیست و مثلا در کشور فرانسه هم با اعلام قرنطینه بسیاری از شهروندان این کشور به سمت خانه‌‌هایشان در خارج از شهرها هجوم بردند و ترافیک شدیدی در مسیرهای خروجی پاریس قابل مشاهده بود.

دیروز بر اساس آنچه در اطلاعیه وزارت کشور اعلام شد علاوه بر بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیر مواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، باشگاه‌های ورزشی، قهوه‌خانه‌ها، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه در دو هفته آینده تعطیل خواهند بود

یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: «ترجیح می‌دهم. به جای دیدن منظره دود گرفته تهران دریا و درخت را از پنجره خانه‌ام در شمال تماشا کنم. این موضوع چرا اینقدر گروهی را خشمگین می‌کند».

کدام مشاغل مجاز به فعالیت نیستند

اما زندگی برای همه مردم این میزان آسان نیست که بتوانند در دوران قرنطینه بدون نگرانی در خانه‌ای که احتمالا پنجره‌ای رو به دریا یا کوه و جنگل دارد، روزگار سپری کنند. بسیاری در این میان نگران کسب و کارهای خود هستند و البته معیشت روزانه.

دیروز بر اساس آنچه در اطلاعیه وزارت کشور اعلام شد علاوه بر بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیر مواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن سازی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی و قنادی و شیرینی‌پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه در دو هفته آینده تعطیل خواهند بود.

از سوی دیگر، فروشگاه‌‌های زنجیره ای، سوپر مارکت ها، میوه فروشی‌‌ها و سبزی فروشی ها، میادین میوه و تره بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌‌های لبنی و نانوایی(تولید فراورده‌‌های نانوایی)، داروخانه ها، مراکز و فروشگاه‌‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک، شرکت‌‌های خدمات اینترنتی اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌‌های اینترنتی و شرکت‌‌های خدمات مبتنی بر اینترنت، تعمیرگاه‌‌های انواع خودرو و لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی، فروشگاه‌‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات، کارگاه‌‌های صنعتی(مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه، خشکشویی، سازندگان و فروشندگان عینک مجاز به فعالیت در این دو هفته خواهند بود.

پس از اعلام جزئیات ممنوعیت‌ها، یکی‌، دو روز اخیر انتشار فیلم‌ها و تصاویر متعدد از ترافیک سنگین جاده‌های تهران به سمت شمال، نمکی بود بر زخم پزشکان و پرستاران و کسانی که عزیزانشان را به دلیل کرونا از دست داده‌اند

این در حالی است بر اساس اعلام دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، بازار تهران در دسته مشاغل سرپوشیده و تعطیل است.

جریمه صنوف متخلف چیست؟

طبق گفته علیرضا دلاوری معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران در رابطه با نحوه برخورد با اصناف و بخش‌هایی که طی این دو هفته محدودیت‌ها و تعطیلی را رعایت نمی‌کنند، ضابطان قضایی اقدام می‌کنند و همچنین بازرسان و رابطان بهداشتی ستاد تهران نیز طی این دو هفته فعالانه‌تر از گذشته نظارت‌ها را تشدید کرده و بر اساس کد تعیین‌شده برای هر بخش و فروشگاه، در صورت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها، برای بار اول اخطار و برای بار دوم پلمب را در نظر گرفته است.بهنام نیک منش، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران نیز اخیرا از آغاز طرح تشدید نظارت‌ها با شروع محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذر خبر داده و گفته که از اول آذر به واحدهای صنفی که واحد خود را باز می‌کنند اخطار کتبی و شفاهی داده می‌شود که معمولاً اثر بخش است و باعث می‌شود خودشان مقررات را رعایت کنند، اما اگر از این کار تبعیت نکنند اماکن انتظامی واحدهای متخلف را پلمب می‌کند.

نکاتی که صنوف مجاز به فعالیت باید رعایت کنند

طبق اعلام استانداری تهران اصناف گروه ۱ نیز مشمول مقررات منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هستند و باید تا ساعت ۸ فعالیت داشته باشند تا جریمه نشوند، مگر فعالیت داروخانه‌ها و فعالیت‌های امدادی که مشمول فعالیت ۲۴ ساعته هستند. البته در منع تردد درنظر گرفته شده، استان تهران و البرز یکپارچه دیده شده است. همچنین در راستای رعایت عدالت گروه یک، حق ارائه خدمات مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ را ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

    • عشق

      اونا که تعطیل هستن ازکجا غذا بخورن برو بفکرخودتون باشید

    • شهروند

      کدوم محدودیت
      کدوم تعطیلی کدوم مشاغل
      چه سخت گیری

    • محسن

      برو بابا

    • آرتین

      زنگ نزنه این زنگتون ضد زنگ بزنید

    • بدون نام

      آقا من خودم خیلی ناراحت میشم وقتی که جاده های شمال را می بینم ولی موقعی که می بینم به فکر معیشت ما نیستید دلم خنک میشه و با خودم میگم خوب کاری میکنند دستشان درد نکند بگذار کرونا زیاد بشه بلکه زودتر بمیریم و از این زندگی نکبتی راحت بشیم.

      پاسخ ها

      • بچه‌ نظام‌ اباد‌ تهران‌

        لعنت‌ بهتون‌ ما‌ کارگر‌ کارخاته‌ دولتی‌ هستیم‌ با‌ ۷۰۰‌ تا‌ کارگر‌ نمیدونم‌ چرا‌ ما‌ رو‌ تعطیل‌ نکردند‌ موندم‌ به‌ خدا

    • بدون نام

      فقط قرنطینه سراسری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج